Witam, jak już kiedyś wspominałem w zakresie wiedzy technicznej jestem tutaj kompletnym laikiem. Żeby zgłębić pewne fakty w temacie charakterystyk m.in. diody jednej czy drugiej musiałbym zgłębiać wiedzę z zupełnie innego zakresu tematycznego. Podejrzewam że również dla innych użytkowników forum takie informacje byłyby przydatne. Od razu powiem że w necie nie znalazłem takich porównawczych informacji a linki podane na tym forum nie wnoszą dla mnie jakiś cennych informacji (pomijam tłumaczenia z translatora:).
Ale do brzegu: Jak to się ma z tymi diodami, chodzi mi o te najbardziej popularne, tzn: XM-L, XM L-2 (rozumiem że dopiski U2 czy T6 oznaczają temperaturę barwową w praktyce), XB-H, XP-L, XP-G, itd. Jaka jest np. różnica pomiędzy XM-L a XM-L 2 w praktyce., tzn. czy stosując ją (DLA PRZYKŁADU w takiej samej latarce,tzn. z tym samym zasilaniem i reflektorem) będziemy mieli inny kąt spilla i spota, albo np. jeden lub drugi będzie miał większą/mniejszą jasność. Jak to jest z diodami HI (np. XP-L HI v3). Wiem że w przyrodzie (fizyce) nic nie ginie, więc ilość lumenów to dla mnie ilość światła emitowanego przez reflektor, ale jeśli np. spot ma bardzo niewielki kąt to nic mi po nim, itd. Dodam jedynie że naprawdę niewiele firm podaje tak szczegółowe informacje na temat danej latarki jeśli chodzi o spill, spot, ich wartości w luxach itd. Armytek czy Eagletac to chyba jedne z niewielu firm które to robią.
Dziękuję za pomoc.
Charakterystyka ,,praktyczna" diod Cree dla lajkonika.
- smokuxx1987
- Posty: 2113
- Rejestracja: środa 16 maja 2012, 19:04
- Lokalizacja: Krosno
Wszystko jest w tym dziale.
Ostatni temat podpięty, czyli jeden wyżej masz kalkulator Cree, masz tam takie dane jak moc, napięcie przewodzenia diody i generowany strumień świetlny w zależności od prądu.
U2 czy T6 to nie są tzw tinty czyli temp barwowe, tylko biny czyli określenia przedziałów sprawności, masz to w kalkulatorze.
Tinty to np 3C 4C 3D itp wykres barw Cree : http://www.swiatelka.pl/upload_img/obra ... b67361.jpg
Różnica między diodami Cree to głównie rozmiary emitera i wydajności.
Im mniejszy rozmiar emitera tym dioda lepiej się skupia.
Im szerszy kąt świecenia tym więcej światła trafia do promienia głównego czyli spoota, dlatego bdb efekty daje skalpowanie diod, które jednocześnie pomniejsza obraz emitera oraz zwiększa kąt świecenia.
Im większy reflektor tym lepiej skupia światło.
XM-L2 ma sprawność o 14 % większą niż XM-L w tym samym binie czyli np T6.
Ale to też masz w tym dziale.
Polecam przeczytać cały ten wątek: http://www.swiatelka.pl/viewtopic.php?t=9924&start=0
Nie wszyscy producenci podają kąty świecenia bo dla większości kupujących nie ma to znaczenia i nic im to nie mówi, ale dość dużo tych markowych podaje natężenie światła z 1 m, co mówi nam o zasięgu latarki.
Im więcej luxów tym większy zasięg i większe skupienie.
Jak będziesz oblatany w temacie to nie bd potrzebne ci kąty bo po rozmiarach emitera, i zastosowanym reflektorze bd mógł sam orientacyjnie ocenić jak świeci latarka bez jakichś zdjęć czy podawania kątów, o ile dioda dobrze zogniskowania.
Wiedzy jest masa, ciężko wszystko przekazać na raz, trzeba czytać tematy w których są poruszane interesujące Cię kwestie, najlepiej czytać całe tematy a nie wyrywkowe strony czy posty.
Ostatni temat podpięty, czyli jeden wyżej masz kalkulator Cree, masz tam takie dane jak moc, napięcie przewodzenia diody i generowany strumień świetlny w zależności od prądu.
U2 czy T6 to nie są tzw tinty czyli temp barwowe, tylko biny czyli określenia przedziałów sprawności, masz to w kalkulatorze.
Tinty to np 3C 4C 3D itp wykres barw Cree : http://www.swiatelka.pl/upload_img/obra ... b67361.jpg
Różnica między diodami Cree to głównie rozmiary emitera i wydajności.
Im mniejszy rozmiar emitera tym dioda lepiej się skupia.
Im szerszy kąt świecenia tym więcej światła trafia do promienia głównego czyli spoota, dlatego bdb efekty daje skalpowanie diod, które jednocześnie pomniejsza obraz emitera oraz zwiększa kąt świecenia.
Im większy reflektor tym lepiej skupia światło.
XM-L2 ma sprawność o 14 % większą niż XM-L w tym samym binie czyli np T6.
Ale to też masz w tym dziale.
Polecam przeczytać cały ten wątek: http://www.swiatelka.pl/viewtopic.php?t=9924&start=0
Nie wszyscy producenci podają kąty świecenia bo dla większości kupujących nie ma to znaczenia i nic im to nie mówi, ale dość dużo tych markowych podaje natężenie światła z 1 m, co mówi nam o zasięgu latarki.
Im więcej luxów tym większy zasięg i większe skupienie.
Jak będziesz oblatany w temacie to nie bd potrzebne ci kąty bo po rozmiarach emitera, i zastosowanym reflektorze bd mógł sam orientacyjnie ocenić jak świeci latarka bez jakichś zdjęć czy podawania kątów, o ile dioda dobrze zogniskowania.
Wiedzy jest masa, ciężko wszystko przekazać na raz, trzeba czytać tematy w których są poruszane interesujące Cię kwestie, najlepiej czytać całe tematy a nie wyrywkowe strony czy posty.
Czym mniejszy emiter (czyli powierzchnia która swieci) tym bardziej w tym samym reflektorze skupimy światło i osiągniemy większy zasięg, kosztem szerokości.
W danych technicznych diody mamy podaną wydajność, czyli ilość światła przy zasilaniu określonym natężeniem. To najważniejszy parametr i warto na niego zwrócić uwagę. Producenci oznaczają to skrótem który sam w sobie nic nie znaczy i jeśli mamy sporadyczny kontakt z tematem nie warto na te literki zwracać uwagi, lepiej popatrzyć do danych technicznych i bezpośrednio odczytać ta wartość. Ta sama uwaga dotyczy barwy światła.
Kolejnym ważnym parametrem jest napięcie przewodzenia diody. Czym niższe tym dłużej dioda będzie świecić przy określonym zasilaniu. Ten parametr ma duże znaczenie jeśli zasilamy diodę z pojedynczego ogniwa, lub więcej niż jednego ale połączonego równolegle, czyli ogromnej większości przypadków. Spil i Spot zależy głównie od reflektora. Przy zastosowaniu kolimatora problem znika - dobieramy taki jaki nam pasuje.
Diody które generują bardzo dużo światła, składają się z kilku emiterów obok siebie. Dlatego powierzchnia świecącą nie jest jednorodna i wtedy, w zwykłym reflektorze w plamie światła pojawiają się obszary wyraźnie niedoświetlone, potocznie nazywane "dziurą".
Znajomość wyrywkowa binow, tintów itp. jest potrzebna tylko "geekom" światełkowym lub osobom zajmującym się tym zarobkowo. Tego się nikt nie uczy, po prostu przy wyjątkowo częstym obcowaniu z tematem, samo wchodzi do głowy ; ) taki żargon jak prawie w każdej dziedzinie.
W danych technicznych diody mamy podaną wydajność, czyli ilość światła przy zasilaniu określonym natężeniem. To najważniejszy parametr i warto na niego zwrócić uwagę. Producenci oznaczają to skrótem który sam w sobie nic nie znaczy i jeśli mamy sporadyczny kontakt z tematem nie warto na te literki zwracać uwagi, lepiej popatrzyć do danych technicznych i bezpośrednio odczytać ta wartość. Ta sama uwaga dotyczy barwy światła.
Kolejnym ważnym parametrem jest napięcie przewodzenia diody. Czym niższe tym dłużej dioda będzie świecić przy określonym zasilaniu. Ten parametr ma duże znaczenie jeśli zasilamy diodę z pojedynczego ogniwa, lub więcej niż jednego ale połączonego równolegle, czyli ogromnej większości przypadków. Spil i Spot zależy głównie od reflektora. Przy zastosowaniu kolimatora problem znika - dobieramy taki jaki nam pasuje.
Diody które generują bardzo dużo światła, składają się z kilku emiterów obok siebie. Dlatego powierzchnia świecącą nie jest jednorodna i wtedy, w zwykłym reflektorze w plamie światła pojawiają się obszary wyraźnie niedoświetlone, potocznie nazywane "dziurą".
Znajomość wyrywkowa binow, tintów itp. jest potrzebna tylko "geekom" światełkowym lub osobom zajmującym się tym zarobkowo. Tego się nikt nie uczy, po prostu przy wyjątkowo częstym obcowaniu z tematem, samo wchodzi do głowy ; ) taki żargon jak prawie w każdej dziedzinie.
Ostatnio zmieniony wtorek 23 lut 2016, 11:51 przez ww296, łącznie zmieniany 1 raz.