Długie na rower - drugie podejście

Oświetlenie przednie i tylne w rowerze, zasobniki na baterie. Komfort i bezpieczeństwo nocnej jazdy.
Mediana
Posty: 146
Rejestracja: niedziela 04 wrz 2011, 14:47
Lokalizacja: Lublin

Post autor: Mediana »

ElSor,
Dzięki, za foty, na fotkach nie wygląda źle z zasięgiem 3x XP-L, ale to było na mocy max.

Najczęściej na treningu mam ustawioną lampkę na tryb, w którym mam ok. 450 lumenów (dioda XML), w trybie max czyli 750 lumenów nie jeżdżę bo dobrą baterię wykończy mi w ok 65 minut.

Aleeeee na szosie mam ustawioną lampkę L2P tak by świeciła tuż przed rowerem, tak mniej więcej na 20 metr, żeby nie oślepiać samochodów i nie wiem czy 3x XP-L w tych warunkach nie sprawdziła by się.
M...
Awatar użytkownika
ElSor
Site Admin
Posty: 5041
Rejestracja: niedziela 13 wrz 2009, 12:52
Lokalizacja: Ozimek

Post autor: ElSor »

Zobacz film, jaki linkuję w tamtym poście. 3xXP nadaje się do oświetlania szeroko do przodu. Pochylone nisko będzie "razić" a odcięcie światła jest takie, że mimo oświetlania "tylko" do 20m do przodu, będziesz też oglądał miny wkurzonych kierowców.
Mediana
Posty: 146
Rejestracja: niedziela 04 wrz 2011, 14:47
Lokalizacja: Lublin

Post autor: Mediana »

No dobra przekonałeś mnie. :)
Tylko na co zamienić Solarforce L2P XML, ale tylko chcę jedną lampkę na kierownicy, używaną głównie do jazd na kolarzówce.

Tego L2P mam już z siedem lat (od grega) i chciałbym ją zamienić na coś mocniejszego, ale też gabarytowo podobną do L2P.

M...
Ostatnio zmieniony wtorek 02 sty 2018, 21:29 przez Mediana, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
ElSor
Site Admin
Posty: 5041
Rejestracja: niedziela 13 wrz 2009, 12:52
Lokalizacja: Ozimek

Post autor: ElSor »

Można kombinować z diodami typu XHP50 albo XHP35 ale czas świecenia na maxa ulegnie drastycznemu skróceniu. Pobierając tyle samo energii, co teraz będziesz miał więcej światła głównie na papierku, bo z racji charakterystyki odbierania światła przez oczy zyskasz odrobinę tylko jaśniej. Wg mnie można w obecnej L2P wymienić diodę na XP-L HI i przez nieco lepsze skupienie zobaczysz realnie jaśniejsze (mocniejsze) światło i to ekonomicznie najsensowniejsze będzie.
Można jeszcze ew pomyśleć o latarce na ogniwo 26650. Mimo wyższej ceny latarki i ogniw(a) można sobie pozwolić na mocniejsze lub dłuższe świecenie, bo mamy ponad 50% więcej energii.
Realnie większą moc dla oczu, przy przyzwoitym czasie świecenia, nie da wymiana diody na nieco mocniejszą (np 1200lm zamiast 800) ale min 2 krotne zwielokrotnienie (np 2000lm zamiast 800) no i do tego zasilanie 2-4x18650 lub 1-2x26650. Oczywiście na rowerze może to stanowić pewne problemy tudzież potrzebę pójścia na kompromisy i dlatego u mnie niezmiennie od jakiegoś czasu siedzi ulubiony zestaw (z podpisu), choć coraz częściej widzę potrzebę zmiany długich na coś z XHP70 na pokładzie i zasilaniem na min 2h w max.
Mediana
Posty: 146
Rejestracja: niedziela 04 wrz 2011, 14:47
Lokalizacja: Lublin

Post autor: Mediana »

ElSor, chcę mieć wymiary tak mniej więcej, jak Solarforce L2P.
Patrząc na parametry diody XML-2 to ta latarka przy świetle na 800 lumenów, świeci tak przez 1h 40m (wg tabeli grega), a moja latarka z diodą XML na max mocy czyli ok. 750 lumenów świeci max 65 minut ( z tym, że mocno świeci tak do ok. 50 minut na aku Panasonic 3500 mAh) - to by mi pasowało (XML-2), bo najczęściej jeżdżę na mocy 450 lumenów (mam w dotychczasowej latarce tylko 4 poziomy mocy) - tak dywaguję na siłę, bo chcę coś kupić, ale chcę też widzieć sens zakupu (w sensie finansowym i nocnym :P ).
I może z barwy T6 w mojej XML, przejść na barwę białą diody.
I kupić od grega taką: latarkę Latarka SolarForce L2P 1050lm XM-L2 U3 3D ext 3.
Posiadam aktualnie latarkę Solarforce L2P też od grega z diodą XML T6 (latarka ma prawie dziesięć lat i tylko 4 tryby pracy 15, 30, 80 i 100%).


M..
Mociumpel
Posty: 2115
Rejestracja: sobota 01 mar 2014, 13:50
Lokalizacja: Wrocek

Post autor: Mociumpel »

Troche od strony technicznej - greg ma swojego sterownika w wersji wysokosprawnej viewtopic.php?t=22154 czyli takiej gdzie każdy stopień mocy jest w porównaniu ze zwykłym "chińskim" mocniejszy z racji sposobu "pchania prądu" - zamiast PWM-a jest prąd stały o określonej wartości.
Co to daje:
1. kilkanaście poziomów światła umożliwia bardzo precyzyjny dobór konkretnych wartości świateł w danym banku
2. wysoka sprawność sterownika STAŁOPRĄDOWEGO pozwoli na wyciskanie ostatnich soków z ogniwa
3. dodatkowo zastosowanie diody o bardzo niskim Vf (np. XP-L2) pozwoli na maksymalne wydłużenie działania każdego z trybów.
4. dodatkowe dopracowanie toru prądowego (głównie zminimalizowanie oporności na drodze plus ogniwa sterownik, korpus latarki, włącznik, minus ogniwa) dodatkowo wydłuży czas działania o kilka % całości.
5. szybka z powłokami tez pozwoli na wyciśnięcie o 2-3% więcej światła z latarki.

Ostatecznie dopracowanie każdego elementu latarki pozwoli na wyciśnięcie albo 30% więcej światła z danego prądu albo 30% wydłużenie działania latarki.
Ostatnio zmieniony piątek 05 sty 2018, 16:27 przez Mociumpel, łącznie zmieniany 1 raz.
cwancisz
Posty: 173
Rejestracja: piątek 08 lis 2013, 15:05
Lokalizacja: Świdnik

Post autor: cwancisz »

Co do szkiełek AR, to efektywności ich działania bym nie demonizował :

Awatar użytkownika
ElSor
Site Admin
Posty: 5041
Rejestracja: niedziela 13 wrz 2009, 12:52
Lokalizacja: Ozimek

Post autor: ElSor »

cwancisz pisze:Co do szkiełek AR, to efektywności ich działania bym nie demonizował
Bo same oznaczenie "AR", szczególnie szybek z Chin, nie daje żądnej informacji o przepuszczalności światła. Głównie oznacza kolorową powłokę. Dobre szybki z powłokami mają ok 10% większą przepuszczalność od chińskich zwykłych i AR.
Mociumpel
Posty: 2115
Rejestracja: sobota 01 mar 2014, 13:50
Lokalizacja: Wrocek

Post autor: Mociumpel »

2-3% więcej to demonizowanie? toż to drobny przyrost... rozumiem filmik ale nie rozumiem sensu słowa "demonizowanie" w sytuacji gdy dotyczy to "drobnego przyrostu 2-3%".
i jak Elsor napisał - czym innym jest JAKAKOLWIEK powłoka na szkłach lornetki, szkłach okularów za 300 zł czy nawet na podstawowych soczewkach znanych firm foto czy optycznych a co innego kolorowa "powłoczka" na nie hartowanej szybce za 2 dolary ...
W tych chińskich przyjęcie zamiast 8% strat na przejściach granic powietrze/szkło/powietrze na poziomie 3-4% jest i tak bardzo optymistyczne - ale lepsze samopoczucie bezcenne ;)
W wypunktowaniu "ulepszeń" chodziło o wskazanie metody drobnych kroków które sumarycznie przekładają się na dość spore zyski - ale jako CAŁOŚĆ - sama karbonowa rama 7,5kg na której jedzie opięty lycrą jak kiełbasa 120 kg prosiak nie uczyni z niego mistrza czasówek i sprintu na torze ...
Mediana
Posty: 146
Rejestracja: niedziela 04 wrz 2011, 14:47
Lokalizacja: Lublin

Post autor: Mediana »

I jestem po testach na kolarzówce z Solarforce L2P 4x XP-L 3500lm+ od grega.
Światła jest bardzo dużo, żadne auto nie dawało tyle światła co ta lampka, a jechałem tylko w trybie/prądzie 2,5 A czyli ok 1100 lumenów.
A samego światła jest tyle, że L2P XML prawie wcale nie widać na szosie. :))
Co do oślepiania to na podobnej mocy nie ma dużej różnicy pomiędzy Solarforce L2P 4x XP-L 3500lm+, a dotychczasową L2P XML ( ok. 700 lm też od grega).
Co do barwy diody w Solarforce L2P 4x XP-L 3500lm+ w wersji standard to dla mnie trochę za żółta, ale to moje subiektywne odczucie.

Natomiast czego mi brakowało w Solarforce L2P 4x XP-L 3500lm+ to zasięgu przy szybkiej jeździe po szosie. :/
Ponadto też męczący może być zbyt mocny snop światła tuż przed samym rowerem.

I zakupiłem... od grega L2P XML-2 na barwie 5700 jestem bardzo zadowolony, świeci dużo lepiej od L2P XML i wreszcie mam białe światło, a nie żółte ( lubię biel :P ).

Wracając do Solarforce L2P 4x XP-L 3500lm+ to niestety tych 3500 lm nie wycisnąłem z tej lampki bo jednak moje Panasonic NCR są już za słabe i trochę się zdziwiłem bo myślałem, że poradzą sobie z dużym prądem.
M...
Awatar użytkownika
Dziubek
Posty: 1740
Rejestracja: czwartek 07 sie 2014, 21:53
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Post autor: Dziubek »

Mediana pisze:Światła jest bardzo dużo, żadne auto nie dawało tyle światła co ta lampka, a jechałem tylko w trybie/prądzie 2,5 A czyli ok 1100 lumenów.
Doceniam poczucie humoru, ale bez jaj przysłowiowych. Mocno przesadzasz pisząc że żadne auto nie daje tyle światła co ta lampka. Nie mijałeś chyba żadnego nowszego względnie auta.
Mediana
Posty: 146
Rejestracja: niedziela 04 wrz 2011, 14:47
Lokalizacja: Lublin

Post autor: Mediana »

he,he, wiesz, ja miałem lampkę ustawioną na ok.m 15 metrów, wnioski sam wyciągnij. XD
M...
Awatar użytkownika
ElSor
Site Admin
Posty: 5041
Rejestracja: niedziela 13 wrz 2009, 12:52
Lokalizacja: Ozimek

Post autor: ElSor »

Mediana pisze:miałem lampkę ustawioną na ok.m 15 metrów
15m czy 15km bez znaczenia ... moc ciągle ta sama i 1100lm będzie zawsze mniej niż ~1600-7000lm z samochodu.
Pewnie większość osób wie co masz na myśli ale to forum techniczne i pewien poziom warto zachować i nazywać rzeczy właściwymi parametrami.
llameth
Posty: 4
Rejestracja: środa 25 cze 2014, 17:28
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: llameth »

cwancisz pisze:Co do szkiełek AR, to efektywności ich działania bym nie demonizował :
Spadek strumienia świetlnego na dwóch powierzchniach szkła optycznego to 7,8%.
Dobre powłoki AR redukują ten spadek do ~1% (zależnie od długości fali). Większe różnice mogą być, gdy porównamy utytłane szkło okienne z wysokiej klasy filtrem fotograficznym, ale dla tego samego szkła znośnej klasy z ARC i bez różnica nie może przekroczyć 6,5%.

Inną kwestią jest to, że szkło bez powłok rozprasza światło na boki wskutek wielokrotnych odbić wewnętrznych, i więcej strumienia idzie "na boki". Stąd pomiar strumienia tylko w centrum spota może dać inne wyniki.

więcej można poczytać:
http://www.fotografuj.pl/Article/Powlok ... dblaskowe/
Awatar użytkownika
smokuxx1987
Posty: 2113
Rejestracja: środa 16 maja 2012, 19:04
Lokalizacja: Krosno

Post autor: smokuxx1987 »

cwancisz pisze:Co do szkiełek AR, to efektywności ich działania bym nie demonizował :

Taki pomiar jest nie miarodajny.
Samo ustawienie latarki względem tuby zmienia wyniki pomiaru.
W większości latarek szkło dociska reflektor i tym samym zmienia ogniskowanie diody w reflektorze, które też wpływa na wyniki w tym wypadku dość istotnie.
W zasadzie do miarodajnego testu przepuszczalności wystarczy luxomierz i latarka o średnicy mniejszej niż testowane szkło.
Test wykonujemy w ten sposób że ustawiamy latarkę nieruchomo skierowaną na luxomierz, który też jest nieruchomo, odczytujemy wynik, następnie przed latarkę nie dotykając jej ustawiamy testowane szkło i też odczytujemy wynik, teraz wystarczy podzielić wyniki przez siebie i mamy przepuszczalność w %.
To jeśli chodzi o prawidłowość wykonywania pomiaru.

Druga sprawa jest taka że nie wiadomo co za szybki gość testuje.
Jak ktoś myśli że da 2$ za szybkę AR i jest super to płaci tylko za efekt placebo.
Tanie szybki z powłokami mają przepuszczalność taką samą lub mniejszą od tych bez powłok.
Dobre szybki swoje kosztują, przykładowo za szybkę UCL AR 98-99% o średnicy 42mm trzeba zapłacić 5.25$ nie licząc przesyłki.
I tutaj wg moich pomiarów przepuszczalność wynosi tyle co podaje producent.
ODPOWIEDZ