Lampka na Cree MC-E - początkującego pytań kilka
Lampka na Cree MC-E - początkującego pytań kilka
Witajcie,
..to mój dziewiczy post na tym forum więc proszę o wyrozumiałość..
Jestem posiadaczem LED-owego CatEye w wersji 510/520, który pomimo swojego mocnego światła nie jest satysfakcjonujący do jeżdżenia po lesie (świeci za wąsko).
No i pogrzebałem w internecie, a potem jeszcze trochę pogrzebałem i jeszcze troche.. i trafiłem na to forum
Poczytałem troszkę i w końcu dojrzałem do własnej lampki
...acha, w międzyczasie był jeszcze OPR od admina - sorry Arku (publicznie się kajam)
Do rzeczy..
Chodzi mi po głowie lampka na diodzie Cree MC-E z dość szerokim strumieniem światła, zasilana z dwóch aku 18650.
Jednak im więcej nad tym myślę, tym więcej mam pytań
Zakupiłem już sobie diodę (taką: http://www.allegro.pl/item698489729_cre ... owosc.html) oraz reflektorek +24 (nie wiedziałem, że to takie maleństwo). Wygrzebałem z jakiejś laptopowej bateri akusy samsunga (nie wiem czy jeszcze się do czegoś nadają).. no i teraz przydało by się to jakoś rozsądnie połączyć.
Prosiłbym o radę w kilku kwestiach, bo przewertowałem forum i mam mętlik w głowie.
1) jaki driver będzie odpowiedni? przyglądałem się temu: http://www.swiatelka.pl/v...der=asc&start=0
2) jaki sposób połączenia struktur będzie najlepszy? wszystko w szereg czy równolegle, a może mix? chciałbym podać na każdą strukt. max prąd (w tym wypadku chyba 700mA)
Z tego co się orientuję z elektroniki, to przy szeregowym połączeniu musiałbym podać wyższe napięcie (dwa aku wystaczą do zasilenia?) a przy równoległym wyższy prąd (czy driver podoła).
3) interesują mnie różne tryby świecenia dla tej lampki, czyli:
- 3-4 tryby ciągłe (z możliwością regulacji mocy)
- jakieś tryby strobo
- mogą być tryby specjalne (SOS itp)
- pamięć ostatniego trybu po 1-2sek.
- może być tryb boost choć nie koniecznie
4) lepiej podłączyć diodę bezpośrednio z radiatorem czy może nakleić ją na mosiężny walec
5) jaka ładowarka do tych (lub nowych) akusów
6) chciałbym, żeby czas świecenia tej lamki wynosił minimum 3-4h
7) jaka jest różnica między diodą z bin-em K a na przykłąd z bin-em B; która jest lepsza i w czym?
Sposób podączenia tego w jakąś rozsądną całość jakoś wykombinuję
Lampka miała by mi służyć jako oświetlenie rowerowe
Pozdrawiam i z góry dziękuję za odpowiedzi,
Seba
..to mój dziewiczy post na tym forum więc proszę o wyrozumiałość..
Jestem posiadaczem LED-owego CatEye w wersji 510/520, który pomimo swojego mocnego światła nie jest satysfakcjonujący do jeżdżenia po lesie (świeci za wąsko).
No i pogrzebałem w internecie, a potem jeszcze trochę pogrzebałem i jeszcze troche.. i trafiłem na to forum
Poczytałem troszkę i w końcu dojrzałem do własnej lampki
...acha, w międzyczasie był jeszcze OPR od admina - sorry Arku (publicznie się kajam)
Do rzeczy..
Chodzi mi po głowie lampka na diodzie Cree MC-E z dość szerokim strumieniem światła, zasilana z dwóch aku 18650.
Jednak im więcej nad tym myślę, tym więcej mam pytań
Zakupiłem już sobie diodę (taką: http://www.allegro.pl/item698489729_cre ... owosc.html) oraz reflektorek +24 (nie wiedziałem, że to takie maleństwo). Wygrzebałem z jakiejś laptopowej bateri akusy samsunga (nie wiem czy jeszcze się do czegoś nadają).. no i teraz przydało by się to jakoś rozsądnie połączyć.
Prosiłbym o radę w kilku kwestiach, bo przewertowałem forum i mam mętlik w głowie.
1) jaki driver będzie odpowiedni? przyglądałem się temu: http://www.swiatelka.pl/v...der=asc&start=0
2) jaki sposób połączenia struktur będzie najlepszy? wszystko w szereg czy równolegle, a może mix? chciałbym podać na każdą strukt. max prąd (w tym wypadku chyba 700mA)
Z tego co się orientuję z elektroniki, to przy szeregowym połączeniu musiałbym podać wyższe napięcie (dwa aku wystaczą do zasilenia?) a przy równoległym wyższy prąd (czy driver podoła).
3) interesują mnie różne tryby świecenia dla tej lampki, czyli:
- 3-4 tryby ciągłe (z możliwością regulacji mocy)
- jakieś tryby strobo
- mogą być tryby specjalne (SOS itp)
- pamięć ostatniego trybu po 1-2sek.
- może być tryb boost choć nie koniecznie
4) lepiej podłączyć diodę bezpośrednio z radiatorem czy może nakleić ją na mosiężny walec
5) jaka ładowarka do tych (lub nowych) akusów
6) chciałbym, żeby czas świecenia tej lamki wynosił minimum 3-4h
7) jaka jest różnica między diodą z bin-em K a na przykłąd z bin-em B; która jest lepsza i w czym?
Sposób podączenia tego w jakąś rozsądną całość jakoś wykombinuję
Lampka miała by mi służyć jako oświetlenie rowerowe
Pozdrawiam i z góry dziękuję za odpowiedzi,
Seba
Ad 1
Link nie działa Driver albo z kai http://www.kaidomain.com/ProductDetails ... uctId=1866 Albo światełkowy df&cali, albo coś z oferty Edima:
np: http://sklep.ledim.pl/?misc=39
Ad 2
Zależy od sterownika, ale w przypadku standardowych wszystkie struktury równolegle
Ad 3
Jeżeli z możliwością regulowania mocy w trybach to chyba tylko światełkowy df&cali.
Ad 4
Jeżeli radiator aluminiowy to diodę na pcb najlepiej przykleić bezpośrednio do niego.
Ewentualnie przez krążek z miedzi. Mosiądz ma dużo gorsze własciwości odprowadzania ciepła od aluminium. Najlepiej z dostępnych metali odprowadza miedź.
Ad 5
Ładowarka - jak kupisz oryginał to ultrafire wf-139 - w jetpol maja oryginały.
Jak z Dealextreme to chyba najsensowniejsza obecnie jest:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.13820
Ale pomimo deklarowanego prądu 1A na kanał, wf-139 z 450 mA na kanał ładuje mi akku szybciej.
Ad 6
Na dwóch sprawnych i dobrej jakości ogniwach i sterowniku df&cali powinieneś wyciągnąć do 2 godzin wysokiej jasności, zakładając że dioda ma niskie Vf.
Trzeba by dołożyć jeszcze jedno ogniwo żeby te 3 godzinki wycisnąć
Ad 7
Bin k ma cieplejszy odcień, ale i mniejszą sprawność z 1W. Bin k przy zasilaniu 350 mA na strukturę osiąga do 370 lumenów
Topowy bin M jest zimniejszy, ale przy takim samym prądzie osiąga 430 lumeny.
Jeżeli jeszcze nie zamówiłeś diody, to ja właśnie wziąłbym bin M, bo i tak jest dosyć ciepły, a dodatkowe lumeny zawsze się przydadzą
Link nie działa Driver albo z kai http://www.kaidomain.com/ProductDetails ... uctId=1866 Albo światełkowy df&cali, albo coś z oferty Edima:
np: http://sklep.ledim.pl/?misc=39
Ad 2
Zależy od sterownika, ale w przypadku standardowych wszystkie struktury równolegle
Ad 3
Jeżeli z możliwością regulowania mocy w trybach to chyba tylko światełkowy df&cali.
Ad 4
Jeżeli radiator aluminiowy to diodę na pcb najlepiej przykleić bezpośrednio do niego.
Ewentualnie przez krążek z miedzi. Mosiądz ma dużo gorsze własciwości odprowadzania ciepła od aluminium. Najlepiej z dostępnych metali odprowadza miedź.
Ad 5
Ładowarka - jak kupisz oryginał to ultrafire wf-139 - w jetpol maja oryginały.
Jak z Dealextreme to chyba najsensowniejsza obecnie jest:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.13820
Ale pomimo deklarowanego prądu 1A na kanał, wf-139 z 450 mA na kanał ładuje mi akku szybciej.
Ad 6
Na dwóch sprawnych i dobrej jakości ogniwach i sterowniku df&cali powinieneś wyciągnąć do 2 godzin wysokiej jasności, zakładając że dioda ma niskie Vf.
Trzeba by dołożyć jeszcze jedno ogniwo żeby te 3 godzinki wycisnąć
Ad 7
Bin k ma cieplejszy odcień, ale i mniejszą sprawność z 1W. Bin k przy zasilaniu 350 mA na strukturę osiąga do 370 lumenów
Topowy bin M jest zimniejszy, ale przy takim samym prądzie osiąga 430 lumeny.
Jeżeli jeszcze nie zamówiłeś diody, to ja właśnie wziąłbym bin M, bo i tak jest dosyć ciepły, a dodatkowe lumeny zawsze się przydadzą
dzięki za odpowiedź igi
nie wiem dlaczego link nie działa, może ten będzie lepszy: http://www.allegro.pl/show_item.php?item=682438038
Właśnie taki driver ze stajni df&cali najbardziej mi podchodzi. Skłaniam się też w kierunku drivera z mikrostykiem.
Masz jakiś namiar na ten jetpol?
rozumiem, że czas świecenia wydłuży się, jeśli podłączę równolegle dwie baterie po dwa aku
Stety albo niestety diodę już kupiłem. Ma bin K. Myślę, że to i tak będzie o niebo lepiej od CatEye 520, którego posiadam obecnie
Na razie pobawię się tą co kupiłem. Na zmiany przyjdzie jeszcze czas.
Na koniec jeszcze jedno pytanie. Wg. sprzedawcy tą diodę można zasilać max prądem 700mA. jak rozumiem, jest to prąd który może płynąć przez jedną strukturę. Jednak na tym forum widziałem kilka postów, w których były informacje o przepuszczaniu przez diodę MC-E wyższych prądów (nawet rzędu 2A). Jak to jest? przecież ja mam Cree MC-E i oni też takie mają. Skąd różnice? I czy moją mogę też zasilić prądem ~1A?
Pozdrawiam
seba
nie wiem dlaczego link nie działa, może ten będzie lepszy: http://www.allegro.pl/show_item.php?item=682438038
Właśnie taki driver ze stajni df&cali najbardziej mi podchodzi. Skłaniam się też w kierunku drivera z mikrostykiem.
Masz jakiś namiar na ten jetpol?
rozumiem, że czas świecenia wydłuży się, jeśli podłączę równolegle dwie baterie po dwa aku
Stety albo niestety diodę już kupiłem. Ma bin K. Myślę, że to i tak będzie o niebo lepiej od CatEye 520, którego posiadam obecnie
Na razie pobawię się tą co kupiłem. Na zmiany przyjdzie jeszcze czas.
Na koniec jeszcze jedno pytanie. Wg. sprzedawcy tą diodę można zasilać max prądem 700mA. jak rozumiem, jest to prąd który może płynąć przez jedną strukturę. Jednak na tym forum widziałem kilka postów, w których były informacje o przepuszczaniu przez diodę MC-E wyższych prądów (nawet rzędu 2A). Jak to jest? przecież ja mam Cree MC-E i oni też takie mają. Skąd różnice? I czy moją mogę też zasilić prądem ~1A?
Pozdrawiam
seba
Ładowarka z jet-pol to ta: http://www.jet-pol.pl/index.php?p50,lad ... ire-wf-139
Na dealextreme mają ją taniej, ale nie wiadomo czy uda Ci się trafić oryginalną.
Nie działał link do sterownika a nie diody .
Diodę można wysterować większym prądem, myślę że rozsądnym maksimum jest 1A na strukturę, czyli 4A na diodę. Ale musisz jej zapewnić odpowiednie chłodzenie żeby odprowadzić taką moc.
2A to już chyba przy jakimś mega chłodzeniu aktywnym .
Na dealextreme mają ją taniej, ale nie wiadomo czy uda Ci się trafić oryginalną.
Nie działał link do sterownika a nie diody .
Diodę można wysterować większym prądem, myślę że rozsądnym maksimum jest 1A na strukturę, czyli 4A na diodę. Ale musisz jej zapewnić odpowiednie chłodzenie żeby odprowadzić taką moc.
2A to już chyba przy jakimś mega chłodzeniu aktywnym .
no to się nie zrozumieliśmy
chodziło mi o ten dirver: http://www.swiatelka.pl/viewtopic.php?t=483
chodziło mi o ten dirver: http://www.swiatelka.pl/viewtopic.php?t=483
- Calineczka
- Posty: 7578
- Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 20:19
- Lokalizacja: Wejherowo
- Kontakt:
Witaj Seba
Igi w sumie już prawie wszystko napisał.
Co do prądu jaki się podaje, sa tu pewne niezgodności, niedomówienia. O ile SSC P7 jest fabrycznie złozona z 4ech struktur połaczonych równolegle o tyle jak wiesz w MC-E można kombinować. Nie każdy podajac prad dla MC-E jasno pisze, że to dla jednej struktury. Śmiem twierdzić, że jak ktos pisz 2A to ma na myśli całą diodę przy chipach połączonych równolegle. To i tak bardzo duzo światła, bo ilośc światła wcale a wcale nie przyrasta proporcjonalnie do prądu. Im więcej prądu w leda tym więcej się go marnuje na ciepło. Przy MC-E wysterowanej na 2A i 3 akkusach 18650 powinieneś miec owe 3h świecenia.
Wazna uwaga-obawiam się, że możesz oślepiać! Pomyśl o jakimś ukształtowaniu wiązki.
Co do sterownika, to wersji z mikroswitchem i wbudowanym ogr.pradowym nie sprzedaję. Dawno, a nawet bardzo dawno nie bawiłem się ta wersją z racji ciagłego niedostatku wolnego czasu.Nasz mistrz assemblera czyli Df(autor softu) ku mojemu wieeelkiemu żalowi to już w ogóle od dłuższego czasu nie znajduje chwili na światełkowe zabawy.I nie wiemy kiedy to się zmieni Nie chcę proponowac wersji prototypowych...Gdyby nie zalezało Ci na ograniczeniu prądu przez sterownik (zmierz vf swojej diody) to mógł bym chyba coś wykombinować. Z naciskiem na CHYBA
Igi w sumie już prawie wszystko napisał.
Co do prądu jaki się podaje, sa tu pewne niezgodności, niedomówienia. O ile SSC P7 jest fabrycznie złozona z 4ech struktur połaczonych równolegle o tyle jak wiesz w MC-E można kombinować. Nie każdy podajac prad dla MC-E jasno pisze, że to dla jednej struktury. Śmiem twierdzić, że jak ktos pisz 2A to ma na myśli całą diodę przy chipach połączonych równolegle. To i tak bardzo duzo światła, bo ilośc światła wcale a wcale nie przyrasta proporcjonalnie do prądu. Im więcej prądu w leda tym więcej się go marnuje na ciepło. Przy MC-E wysterowanej na 2A i 3 akkusach 18650 powinieneś miec owe 3h świecenia.
Wazna uwaga-obawiam się, że możesz oślepiać! Pomyśl o jakimś ukształtowaniu wiązki.
Co do sterownika, to wersji z mikroswitchem i wbudowanym ogr.pradowym nie sprzedaję. Dawno, a nawet bardzo dawno nie bawiłem się ta wersją z racji ciagłego niedostatku wolnego czasu.Nasz mistrz assemblera czyli Df(autor softu) ku mojemu wieeelkiemu żalowi to już w ogóle od dłuższego czasu nie znajduje chwili na światełkowe zabawy.I nie wiemy kiedy to się zmieni Nie chcę proponowac wersji prototypowych...Gdyby nie zalezało Ci na ograniczeniu prądu przez sterownik (zmierz vf swojej diody) to mógł bym chyba coś wykombinować. Z naciskiem na CHYBA
Arku,
Twoja odpowiedź nie jest dla mnie pocieszająca - mówię o nie posiadaniu przez Ciebie (lub Df-a) wersji drivera na sprzedaż.
Co mam rozumieć przez zdanie "gdyby nie zależało ci na ograniczeniu prądu przez sterownik"? czym się taki brak ograniczenia prądowego objawia?
Druga sprawa: dobrze by było gdyby taki driver posiadał zabezpieczenie przed pełnym rozładowaniem aku.
Mój wybór padł na mikroswitch, bo jak pisaliście nie ma problemów z wyłącznikiem, który musi przenosić duże prądy.
Wersji testowo-prototypowych się nie boję (jeśli tylko będę miał wsparcie osoby która się w tym rozeznaje), poza tym chciałbym dojść do momentu w którym sam sobie taki driver przeprogramuję
No i ostatnia sprawa: jak mam zmierzyć ten Vf? dostęp do miernika mam w pracy. gorzej będzie z zasilaczem laboratoryjnym, ale może coś wykombinuję.
Prosiłbym o dokładne wytyczne co i jak.
Swoją diodę testowałem podłączając do zasilałki od Nokii (nie wiem czy to czymś grozi mojej diodzie), która ma 3.7V i 335mA na wyjściu
Thx
PS: Odnośnie oślepiania: tak, wiem o tym, dlatego chciałbym mieć dirver z możliwością regulacji natężenia światła. Poza tym będę jeszcze experymentował z różnymi soczewkami i reflektorami. Mam już kilka na oku.
Twoja odpowiedź nie jest dla mnie pocieszająca - mówię o nie posiadaniu przez Ciebie (lub Df-a) wersji drivera na sprzedaż.
Co mam rozumieć przez zdanie "gdyby nie zależało ci na ograniczeniu prądu przez sterownik"? czym się taki brak ograniczenia prądowego objawia?
Druga sprawa: dobrze by było gdyby taki driver posiadał zabezpieczenie przed pełnym rozładowaniem aku.
Mój wybór padł na mikroswitch, bo jak pisaliście nie ma problemów z wyłącznikiem, który musi przenosić duże prądy.
Wersji testowo-prototypowych się nie boję (jeśli tylko będę miał wsparcie osoby która się w tym rozeznaje), poza tym chciałbym dojść do momentu w którym sam sobie taki driver przeprogramuję
No i ostatnia sprawa: jak mam zmierzyć ten Vf? dostęp do miernika mam w pracy. gorzej będzie z zasilaczem laboratoryjnym, ale może coś wykombinuję.
Prosiłbym o dokładne wytyczne co i jak.
Swoją diodę testowałem podłączając do zasilałki od Nokii (nie wiem czy to czymś grozi mojej diodzie), która ma 3.7V i 335mA na wyjściu
Thx
PS: Odnośnie oślepiania: tak, wiem o tym, dlatego chciałbym mieć dirver z możliwością regulacji natężenia światła. Poza tym będę jeszcze experymentował z różnymi soczewkami i reflektorami. Mam już kilka na oku.
- Calineczka
- Posty: 7578
- Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 20:19
- Lokalizacja: Wejherowo
- Kontakt:
gdyby Ci nie zależało, żeby sterownik pilnował prądu to wersję bez jego kontroli pewnie bym znalazł. Musiał byś zadbać, by prąd maksymalny nie przekroczył bezpiecznej wartości, tak naprawdę w zalezności od Vf diody nie musiał byś nic robić albo-najprościej-trzeba by dodać jakiś niewielkiej wartości rezystor w szereg, o odpowiedniej mocy. Charakterystyka spadku jasności w czasie wyglądała by podobnie do charakterystyki rozładowania akkusa li-ionseba_sapo pisze:Co mam rozumieć przez zdanie "gdyby nie zależało ci na ograniczeniu prądu przez sterownik"? czym się taki brak ograniczenia prądowego objawia?
Do pomiaru Vf dobrze miec amperomierz i woltomierz, albo sam woltomierz i jakiś opornik/zestaw oporników(rezystorów) o jakimś tam szeregu wartości(niskoomowe). Najlepiej było by jednak miec zasilacz labo z regulacją napięcia i prądu, ustawić sobie np. 2A i zmierzyć napięcie na elektrodach diody. Niedawno gdzieś opisywałem jak zbadac Vf diody za pomocą rezystorów, źródła pradu i woltomierza-spróbuj znaleźć, ja teraz nie mam czasu by to zrobić.
Dzięki, znalazłem
może pokombinuję coś dzisiaj w domu i dam znać.
Swoją drogą, wolałbym jednak, żeby diodka utrzymywała jakąś stałą wartość strumienia światła i ew. gdy napięcie na aku spadnie poniżej jakiejś wartości przełączała się na mniej obciążający tryb... było by miło
Po przylutowaniu przewodzików do płytki mam problem z dobrym osadzeniem reflektorka jest wyżej niż być powinien. Macie na to jakiś patent czy tylko szlifowanie podstawy reflektorka mi zostało?
pozdro
może pokombinuję coś dzisiaj w domu i dam znać.
Swoją drogą, wolałbym jednak, żeby diodka utrzymywała jakąś stałą wartość strumienia światła i ew. gdy napięcie na aku spadnie poniżej jakiejś wartości przełączała się na mniej obciążający tryb... było by miło
Po przylutowaniu przewodzików do płytki mam problem z dobrym osadzeniem reflektorka jest wyżej niż być powinien. Macie na to jakiś patent czy tylko szlifowanie podstawy reflektorka mi zostało?
pozdro
Macie moze jakies porównanie jak swieca mc-e z binu k i m ? Bo mam maly dylemat co wybrac bo buduje lampke dla kolegi a zależy mu na jak najwiekszej ilosci lumenow ale znowu nie chce miec niebieskiego swiatelka Osobiscie sklanialbym sie do binu m czyli zimne biale bo z tego co czytalem mc-e swieca zaskakujaco cieplej niz inne ledy.
- Calineczka
- Posty: 7578
- Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 20:19
- Lokalizacja: Wejherowo
- Kontakt:
Tada!
Stworzyłem prototyp potwora
..moją, krótko mówiąc, "wypalarkę"
Na tą chwilę dioda podłączona jest bezpośrednio do aku... no dobrze, do kilku aku.. dokładnie do ośmiu aku połączonych równolegle, więc długość świecenia będzie powalająca.
Jak to zwykle bywa, wybrałem się z kolegą na nocne wojaże po lesie.. On uzbrojony w jakiś halogen oraz CatEye 410, ja w CatEye 520 (i ukryty w plecaku prototyp).
Po krótkiej jeździe postanowiłem go (kolegę) oświecić.. i w lesie stała się jasność
To co zobaczyliśmy można porównać do wyjścia z ciemnej piwnicy, gdzie przyświecaliśmy sobie zapałkami lub świeczką, na zewnątrz, gdzie świeci słońce
..od tego momentu kolega jest wielkim fanem mojej "wypalarki" no i pierwszym klientem na końcowy produkt.
Teraz cała moja nadzieja w Tobie, Arku. Może uda Ci się coś skręcić dla mnie..
Na najbliższy wyjazd zabiorę pudełko obrazkowe, a efekty zaprezentuję na forum, żebyście i Wy mogli zobaczyć tą różnicę między CatEye-mi a "wypalarką".
Postaram się też wykonać fotki prototypu..
Do zobaczenia
Stworzyłem prototyp potwora
..moją, krótko mówiąc, "wypalarkę"
Na tą chwilę dioda podłączona jest bezpośrednio do aku... no dobrze, do kilku aku.. dokładnie do ośmiu aku połączonych równolegle, więc długość świecenia będzie powalająca.
Jak to zwykle bywa, wybrałem się z kolegą na nocne wojaże po lesie.. On uzbrojony w jakiś halogen oraz CatEye 410, ja w CatEye 520 (i ukryty w plecaku prototyp).
Po krótkiej jeździe postanowiłem go (kolegę) oświecić.. i w lesie stała się jasność
To co zobaczyliśmy można porównać do wyjścia z ciemnej piwnicy, gdzie przyświecaliśmy sobie zapałkami lub świeczką, na zewnątrz, gdzie świeci słońce
..od tego momentu kolega jest wielkim fanem mojej "wypalarki" no i pierwszym klientem na końcowy produkt.
Teraz cała moja nadzieja w Tobie, Arku. Może uda Ci się coś skręcić dla mnie..
Na najbliższy wyjazd zabiorę pudełko obrazkowe, a efekty zaprezentuję na forum, żebyście i Wy mogli zobaczyć tą różnicę między CatEye-mi a "wypalarką".
Postaram się też wykonać fotki prototypu..
Do zobaczenia