Dynamo a lampka na Cree
Witam
W związku z zasadą zachowania mocy, jeśli napięcie wzrośnie o √2 to prąd o tyle samo zmaleje.
Pozdrawiam
No właśnie, że nie, tu nie chodzi tylko o kierunek prądu, ale o to, że w przypadku sinusoidy, mamy do czynienia z pomiarem wartości skutecznej napięcia, a w przypadku prądu wyprostowanego i wygładzonego (kondensatory) już z wartością maksymalną.cioran pisze:Pardon, ale nie wydaje mi się aby prąd miał nagle zmaleć o 41procent z powodu zmiany kierunku w mostku prostowniczym, chodzi przecież o skutek cieplny , czyli wartość skuteczną.
W związku z zasadą zachowania mocy, jeśli napięcie wzrośnie o √2 to prąd o tyle samo zmaleje.
Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Istotnie, nieco kluczę, ale teren dla mnie dziewiczy. Zastanawiam się czy diodę 36V, np. CXA1512, uda się skutecznie napędzić z dynama ? Układ Pilom 12 6xLED osiągał ~0.5A przy ok. 30km/h, a więc dość wysoko jak na jazdę MTB, a to było dopiero niecałe 20V. Przy 20km/h też pewnie coś świecił. W sumie, przy problemie z zasilaniem LM2907, sam nie wiem, czy warto iść w te 36V. Diody 12V sobie odpuszczam, gdyż myślę , że różnica względem MC-E będzie skromna. Myślę przetestować CXA1507 18V, tylko kłopot gdzie to kupić. Tą wersję widzę tylko na AliEx (długo płynie i nie wiadomo jaki bin przyjdzie). Ciekawe są diody na 25V, ale mają albo zbyt mały prąd (jak MPL) albo są do montażu SMD (to chyba kłopot z optyką byłby), czyli jak nie urok to ...piiii (autocenzura).
Volo, np.moje- 3W w piaście. Przy zastosowaniu przetwornicy na LM2576 i U wyj 4,2V, podpiętymi do wyjścia 6 ohm (co dało ok 700mA, taka symulacja diody 3W) na wejściu za mostkiem miałem 39V. Ale to przy prędkości 36 km/h, szybciej bałem się jechać z miernikiem w ręce. Moim zdaniem da się wyciągnąć jeszcze wyższe napięcie, ograniczony będzie tylko prąd, co wynika pewnie ze średnicy drutu uzwojenia w dynamie.
Re: MC-E w układzie Pilom nr 12
Nie. Kondensatory nie dają efektu braku przepływu. Przy zbyt niskim napięciu pracy z czasem przestaną działać w ogóle.cioran pisze:W podwajaczu dałem elektrolity 470mikro low ESR, ale na 50V. W specyfikacji BOM jest dla C3 i C4 minimum 63V - czy to może być przyczyna, że lampka czasem nagle gaśnie ?
Mam na 50V, działa ponad dwa lata. Takich napięć w układzie nie ma.
Znamionowy podaje się jako wartość skuteczna. Wynosi ona ok. 500mA. Szczytowa nie jest dokładnie *√2, przebieg nie jest czysto sinusoidalny. Zawartość harmonicznych ma dość sporą.Pyra pisze:Ale przez diody nie powinno tyle płynąć, bo to jest prąd znamionowy dynama, więc po wyprostowaniu będzie około 0,35A.
Za prostownikiem uzyskuje się do ok. 540mA.
Cztery struktury XHP na ok. 12V, najzimniejszy bin, podejdzie pod 950lm. Prawidłowe chłodzenie, duży radiator, brak obudowy, owiew powietrza zapewni pracę przy stosunkowo niskiej temperaturze. Max 40 stopni.cioran pisze:The question is : jak przebić barierę 1000lm z dynama?
Więcej niż 1000lm obecnie tylko z większej ilości struktur. Szeregowe łączenie.
Konieczne ograniczenie zasilania na układ. Do wykonania tanim kosztem.cioran pisze:Z sugerowanych przez ElSora najciekawsza wydaje mi się dioda MT-G2 na 36V - strumień 750*2.12(wsp. dla 0.45A)=1590lm. Pobierana moc wydaje się wiarygodna 36.7*0.45=16.5W. Nie myślałem o tak wielkich napięciach, ale chyba nie ma innej drogi by przebić barierę 1000lm. Tu jednak pojawia się problem z tym układem nr 12 Piloma. Konwerter f2U LM2907 ma zasilanie do 28V i nie wiem czy przeżyje te +8V. A bez niego po ruszeniu rowerem z miejsca może być długo ciemno.
Żaden problem ale jest to już kompletnie nieefektywne.cioran pisze:Czy ktoś ma jakieś doświadczenia z zasilaniem diod tak wielkich napięć z dynama?
0.5A przy 12V uzyskasz dla ok. 20km/h, zacznie świecić przy 8km/h, z podwajaczem 4km/h
0,5A przy 24V dla ok. 40km/h, zacznie świecić przy 16km/h, z podwajaczem 8km/h
Mniej więcej jest to liniowa charakterystyka. Tak trochę więcej niż 3W na każde 10km/h
Sensowne wydaje się 18V. Przy 24V ciężko będzie uzyskać max.
LM331 do 40Vcioran pisze:Może jest jakiś HV zamiennik LM2907?
Dzięki za garść konkretów od grubego. To 36V również sobie odpuszczam. Na najzimniejszym binie nie chcę jeździć. Widziałem lampki typu Fandy Fire, zimne jak lód Arktyki i dziękuję, za to wystarczy mi temp. 5000K, mam w Convoy'u XM-L2 T6 3C i pasuje. Szukam więc diody 18V. W Mari..piiiii CXA1507 są tylko 36V, CXA1512 również. To, co widzę z 18V na baju i aliex to chyba jakaś ściema jest, Chińczyk wystawia diodę "CXA MTG2 18V", a podpina specyfikację od MT-G2 6,9,36V. Do 1507 z optyk widzę tylko refy, a chciałbym owalną soczewkę albo kolimator z odbłyśnikiem. Jedyny dostępny z półki krok do przodu to XHP50 12V 1.5A, ale to raczej mały kroczek (bin H4 970*0.75=730lm względem posiadanego 500lm z MC-E). Za to są do tego fajne owale 60x20st. na baju. Ale jak jeździć bez obudowy? Czasem kończę w deszczu, to chyba zgniją końcówki diody ?
Volo, na razie przeskakuję znamionowe 3W i mam 6.5W. Obejrzyj wykresy na stronie Piloma albo Krudnika http://www.n-s.pl/krudnik/nx30/ , bo taki defetyzm nic nie wnosi.
Jak sądzicie, czy to jest dioda 18V http://pl.aliexpress.com/item/Cree-CXA- ... 52752.html ? Chinka zapiera się, że tak. Jej odpowiedź "Nancy Liu: yes, it is 18V" Poniżej specyfikacja, która temu raczej przeczy.
http://www.cree.com/LED-Components-and- ... -EasyWhite wg mnie nie ma MT-G2 18V produkowanych przez Cree, skoro producent nie wspomina o nich.