Kupiłem lampkę jak w temacie z myślą wykorzystania jej optyki do zbudowania jakiegoś porządnego oświetlenia pod dynamo. Myślę o zastosowaniu MC-E z możliwością przełączania 1,2,4 struktury, zanim dokonam destrukcji lampy sprawdzę jeszcze jak świeci w oryginale. Czy wie ktoś co to może być za dioda i jakim kątem świeci? Barwę ma bardzo zimną. Zdjęcia są nieszczególne jak widać ale może coś da się wypatrzeć.
http://picasaweb.google.com/esenc111/Rowery#
Na ścianę rzuca wiązkę podobną do testowanej przez Dominika Sigmy Pava, może nie jest to ideał ale moim zdaniem od wszelkich obecnie dostępnych soczewek będzie lepsza na rower, szosowy ma się rozumieć... Przy takim skupieniu może nawet wystarczy XR-E? Zastanawiam się czy przy tak dużym reflektorze nie będzie wymagana jakaś bardzo szerokokątna dioda?
--
Dziękuję i pozdrawiam,
Grzesiek
[ Dodano: Sob Lip 04, 2009 11:40 pm ]
Sprawdziłem. Lampka świeci nędznie, wiązka za to ma bardzo ładny kształt. Reflektor jest całkiem obiecujący, jak widać na nowej fotce, w środku znajduje się soczewka która rozprasza strumień światła emitowany do przodu i rzuca go na odbłyśnik. W tej sytuacji pewnie każda dioda - niezależnie od kąta emisji - powinna być dobra. Ta fabryczna to jakaś bezfirmowa jest, soczewka ma średnicę 3mm. Zastanawiam się, czy jeżeli zamienię ją na sporo większą to nie rozjedzie się spot i lampa nie zacznie świecić zbyt szeroko i wysoko?
--
Pozdrawiam,
Grzesiek
[ Dodano: Sro Sie 05, 2009 7:46 pm ]
Przetestowałem z XR-E, wiązka światła nie zmieniła bardzo kształtu w porównaniu z oryginałem, nie mam fotki ale oceniam, że spot nie powiększył się, może jest mniej regularny i bardziej uwydatniony jest ten jasny punkt na środku... Granica światło-cień jest taka jak należy - nie widzę odblasków i znaków z pół kilometra tak jak z oświetleniem soczewkowym. Jednak ciągle brakuje światła Jutro będę próbował zainstalować MC-E, obawiam się, że będzie kłopot z szeregowym połączeniem chipów. Pewnie użyję jakiegoś izolowanego drucika - jaki najcieńszy będzie wystarczający do zasilania 500mA? Jak duży radiator będzie potrzebny?
[ Dodano: Pon Sie 10, 2009 8:36 pm ]
Wstawiłem MC-E, nie jest idealnie ale tymczasem jest to najlepsza lampka jaką mam, spot się trochę powiększył ale ciągle pada mniej więcej tam gdzie trzeba, widzę pobocze, trochę lewego pasa i pewnie z 30 m dobrej widoczności wprzód. Może trochę zbyt intensywne światło pada blisko roweru i pogarsza widoczność w większej odległości ale nie jest źle. Radiator jest wystarczający przy 300 mA, 600mA rozgrzewa go do ok 60 st ale to mierzyłem bez nawiewu, w normalnych warunkach to będzie prędkość powyżej 20 km/h więc powinien dać radę. Mierzyłem to z zasilaniem od dynamopiasty SON, Shimano da odpowiednio 250 i 500 mA więc będzie grzać słabiej. Jak widać w galerii, lampka jest niedokończona, radiatory są przykręcane śrubkami, zastosowałem pastę termoprzewodzącą na bazie srebra - przy okazji, może wiecie czym rozrzedzić taką pastę? Pozostało mi jej trochę w strzykawce ale jest już gęsta i trudno ją równo rozprowadzić. Zmierzyłem przy okazji napięcia przy 250 i 500 mA, wyszło odpowiednio 11,73 i 12,33 V, dioda jest od rgb, bin M. Na moje oko to bardzo dobre wyniki, zasilałem przez układ z pilom.com. Barwa światła jest całkiem przyjemna, XR-E Q5 WC czy R2 WG dają o wiele zimniejsze światło. Zamierzam jeszcze pokombinować przy ułożeniu diody w reflektorze - jest możliwość podniesienia jej lub obniżenia w zakresie ok 1mm, być może to zmniejszy wysokość spotu. Jak kupię jakieś wygodniejsze zasilanie do testów to porobię stosowne fotki. Tymczasem polecam tę optykę do lampy rowerowej.
[ Dodano: Nie Sie 23, 2009 11:04 pm ]
Dodałem do galerii kilka fotek, 2 ostatnie to lampki z 3 i 4 XR-E, skupienie ładne ale spill dosyć intensywny (optyka soczewkowa 8st+jedna owalna), 3 wcześniejsze to optyka z Sigmy i MC-E. Diodę umieściłem najniżej jak się dało, światło jest dobre - nawet na leśną drogę i przy wolnej jeździe jest ok. Do ok. 30 km/h wystarcza 250 mA, przy większej prędkości warto przełączyć na 500-600 mA. Auta z przeciwka nie mrugają długimi nawet jak mam ustawioną swoją lampę na 30 m albo i trochę dalej. Lampkę trochę wygładziłem ale nie jest wodoodporna ani ładna, wygląda jak obrzynek - jak ktoś ciekawy mogę zrobić foty. Z odprowadzaniem ciepła nie ma problemu, przy wolniejszej jeździe wystarcza w zupełności 250 mA i radiator rozgrzewa się wtedy niewyczuwalnie, na "pełnej" mocy jest lekko ciepły, w gorącą noc może być gorzej ale z pewnością nie dojdzie do przegrzania.
Sigma Smilux - pomysły na podrasowanie ?
Sigma Smilux - pomysły na podrasowanie ?
Ostatnio zmieniony wtorek 17 lis 2009, 09:41 przez Fraxinus, łącznie zmieniany 3 razy.
-
- Posty: 602
- Rejestracja: wtorek 29 lip 2008, 02:49
- Lokalizacja: podlasie
Skończyłem już... Wyprowadziłem tylko dodatkowy kabelek, który pozwala mi zasilaćjedną strukturę (z podświetlenia pulpitu zrezygnowałem) umieściłem też diodę w innej płaszczyźnie niż była wcześniej. Efekt jest moim zdaniem bardzo dobry - jest wyraźna granica światło-cień, spot jest regularny, prostokątny, nie pojeździłem jeszcze po szosie, ale na ścianie wygląda bardzo obiecująco. Wbrew pozorom, lampa jest jako tako wodoszczelna. Jeżeli komuś zależy na skutecznym oświetleniu do używania na drogach publicznych to polecam tę optykę, jest znacznie lepsza od soczewek. Lampka i zasilanie wyglądają tak:
http://www.swiatelka.pl/upload_img/obra ... e49624.jpg
http://www.swiatelka.pl/upload_img/obra ... 3b6602.jpg
http://www.swiatelka.pl/upload_img/obra ... 685283.jpg
[ Dodano: 26 Październik 2010, 20:51 ]
Zrobiłem kilka fotek dla porównania, jak świeci lampa rowerowa z reflektorem (moja przeróbka tytułowej Sigmy) a jak lampa wykorzystująca tylko soczewki. Ta ostatnia to dawniejsza moja produkcja z 4 XR-E R2 w połączeniu z 3 soczewkami 8 st. i jedną owalną, nie pamiętam już dokładnie jaką, może 6x24. Jak widać, przerobiona Sigma oświetla drogę tak, że można ją skierować odpowiednio daleko do przodu nie oślepiając nadjeżdżających z przeciwka, oprócz tego więcej światła pada na drogę. Kolejne fotki to światło z 4 struktur MC-E, jednej struktury MC-E, 4 x XR-E i jednej XR-E. Myślę, że dopracowanie tego typu lampki zbliży nas do optimum rowerowego na szosę i ścieżkę. Do lasu pewnie lepsza będzie soczewka z szerszym kątem bo oświetlenie gałęzi nad głową też jest potrzebne.
http://www.swiatelka.pl/upload_img/obra ... ee4846.jpg
http://www.swiatelka.pl/upload_img/obra ... 815045.jpg
http://www.swiatelka.pl/upload_img/obra ... 0f2367.jpg
http://www.swiatelka.pl/upload_img/obra ... 9c9161.jpg
Pozdrawiam
http://www.swiatelka.pl/upload_img/obra ... e49624.jpg
http://www.swiatelka.pl/upload_img/obra ... 3b6602.jpg
http://www.swiatelka.pl/upload_img/obra ... 685283.jpg
[ Dodano: 26 Październik 2010, 20:51 ]
Zrobiłem kilka fotek dla porównania, jak świeci lampa rowerowa z reflektorem (moja przeróbka tytułowej Sigmy) a jak lampa wykorzystująca tylko soczewki. Ta ostatnia to dawniejsza moja produkcja z 4 XR-E R2 w połączeniu z 3 soczewkami 8 st. i jedną owalną, nie pamiętam już dokładnie jaką, może 6x24. Jak widać, przerobiona Sigma oświetla drogę tak, że można ją skierować odpowiednio daleko do przodu nie oślepiając nadjeżdżających z przeciwka, oprócz tego więcej światła pada na drogę. Kolejne fotki to światło z 4 struktur MC-E, jednej struktury MC-E, 4 x XR-E i jednej XR-E. Myślę, że dopracowanie tego typu lampki zbliży nas do optimum rowerowego na szosę i ścieżkę. Do lasu pewnie lepsza będzie soczewka z szerszym kątem bo oświetlenie gałęzi nad głową też jest potrzebne.
http://www.swiatelka.pl/upload_img/obra ... ee4846.jpg
http://www.swiatelka.pl/upload_img/obra ... 815045.jpg
http://www.swiatelka.pl/upload_img/obra ... 0f2367.jpg
http://www.swiatelka.pl/upload_img/obra ... 9c9161.jpg
Pozdrawiam
miałem nie rozbierać latarki ale... upadła i odpadła mi cała soczewka od czoła lampy a wiec przystąpiłem do modyfikacji .
W oryginale to ta latarka nie bardzo oświetla bliskie pole a jedynie dalej widzę świetlny prostokąt.Miałem przylutowaną diodę XPG ciepłą do podłoża star wiec na niej przeprowadziłem eksperymenty.
Odlutowałem oryginalną diodę z podłożem wyjąłem plastikowy dystans z reflektora i na to
miejsce całkiem dobrze pasuje xpg na podłożu star.Jedynie trzeba wytoczyć dystans który przytrzyma diodę na miejscu a zarazem spełni rolę dodatkowego radiatora i wykorzysta się oryginalne mocowanie diody.
Wizualnie latarka nie ma takiego skupienia ale jest zachowany powiedzmy prostokątny kształt światła i w końcu widać co jest na drodze.Jasność nie jest powalająca ale jest widniej niż na oryginalnej diodzie.
Szerokość w poziomie tego spotu z odległość 2m to jakieś 70cm to tak z 3X więcej niż na oryginalnej diodzie
W oryginale to ta latarka nie bardzo oświetla bliskie pole a jedynie dalej widzę świetlny prostokąt.Miałem przylutowaną diodę XPG ciepłą do podłoża star wiec na niej przeprowadziłem eksperymenty.
Odlutowałem oryginalną diodę z podłożem wyjąłem plastikowy dystans z reflektora i na to
miejsce całkiem dobrze pasuje xpg na podłożu star.Jedynie trzeba wytoczyć dystans który przytrzyma diodę na miejscu a zarazem spełni rolę dodatkowego radiatora i wykorzysta się oryginalne mocowanie diody.
Wizualnie latarka nie ma takiego skupienia ale jest zachowany powiedzmy prostokątny kształt światła i w końcu widać co jest na drodze.Jasność nie jest powalająca ale jest widniej niż na oryginalnej diodzie.
Szerokość w poziomie tego spotu z odległość 2m to jakieś 70cm to tak z 3X więcej niż na oryginalnej diodzie
- Załączniki
-
- smilux_xpg_1.jpg (308.67 KiB) Przejrzano 3913 razy
Ostatnio zmieniony czwartek 26 sty 2012, 20:28 przez TOMSON, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdr
Tomek.Z
Tomek.Z