PCB ale jak ?
PCB ale jak ?
Witam.
Muszę wykonać kilka sztuk PCB, niestety miałem bardzo długą przerwę w zajmowaniu się elektroniką. Kiedyś płytki wykonywałem poprzez rysowanie ścieżek specjalnym pisakiem lub grafionem i farbą nitro na laminacie, a następnie trawiłem w chlorku żelaza. Od tego czasu technologia bardzo się zmieniła. Proszę, pochwalcie się jak teraz wykonujecie obwody drukowane. Słyszałem coś o metodzie nazywanej termotransferem, a może lepiej zamówić wykonanie PCB w jakiejś firmie (tylko kilka sztuk) ? Jaki soft do projektowania płytek byście polecili (najlepiej darmowy) , zastosowanie wyłącznie amatorsko-hobbystyczne ? Nie chciałby tracić całych tygodni na wywarzanie drzwi które są już otwarte.
Pozdrawiam
Muszę wykonać kilka sztuk PCB, niestety miałem bardzo długą przerwę w zajmowaniu się elektroniką. Kiedyś płytki wykonywałem poprzez rysowanie ścieżek specjalnym pisakiem lub grafionem i farbą nitro na laminacie, a następnie trawiłem w chlorku żelaza. Od tego czasu technologia bardzo się zmieniła. Proszę, pochwalcie się jak teraz wykonujecie obwody drukowane. Słyszałem coś o metodzie nazywanej termotransferem, a może lepiej zamówić wykonanie PCB w jakiejś firmie (tylko kilka sztuk) ? Jaki soft do projektowania płytek byście polecili (najlepiej darmowy) , zastosowanie wyłącznie amatorsko-hobbystyczne ? Nie chciałby tracić całych tygodni na wywarzanie drzwi które są już otwarte.
Pozdrawiam
Pomyśl o EasyEDA (darmowy) - jest wiele kursów online na youtube.
Po wygenerowaniu 'gerberów' możesz je łatwo zaimportować do https://jlcpcb.com/ i przy pierwszym zamówieniu mieli cenę 2USD za 10szt płytek i darmową wysyłkę (z Chin).
Jakość jest zadowalająca, nawet przy cieniutkich ścieżkach.
Jeżeli sam chcesz coś tworzyć to można użyć programu Eagle (darmowy do płytek mniejszych niż hmmm 10x10cm). Również jest sporo poradników na Youtube (polecam Atnel - mirekk36)
Drukując laserem negatyw płytki na papierze kredowym (na pewno znajdziesz błyszczące okładki, ulotki)
Możesz to później przetransferować żelazkiem na własną oczyszczoną i odtłuszczoną płytkę, a po wytrawieniu zmyć toner rozpuchą nitro.
Przy jednorazowych projektach to całkiem ma sens, ale wymaga wprawy/precyzji i zajmuje trochę czasu.
Po wygenerowaniu 'gerberów' możesz je łatwo zaimportować do https://jlcpcb.com/ i przy pierwszym zamówieniu mieli cenę 2USD za 10szt płytek i darmową wysyłkę (z Chin).
Jakość jest zadowalająca, nawet przy cieniutkich ścieżkach.
Jeżeli sam chcesz coś tworzyć to można użyć programu Eagle (darmowy do płytek mniejszych niż hmmm 10x10cm). Również jest sporo poradników na Youtube (polecam Atnel - mirekk36)
Drukując laserem negatyw płytki na papierze kredowym (na pewno znajdziesz błyszczące okładki, ulotki)
Możesz to później przetransferować żelazkiem na własną oczyszczoną i odtłuszczoną płytkę, a po wytrawieniu zmyć toner rozpuchą nitro.
Przy jednorazowych projektach to całkiem ma sens, ale wymaga wprawy/precyzji i zajmuje trochę czasu.
W PL nie korzystałem nigdy...mario1 pisze:Witam.
Dziękuję za odpowiedź.
Oferta JLPCB wygląda bardzo interesująco, ale biorąc pod uwagę ostatnie poczynania Poczty Polskiej, na przesyłkę z Chin będę czekał 2 miesiące albo dłużej (moje ostatnie doświadczenia). Może jesteś w stanie polecić jakąś firmę w Polsce ?
Pozdrawiam
Z JLPCB w okresie świąteczno-noworocznym płytki docierały po 5-6tyg. Poza 'sezonem' 3tyg.
Niestety nawet najmniejsze zamówienie wysyłają w dużym tekturowym pudełku które bez promocji kosztuje 7$.
Warto więc łączyć kilka projektów w 1 zamówienie żeby nie tracić na przesyłce.
Witam
Termotransfer, umożliwia wykonanie całkiem porządnych płytek, nawet do SMD.
W temacie o oświetleniu akwarium są płytki wykonane tą metodą.
Wydruk laserowy na cienkim papierze kredowym, żelazko, odmaczanie i trawienie.
Pozdrawiam
Termotransfer, umożliwia wykonanie całkiem porządnych płytek, nawet do SMD.
W temacie o oświetleniu akwarium są płytki wykonane tą metodą.
Wydruk laserowy na cienkim papierze kredowym, żelazko, odmaczanie i trawienie.
Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Witam
Ścieżki smaruję pastą lutowniczą, rozcieńczoną topnikiem, potem przeciągam grotem lutownicy i się momentalnie pokrywa cyną. Pasty otylko odrobinę, żeby cyny nie było za grubo.
Cienki papier kredowy, im cieńszy tym lepszy, tak 40 - 60g/m² jest ok. Na nim drukuję wzór ścieżek. Ten wydruk, przykłada się do laminatu.
Przed nakładaniem wydruku, trzeba dokładnie odtłuścić płytkę (jakiś detergent, IPA, aceton... co tam masz pod ręką). Powierzchnię płytki, warto zmatowić drobnym papierem ściernym (od 400 wzwyż).
Co do samej temperatury "prasowania" to niestety, nie ma uniwersalnej rady, bo to zależy od producenta toneru. Sam toner, też ma znaczenie, najlepiej mi wychodziło na drukarce Brother, Samsung (w moim przypadku) już robi mniej przydatne wydruki.
Trawię popularnym środkiem B-327, czyli nadsiarczanem sodowym. Dużo tu zależy od temperatury kąpieli, trzeba trzymać w okolicach 50°C. Bardzo przydatny jest ruch wody, można mieszać, można machać płytką, jak kto woli. Można też zbudować specjalną stację do trawienia.
Pozdrawiam
Ścieżki smaruję pastą lutowniczą, rozcieńczoną topnikiem, potem przeciągam grotem lutownicy i się momentalnie pokrywa cyną. Pasty otylko odrobinę, żeby cyny nie było za grubo.
Cienki papier kredowy, im cieńszy tym lepszy, tak 40 - 60g/m² jest ok. Na nim drukuję wzór ścieżek. Ten wydruk, przykłada się do laminatu.
Przed nakładaniem wydruku, trzeba dokładnie odtłuścić płytkę (jakiś detergent, IPA, aceton... co tam masz pod ręką). Powierzchnię płytki, warto zmatowić drobnym papierem ściernym (od 400 wzwyż).
Co do samej temperatury "prasowania" to niestety, nie ma uniwersalnej rady, bo to zależy od producenta toneru. Sam toner, też ma znaczenie, najlepiej mi wychodziło na drukarce Brother, Samsung (w moim przypadku) już robi mniej przydatne wydruki.
Trawię popularnym środkiem B-327, czyli nadsiarczanem sodowym. Dużo tu zależy od temperatury kąpieli, trzeba trzymać w okolicach 50°C. Bardzo przydatny jest ruch wody, można mieszać, można machać płytką, jak kto woli. Można też zbudować specjalną stację do trawienia.
Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
-
- Posty: 879
- Rejestracja: wtorek 14 paź 2014, 20:44
- Lokalizacja: Słupsk
na stronach polskich producentów są instrukcje jak przygotować pliki:
http://prototypy.com.pl/ - zakładka "dokumentacja"
cały świat posługuje się gerberami, nie masz wyjścia (chyba, że żelazko )
http://prototypy.com.pl/ - zakładka "dokumentacja"
cały świat posługuje się gerberami, nie masz wyjścia (chyba, że żelazko )
E tam.GanzConrad pisze:na stronach polskich producentów są instrukcje jak przygotować pliki:
http://prototypy.com.pl/ - zakładka "dokumentacja"
cały świat posługuje się gerberami, nie masz wyjścia (chyba, że żelazko )
OSH park honoruje pliki z eagle.
Witam.
Mam pytanie do kolegów którzy już wysyłali projekty do JLPCB.
Chcę wysłać do nich pierwszy projekt PCB lecz przy generowaniu plików gerber (z Eagle)
mam problem z nazewnictwem. Chodzi o to że w instrukcji na stronie producenta widać nazwy opisowe ale nie widać jakie rozszerzenia mają mieć wszystkie pliki. Do tej pory udało mi się ustalić następujące przyporządkowanie:
Generate drill data - 44 Drils, 45 Holes, File: %N.drd
Componet side - 1 Top, 17 Pads, 18 Vias, File: %N.cmp
Solder side - 16 Bottom, 17 Pads, 18 Vias, File: %N.bot
Silk screen CMP - 21 tPlace, 25 tName, File: %N. ??
Solder stop mask CMP - ?????
Solder stop mask SOL - ?????
Gdy próbowałem załadować pliki przygotowane według poradnika http://forum.atnel.pl/topic1461.html dostałem komunikat mówiący , że nazwy powinny być angielskie (albo coś w tym sensie) . Bardzo proszę o pomoc.
Mam pytanie do kolegów którzy już wysyłali projekty do JLPCB.
Chcę wysłać do nich pierwszy projekt PCB lecz przy generowaniu plików gerber (z Eagle)
mam problem z nazewnictwem. Chodzi o to że w instrukcji na stronie producenta widać nazwy opisowe ale nie widać jakie rozszerzenia mają mieć wszystkie pliki. Do tej pory udało mi się ustalić następujące przyporządkowanie:
Generate drill data - 44 Drils, 45 Holes, File: %N.drd
Componet side - 1 Top, 17 Pads, 18 Vias, File: %N.cmp
Solder side - 16 Bottom, 17 Pads, 18 Vias, File: %N.bot
Silk screen CMP - 21 tPlace, 25 tName, File: %N. ??
Solder stop mask CMP - ?????
Solder stop mask SOL - ?????
Gdy próbowałem załadować pliki przygotowane według poradnika http://forum.atnel.pl/topic1461.html dostałem komunikat mówiący , że nazwy powinny być angielskie (albo coś w tym sensie) . Bardzo proszę o pomoc.
Jeszcze trochę poszukałem i wyszło mi coś takiego:
Drill - 44 Drils, 45 Holes, File: %N.ncd - otwory
Componet side - 1 Top, 17 Pads, 18 Vias, File: %N.cmp - połączenia od strony elementów
Solder side - 16 Bottom, 17 Pads, 18 Vias, File: %N.sol - połączenia od strony lutów
Component Silk - 20 Dimension, 21 tPlace, 25 tName, File: %N.plc - oznaczenia od strony elementów
Solder Silk - 20 Dimension, 22 tPlace, 26 tName, File: %N.pls - oznaczenia od strony lutów
Component Stop - 29 tStop , File: %N.stc - maska lutownicza od strony elementów
Solder Stop - 30 bStop, File: %N.sts - maska lutownicza od strony lutów
Czy tak będzie dobrze ?
Drill - 44 Drils, 45 Holes, File: %N.ncd - otwory
Componet side - 1 Top, 17 Pads, 18 Vias, File: %N.cmp - połączenia od strony elementów
Solder side - 16 Bottom, 17 Pads, 18 Vias, File: %N.sol - połączenia od strony lutów
Component Silk - 20 Dimension, 21 tPlace, 25 tName, File: %N.plc - oznaczenia od strony elementów
Solder Silk - 20 Dimension, 22 tPlace, 26 tName, File: %N.pls - oznaczenia od strony lutów
Component Stop - 29 tStop , File: %N.stc - maska lutownicza od strony elementów
Solder Stop - 30 bStop, File: %N.sts - maska lutownicza od strony lutów
Czy tak będzie dobrze ?
mario1, nie wiem co kombinujesz ale masz instrukcje na jlcpcb > https://support.jlcpcb.com/article/43-h ... rber-files
Co do nazw to bez polskich i innych udziwnień.
Co do nazw to bez polskich i innych udziwnień.
Witam.
Czytałem tą instrukcję oraz kilka innych, w każdej używali trochę innych rozszerzeń nazw plików.
Czy to znaczy , że jest bez znaczenia jakich rozszerzeń użyje i jakich nazw ?
Jest jeszcze jedna istotna sprawa, na podanej przez Ciebie stronie nie używają
Drilrack przy tworzeniu pliku otworów, w innych instrukcjach stosują to.
Pierwszy raz w życiu wysyłam projekt do producenta i jestem trochę zdezorientowany,
gdyż poradnik podaje co innego.
Będę wdzięczny za wskazówki.
Pozdrawiam
M.
Czytałem tą instrukcję oraz kilka innych, w każdej używali trochę innych rozszerzeń nazw plików.
Czy to znaczy , że jest bez znaczenia jakich rozszerzeń użyje i jakich nazw ?
Jest jeszcze jedna istotna sprawa, na podanej przez Ciebie stronie nie używają
Drilrack przy tworzeniu pliku otworów, w innych instrukcjach stosują to.
Pierwszy raz w życiu wysyłam projekt do producenta i jestem trochę zdezorientowany,
gdyż poradnik podaje co innego.
Będę wdzięczny za wskazówki.
Pozdrawiam
M.