Dostosowanie taśmy led 12V do skoków napięcia w samochodzie
Dostosowanie taśmy led 12V do skoków napięcia w samochodzie
Zrodził mi się pomysł wykorzystania fragmentu taśmy LED (0.5m z 30 LEDami 2835 o łącznej mocy 7.2W) jako zamiennika lampki do oświetlenia bagażnika.
Nie robiłem jeszcze testów praktycznych, czy taka taśma led da mi wystarczająco dużo światła ale przy teoretycznych rozważaniach pojawiły się pierwsze wątpliwości.
Otóż przykładowa taśma led fabrycznie jest zaprojektowana na zasilanie 12V i posiada 3 diody 2835 w szeregu + rezystor 56om, tworząc w ten sposób pasek 5cm.
Sprawdziłem i spadek napięcia na diodzie wynosi 3.05-3,08V w zależności od sztuki dlatego w zaokrągleniu można powiedzieć, że diody razem mają 9V, więc przy zasilaniu 12V rezystor 56om da natężenie ok. 54mA.
O ile przy wyłączonym silniku jest to OK to przy włączonym napięcie na złączach akumulatora ma już bliżej do 15V, a to robi już dużą różnicę.
Nie sprawdzałem napięcia przy żarówce ale przyjmując teoretycznie, że będzie to ok. 14,4V to z rezystorem 56om wychodzi ok. 94mA.
Nie znam parametrów 2835 ale przyjąłem, że maks. to jest 60mA.
Aby zejść poniżej bezpiecznych 60mA to musiałbym zamienić rezystory z fabrycznych 56om na ok. 95om tyle, że wówczas przy 12V prąd spadnie do ok. 32mA, więc w teorii spadnie mi też znacznie ilość światła.
Z tego powodu nie jestem przekonany, czy mój pomysł z podmianą rezystorów jest właściwy i czy dobrze kombinuję.
A może znacie inne prostsze lub lepsze rozwiązanie uwzględniające skoki napięcia w samochodzie, a pozwalające podłączyć taśmę LED 12V bez obawy o zbyt wysokie natężenie.
Nie robiłem jeszcze testów praktycznych, czy taka taśma led da mi wystarczająco dużo światła ale przy teoretycznych rozważaniach pojawiły się pierwsze wątpliwości.
Otóż przykładowa taśma led fabrycznie jest zaprojektowana na zasilanie 12V i posiada 3 diody 2835 w szeregu + rezystor 56om, tworząc w ten sposób pasek 5cm.
Sprawdziłem i spadek napięcia na diodzie wynosi 3.05-3,08V w zależności od sztuki dlatego w zaokrągleniu można powiedzieć, że diody razem mają 9V, więc przy zasilaniu 12V rezystor 56om da natężenie ok. 54mA.
O ile przy wyłączonym silniku jest to OK to przy włączonym napięcie na złączach akumulatora ma już bliżej do 15V, a to robi już dużą różnicę.
Nie sprawdzałem napięcia przy żarówce ale przyjmując teoretycznie, że będzie to ok. 14,4V to z rezystorem 56om wychodzi ok. 94mA.
Nie znam parametrów 2835 ale przyjąłem, że maks. to jest 60mA.
Aby zejść poniżej bezpiecznych 60mA to musiałbym zamienić rezystory z fabrycznych 56om na ok. 95om tyle, że wówczas przy 12V prąd spadnie do ok. 32mA, więc w teorii spadnie mi też znacznie ilość światła.
Z tego powodu nie jestem przekonany, czy mój pomysł z podmianą rezystorów jest właściwy i czy dobrze kombinuję.
A może znacie inne prostsze lub lepsze rozwiązanie uwzględniające skoki napięcia w samochodzie, a pozwalające podłączyć taśmę LED 12V bez obawy o zbyt wysokie natężenie.
BUCKS, może poszukaj taniej gotowej przetwornicy typu Buck z jakimś małym dropem napięciowym. Przy pracy z wyłączonym alternatorem będziesz miał co prawda jakieś 1,5V spadku na LEDach, względem tego co daje akumulator, ale za to kompletnie nie będą Cię interesowały skoki wzwyż napięcia w instalacji. Poniżej przykładowy link (pewnie można znaleźć coś taniej):
http://allegro.pl/przetwornica-napiecia ... 07867.html
http://allegro.pl/przetwornica-napiecia ... 07867.html
Sometimes darkness can show you the light
Ja używam takiej:
http://www.ebay.com/itm/DC-DC-Boost-Buc ... 25b89a91fa
Zasilam tą przetwornicą wentylator i termometr w lodówce elektrycznej. Napięcie wejściowe jest regulowane w granicach 4-15V, a wyjściowe - stabilne 10V
http://www.ebay.com/itm/DC-DC-Boost-Buc ... 25b89a91fa
Zasilam tą przetwornicą wentylator i termometr w lodówce elektrycznej. Napięcie wejściowe jest regulowane w granicach 4-15V, a wyjściowe - stabilne 10V
pozdrav
Przykłady z jednej strony coś rozjaśniają ale z drugiej zaczynają komplikować.
Mnóstwo modeli do wyboru, choć do końca nie mam pojęcia jak to działa w praktyce i jakie układy warto kupować, a które omijać szerokim łukiem.
Ponadto sprzedawcy nie podają wszystkich danych i wykresów z dropout V jest jak na lekarstwo.
Ale wygląda, że takie moduły załatwiłyby problem przepalających się LED postojowych i od tablicy rejestracyjnej, które padły jak muchy. Zwykłe żarówki wytrzymywały po kilka lat a LEDy tylko kilka miesięcy. Ostatnio padł mi ostatni z tych LEDów, który jako jedyny wytrzymał ponad rok.
Co prawda mam jeszcze testowo włożony jeden stop i wsteczne lampy, które działają od 2 lat ale wsteczne włącza się stosunkowo rzadko i na bardzo krótko, więc raczej trudno je spalić, a światło STOP miało oznaczenie 12-24V, więc chyba jako jedyne jest "fabrycznie" odporne na skoki napięcia.
Mnóstwo modeli do wyboru, choć do końca nie mam pojęcia jak to działa w praktyce i jakie układy warto kupować, a które omijać szerokim łukiem.
Ponadto sprzedawcy nie podają wszystkich danych i wykresów z dropout V jest jak na lekarstwo.
Ale wygląda, że takie moduły załatwiłyby problem przepalających się LED postojowych i od tablicy rejestracyjnej, które padły jak muchy. Zwykłe żarówki wytrzymywały po kilka lat a LEDy tylko kilka miesięcy. Ostatnio padł mi ostatni z tych LEDów, który jako jedyny wytrzymał ponad rok.
Co prawda mam jeszcze testowo włożony jeden stop i wsteczne lampy, które działają od 2 lat ale wsteczne włącza się stosunkowo rzadko i na bardzo krótko, więc raczej trudno je spalić, a światło STOP miało oznaczenie 12-24V, więc chyba jako jedyne jest "fabrycznie" odporne na skoki napięcia.
Hmmm...Zastanawia mnie ile razy w ciągu życia otwierasz bagażnik w trakcie jazdy, z uruchomionym silnikiem... Nawet jeśli to na jak długo - kilka minut ?
Nie ma co kombinować. Zwykła taśma wystarczy, spalić to się nie spali. Do tego dolicz spadki napięcia w instalacji i po sprawie.
I weź po uwagę że ta taśma zapewne ma parametry z kosmosu i przy 0,5 m ma może 1W max.
Nie ma co kombinować. Zwykła taśma wystarczy, spalić to się nie spali. Do tego dolicz spadki napięcia w instalacji i po sprawie.
I weź po uwagę że ta taśma zapewne ma parametry z kosmosu i przy 0,5 m ma może 1W max.
ILPT
Jeśli chodzi o czysto amatorskie zastosowanie czyli podświetlenie tablicy rejestracyjnej czy paski led doświetlające bagażnik czy wnętrze to ja stosuje przy tym zwykłe rezystory. Do oświetlenia rejestracji zakupiłem sobie taki wodoodporny moduł do tego zastosowałem odpowiedni rezystor ceramiczny, który obniża mi napięcie (na tablicę przy włączonym silniku dochodziło mi około 13,5V) do 12,1V przy włączonym silniku. Za bardzo nie interesuje mnie że przy wyłączonym silniku świeci nieco słabiej. Światło jest i tak na tyle mocne, że w ciemności oświetla drzewa nad samochodem. Tutaj moja konstrukcja:
Wszystkie kable i druty rezystora są zatopione w kleju 2-składnikowym. Oświetlenie bagażnika mam zrealizowane w identyczny sposób. Nie ma się tu nad czym rozwodzić...
Wszystkie kable i druty rezystora są zatopione w kleju 2-składnikowym. Oświetlenie bagażnika mam zrealizowane w identyczny sposób. Nie ma się tu nad czym rozwodzić...
@skaktus
zauważyłem, że często piszesz w stylu negatywnym, kwestionując jakość posiadanych przez kogoś materiałów.
Ja piszę o taśmie 14,4W/m, która mniej więcej trzyma parametry. Jakbyś nie wierzył to jakiś czas temu sprawdzałem pasek 0,8m jako sztuczne obciążenie zasilacza komputerowego i pobierał on ok. 0,9A.
Analogiczną taśmę ale o barwie 4000K używam jako lampkę zamontowaną pod szafkami kuchennymi oświetlającą blat oraz drugą zamontowaną na szafce i skierowaną w sufit. Dzięki odbiciu od sufitu oświetla całą kuchnię dając całkiem przyjemne rozproszone światło.
Twoja przykładowa taśma 2W/m to może co najwyżej służyć za oświetlenie straganu na odpuście
Uwierz mi na słowo, że mam towar w miarę dobry dlatego zamiast protez jestem zwolennikiem zrobienia podłączenia raz a dobrze i zapomnieć o sprawie, zwłaszcza, że nie jest to mega uciążliwe i drogie. Mam też inne pomysły, więc wiedza zdobyta teraz będzie owocowała w przyszłości. A jak będę robił byle jak to niczego nowego się nie nauczę.
@kalafon
Mam na stanie resztki taśmy 3000K, więc chciałem wykorzystać to co mam ale Twój pomysł też mi podsunął jedną myśl.
Dzięki za Wasze wszystkie sugestie i pomysły
zauważyłem, że często piszesz w stylu negatywnym, kwestionując jakość posiadanych przez kogoś materiałów.
Ja piszę o taśmie 14,4W/m, która mniej więcej trzyma parametry. Jakbyś nie wierzył to jakiś czas temu sprawdzałem pasek 0,8m jako sztuczne obciążenie zasilacza komputerowego i pobierał on ok. 0,9A.
Analogiczną taśmę ale o barwie 4000K używam jako lampkę zamontowaną pod szafkami kuchennymi oświetlającą blat oraz drugą zamontowaną na szafce i skierowaną w sufit. Dzięki odbiciu od sufitu oświetla całą kuchnię dając całkiem przyjemne rozproszone światło.
Twoja przykładowa taśma 2W/m to może co najwyżej służyć za oświetlenie straganu na odpuście
Uwierz mi na słowo, że mam towar w miarę dobry dlatego zamiast protez jestem zwolennikiem zrobienia podłączenia raz a dobrze i zapomnieć o sprawie, zwłaszcza, że nie jest to mega uciążliwe i drogie. Mam też inne pomysły, więc wiedza zdobyta teraz będzie owocowała w przyszłości. A jak będę robił byle jak to niczego nowego się nie nauczę.
@kalafon
Mam na stanie resztki taśmy 3000K, więc chciałem wykorzystać to co mam ale Twój pomysł też mi podsunął jedną myśl.
Dzięki za Wasze wszystkie sugestie i pomysły
Pisze negatywnie bo w 95% wypadków ludzie kupują taśmy no-name i piszą że mają one tyle a tyle W bez mierzenia faktycznych parametrów. Nigdzie nie napisałeś czy pomiar jest według sprzedawcy / producenta czy Twój własny. A po montażu niestety jest rozczarowanie i pytanie dlaczego itd.
Jeśli Twoja taśma ma tyle W ile piszesz to myślę że powinieneś w pierwszej kolejności dobrze rozważyć gdzie ją przykleić. Z zasilaniem już napisałem - nie masz co za bardzo się martwić, taśma przeżyje - mało kiedy otwiera się bagażnik przy odpalonym silniku.
Jeśli Twoja taśma ma tyle W ile piszesz to myślę że powinieneś w pierwszej kolejności dobrze rozważyć gdzie ją przykleić. Z zasilaniem już napisałem - nie masz co za bardzo się martwić, taśma przeżyje - mało kiedy otwiera się bagażnik przy odpalonym silniku.
ILPT
BUCKS,
Stałem przed tym samym dylematem 2msc temu.
W końcu wziąłem paski 5050 2x15cm szeregowo (na zasilaczu lab mierzone - 12,5V/0,8A =10W) i podłączyłem na żywca... moje doświadczenia po tym czasie:
1. Napięcie na włączonym silniku przy spadku na kablu biegnącym do bagażnika oświetlenia i włączniku to "tylko" 13,7V
2. Bagażnik w 90% otwieram przy wyłączonym silniku i napięcie tam jest ~12,3V
3. Bagażnik jest otwierany na nie dłużej niż 5min (nie zdążą się nagrzać)
4. Przyklejone do plastiku
5. Mimo że posiadałem BUCK-BOOSTa, to postawiłem na prostotę, gdyż jest to kolejny element który może po drodze nawalić.
Wal na żywca, ewentualnie daj zenera ze spadkiem 0,9V/0,7V i będzie na 99% ok
EDIT:
Jak będe pamietał to dam wieczorem foty jak to wygląda.
Stałem przed tym samym dylematem 2msc temu.
W końcu wziąłem paski 5050 2x15cm szeregowo (na zasilaczu lab mierzone - 12,5V/0,8A =10W) i podłączyłem na żywca... moje doświadczenia po tym czasie:
1. Napięcie na włączonym silniku przy spadku na kablu biegnącym do bagażnika oświetlenia i włączniku to "tylko" 13,7V
2. Bagażnik w 90% otwieram przy wyłączonym silniku i napięcie tam jest ~12,3V
3. Bagażnik jest otwierany na nie dłużej niż 5min (nie zdążą się nagrzać)
4. Przyklejone do plastiku
5. Mimo że posiadałem BUCK-BOOSTa, to postawiłem na prostotę, gdyż jest to kolejny element który może po drodze nawalić.
Wal na żywca, ewentualnie daj zenera ze spadkiem 0,9V/0,7V i będzie na 99% ok
EDIT:
Jak będe pamietał to dam wieczorem foty jak to wygląda.