Jaki zasilacz laboratoryjny do uruchamiania przetwornic xeno

Czyli wszystko co potrzebne prawdziwemu DIY'owi;) Porady, pytania i opisy używanego przez nas sprzętu.
kafi
Posty: 119
Rejestracja: poniedziałek 11 sty 2010, 22:07
Lokalizacja: Warszawa

Jaki zasilacz laboratoryjny do uruchamiania przetwornic xeno

Post autor: kafi »

Witam Panowie
Mam takie pytanie ponieważ poszukuje zasilacza laboratoryjnego do testowania różnych typów przetwornic samochodowych i żarników xenon.
Jest ich masa typów i plusa z minusem czasem trzeba szukać metodą na czuja:/
Do tej pory robiłem to akumulatorem żelowy z UPS 7.2AH 2.16A
Ale jak wiadomo takie testowanie metodą prób i błędów często prowadzi do zwarć elektroniki.
Wiec zacząłem rozglądać się za jakimś zasilaczem laboratoryjnym który w przypadku zwarcia natychmiast odcina napięcie i zapobiega uszkodzeniu przetwornicy.
Ostatnio potestowałem zasilacz Korad 5A który w zupełności spełnił by moje oczekiwania ale niestety po ustawieniu napięcia 5A przetwornice w ogóle nie startują a żarniki jedynie mrygają i nie są w stanie wystartować. Czemu tak się dzieje skoro na aku 2.16A wszystko ładnie startuje a na zasilaczu 5A już mryga? Boje się inwestować 2 krotnie większej sumy z zasilacz 10A bo może przyczyna nie leży po stronie jego Amperażu.Co panowie o tym myślicie?
Z góry dziękuję za odpowiedzi
Ostatnio zmieniony czwartek 22 wrz 2016, 18:42 przez kafi, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
ElSor
Site Admin
Posty: 5041
Rejestracja: niedziela 13 wrz 2009, 12:52
Lokalizacja: Ozimek

Post autor: ElSor »

Przyczyna leży właśnie w amperażu i 5A nie wystarcza na sam start przetwornicy (potrzeba z 7-8A a nawet więcej).
2,16A na akumulatorze nie oznacza, że taka jest jego max wydajność, bo pewnie na zwarciu może dać i 100A. Wartość ta może dotyczyć zalecanego prądu jego ładowania (1/3C) ew oznacza pojemność przy tym prądzie ;)
kafi
Posty: 119
Rejestracja: poniedziałek 11 sty 2010, 22:07
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: kafi »

dziękuję za szybką odpowiedź

na akumulatorku mam max initial current 2.16A i bez problemu startuje z każdym typem przetwornicy niestety nie ma zabezpieczenia przed zwarciem a przy testowaniu już kilka tym sposobem uszkodziłem bo niestety plusa trzeba szukać na czuja w niektórych modelach.

Ma ktoś jakąś radę na jakiś zasilacz który będzie miał zabezpieczenie przed zwarciami i bez problemu startował każdy typ przetwornicy i żarnika xenon? Aby móc to podłączać i sprawdzać czy wszystko działa jak należy.

Z góry dziękuję za odpowiedzi
Ostatnio zmieniony czwartek 22 wrz 2016, 18:43 przez kafi, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
ElSor
Site Admin
Posty: 5041
Rejestracja: niedziela 13 wrz 2009, 12:52
Lokalizacja: Ozimek

Post autor: ElSor »

Czyli 2,16A to max zalecany prąd ładowania.
Ma być tanio czy z zapasem?
Tanio na allegro znajdziesz zasilacz 30V 10A (ok 350zł). Jednak zabezpieczenie przed zwarciem polega na wejściu zasilacza w tryb CC czyli po ustawieniu np 5A, te 5A popłynie przez obwód powodujący zwarcie, czyli zapewne przez diodę, którą można przecież uprzednio wykryć multimetrem.
kafi
Posty: 119
Rejestracja: poniedziałek 11 sty 2010, 22:07
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: kafi »

Mój budżet to około 500 zł. Czasem testuje w Warsztacie różnego typu przetwornice samochodowe różnych producentów i gdy kostka ma kilkadziesiąt nóżek trzeba szukać plusa na czuja. Kilka tym sposobem już się uszkodziło dlatego chciałem zainwestować w jakiś porządny zasilacz ale widzę że z moim budżetem na nic się to zda. Dobrze że sprawdziłem na kolegi zasilaczu Korad i okazało się że 5A to również za mało.
Multimetrem nie podam napięcia żeby sprawdzić który to plusik żeby wystartowało:/
Ostatnio zmieniony czwartek 22 wrz 2016, 23:33 przez kafi, łącznie zmieniany 2 razy.
ww296
Posty: 688
Rejestracja: niedziela 27 sty 2013, 11:03
Lokalizacja: Kraków

Post autor: ww296 »

Kafi - słuchaj Elsora bo wie o czym mówi.
praktycznie każdy multimetr ma funkcje sprawdzenia polaryzacji diody - nawet jak nie ma dedykowanej - to można to zrobić omomierzem.
Jak już znajdziesz plus - musisz to zasilić czymś co pozwoli na impulsowe zasilenie prądem 10 A - wtedy palnik wystartuje.
Jednak może się zdążyć, że nawet 10 A w niektórych przypadkach braknie - to musiałbyś sobie już sprawdzić.
Awatar użytkownika
Fluxor
Posty: 2549
Rejestracja: wtorek 16 gru 2008, 12:17
Lokalizacja: Opole

Post autor: Fluxor »

Jest jeszcze kultowy zasilacz od XBOXa z wszystkimi zabezpieczeniami i dużym prądem za <50 zł.
http://specjalistycznyspecjalista.blogspot.com/
POST MOŻE ZAWIERAĆ LOKOWANIE PRODUKTU
ODPOWIEDZ