Sterownik silnika DC softstart
Sterownik silnika DC softstart
Witam,
Panowie poratujcie proszę, Kupiłem sterownik do silnika w samochodzie zabawki dla dzieci. Niestety sterownik po paru minutach zabawy poszedł z dymem.
Producent przesadnie zamazał wszystkie oznaczenia na elementach i nie jest skory do pomocy przy naprawie.
Sterownik jest na 10A max
Posiada
Softstart z regulacją czasu
Regulacja obrotów silnika
Uszkodzony (chyba) mosfet oraz (chyba) dioda
Doradzicie może co tam mogę wstawić?
https://allegro.pl/12-36v-10a-regulator ... 06403.html
Pozdrowienia.
Panowie poratujcie proszę, Kupiłem sterownik do silnika w samochodzie zabawki dla dzieci. Niestety sterownik po paru minutach zabawy poszedł z dymem.
Producent przesadnie zamazał wszystkie oznaczenia na elementach i nie jest skory do pomocy przy naprawie.
Sterownik jest na 10A max
Posiada
Softstart z regulacją czasu
Regulacja obrotów silnika
Uszkodzony (chyba) mosfet oraz (chyba) dioda
Doradzicie może co tam mogę wstawić?
https://allegro.pl/12-36v-10a-regulator ... 06403.html
Pozdrowienia.
Główny spammer tego Forum
Wylutuj diodę i tranzystor, przemierz. Ten purchel na tranzystorze to wypalona dziura? Podejrzyj oscyloskopem, co się dzieje na bramce tranzystora. Jeśli układ żyje, to można go reanimować, bo padły tylko elementy mocy. Jeśli nie steruje tranzystorem, to za te 34 zł nie chciałoby mi się grzebać.
Tak ogólnie, to jakoś te układy nie wzbudzają mojego zaufania.
Tak ogólnie, to jakoś te układy nie wzbudzają mojego zaufania.
Uszkodzone elementy mocy jak mówisz, tranzystor uwalony, oraz spalona dioda.
Też bym kupił nowy, ale chodzi o to że jest za słaby ten sterownik i znowu się spali, dlatego chciałem dać mocniejszy tranzystor sterujący silnikiem oraz mocniejszą diodę.
Tylko mam problem z doborem elementów.
Dorwałem jeszcze jeden sterownik, sprawny.
Też bym kupił nowy, ale chodzi o to że jest za słaby ten sterownik i znowu się spali, dlatego chciałem dać mocniejszy tranzystor sterujący silnikiem oraz mocniejszą diodę.
Tylko mam problem z doborem elementów.
Dorwałem jeszcze jeden sterownik, sprawny.
Ostatnio zmieniony wtorek 14 sie 2018, 20:38 przez ProLight, łącznie zmieniany 1 raz.
Główny spammer tego Forum
Mosfet ogarnięty, sterownik na nim fajnie działa.
Potrzebuje jeszcze tylko dobrać jakąś diodę
Potrzebuje jeszcze tylko dobrać jakąś diodę
Ostatnio zmieniony czwartek 16 sie 2018, 19:26 przez ProLight, łącznie zmieniany 1 raz.
Główny spammer tego Forum
Sprawdź czy za ten cały soft start nie robi przypadkiem układ RC czyli jakiś rezystor rzędu ponad 100kΩ w szeregu i kondensator powyżej 1µF równolegle do bramki.
Jeżeli tak to wystarczy przyspieszyć start zmniejszając rezystor lub kondensator (krócej mosfet będzie robił za grzałkę)
Jeżeli to nie pomoże to za 4-5zł z aliexpress kup digisparka (attiny85) i zatrudnij go do generowania rosnącego pwm (rezystor rzędu 200Ω między pinem a bramką).
Dobrze aby mosfet był 'logic level' z niskim ładunkiem bramki.
Wyjdzie taniej niż wymiana mosfetów co chwilkę
EDIT:
Dopiero zobaczyłem na zdjęciu, że tam już chyba jest jakiś pwm podawany na bramkę pewnie przez kombinację npn+pnp.
Jedyne co mi przychodzi do głowy to dodanie jakiegoś mosfet drivera np TC4420 do pompowania i rozładowywania bramki.
Jakie tam masz napięcie/prądy?
Jeżeli tak to wystarczy przyspieszyć start zmniejszając rezystor lub kondensator (krócej mosfet będzie robił za grzałkę)
Jeżeli to nie pomoże to za 4-5zł z aliexpress kup digisparka (attiny85) i zatrudnij go do generowania rosnącego pwm (rezystor rzędu 200Ω między pinem a bramką).
Dobrze aby mosfet był 'logic level' z niskim ładunkiem bramki.
Wyjdzie taniej niż wymiana mosfetów co chwilkę
EDIT:
Dopiero zobaczyłem na zdjęciu, że tam już chyba jest jakiś pwm podawany na bramkę pewnie przez kombinację npn+pnp.
Jedyne co mi przychodzi do głowy to dodanie jakiegoś mosfet drivera np TC4420 do pompowania i rozładowywania bramki.
Jakie tam masz napięcie/prądy?
Znasz przyczynę uszkodzenia przeciążenie mosfeta, czy coś z jego sterowaniem? Możesz próbować wyprowadzić mocniejszego mosfeta na radiator, ale zmontuj tak, by płytka była jak najbliżej - unikaj długiego połączenia bramka - płytka.
Nie myślałeś, żeby zrobić sobie jakiś inny? Jest masa schematów do pobrania z różnymi możliwościami.
Nie myślałeś, żeby zrobić sobie jakiś inny? Jest masa schematów do pobrania z różnymi możliwościami.
To było kupione na szybko bo dzieciaki na już chciały jeździć, a denerwowaly się szarpaniem autka.
Zasilanie aktualnie zrobiłem 24V (2x aku szeregowe)
Prądów nie zmierzyłem, sugerowałem się mocą silników 35W
Autka są dwa takie same.
Na początku myślałem że to wina hamulca - realizowany jest połączeniem + z - na silniku, myślałem że po prostu na wyjście soft start za szybko idzie zwarcie i mogło zabić sterownik. Ale w drugim autku hamulca nie podłączyłem i również sterownik padł.
Mogę zrobić inny sterownik, ten już przekroczył moje granice cierpliwości.
A jeszcze zapytam, jest sens dać dwa albo nawet trzy mosfety równolegle?
Panowie sterownik ma jeszcze opcję regulacji częstotliwość pracy: 1-22 kHz (regulowana w podanym zakresie) nie skupiała się jakoś specjalnie nad tym, ale może tu trzeba szukać przyczyny?
Zasilanie aktualnie zrobiłem 24V (2x aku szeregowe)
Prądów nie zmierzyłem, sugerowałem się mocą silników 35W
Autka są dwa takie same.
Na początku myślałem że to wina hamulca - realizowany jest połączeniem + z - na silniku, myślałem że po prostu na wyjście soft start za szybko idzie zwarcie i mogło zabić sterownik. Ale w drugim autku hamulca nie podłączyłem i również sterownik padł.
Mogę zrobić inny sterownik, ten już przekroczył moje granice cierpliwości.
A jeszcze zapytam, jest sens dać dwa albo nawet trzy mosfety równolegle?
Panowie sterownik ma jeszcze opcję regulacji częstotliwość pracy: 1-22 kHz (regulowana w podanym zakresie) nie skupiała się jakoś specjalnie nad tym, ale może tu trzeba szukać przyczyny?
Ostatnio zmieniony wtorek 21 sie 2018, 15:56 przez ProLight, łącznie zmieniany 1 raz.
Główny spammer tego Forum
Witam
Tu chyba bez oscyloskopu się nie obejdzie. Przede wszystkim czy sygnał sterujący jest na tyle mały, że wyłącza mosfeta. Z reguły zabójcze są stany przejściowe, więc należało by sprawdzić stromość zboczy sterujących. Poziom sygnału, wyjaśnił by też jakie tam jest napięcie sterujące. Nie zaleca się napięć wyższych niż 15V, ale zbyt niskie może nie załączać całkowicie tranzystora.
Nie widzę dokładnie, jak tam jest zrealizowane sterowanie, ale dobrze by było, blisko nóżek mosfeta, włączyć rezystor, o wartości nawet 10k (z reguły zalecane około 100k). Chodzi o połączenie bramki ze źródłem, aby szybko rozładować potencjał bramki i zminimalizować stany przejściowe.
Kolejna sprawa, to ile naprawdę prądu biorą te silniki, prąd średni to jedno, a co innego może faktycznie płynąć w obwodzie.
Pozdrawiam
Tu chyba bez oscyloskopu się nie obejdzie. Przede wszystkim czy sygnał sterujący jest na tyle mały, że wyłącza mosfeta. Z reguły zabójcze są stany przejściowe, więc należało by sprawdzić stromość zboczy sterujących. Poziom sygnału, wyjaśnił by też jakie tam jest napięcie sterujące. Nie zaleca się napięć wyższych niż 15V, ale zbyt niskie może nie załączać całkowicie tranzystora.
Nie widzę dokładnie, jak tam jest zrealizowane sterowanie, ale dobrze by było, blisko nóżek mosfeta, włączyć rezystor, o wartości nawet 10k (z reguły zalecane około 100k). Chodzi o połączenie bramki ze źródłem, aby szybko rozładować potencjał bramki i zminimalizować stany przejściowe.
Kolejna sprawa, to ile naprawdę prądu biorą te silniki, prąd średni to jedno, a co innego może faktycznie płynąć w obwodzie.
Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.