Budowa drukarki 3D

Czyli wszystko co potrzebne prawdziwemu DIY'owi;) Porady, pytania i opisy używanego przez nas sprzętu.
Awatar użytkownika
Manekinen
Posty: 2443
Rejestracja: środa 28 sty 2009, 15:18
Lokalizacja: Kętrzyn
Kontakt:

Post autor: Manekinen »

kisi pisze:Manekinen, kup sobie te łożyska IGUS - po problemie. Jedno kosztuje coś koło 5zł na allegro.
No, przecie pisze że właśnie dostałem komplet. Chyba że piszesz o dodatkowych dla Z?

No dobra drukarka już po zabiegu. Na początek porównanie igusów do tych kulkowych co były w zestawie. Ogromna przepaść w kulturze pracy:


Na początek - do jakich wniosków doszedłem. Wszystkie elementy tej drukarki są wykonane tak niedokładnie, że zamontowanie łożysk zrodziło kolejne problemy. Już wiem, albo drukujemy na niej tak jak przyjechała i nie przekraczamy pewnych prędkości, albo zaczynamy ją ulepszać i tak ulepszamy aż z oryginalnych części zostają przewody :D

Gniazda łożysk wykonane okropnie. W jedno łożysko pasuje ładnie, w drugim jest tak luźne że musiałem podłożyć kawałek kartki. Nie ma co ustawiać tego w linii tylko przykręcamy tak aby wałek przesuwał się bez oporów, a jak to wygląda, to sprawa drugorzędna:
Obrazek Obrazek

Po zmontowaniu karetki miałem taki problem że z lewej strony przesuwała się z minimalnym oporem, a z prawej z dużym. Wygląda na to że prowadnice w których osadzone są wałki X są wykonane na tyle niedokładnie, że zmiana łożysk na dokładniejsze powoduje takie problemy. Poluzowałem śruby dwóch górnych gniazd i przykręciłem ustawiając karetkę na środku - jest ok.

Tak wyglądała głowica, ewidentnie jest za słabo dokręcona i po rozgrzaniu cieknie. Gdy jest zimna to nie czuć żadnego luzu bo gwint jest zalany plastikiem:
Obrazek

A gdy chciałem zakontrować dwie nakrętki na gwincie żeby to potem rozgrzać i wykręcić, to cały kanał po prostu pękł jak dociskałem nakrętki. Nie pękł w pół, ale poczułem że coś jest nie tak, i mam teraz taki efekt:
Obrazek

Na szczęście dało się to wkręcić w ekstruder a pęknięcie chyba wypadło gdzieś wewnątrz jego gwintu - działa. Myślałem że to jest przyczyną tego lagu przy retrakcji - ale nie, w tej kwestii jest jak było.

Dla prowadnic Z dodałem po jednym małym łożysku z demontażu obok tego dużego co już tam było - chodzi to dużo lepiej. Wystaje to po 0.5cm od góry i dołu ale w niczym nie przeszkadza.

No a teraz jeśli chodzi o poprawę. Luzy na stole ledwie wyczuwalne, na karetce brak, w sumie to chodzi ciut ciasno ale czemu to pisałem wyżej. Puściłem jakiś wydruk na prędkości 100mm/s a do tego ustawiłem prędkość 200% w drukarce. Oś X chodzi myślę że jak by porównać z tym co było - bardzo cicho. Stół słychać, ale to tylko i wyłącznie przez jego silnik który przenosi wibracje na całą ramę. Paski trochę poluzowałem. Ale ogólnie jest DUŻO ciszej, i to przy takiej prędkości:


A co tym bardziej mnie cieszy to wydruk wyszedł szybko i względnie dokładnie, tzn z wyglądu jest ok, precyzja pewnie leży ale nie oczekiwałem jej przy takich ustawieniach. Nie zwracać uwagi na oderwaną pierwszą warstwę, stół był źle ustawiony. W tej chwili idzie już normalnie na 50mm/s - czy jest ciszej? Nie. Teraz gdy już nie hałasują łożyska i nie rzęzi mi te żelastwo, czym wyższa prędkość tym jest dźwięk silników jest mniej denerwujący bo ma wyższe tony - i na psychikę też to działa, bo wiem że wydrukuje się 2x szybciej i będzie spokój :) Grają cewki no i buczy silnik Y, jeśli da się wydrukować mu jakieś nowe mocowanie które tak nie przenosi wibracji to by było super. Zastanawiam się nad tym, https://www.thingiverse.com/thing:2045010 , obciążenia nie będą iść przez pół ramy tylko po tych śrubach więc powinno być ciszej prawda?
kisi pisze:Łożyska nasmarowałeś przed założeniem ?
Że co, że igusy?
studzin
Posty: 546
Rejestracja: sobota 17 kwie 2010, 11:45
Lokalizacja: Gdańsk/Tczew

Post autor: studzin »

kisi pisze: studzin, ja mam MK8 - chodzi w porządku. Nie napisałeś co chcesz drukować - artystyczne rzeczy czy coś precyzyjnego?
Te polskie konstrukcje są niezłe - zarówno extruder jak i głowica.
Zdecydowanie precyzyjne. Wydruki czysto techniczne. Drukarka ma być rozszerzeniem frezarki.
kisi
Posty: 743
Rejestracja: poniedziałek 26 lis 2007, 08:41
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: kisi »

Manekinen, oczywiście IGUSów się nie smaruje :) Nie wiem jak to czytałem ale przeoczyłem to że zakupiłeś IGUSy - tak to jest odpisywać w pracy na takie tematy :)

Co do dalszej poprawy owszem możesz wydrukować coś takiego skoro twierdzisz że rezonuje ci rama - ale wzgędny spokój uzyskasz montując przekładkę między silnikiem a ramą (np. guma z dętki) ale wtedy gorzej to odprowadza ciepło to dość duży minus. Wg mnie większy zysk będziesz miał wymieniając stepsticki. Zmów sobie 2 szt. TMC - one są w pełni kompatybilne z tymi co masz teraz - wyciągasz i wkładasz. Odpowiednio też zworki trzeba zmienić i chyba konfigurację firmware.
Teraz są nowsze TMC2208:
https://reprapy.pl/viewtopic.php?t=1390

Ja chyba sobie zmienię na tego nowego TMC2208
Awatar użytkownika
Manekinen
Posty: 2443
Rejestracja: środa 28 sty 2009, 15:18
Lokalizacja: Kętrzyn
Kontakt:

Post autor: Manekinen »

kisi, no właśnie nie, do mojej płytki trzeba się jakoś z tym lutować (o ile się w ogóle da). Nie chciałbym pchać w tą drukarkę dalej pieniędzy ale może masz rację, 2 sztuki wystarczą.

Znalazłem też wczoraj takie cudo jak amortyzator dla silnika (szukaj pod "nema 17 dampener" albo po prostu "nema 17 amortyzator"), kosztuje to parę zł i ludzie montują to do silnika stołu. Oczywiście rama już nie pasuje więc trzeba dodrukować nowe mocowanie. I nie wydaje mi się aby takie coś pogorszyło chłodzenie, przecie ta rama niewiele chłodzi.
kisi
Posty: 743
Rejestracja: poniedziałek 26 lis 2007, 08:41
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: kisi »

Manekinen, lutować? wrzuć fotkę twojego sterownika.
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Witam
Manekinen pisze:Znalazłem też wczoraj takie cudo jak amortyzator dla silnika
Pyra pisze:Aby wyciszyć silniki, można zastosować większy podział kroku, lub/i amortyzatory mocujące.
Dawno pisałem...

Amortyzatory pasują na kołnierz silnika i dokładnie go centrują. Z jednej strony są otwory, z drugiej gwinty do śrubek mocujących silnik.
Co do sterowania silnikami, to im wyższy stopień podziału (x4, x8, x16, x128) tym mniej gwałtowne zmiany prądu, więc łagodniejszy i bardziej płynny ruch.

Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Awatar użytkownika
Manekinen
Posty: 2443
Rejestracja: środa 28 sty 2009, 15:18
Lokalizacja: Kętrzyn
Kontakt:

Post autor: Manekinen »

kisi, https://www.google.pl/search?q=anet+3d+ ... =isch&sa=X
Pyra, dokładnie to. Na allegro można kupić za parę zł.

Aha czyli można dodać własny stepstick, tyle że tak jak pisałem trzeba lutować, a dokładnie to wlutować się w testpointy koło procka. Tu jest pokazane dla X, ale nie widzę przeszkód żeby zrobić to samo dla Y. Warto grzebać? http://lokspace.eu/how-to-fix-failed-st ... er-driver/
kisi
Posty: 743
Rejestracja: poniedziałek 26 lis 2007, 08:41
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: kisi »

Manekinen, o qrcze to faktycznie przekichane. Ja mam taki:
http://www.dx.com/p/geeetech-gt2560-atm ... lcFqEbhBaQ
Łatwo mogę włożyć stepstick jaki chcę.
Awatar użytkownika
Manekinen
Posty: 2443
Rejestracja: środa 28 sty 2009, 15:18
Lokalizacja: Kętrzyn
Kontakt:

Post autor: Manekinen »

Ale chyba warto, może nie będę się pchał w TMC2208 bo ceny są przesadzone, ale chętnie bym 2 drivery zmienił, choćby na to, jest dużo ciszej - https://www.youtube.com/watch?v=tGd2ulVkDTM

Dolutować się nie problem.
kisi
Posty: 743
Rejestracja: poniedziałek 26 lis 2007, 08:41
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: kisi »

Manekinen, dla mnie w takich kwestiach nie ma kompromisów - ja mam ją w mieszkaniu w bloku. Gdybym miał osobne pomieszczenie gospodarcze to bym lał na to. W innych przypadkach zawsze można zmniejszyć prędkość
Jeszcze coś takiego znalazłem donośnie modyfikacji stepsticków. Skoro nie straszne ci lutowanie to może to też coś da:
https://majsterkowo.pl/ulepszamy-drukar ... kow-a4988/
Awatar użytkownika
Fluxor
Posty: 2549
Rejestracja: wtorek 16 gru 2008, 12:17
Lokalizacja: Opole

Post autor: Fluxor »

Grzeją się wam stepsticki? Widzę, że ludzie mają poprzyklejane na nich radiatory a co niektórzy dodatkowo chłodzą je jeszcze wentylatorem. W moim EleksLaserze mam poprawnie ustawione napięcie i ledwo co się nagrzewają.
http://specjalistycznyspecjalista.blogspot.com/
POST MOŻE ZAWIERAĆ LOKOWANIE PRODUKTU
kisi
Posty: 743
Rejestracja: poniedziałek 26 lis 2007, 08:41
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: kisi »

Fluxor, jak ustawisz wg parametrów silnika to się grzeją. Jak poniżej to mniej. Im szybciej chcesz drukować tym bardziej śrubujesz parametry/bardziej się grzeją/chcą chłodzenia. <- tak w telegraficznym skrócie pisząc.
Awatar użytkownika
Fluxor
Posty: 2549
Rejestracja: wtorek 16 gru 2008, 12:17
Lokalizacja: Opole

Post autor: Fluxor »

"Odczytujemy prąd silnika z nalepki znamionowej. Dla przykładu weźmy silnik 0.9A i stepstick z rezystorami R100 0.1&#937;.

V-REF = Prąd silnika * 8 * Rs
V-REF = 0.9 * 8 * 0.1
V-REF = 0.72 V"

W takim razie już wiem, czemu się nie grzeją. Mam silnik 1.3A i rezytor R100 czyli napięcie ustawione powinno być max 1,04V a leci na 0,7V czyli śmiało mogę podkręcać.
http://specjalistycznyspecjalista.blogspot.com/
POST MOŻE ZAWIERAĆ LOKOWANIE PRODUKTU
kisi
Posty: 743
Rejestracja: poniedziałek 26 lis 2007, 08:41
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: kisi »

Fluxor, jeśli ci nie gubi kroków - nie ruszaj - zacznie ci się grzać silnik i stepsticki i będziesz miał problem.
Awatar użytkownika
Manekinen
Posty: 2443
Rejestracja: środa 28 sty 2009, 15:18
Lokalizacja: Kętrzyn
Kontakt:

Post autor: Manekinen »

I będzie głośno. Ludzie to zmniejszają, a Ty chcesz zwiększać :)
ODPOWIEDZ