Latarka własnego projektu i pomysł kolejnej przeróbki

co i jak zrobiłem...
piotrek19912
Posty: 3
Rejestracja: czwartek 15 mar 2018, 11:30
Lokalizacja: Hajnówka-Siemiatycze

Latarka własnego projektu i pomysł kolejnej przeróbki

Post autor: piotrek19912 »

Witam wszystkich forumowiczów.
Jest to mój pierwszy temat na światełkach, wiec w razie jakichś błędów lub uwag proszę o wyrozumiałość.
Pewnego dnia przyszedł mi do głowy pomysł aby stworzyć latarkę własnego projektu, która będzie się wyznaczała w miarę dużą mocą świetlną, sporym zasięgiem i średnią wielkością tak żeby zmieściła się w kieszeni. Z uwagi na rozwój technologii padło na ledy. No i się zaczęło przeglądanie internetu, portali aukcyjnych, aż trafiłem do was. Z elektroniki nie jestem mocny ale coś tam kojarzę. I tak czytając wasze posty zdecydowałem się na diodę marki Cree. Wybrałem diodę Cree XP-L bin V5 kolor 1C na podłożu MCPCB 21mm. Do tego kolimator LEDIL HEIDI-XP-RS Real Spot FWHM=9°. Kolej przyszła na elektronikę. No i znowu szperanie w tematach i portalach aukcyjnych i jest sterownik driver LED 2,8-4,5V 2,8A extended v3.0 plus dolutowane 2 kości amc. Postanowiłem, że latarka musi mi długo pracować na ful obrotach, ze względu na wykonywaną prace wie zasilaniem stało się ogniwo KeepPower IMR 26650 5200mAh li-ion 3.7V 15A. Do tego włącznik, szkiełko oringi, gumki. Po otrzymaniu wszystkich części przyszedł czas na obudowę. Z uwagi, że dioda emituje trochę ciepła, a ma działać na full jak najdłużej postanowiłem, że zostanie ona wykonana z miedzi. W tym celu kupiłem pręt miedzi fi 35 i na końcówki stal kwasową fi 35.
Przyszła kolej na projekty. Codziennie po pracy linijka, kartka, ołówek i rysujemy. Potem do kolegi na program i wyszły takie oto rysunki.
Obrazek
Obrazek
Następnie tokarz i efekt końcowy po wytoczeniu i złożeniu latarki do kupy super.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Miedź powoli nabiera sobie charakterystycznej patyny. Przy używaniu na full latarka lekko się nagrzewa lecz nie są to znaczące temperatury. Ogólnie waga jest spora bo ok 650 gram wraz z bateria lecz jest to do przyjęcia ze względu na wykonanie z miedzi i właściwości termiczne.
Mimo wielkiego zadowolenia mam myśli przerobienia jej na coś mocniejszego. Najchętniej Cree XHP 70.2 zasilana z 1 ogniwa. I tutaj prośba do Was, bo przeglądam forum i odmęty internetów i może od was dostanę pomoc z jakimiś linkami na podzespoły pasujące do tej obudowy.
Za udzielone rady i odpowiedzi z góry dziękuje i pozdrawiam.
:-)
Mociumpel
Posty: 2117
Rejestracja: sobota 01 mar 2014, 13:50
Lokalizacja: Wrocek

Post autor: Mociumpel »

Jako pomysł i realizacja = szacun, komponenty - można lepiej ale efekt ostateczny niezależnie od ilości światła za szybką godny podziwu.
Własna świecąca rurka metalu zrobiona od podstaw to chyba kolejny etap ewolucji "pasjonactwa" światełkami ;) - Ty zacząłeś od razu "z grubej rury" - podszlifować jeno warsztat i światełka dla kolekcjonerów trzepiesz aż wióry lecą ;) Dla steampunkowców idealny prezent - gdybyś tylko zrobił latarkę parową byłbyś bogiem ...
Jeśli możesz wykonać nową pigułę to najlepszy i w miarę tani sterownik 20mm to http://www.kaidomain.com/p/S026606.H1-A ... T-G2-MK-R2 - reszta czyli rozmiar leda z podłożem czy wybór XHP50.2 http://www.kaidomain.com/p/S026576.Cree ... r-MCPCB-6V (moim zdaniem lepsze bo tańsze i nawet Ci TIR podpasi) czy XHP70.2 http://www.kaidomain.com/p/S026865.Cree ... r-MCPCB-6V - gorsze bo choć wydajniejszy to droższy - zależy od Ciebie.
Ze wzgledów praktycznych nie szedłbym wyżej bo w trybie max w diode leci ok.3A a dioda emituje ok. 20W co w miedzi oznacza "wrzątek" po kilkunastu sekundach - dioda będzie wprawdzie miała komfortowe warunki pracy wypluwając ciepło poza siebie ale miedź łykając kalorie ciepła bardzo szybko rozprowadzi je po CAŁYM korpusie.
piotrek19912
Posty: 3
Rejestracja: czwartek 15 mar 2018, 11:30
Lokalizacja: Hajnówka-Siemiatycze

Post autor: piotrek19912 »

No i namówił. Dziękuję Mociumpel za podpowiedzi.
Już mi się oczy zaświeciły :o mocniej niż ta latarka potrafi na myśl, że jednak da się coś poprawić. Jak widziałeś na rysunku technicznym piguła jest dość gruba więc przy użyciu wskazanego przez ciebie sterownika można coś pokombinować. Uważasz że optyka się nada. Jedyne co mnie trapi to to czy dioda zmieści się w ten kolimator. Jednak to 5 mm szerokości a nie 3.45, a nigdzie nie mogę znaleźć dokładnego rysunku technicznego optyki.

No i zastanawia mnie ile mogę teoretycznie mieć lumenów w obecnej konfiguracji, a ile po przerobieniu. Najlepszym sposobem było by to zmierzyć na urządzeniu niestety takowego nie posiadam. :[
:-)
Mociumpel
Posty: 2117
Rejestracja: sobota 01 mar 2014, 13:50
Lokalizacja: Wrocek

Post autor: Mociumpel »

Optyka nie jest droga - są i na XM-L2 (5mm) i na XP_l (3,5mm) - kwestia znalezienia kogoś kto ma na zbyciu odpowiedni rozmiar. Masz bezel czyli mocowanie TIR-a od czoła więc dobrze mieć ze 2-3 optyki do sprawdzenia, które Ci podpasują - zazwyczaj 15/30/60 stopni załatwiają wszelkie oczekiwania - stąd powinieneś zadbać o takowe aby mieć wybór właściwej (to zaleta bezela przedniego - możliwość wymiany TIR-a)
Z rysunku wychodzi że pigułę masz na gwiazdkę 20mm a wymiary (wysokość) są zbliżone do soczewki jak dla Convoya stąd soczewki na XM-L2 powinny pasować.
Dzisiaj akurat robie kolejna M2 na tym sterowniku i diodzie XHP50.2 więc zmierzę mniej więcej ile jest w stanie wypluć z refem - z kolimatora zapewne da nieco mniej (jeśli masz dodatkowo szybkę ochronną to nawet do 10 % mniej niż z refem) ale na oko szacować można na około 1800-2000 lumenów.
PS - sterownik H1-A za chińską szybką AR, na świeżym ogniwie Sony VTC6 wypluwa ok. 2400 lumenów przy ok. 7,10A mierzonego na ogonie (kable 4mm2 linka 20cm) - nie mam jak sprawdzić ile to w diodę ale minimalnie wg danych to 3A powinno dawać (sterownik jest nieco inny niż poprzedni - coś musieli poprawić bo dawał 6,4A na ogonie) - ogólnie delikatna poprawa wobec poprzedniej latarki - ostateczni jest fun ;)

PS - sprawdziłem TIR-a na XHP50.2 czy wejdzie taki z XM-L2 - niby włazi ale dość ciasno - stąd gdyby to była jednorazowa akcja (czyli raz włożona i na stałe) to powinno takie rozwiązanie dać radę - ale ciasno nałożony TIR może przy mechanicznych "ruszaniach" urwać kopułkę co uszkadza" diodę optycznie ale nie musi oznaczać śmierci diody - ale to juz dłubanina przy skalpoownaiu "cięciem równaniem boczków lub wykorzystaniem diody jako emitera ... UV ;)
Ostatnio zmieniony piątek 16 mar 2018, 12:18 przez Mociumpel, łącznie zmieniany 1 raz.
murgrabia1410
Posty: 909
Rejestracja: piątek 05 wrz 2008, 23:10
Lokalizacja: POLAND

Post autor: murgrabia1410 »

Miedź szybko się nagrzewa. Ale wolniej oddaje niż aluminium. Dlatego coolery na cpu mają rdzenie miedziane. A reszta, żeberka aluminiowe. Nie wiem jak zachowa się taka ilość skumulowanego ciepła z np. XHP50.2 / XHP70.2 . Czy nie przegrzeje to akumulatora. I nie wpłynie na jego żywotność. Można powiedzieć, będę rzadko używał "turbo" ;-) Ale jak się ma mega moc. To się z niej korzysta. Ogólnie jestem pełen podziwu i chylę czoła przed nowym członkiem rodziny światełek.
WB
Posty: 77
Rejestracja: środa 15 lis 2017, 10:23
Lokalizacja: Z okolic Wałbrzycha

Post autor: WB »

Coś naciągana ta teoria.
W przypadku metali, przewodność cieplna idzie w parze z przewodnością elektryczną, miedź jest lepszym przewodnikiem elektrycznym i cieplnym, więc jako materiał szybciej / lepiej przetransportuje ciepło z diody do otoczenia.

To tak jak w klasycznym pytaniu "w jakim kubku herbata szybciej wystygnie, metalowym czy porcelanowym?" Oczywiście w metalowym, a gdy metal będzie lepszym przewodnikiem, to nastąpi to jeszcze szybciej, dodam jeszcze, że w momencie gdy obie herbatki będą miały załóżmy 70*C to kubek porcelanowy będziesz w stanie złapać i dłużej przytrzymać, a metalowego jeszcze nie bardzo.

Tutaj problemem może raczej być zjawisko akumulacji (pojemności cieplnej), duża ilość materiału będzie dłużej trzymać ciepło, ale z drugiej strony weź to najpierw rozgrzej.

Latarka kolegi z pierwszego postu oczywiście szacun za pomysł i wykonanie.
Ciemności rozświetlają mi:
Convoy C8 XM-L2
S2+ OP, S2+ XP-L hi SMO
Miedziana homemade TiR-ówka XM-L 2.8A
Modowany zoomik XP-G2
kilka innych 1W ulepów.
Na rowerku robią dwie BT40s i jasno jest ;)
murgrabia1410
Posty: 909
Rejestracja: piątek 05 wrz 2008, 23:10
Lokalizacja: POLAND

Post autor: murgrabia1410 »

Nie będę się sprzeczał. Bo z praw fizyki ewidentnie wychodzi, iż miedź jest lepsza od aluminium. Ale jakoś praktycznie to się nie pokrywa. Jeszcze za czasów athlonów xp / duronów. Miałem dwa radiatory o takiej samej budowie "thermaltake". Jeden z alu, drugi z miedzi. I niestety albo stety. Ten alu bił na głowę tego z miedzi. Nie wiem, może właśnie chodzi o pojemność cieplną? Gęstość materiału? Nie tylko było to moje stwierdzenie. Albo za dawnych czasów jak się robiło wzmacniacze. To lepiej na końcówkach sprawiały się aluminiowe radiatory od miedzianych kloców?
WB
Posty: 77
Rejestracja: środa 15 lis 2017, 10:23
Lokalizacja: Z okolic Wałbrzycha

Post autor: WB »

Mam pirometr i zrobię sobie doświadczenie nagrzewając palnikiem dwa kawałki rurki alu i miedzianej o tych samych wymiarach, zrobię pomiary tego testu na szybkość nagrzewania i stygnięcia.
Też mam wrażenie, że alu wystygnie szybciej, bo wagowo będzie go mniej i mniej ciepła zakumulowane będzie w próbce, powinno również szybciej się nagrzać.
No i mam mętlik w głowie.
Najlepiej byłoby wziąć dwa identycznych wymiarów wałki, przykleić identyczne diody zasilić jednocześnie z tego samego źródła i strzelać pomiary w różnych punktach tych próbek.
Ciemności rozświetlają mi:
Convoy C8 XM-L2
S2+ OP, S2+ XP-L hi SMO
Miedziana homemade TiR-ówka XM-L 2.8A
Modowany zoomik XP-G2
kilka innych 1W ulepów.
Na rowerku robią dwie BT40s i jasno jest ;)
piotrek19912
Posty: 3
Rejestracja: czwartek 15 mar 2018, 11:30
Lokalizacja: Hajnówka-Siemiatycze

Post autor: piotrek19912 »

Co do temperatury i odprowadzenia jej to wczoraj używałem latarki w dzień w domu w którym było ok 20 stopni. Latarka była włączona na full przez około 15 minut i w tym czasie nagrzała się lecz nie parzyła. Była po prostu ciepła, a latarka nie przechodziła w tryb niższy. Ciężko mi jest nagrzać latarkę do wysokiej temperatury, a gdy używam jej na dworze jest to wręcz nie możliwe. Czytając o materiałach wyczytałem, że miedź ma dwa razy wyższy stosunek przewodnictwa temperatury do aluminium, co przekłada się również na prędkość jej oddawania do otoczenia. W moim rozumowaniu pojemność cieplna miedzi za dużo nic nie zmienia jedynie zanim się nagrzeje minie więcej czasu ale za to szybciej odda to niż aluminium. Jeśli się mylę poprawcie mnie. :razz:
A co do przeróbki latarki czekam do wypłaty i będzie tuning. Szkoda tylko, że nie ma Polskiego sklepu z takim asortymentem. No i nosze się z zamiarem kupna Convoya S2+.
Ostatnio zmieniony czwartek 22 mar 2018, 21:16 przez piotrek19912, łącznie zmieniany 1 raz.
:-)
TDK
Posty: 200
Rejestracja: niedziela 24 maja 2009, 13:31
Lokalizacja: Polska

Post autor: TDK »

IMO aluminium jest po prostu dużo tańsze od miedzi, więc dlatego powszechnie się je stosuje na radiatory, natomiast miedź stosuje się tylko w miejscach krytycznych, gdzie bardzo liczy się szybkość odprowadzania ciepła. Ogólnie szybkość oddawania ciepła do otoczenia zależy od środka chłodzącego, powierzchni radiatora i temperatury (a właściwie jej różnicy - im mniejsza różnica, tym wolniej ciało stygnie). Skoro latarka miedziana albo aluminiowa miałaby takie same wymiary (powierzchnię) i byłaby chłodzona tym samym środkiem (powietrzem + ew. dłonią), to szybkość odprowadzania ciepła na zewnątrz byłaby taka sama, tyle że latarka z miedzi, mając większą pojemność cieplną, wolniej by się rozgrzewała i dłużej stygła. Pisząc "wolniej by się rozgrzewała", chodzi mi o średnią temperaturę, bo miedź lepiej przewodzi ciepło od Al.
ODPOWIEDZ