Dynamo a lampka na Cree

Oświetlenie przednie i tylne w rowerze, zasobniki na baterie. Komfort i bezpieczeństwo nocnej jazdy.
Awatar użytkownika
EdiM
Posty: 307
Rejestracja: czwartek 17 sty 2008, 07:35
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Post autor: EdiM »

Krudnik właśnie tak działa trisil.
Różnica jest taka, że jak taki trisil zadziała, to owszem zwiera praktycznie dynamo i tym samym moc tracona w nim jest maksymalnie rzędu 1W dla dynama. Czyli jakieś 0,5A*1V. To daje możliwość zastosowania niewielkiego elementu.
Ogólnie ma być to zabezpieczenie przed odłączonymi diodami LED, czyli i tak by nie świeciła lampka. Jeśli diody są podłączone to automatycznie zabezpiecza przed nadmiernym wzrostem napięcia.
Trisil działa trochę tak jak układ zabezpieczający z tyrystorem.
Niestety te elementy są mało popularne, zwykle stosuje się właśnie transile.

PS. Z tego co wiedzę to już mam komplet chętnych do promocyjnego zakupu driverka do testów.
Pozdrawiam
--
EdiM
Zapraszam do sklepu http://sklep.ledim.pl/
Zapytaj jak zdobyć dodatkowy rabat 15-20%
krudnik
Posty: 111
Rejestracja: czwartek 08 sty 2009, 22:54
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: krudnik »

Sorki, żle napisałem, oczywiście chodziło mi o trisil. Tak jak to opisywał Calineczka w swoim pytaniu.
Awatar użytkownika
leszekw
Posty: 164
Rejestracja: poniedziałek 12 sty 2009, 15:39
Lokalizacja: Koszalin

Post autor: leszekw »

W oczekiwaniu na egzemplarz testowy Drivera mam kilka pytań:
1. Mam do wyboru dynamo 3W lub 2,4W Które wybrać?
2. Do testów chcę wykorzystać ½ diody MC-E i jedną diodę XP-E R2 czy taka konfiguracja będzie poprawna?
3. Edim pisze, że najlepiej sprawdza się konfiguracja 3-6 LEDów a może by spróbować dodać jakiś moduł np. do ładowania/zasilania komórki lub GPS i zostać przy dwóch diodach?
(ostatnio demonstrowałem naszym lokalnym turystom możliwości dzisiejszych LEDów i uznali, że ilość światła emitowana przez dwa XP-E R2 jest ogromna i wystarcza im w zupełności a nadmiar energii woleliby przeznaczyć właśnie na zasilanie telefonu lub GPS)
Ostatnio zmieniony piątek 29 maja 2009, 10:34 przez leszekw, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam,
Leszek W.
JKrzysztof
Posty: 27
Rejestracja: sobota 06 gru 2008, 20:49
Lokalizacja: Kołobrzeg

Post autor: JKrzysztof »

Witam !

Może przed transilem warto wstawic termistor który bedzie działal jak stabilizator ?
własnie sprawdzam takie rozwiazanie moim celem jest uproszczenie zasilania
i ograniczenie pradu jaki ma iść na diody led.

Z tym ładowaniem akumulatorow z dynama jest problem taki ze akumulatory
niebardzo lubia jak co chwile sie je ładuje pare minut może sekund i przerwa
na allegro widziałem takie wynalazki do ładowania paluszków.

Moje eksperymenty z ledami chwilowo sie skończyly ... pare diod led poszło
z dymem :(

Pozdrawiam Krzysztof
Awatar użytkownika
EdiM
Posty: 307
Rejestracja: czwartek 17 sty 2008, 07:35
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Post autor: EdiM »

Witam
Oczywiście dynamo o większej mocy da większą moc w LEDy, więc 3W będzie lepsze.
Konfiguracja - pół diody MC-E czyli dwie struktury szeregowo + dodatkowa dioda jest OK. Rozumiem, że pozostałe dwie struktury mają być zasilane z czego innego - zasilanie bateryjne?
Jeśli chodzi o jakieś ładowanie innych gadżetów, to ogólnie chyba najlepiej byłoby zrobić instalację 12V w rowerze z akumulatorem i po sprawie :) Ciężko zrobić coś uniwersalnego. Inna sprawa to odpowiednio szeroki rynek.

Natomiast w kwestii termistora przed transilem/warystorem, to takie rozwiązanie nie ma sensu. No chyba, żeby go jakoś sprzężyć termicznie z transilem. Hmm...

Tymczasem kilka osób już testuje driverek. Myślę, że wkrótce będzie dostępny z dokładniejszym opisem.
Pozdrawiam
--
EdiM
Zapraszam do sklepu http://sklep.ledim.pl/
Zapytaj jak zdobyć dodatkowy rabat 15-20%
Awatar użytkownika
leszekw
Posty: 164
Rejestracja: poniedziałek 12 sty 2009, 15:39
Lokalizacja: Koszalin

Post autor: leszekw »

Tak dokładnie dwie struktury szeregowo plus R2 (niestety dioda MC-E, którą używam do testów ma uszkodzone dwie struktury kolega się nią ostro zabawił :cry: )
Instalacja na 12V była by chyba troszkę za ciężka jak na rower a mi chodzi o jak największą integrację
Pozdrawiam,
Leszek W.
Fraxinus
Posty: 46
Rejestracja: niedziela 02 gru 2007, 15:24
Lokalizacja: TL

Post autor: Fraxinus »

W przypływie wolnego czasu pomierzyłem dziś trochę prądy z różnych driverów ze szczególnym uwzględnieniem mikrusa od Ediego M. Z lampą 4 x XR-E R2 było tak:
10 km/h 100mA/12.02V
15 - 200/12,63
20 - 290/13.00
25 - 370/13,23
30 - 420/13,39
35 - 450/13,44
40 - 470/13,50

z lampką 3 x XR-E O5:

10 - 140/9,53
15 - 250/10,00
20 - 360/10,31
25 - 420/10,45
30 - 460/10,54
35 - 470/10,54
40 - 480/10,57

Dla porównania układ z podwajaczem napięcia z pilom.com z lampką 4 led:

10 - 140/12,40 z podwajaczem - 200/12,60
15 - 350/13,20 ------ 250/12,74
20 - 500/13,58 ------ 250/12,74
25 - 530/13,64 ------ 250/12,75
30 - 530/13,60 ------ j/w
35 - j/w -------------- j/w
40 - j/w -------------- j/w

Wychodzi na to, że driver EdiegoM wyciska z prądnicy trochę mniej, niekoniecznie jest to wadą bo z mojej praktyki wynika, że na jako tako gładkiej nawierzchni w zupełności wystarcza 250 mA na 3-4 led a na znanej drodze wystarcza 400 - 500mA na lampkę z jednego leda. 6-diodowej lampki nie testowałem z tym driverem ponieważ MZ jest to przesadą... chyba, że ktoś jest ciekawy to pomierzę. Poza tym lampka mocno mruga przy prędkości poniżej 10 km/h, i to tak 0-1-0-1, przy starym zasilaniu lampka też mi mruga ale znacznie łagodniej. Do drivera dodałem kondensator 3300uF/25V ale zauważyłem, że on tylko nieznacznie łagodzi ten efekt i raczej go wyrzucę. Reasumując, driver fajny bo malutki, zainstaluję go na stałe przy starej lampce 3ledowej a w podstawowym rowerze nocnym zostanę przy dotychczasowym zasilaniu, które daje mi więcej opcji chociaż jest wielkie. Jako ciekawostkę dodam, że driver wytrzymał z 2 energiczne obroty koła przy niepodłączonej lampie :-) jednak nie sądzę, żeby od tego osłabł bo wcześniej mierzyłem max prądy z piastą SON i też wychodziło ze 100 mA mniej. Wszystkie pomiary robiłem z piastą Shimano DH-3N71.

--
Dziękuję i pozdrawiam,
Grzesiek
czarny_kruk

Post autor: czarny_kruk »

Fraxinus, dzieki za super pomiary. Ja rowniez zakupilem ten driverek od EdiMa, nie mialem zbyt duzo czasu na testy, w wolny weekend pokaze lampke do ktorej zostal ladnie wbudowany. Kilka przejazdow pokazalo, ze przy nizszych predkosciach lampka dosc zauwazalnie miga, ale sadzilem ze wynika to z uzycia malego kondensatora 1000uF/25V. Przy wyzszych predkosciach 25-30km/h ilosc swiatla w 3diodowej lampce XPE R2 byla przyzwoita i nieduzo nizsza od uzyskiwanych z tradycyjnego zasilania i drivera 700mA.
Awatar użytkownika
EdiM
Posty: 307
Rejestracja: czwartek 17 sty 2008, 07:35
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Post autor: EdiM »

Fraxinus napisz proszę o warunkach pomiaru. Jakie dynamo, jak napędzane, jak zrobiony pomiar prędkości i prądu.
Ja osobiście nie zauważyłem, by przy prędkości rzędu 10km/h był jeszcze problem z pomrygiwaniem.

Driver pobiera maksymalnie ze źródła ok. 430mA (w sumie można by nieco zwiększyć) przy niskim napięciu, potem gdy napięcie na dynamie przekracza napięcie na diodach, to daje tyle ile jest w stanie dynamo, czyli ok. 0,5A dla 3W.
Pozdrawiam
--
EdiM
Zapraszam do sklepu http://sklep.ledim.pl/
Zapytaj jak zdobyć dodatkowy rabat 15-20%
Fraxinus
Posty: 46
Rejestracja: niedziela 02 gru 2007, 15:24
Lokalizacja: TL

Post autor: Fraxinus »

Źródłem zasilania była dynamopiasta Shimano DH-3N71, napęd ręczny przy pomocy śrubokręta izolowanego ;-) - wyglądało to tak, że koło zamocowałem do jednego ramienia centrownicy i obracałem w/w śrubokrętem opierając go o szprychę bezpośrednio przy kołnierzu piasty. Zapewniam, że w ten sposób da się utrzymać względnie stałą prędkość z dokładnością do 0,5-1km/h. Powyżej 30 km/h jest trudniej utrzymać stałą prędkość ale da się zmierzyć... Prędkość mierzyłem zwykłym licznikiem rowerowym, Sigma 1600 chyba, wskazuje z dokładnością do 0,5 km/h. Prądy mierzyłem uniwersalnym miernikiem cyfrowym za jakieś 20 PLN - z dobrą baterią raczej pokazuje prawdę. Natężenie zmierzyłem też kilka razy starym miernikiem wskazówkowym i wychodziło podobnie. Myślę, że błąd to mniej niż 5%. Zaawansowanego napędu w moich warunkach nie opłaca się budować, mógłbym mierzyć w czasie jazdy rowerem ale na pewno wyjdzie to samo... Trend jest wyraźnie widoczny. Czy Twoje pomiary wskazywały coś innego? Obwód koła wpisany w licznik to 2155mm. Przy 10 km/h lampka przestaje mrugać, od może 5 km/h fazy są odpowiednio zagęszczone ale do 10 mruga, moja też do 10 mruga ale słabiej.

--
Pozdrawiam,
Grzesiek
matej
Posty: 10
Rejestracja: wtorek 27 sty 2009, 23:48
Lokalizacja: Solec Kujawski

Post autor: matej »

Fraxinus pisze:Obwód koła wpisany w licznik to 2155mm.
Pytanie techniczne do testu - koło było 26" czy 28"?
Pozdrawiam

Maciej
Awatar użytkownika
leszekw
Posty: 164
Rejestracja: poniedziałek 12 sty 2009, 15:39
Lokalizacja: Koszalin

Post autor: leszekw »

Sądząc po ustawionych parametrach licznika to koło 28”
Pozdrawiam,
Leszek W.
Awatar użytkownika
EdiM
Posty: 307
Rejestracja: czwartek 17 sty 2008, 07:35
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Post autor: EdiM »

Witam
Wykonałem bardziej szczegółowe pomiary.
Badane dynamo: DH-3N20 bez zaplecionego koła. Napęd przekładnią pasową za pomocą wiertarki (tutaj podziękowania dla Midiego :) za małe kółko pasowe do paska wieloklinowego).
Ogólnie dynamo napędzane w ten sposób pracuje nieco inaczej niż z kołem o dużym momencie bezwładności. Ale porównywałem z wynikami z zaplecionym kołem w rowerze i są porównywalne. Tylko tam miałem możliwość osiągnąć ok. 21km/h co jest wartością zbyt niska do tego typu testu.
Stanowisko umożliwia napęd dynama w zakresie prędkości ok. 5-100km/h.
Odczyt prędkości był dokonywany za pomocą częstotliwości sygnału z dynama, co odzwierciedla jego prędkość. Współczynnik do obliczeń wynosi 1,9Hz/km/h (190Hz -> 100km/h).
Tutaj też daje o sobie znać stosunkowo niska częstotliwość. Ciężko jest skutecznie odfiltrować wyprostowany prąd dla małych prędkości, skoro 6km/h to zaledwie 12Hz.

Badany driver, to prezentowany przez mnie wcześniej układ. Kondensator po stronie zasilania postanowiłem dać dosyć duży - 1000 + 3300uF/25V.

Na wykresach jest też porównanie do prądu płynącego w LEDy z zastosowaniem samego prostownika na diodach schottky + wspomniany wcześniej kondensator.

Na wykresach wyniki dla 3, 4, 6 Ledów XR-E połączonych szeregowo. Wszystko zebrałem na jednym wykresie. Drugi plik pokazuje zoom obszaru do 40km/h, czyli najbardziej realny zakres jazdy.

Oznaczenie na wykresie, np: I3Drv - 3 diody LED z driverem, I3 - bez drivera.

Na wykresach widać pewne schodki wynikające z niedoskonałości napędu i pulsowaniu prędkości obrotowej i wyników na miernikach. Jednak ogólnie wykresy dosyć dobrze przedstawiają zachowanie drivera.

Jak widać zastosowanie drivera powoduje, że diody LED zapalają się praktycznie od razu jak się ruszy, nawet jeśli jest ich 6 sztuk szeregowo. Wiąże się z tym niestety wyraźny flickering, bo częstotliwość jest bardzo mała. Powyżej pewnej granicy prędkości następuje zmniejszenie prądu w stosunku do układu bez drivera, ale jest ono nieznaczne.
Załączniki
Dyndrvtest_100km.JPG
Dyndrvtest_100km.JPG (27.21 KiB) Przejrzano 6965 razy
Dyndrvtest_40km.JPG
Dyndrvtest_40km.JPG (33.02 KiB) Przejrzano 6961 razy
Pozdrawiam
--
EdiM
Zapraszam do sklepu http://sklep.ledim.pl/
Zapytaj jak zdobyć dodatkowy rabat 15-20%
Fraxinus
Posty: 46
Rejestracja: niedziela 02 gru 2007, 15:24
Lokalizacja: TL

Post autor: Fraxinus »

matej pisze:
Fraxinus pisze:Obwód koła wpisany w licznik to 2155mm.
Pytanie techniczne do testu - koło było 26" czy 28"?
Jest to lekkie i sztywne koło szosowe, po nocy jeżdżę tylko na rowerze szosowym, zwykle 2-4 godziny, bardzo to lubię i polecam - świat wtedy inaczej pachnie :-) na Trójce są fajne audycje, mało aut na szosie, nie widać tego czego nie warto oglądać... Teraz akurat pachną akacje.

Widzę, że moje pomiary są podobne, może piasta jest ciut lepsza lub miernik odrobinę oszukuje, DH-3N20/30 to też porządne piasty tylko ciężkie i słabiej uszczelnione. Ja często wymieniam koła więc QR to też dla mnie zaleta, w rowerze miejskim to będzie wadą. Ogólnie driver jest fajny do szybszej jazdy, przy nocnej szosowej jeździe prędkość spada poniżej 10 km/h tylko koło domu i ew. na nawrocie.

--
Pozdrawiam,
Grzesiek
Awatar użytkownika
EdiM
Posty: 307
Rejestracja: czwartek 17 sty 2008, 07:35
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Post autor: EdiM »

Szczerze mówiąc, to finalne testy skłoniły mnie do badania nowej wersji drivera.
Na szybko zrobiłem prototyp, który zasila 1-2 diody LED, z tym, że prąd maksymalny dochodzi do 1A (szczególnie przy 1 diodzie).
Jest jeszcze kilka problemów do rozwiązania, ale ogólnie rokuje dobrze.
Pewnie przydała by się możliwość przełączania diod: 1 lub 2.
Jeśli ktoś ma jakieś ciekawe sugestie to jestem otwarty.

Jednym z problemów jest zabezpieczenie przed nadmiernym napięciem na wejściu. Niestety tutaj to może się zdarzyć podczas normalnej pracy, przy szybkiej jeździe.
Pozdrawiam
--
EdiM
Zapraszam do sklepu http://sklep.ledim.pl/
Zapytaj jak zdobyć dodatkowy rabat 15-20%
ODPOWIEDZ