Światła drogowe jako dzienne
Światła drogowe jako dzienne
Witam
Jestem na etapie budowania coustom'owych lamp do samochodu, ponieważ oryginalne światła mnie nie satysfakcjonują.
Jako, że światła te będą ksenonowe to aby wydłużyć żywotność żarników od razu na myśl przyszły mi światła dzienne.
Przewertowałem masę stron na ich temat, aż w końcu znalazłem oszczędne i sprytne rozwiązanie kolegi Guli. Niestety gdy dokładniej pomierzyłem dostępne miejsce w samochodzie okazało się, że nie mam miejsca na takie rozwiązanie. (właściwie miejsce jest, ale efekt wizualny mnie nie zadowala)
Dlatego rozwiązaniem najlepszym było by użycie świateł drogowych jako dziennych, tak samo jak to jest rozwiązane w starszych modelach audi, gdy jeszcze światła LED nie były w modzie Np. w audi a8
Wiem tylko tyle, że te światła zasilane są poprzez kontroler PWM , na tym się moja wiedza kończy. I tu do was mam kilka pytań.
1. Czy wykonanie takiego kontrolera jest trudne? Jeśli jest ktoś na forum, kto potrafi wykonać taki układ chętnie zapłacę.
2. Czy taki układ: http://www.allegro.pl/item649503401_swi ... _mocy.html jest tym czego szukam, czy jest to jakaś marna imitacja oparta na rezystorze?
3. Ponoć taki układ posiada polonez caro, a służy on w nim jako regulator nawiewu. Jego sporą zaletą jest cena, ale czy da się go wykorzystać do świateł dziennych?
Chcę aby taki układ dawał mi około 40% mocy żarówki drogowej, a po włączeniu świateł mijania bądź drogowych, był wyłączony lub żarówka świeciła na 100%.
Za wszelką pomoc z góry dziękuję, jeśli nie jest możliwe wykonanie takiegu układu, bądź jest on za drogi zdecyduję się na osobne światła dzienne.
Pozdrawiam
PS: Proszę mi nie pisać o uwarunkowaniach homologacyjnych i kłopotach związanych z kontrolą drogową, gdyż mam swoje rozwiązanie na ten problem. Interesuje mnie tylko informacja na temat tego kontrolera.
Jestem na etapie budowania coustom'owych lamp do samochodu, ponieważ oryginalne światła mnie nie satysfakcjonują.
Jako, że światła te będą ksenonowe to aby wydłużyć żywotność żarników od razu na myśl przyszły mi światła dzienne.
Przewertowałem masę stron na ich temat, aż w końcu znalazłem oszczędne i sprytne rozwiązanie kolegi Guli. Niestety gdy dokładniej pomierzyłem dostępne miejsce w samochodzie okazało się, że nie mam miejsca na takie rozwiązanie. (właściwie miejsce jest, ale efekt wizualny mnie nie zadowala)
Dlatego rozwiązaniem najlepszym było by użycie świateł drogowych jako dziennych, tak samo jak to jest rozwiązane w starszych modelach audi, gdy jeszcze światła LED nie były w modzie Np. w audi a8
Wiem tylko tyle, że te światła zasilane są poprzez kontroler PWM , na tym się moja wiedza kończy. I tu do was mam kilka pytań.
1. Czy wykonanie takiego kontrolera jest trudne? Jeśli jest ktoś na forum, kto potrafi wykonać taki układ chętnie zapłacę.
2. Czy taki układ: http://www.allegro.pl/item649503401_swi ... _mocy.html jest tym czego szukam, czy jest to jakaś marna imitacja oparta na rezystorze?
3. Ponoć taki układ posiada polonez caro, a służy on w nim jako regulator nawiewu. Jego sporą zaletą jest cena, ale czy da się go wykorzystać do świateł dziennych?
Chcę aby taki układ dawał mi około 40% mocy żarówki drogowej, a po włączeniu świateł mijania bądź drogowych, był wyłączony lub żarówka świeciła na 100%.
Za wszelką pomoc z góry dziękuję, jeśli nie jest możliwe wykonanie takiegu układu, bądź jest on za drogi zdecyduję się na osobne światła dzienne.
Pozdrawiam
PS: Proszę mi nie pisać o uwarunkowaniach homologacyjnych i kłopotach związanych z kontrolą drogową, gdyż mam swoje rozwiązanie na ten problem. Interesuje mnie tylko informacja na temat tego kontrolera.
- Calineczka
- Posty: 7578
- Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 20:19
- Lokalizacja: Wejherowo
- Kontakt:
Taką otrzymałem odpowiedź:Calineczka pisze:John, mysle, ze ten uklad z Allegro jest jak najbardziej ok, ale zapytaj sprzedawce czy jest na rezystorze tracona moc czy tez jest to regulacja PWM z tranzystorem mosfet na przyklad.
Wykonanie podobnego kontrolera nie jest specjalnie trudne, ale czy wyjdzie z robocizna taniej niz 45zl to watpie.
Czyli wygląda na to, że jest to rzecz, której szukam.W urządzeniu jest zastosowane sterowanie PWM / tranzystory mosfet
Z jednego urządzenia pracują dwie żarówki reflektorowe 55/60W a nawet 100W
A gdyby tak, chciał wykonać to samemu, z racji upakowania to w ładniejszą/inną obudowę, to czy posiadając moje skromne zdolności posługiwania się lutownicą i waszą wiedzę teoretyczną, poradził bym sobie z polutowaniem elementów. Kiedyś za młodu, rozebrałem kontroler wentylatora w komputerze i jakoś specjalnie skomplikowana budowa to, to nie była. Rozumiem, że z racji większych mocy elementy chłodzące muszą być większe. Wystarczy mi gdy taki układ będzie miał potencjometr, bez programowalnych scalaków, bo z tym mógłbym sobie już nie poradzić.
Tak więc jest taka opcja, że któryś z was obeznanych tu kolegów wypisze mi listę elementów, które muszę zakupić w elektryku i zrobi jakiś poglądowy rysunek jak to wszystko połączyć w całość?
Jeśli proszę o zbyt wiele, lub sprawa nie wygląda na tak łatwą jak mi się wydaje to proszę napisać od razu, wtedy z własną inwencją dam sobie spokój i kupię gotowca na allegro.
Pozdrawiam
- Calineczka
- Posty: 7578
- Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 20:19
- Lokalizacja: Wejherowo
- Kontakt:
...nadal proponuję zakup gotowca, żeby poprawnie złozyć nawet prosty układ trzeba trochę wiedzy, doświadczenia, chocby w lutowaniu, cierpliwości i...funduszy na ewentualne pomyłki. A o te przy nauce nietrudno..... Przypuszczam, że tamtą obudowę mozna zamienić na mniejszą, inną, sam układ nie powinien byc za duzy...
Witam
Coś mi się obiło o uszy, że w takim rozwiązaniu są połączone włókna świateł drogowych i dlatego słabo świecą. A może mijania i drogowych w żarówkach dwuwłóknowych.
Może być jednak trochę problem z realizacją ze względu na połączenie masy, ale można popróbować.
Coś mi się obiło o uszy, że w takim rozwiązaniu są połączone włókna świateł drogowych i dlatego słabo świecą. A może mijania i drogowych w żarówkach dwuwłóknowych.
Może być jednak trochę problem z realizacją ze względu na połączenie masy, ale można popróbować.
Pozdrawiam
--
EdiM
Zapraszam do sklepu http://sklep.ledim.pl/
Zapytaj jak zdobyć dodatkowy rabat 15-20%
--
EdiM
Zapraszam do sklepu http://sklep.ledim.pl/
Zapytaj jak zdobyć dodatkowy rabat 15-20%
No tak, tylko problem z szeregowym łączeniem włókien żarówek (albo sterowaniem PWM) jest taki, że włókno jest niedogrzane i:
1) świeci bardzo ciepłym światłem, wpadającym w pomarańczowe
2) ma dużo niższą oporność niż włókno o temperaturze nominalnej
O ile pkt 1 to kwestia bardziej estetyczna (choć bardzo czepialski policjant mógłby już rozpocząć dyskusję, czy to jest nadal przewidziane Kodeksem światło białe), o tyle pkt 2 powoduje, że w praktyce nie ma oszczędności energii (albo jest znikoma), a to jest przecież głównym celem świateł do jazdy dziennej.
1) świeci bardzo ciepłym światłem, wpadającym w pomarańczowe
2) ma dużo niższą oporność niż włókno o temperaturze nominalnej
O ile pkt 1 to kwestia bardziej estetyczna (choć bardzo czepialski policjant mógłby już rozpocząć dyskusję, czy to jest nadal przewidziane Kodeksem światło białe), o tyle pkt 2 powoduje, że w praktyce nie ma oszczędności energii (albo jest znikoma), a to jest przecież głównym celem świateł do jazdy dziennej.
- Calineczka
- Posty: 7578
- Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 20:19
- Lokalizacja: Wejherowo
- Kontakt:
Ja kupiłem zwykły regulator PWM (o mocy 120W) na allegro, dałem za niego 25 zł (już go na serwisie nie ma) nie miał on obudowy, ale dorobić obudowę to pikuś. Co najważniejsze, układ działa, nie grzeje się i nie "sieje" w odbiornikach radiowo telewizyjnych. Działa i wygląda dokładnie tak jak chciałem, czyli coś al'a audi no i nie muszę już świecić ksenonem w dzień
Co do kwestii technicznej, nie jest to żadne łączenie żarówek w szereg, ani zmniejszanie napięcia zasilającego - gdyż w tym wypadku żarówka zaczyna świecić na żółto. Jest to standardowy regulator wypełnienia PWM, który pozwala na obniżenie mocy świetlnej żarówki od ok 30% bez zmiany koloru świecenia (po prostu zmienia się intensywność a nie barwa świecenia)
Co do kwestii technicznej, nie jest to żadne łączenie żarówek w szereg, ani zmniejszanie napięcia zasilającego - gdyż w tym wypadku żarówka zaczyna świecić na żółto. Jest to standardowy regulator wypełnienia PWM, który pozwala na obniżenie mocy świetlnej żarówki od ok 30% bez zmiany koloru świecenia (po prostu zmienia się intensywność a nie barwa świecenia)
Co do braku zmiany barwy żarówki to trochę przesadziłeś .
Ale rozumiem, że zmiana jest akceptowalna.
Ale rozumiem, że zmiana jest akceptowalna.
Pozdrawiam
--
EdiM
Zapraszam do sklepu http://sklep.ledim.pl/
Zapytaj jak zdobyć dodatkowy rabat 15-20%
--
EdiM
Zapraszam do sklepu http://sklep.ledim.pl/
Zapytaj jak zdobyć dodatkowy rabat 15-20%