Budowa drukarki 3D

Czyli wszystko co potrzebne prawdziwemu DIY'owi;) Porady, pytania i opisy używanego przez nas sprzętu.
Awatar użytkownika
Manekinen
Posty: 2443
Rejestracja: środa 28 sty 2009, 15:18
Lokalizacja: Kętrzyn
Kontakt:

Post autor: Manekinen »

Pany, mam do wydrukowania element który LEDWIE się mieści w polu roboczym drukarki, 220x220, a przynajmniej tym programowym, bo widzę że mechanicznie mogłaby więcej. W kurze przekręciłem go pod skosem i program twierdzi że element ma 218.1x218.6 - ale kura się pruje że element się nie mieści w polu roboczym. Otóż chodzi o tą cieniutką szarą obwódkę którą kura rysuje na około mojego wirtualnego stołu - jej szerokość zależy od tego co wybierzemy w "build plate adhesion". Jeśli jest to "brim" to obwódka jest szersza i pole do druku tak naprawdę ma 200x200. Jeśli "none", to szarego pola praktycznie wcale nie ma, no ale jest, ma pewnie 1mm z każdej strony - i kurze się już nie podoba że element się nie mieści. Ale jak włączę adhesion na np. "skirt" z minimalnymi wymiarami, to ten skirt wg kury oczywiście może zostać wydrukowany na tym szarym polu, ale mój element już nie i kropka. Aby z tym walczyć zmieniłem wielkość stołu w ustawieniach drukarek w kurze na 222x222 i...

Obrazek Obrazek

Trochę uciekło to od środka, skirt wypadł z jednej strony ze stołu, element też wystaje na jednym z rogów po za stół, ale drukuje :D
Awatar użytkownika
Manekinen
Posty: 2443
Rejestracja: środa 28 sty 2009, 15:18
Lokalizacja: Kętrzyn
Kontakt:

Post autor: Manekinen »

To znowu ja. Zobaczcie co się dzieje z filamentem. Wczoraj już się zaczął skręcać ale tragedii nie było. Dzisiaj wystarczy 30 minut drukowania żeby trzeba było obrócić całą szpulę o pełne dwa obroty aby go odprostować.

Obrazek Obrazek

Na początku myślałem że to może radełko mi go skręca no ale niby jak? Odwinąłem go trochę ze szpuli i poskręcał się jak makaron. Jest źle nawinięty? Co z tym robić? Reklamować produkt? Wcześniej tego problemu nie było, przy drukarce nie grzebałem, skręca się coraz bardziej.
Awatar użytkownika
artur_n
Posty: 874
Rejestracja: niedziela 03 mar 2013, 17:37
Lokalizacja: Jarosław

Post autor: artur_n »

Dziwna sprawa, nigdy nie miałem podobnego przypadku. Przy ręcznym rozwijaniu też się skręca?
Everybody lies...
Awatar użytkownika
Manekinen
Posty: 2443
Rejestracja: środa 28 sty 2009, 15:18
Lokalizacja: Kętrzyn
Kontakt:

Post autor: Manekinen »

Przy ręcznym rozwijaniu się skręca jak głupi ale jestem w stanie to zrozumieć, w końcu jest sztywny i ma kształt taki jak na szpuli. Nie skręca się w jedną stronę, raz w jedną raz w drugą. Zablokowałem szpulę aby nie kręciła się swobodnie - teraz obraca się dosyć ciężko, filament jest cały czas napięty, nic złego się nie dzieje. Jak tylko ją lekko zluzuję i ma więcej swobody to zaraz odwija się go za dużo i się skręca.

A teraz inne zagadnienie. Czy ktoś próbował drukować kabelkiem USB? Pytam stricte o połączenie Anet i Cura. Straszne kalectwo wychodzi. Oczywiście najpierw trzeba zainstalować chiński sterownik od konwertera portu szeregowego bo ten z arduino nie działa. Potem cura wykrywa drukarkę w zależności od jej widzimisię. Jak już to zrobi to pojawia się opcja "print via usb".

Po rozgrzaniu drukarka jedzie do home (tak jak w normalnym drukowaniu z karty) i sobie tam siedzi przez minutę lub dwie, na ekranie napisane "bufor: 0". Więc problem z komunikacją jakiś. Na trzy próby drukowania tylko jedna zakończyła się jakimkolwiek drukowaniem jeśli można to tak nazwać, oto efekty: https://www.youtube.com/watch?v=_Uy3iweqqWM - drukarka miała wydrukować brim a potem pionowy walec. Karetka wraca i robi tylko syf, nie wiem czy to przez brak danych czy błędne dane. Próbowałem różne kabelki USB, efekt raz gorszy, a raz jeszcze gorszy.

Jutro jeszcze wypróbuję inne softy do bezpośredniego drukowania, ale na razie to jestem zszokowany :mrgreen:
kisi
Posty: 743
Rejestracja: poniedziałek 26 lis 2007, 08:41
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: kisi »

Manekinen, też tak miałem z Devil Design. Raz mi się tak mocno naszpanował że ledwo udało mi się go poluzować w ostaniej chwili, gdyby wydruk szedł 4 godziny na pewno by się uszkodził. Po rozmowie ze sprzedawca okazało się że dość często się to zdarza u tego producenta i jest to podstawa do wymiany na inny filament - oczywiście trzeba mieć paragon. Z fiberlogy się to mi nie zdarzyło - wszystko wzorowo chodzi. Tak samo mogą być zanieczyszczenia filamentu dlatego niektórzy montują filtry z gąbki żeby to nie wchodziło do głowicy.
Awatar użytkownika
artur_n
Posty: 874
Rejestracja: niedziela 03 mar 2013, 17:37
Lokalizacja: Jarosław

Post autor: artur_n »

Ja kupuję PLA od efilament3d, cenowo rewelacyjnie a i drukuje mi się na nim fajnie.

Druk z kompa pociąga za sobą dłuższy czas dostępu do danych, podobno wpływa to na jakość.
Everybody lies...
kisi
Posty: 743
Rejestracja: poniedziałek 26 lis 2007, 08:41
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: kisi »

artur_n, oczywiście mam nadzieje że nikt nie drukuje z kompa na drukarkę. Tylko przez kartę SD.
Awatar użytkownika
Manekinen
Posty: 2443
Rejestracja: środa 28 sty 2009, 15:18
Lokalizacja: Kętrzyn
Kontakt:

Post autor: Manekinen »

Filament nie dość że jakoś poskręcany na szpuli to jeszcze się ciągnie za dyszą jak głupi, nie jestem z niego zadowolony. Ale wydruki wychodzą dobrze więc nie będę robił zamieszania - ale nie polecam https://www.3drukarki.pl/EKOFilament-by ... y-1kg-p371

Druk z kompa tylko w ramach eksperymentu. Tak czy siak, nie działa.
Awatar użytkownika
ElSor
Site Admin
Posty: 5041
Rejestracja: niedziela 13 wrz 2009, 12:52
Lokalizacja: Ozimek

Post autor: ElSor »

Manekinen, dzięki za cenne informacje. Ja miałem go dopiero kupić na próbę, jako jeden z lepszych i często polecanych. Pewnie dobre opinie są o wersji "nie eko" ale trzeba będzie to samemu sprawdzić (ja zaczynam od zakupu gorszych polskich firm, choć z Fiberology też już mam małe zakupy zrobione).

Ze swojej strony NIE POLECAM złotego eko PLA od print-me > https://print-me.pl/pla-ecoline/83-pla-antiqe-gold.html. Słabo się klei i zostawia nitki, choć wydruki (z racji koloru) wyglądają dosyć ładnie. Jednak filament dodany do drukarki od Anycubica sprawuje się przy wydrukach znacznie lepiej.

PETG od print-me za to spisuje się zgoła odmiennie i ładnie mi się nim drukuje (jeszcze nie mam porównania z lepszymi, bo nie chce wszystkich rolek odpakowywać).

Z print-me dostałem też jakieś 2 sample (1 to na 99% petg a 2gi nieznany). Ten 2gi praktycznie na każdych ustawieniach daje ładne wydruki ale woli stół dobrze podgrzany. Szkoda tylko, że nie podpisali sampli, bo nie wiem co to jest a może i bym kupił to "coś".

TPU/guma z print me drukuje się podobnie do fiberology (może ciut gorzej się klei ze sobą) ale ogólnie szału nie ma (jeszcze muszę dopracować ustawienia dla pewności).
kisi
Posty: 743
Rejestracja: poniedziałek 26 lis 2007, 08:41
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: kisi »

Ja kupiłem w blackfrog bo mieli promocje i dostałem do każdej rolki FiberFlex 40D 200g. Jeszcze nie drukowałem nic gumowego - ponoć ludziska uszczelki z tego drukują :)

Co do Devil'a to firma jest bardzo losowa, a różnica w cenie na rolce około 15 zł - wg mnie nie warto zwłaszcza jeśli kupujesz wysyłkowo. Na tej jednej rolce psy wieszałem jak diabli. Teraz robie pierwszy wydruk PetG Fiberlogy - nie zdziwiłbym się jeśli jeszcze lepsze były efekty w porównaniu do Devila.
Awatar użytkownika
artur_n
Posty: 874
Rejestracja: niedziela 03 mar 2013, 17:37
Lokalizacja: Jarosław

Post autor: artur_n »

Devil dość mocno podciąga ceny. Za 1kg PLA to już 90 + wysyłka. Można mieć podobnej jakości albo i lepsze i niższej cenie.

Ja kupuje PLA w granicy 60zł/1kg.
Everybody lies...
Awatar użytkownika
Manekinen
Posty: 2443
Rejestracja: środa 28 sty 2009, 15:18
Lokalizacja: Kętrzyn
Kontakt:

Post autor: Manekinen »

Eksperyment z drukowaniem po kabelku nr.2

Tym razem sofcik Pronterface. Działa bezbłędnie. Wszystko super intuicyjne i działa jak trzeba. Można w pełni ręcznie sterować drukarką, tylko trzeba uważać bo drukarka nie ma krańcówek po drugiej stronie i można pojechać dalej niż jest to możliwe :)

Mogę sobie zrobić własny preheat, czyli głowica na 230 (ustawienie ABS) a stół 60 (ustawienie PLA) - bo na takich ustawieniach normalnie drukuję. Ładuję gcode, program sobie go analizuje, i mam podgląd wszystkich warstw w 3d. To co na zielono to już wydrukowane, czyli program na bieżąco pokazuje stan druku.

A teraz najlepsze - pauza i wznowienie które działają! Przy druku z SD i wybraniu pauzy i wznowienia, drukarka drukuje w innym miejscu, tak po prostu, nie wiem czym jest to spowodowane. Tutaj działa to bezbłędnie. Można zpauzować, pojechać sobie na home czy gdzie tylko się chce, pogrzebać przy wydruku, i wznowić tak jak gdyby nigdy nic. Z tym że polecam ręcznie pojechać Z ponad wydruk bo drukarka zwyczajnie w niego wjedzie zanim podniesie Z do wymaganej wysokości, nie wiem, może kwestia ustawień.

Drukowałem na 300% prędkości, żadnych problemów z komunikacją na 4.5 metrowym kablu USB. Wychodzi na to że to kura jest pod tym względem upośledzona.

Obrazek
Awatar użytkownika
Manekinen
Posty: 2443
Rejestracja: środa 28 sty 2009, 15:18
Lokalizacja: Kętrzyn
Kontakt:

Post autor: Manekinen »

Chciałbym się pochwalić - pierwsza udana próba samodzielnego zaprojektowania wydruku za mną.

Na początku próbowałem SketchUp Free, i albo ja jestem upośledzony, albo te narzędzie. No nie da się.

Potem ThinkerCAD - i tutaj już pełen sukces. Dostałem tutorial który wytłumaczył mi praktycznie wszystkie funkcje, a do tego narzędzie to nie zacina się jak głupie przy każdej czynności. Niestety jest to przeglądarka, więc wiadomo, ale idzie coś zrobić. Jest dosyć intuicyjne i przyjazne, jeśli ktoś się dalej wstrzymuje to zachęcam spróbować.

I tak oto powstało moje pierwsze dzieło - mocowanie wentylatorów na radiator:
Obrazek
Poszedłem na całość - uwzględniłem wszelakie podpory, wzmocnienia, otwory i tulejki.

Cura:
Obrazek
Bez podpór się nie obeszło. Ale jest jeden problem - wymiar mocowania w najszerszym miejscu to 240mm (3x80mm wentylatory). W węższym 220mm, bo taką szerokość ma radiator. Postanowiłem położyć to węższą stroną na stół, a z szerszą drukarka sobie poradzi.

No nie poradzi. Okazało się że FW ma na sztywno ustawione limity dla osi i nie wyjedzie ani milimetra, nawet jeśli drukarka mechanicznie da radę. Więc zabrałem się za ogarnianie Marlina. Instalacja Arduino, import hardwareu od anetki aby mogło to się skompilować, no i sam soft, w którym trzeba było zmienić wielkość stołu:

Kod: Zaznacz cały

// The size of the print bed
#define X_BED_SIZE 250
#define Y_BED_SIZE 230

// Travel limits (mm) after homing, corresponding to endstop positions.
#define X_MIN_POS 0
#define Y_MIN_POS 0
#define Z_MIN_POS 0
#define X_MAX_POS X_BED_SIZE
#define Y_MAX_POS Y_BED_SIZE
#define Z_MAX_POS 240
I choć X może się przemieszczać o 260mm, to tyle się nie dało uzyskać, bo środek był strasznie przesunięty w lewo (x ma więcej ruchu w lewo niż w prawo). Wyznaczyłem sobie fizyczny środek stołu, dałem polecenie G1 X125 Y115 (programowy środek stołu), odmierzyłem ile mm brakuje do środka, i różnicę wpisałem do FW:

Kod: Zaznacz cały

// Manually set the home position. Leave these undefined for automatic settings.
// For DELTA this is the top-center of the Cartesian print volume.
#define MANUAL_X_HOME_POS -18
#define MANUAL_Y_HOME_POS -4
//#define MANUAL_Z_HOME_POS 0
Teraz środek jest tam gdzie ma być, X ma 250mm ruchu, Y ma 230mm ruchu, oczywiście stołu nie rozciągnąłem, ale takie wydruki jak powyżej można drukować:

Obrazek

Ewentualnie można do stołu przymocować nieco większą taflę szkła.

Aha, no i efekt końcowy:

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

A co najlepsze - wszystko pasuje tak jak powinno i jestem z tego mega zadowolony że pierwszy raz nie muszę nic przerabiać. To chyba dowodzi że TinkerCAD dał radę. Wszystko można poustawiać dokładnie i wszystko dokładnie zmierzyć. Także polecam :)
Awatar użytkownika
artur_n
Posty: 874
Rejestracja: niedziela 03 mar 2013, 17:37
Lokalizacja: Jarosław

Post autor: artur_n »

Też z niego korzystam. Daje rade do małych przeróbek gotowych projektów.

PS. Podeślij ten tutorial.
Everybody lies...
kisi
Posty: 743
Rejestracja: poniedziałek 26 lis 2007, 08:41
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: kisi »

Thinkercad ja też na nim jade bo po prostu jest prosty i szybki. Nie mam czasu rozkminiać innych numerycznych programów choć wiem że do technicznych zastosowań są lepsze.
ODPOWIEDZ