Taśmy SMD 5060/2835/5630/5730/3014/5252 które wybrać

Domowe, energooszczędne instalacje LED, HID, halogenowe etc. Światło w stacjonarnych aplikacjach codziennego użytku.
Jacekkg
Posty: 274
Rejestracja: wtorek 10 kwie 2012, 22:47
Lokalizacja: Z domu

Post autor: Jacekkg »

SeAcabo pisze:To ja miałbym pytanie w sprawie wspomnianego sklepu, czy jest możliwość zakupu/zlecenia wykonania dwóch listew MCPCB (sztywnych) ale bez rezystorów (same diody) o długości ~80cm w konfiguracji na napięcie ~40V (jakieś 13 diod w szeregowej gałęzi) powiedzmy na diody 5630 - diody mogę sam przylutować.

Bo szukam i wszędzie kłody pod nogi - w detalu nikt chętnie nie chce takich rzeczy robić (lub koszty srogie) :(

Wesołych wszystkim forumowiczom :)
Bez problemu zrobią, wysylasz projekt , wycena i produkcja
Pare adresów : http://www.google.pl/search?q=produkcja ... ent=safari
PawelPe
Posty: 71
Rejestracja: niedziela 04 lis 2012, 10:54
Lokalizacja: Poznań

Post autor: PawelPe »

Powoli przymierzam się do zakupu taśm led. Będzie tego więcej, więc na razie chciałbym kupić kilka metrów i poeksperymentować. W związku z tym mam kilka pytań:
Czym w praktyce reguluje się emitowaną ilość światła: ograniczeniem prądu czy PWM? Jakie są zalety i wady obu rozwiązań?
Czy bardziej niezawodnym rozwiązaniem będzie użycie wyższej klasy taśm LED (na elproarte znalazłem taśmę oznaczoną "OSRAM LED Technology Included") pracujących na parametrach znamionowych czy standardowych taśm LED o gęstszym upakowaniu diod pracujących na prądzie mniejszym od znamionowego?
Mogę użyć do eksperymentów zasilacza komputerowego?
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

W przypadku taśm led może to być albo PWM albo regulacja napięcia za pomocą zasilacza z takową regulacją. Ale nie warto przesadzać i zawsze lepiej dać te 0,5V mniej.

"OSRAM LED Technology Included" - cokolwiek to znaczy, ale też nic nie musi znaczyć.

Niezawodne taśmy to takie, które albo są drogie i "znanych producentów" ale też nie ma w tym reguły. Mam no-name na 5050, 7W na metr, pracują już od lat i bez usterki.

Do większych mocy polecam używanie listw aluminowych (ledy na aluminium) niż zwykłych taśm i w dodatku klejonych do np. szafki. Mam taśmy 5630 na aluminium. Na 1 metr idzie około 12W. Po 10 min pracy nie idzie jej utrzymać w ręce, więc co musi się dziać z taśmami elastycznymi w które idzie tyle samo a i często więcej...
ILPT
PawelPe
Posty: 71
Rejestracja: niedziela 04 lis 2012, 10:54
Lokalizacja: Poznań

Post autor: PawelPe »

Dzięki.

W jaki sposób w zasilaczach PWM realizowane jest ograniczenie prądu? (bo rozumiem że jest to jakoś realizowane; ostatnio, kupując latarkę EDC mogłem wybrać prąd płynący przez diodę)

Jak myślicie, czy zależność pomiędzy współczynnikiem wypełnienia PWM a niezawodnością jest liniowa?
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

PWM działa inaczej - impulsy o określonej długości.
ILPT
Awatar użytkownika
pegasus_sis
Posty: 963
Rejestracja: środa 25 sie 2010, 13:03
Lokalizacja: Łódź

Post autor: pegasus_sis »

Ale nie warto przesadzać i zawsze lepiej dać te 0,5V mniej.
to już jest konkretny spadek jasności :roll:
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

pegasus_sis pisze:
Ale nie warto przesadzać i zawsze lepiej dać te 0,5V mniej.
to już jest konkretny spadek jasności :roll:
Wiem :) Jednak często np. w przypadku taśm, prąd max dla takiego 5630 to 50 - 60 mA a producent wciska 100, na aluminiowej listwie zamiast 150 max (totalny max) leci 200. Trzeba pomierzyć i sprawdzać.
ILPT
Awatar użytkownika
owies
Posty: 38
Rejestracja: niedziela 15 gru 2013, 16:20
Lokalizacja: mam wiedzieć ?

Post autor: owies »

Podepne się...

Szukam czegoś z Ra>90 przy ~4000K i wydajności ok 1500lm/m.
Przeglądam oferty których nie ma zbyt wiele i najtaniej jest tu: sklep.stefaniszek.com tylko od roku jeszcze nie widziałem, żeby neutralna była kiedykolwiek dostępna.
Neonica niby ma, ale 4780K (o ile wierzyć ich cyferkom) może być dla mnie za zimne (mam świetlówkę T5 philipsa 950/54W) no i cena ponad 3 stówki + KW.
Tutaj [ledmasters.pl] niestety nie ma neutralnej, choć wysłałem zapytanie, cena do przyjęcia.
Gdzieś jeszcze widziałem 100zł/m ale to nawet szkoda wklejać.

Powoli już zaczynam wątpić i chyba kupię coś CRI>80
Taśmy będą w odcinkach 90+90+170 więc w zasadzie obojętne 12V czy 24V

Jedynie co mnie drażni to pobór 30W/m jak to nawet niektórzy producenci podają, o ile profil może to skutecznie rozproszy o tyle większym problemem jest żona, która nie potrafi gasić światła. W planie jest też ściemniacz dotykowy, ale jak znam życie to i tak będzie chodził jako on/off. Oświetlany będzie blat w kuchni.

Może macie jakieś alternatywy, lepszych dostawców ?
pzdr
EDC X1 by greg
XM-L2 T6 3C / TIR narrow / extended
Astrolux A01

Nareszcie widzę... :)
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

Nie patrz ile ma lumenów na metr, tylko z ilu wat ile uzyskasz lumenów. Bo jeśli z 30W - jak piszesz, producent podaje 1980 lumenów, co daje nam około 66 lumenów z wata. Czy to dobrze ? Nie, świetlówki mają koło 50 lumenów z wata, w tym wypadku montaż taśmy wydaje się dyskusyjny.

Dodatkowo sprzedawca podaje tą samą jasność dla barwy ciepłej i zimnej, a tak niestety nie ma, więc parametry należy brać z dużym dystansem.
ILPT
PawelPe
Posty: 71
Rejestracja: niedziela 04 lis 2012, 10:54
Lokalizacja: Poznań

Post autor: PawelPe »

Chciałbym sterować taśmami LED na zasadzie domu inteligentnego. Wchodzę do pomieszczenia - zaświacają się diody. Centrala alarmowa Satel Integra daje takie możliwości. Posiada m.in. 4 konfigurowalne wyjścia wysokoprądowe (do 3A), uruchamiane na przykład sygnałem z czujki.
Zakładając że wszystkie cztery wyjścia bądą sterowały LEDami, umieszczonymi w różnych pomieszczeniach, czy lepiej podpiąć pod wszystkie 4 wyjścia jeden mocny zasilacz 12V i "pchać" 12V na LEDy bezpośrednio z centrali (odległość do 10 metrów),czy jednak podpiąć pod wyjścia 230V i dopiero przy samych LEDach użyć zailacza 12V?
Awatar użytkownika
endrju1
Posty: 992
Rejestracja: niedziela 29 lis 2015, 17:49
Lokalizacja: Lubartów

Post autor: endrju1 »

Zasilacze jak najbliżej led, odpadną ci straty na kablach niskonapięciowych.
Poza tym 3A na 12V to raptem 36W, zaś 3A na 230V to już 690W.
BUCKS
Posty: 41
Rejestracja: poniedziałek 26 paź 2015, 14:24
Lokalizacja: Pyrlandia City

Post autor: BUCKS »

:arrow: PawelPe
Warto użyć kalkulatora http://enterius.pl/wsparcie-techniczne/ ... w-dla-led/
Na jego podstawie wychodzi, że dla 12V i 3A przy 10m spadek napięcia wyniesie 0,42V przy użyciu przewodu o przekroju minimalnym 2,5 mm^2.

To już skutecznie zniechęca mnie do stosowania zbyt długich połączeń i jeśli mogę to ciągnę 230V, aby zasilacz był jak najbliżej diody.
Na torze niskonapięciowym 12V stosuję przewód OMYp 2x0,5mm^2, analogiczny jaki stosuje się zwykle do zasilania lampek nocnych 230V, bo daje dla mnie większą odporność na ewentualne uszkodzenia mechaniczne ale kosztem mniejszej elastyczności i ciut większych gabarytów.

Na elproarte "OSRAM LED Technology Include" oznacza ponoć tylko tyle, że na taśmie zastosowaną diodę OSRAM, a sama taśma to nie wiadomo czyja jest, czy to oni robią, czy jakiś chińczyk na ich zlecenie.

:arrow: owies
Wcześniej był podany link do elproarte do taśmy RA80 LED 24V 14,4W/m ok. 2000lm/m.
http://www.elproarte.pl/pl/tasmy-led-el ... -4w-m.html

Co do jasności to każdy musi sobie sam to indywidualnie dopasować.
Wcześniej pisałem, że mam taśmę 12V 14,4W/m 4000K 1200lm/m i po użyciu paska 60cm ilość światła pod szafką kuchenną była dla mnie wystarczająca ale finalnie zastosowałem pasek 80cm, bo po zastosowaniu w profilu aluminiowym SURFACE klosza mlecznego odbiór światła jest nieco odmienny, bo jest go trochę mniej i ma nieco inny odcień.
PawelPe
Posty: 71
Rejestracja: niedziela 04 lis 2012, 10:54
Lokalizacja: Poznań

Post autor: PawelPe »

BUCKS, zastanawiałem się nad tymi Twoimi 1200 lm z taśm i moimi 2600 lm ze świetlówki. Wydaje mi się, że diabeł tkwi w tym, że świetlówka świeci dookólnie a diody kierunkowo. Oprawa świetlówki też zabiera co swoje. Koniec końców u każdego z nas na blacie może być tyle samo luksów.

Z tym zasilaczem, podejrzewałem że otrzymam taką odpowiedź, ale za wszelką cenę chcę uniknąć dziadostwa w postaci tego, że jeden zasilacz w kuchni w szafce, drugi w łazience za rurą, trzeci w sypialni zakryty płytą GK i tak dalej. Za 10 lat zapomnę który gdzie jest pochowany : -)

Czy warto stosować taśmy na 24V zamiast na 12V.

Jak wygląda wykres napięcia na wyjściu zasilacza impulsowego? Są to impulsy prostokątne o jakim napięciu? Dobrze wnioskuję, że napięcie będzie zgodne ze wzorem:
(t/T)*Ui=12V,
gdzie:
t=czas impulsu,
T=okres,
Ui=U pojedynczego impulsu.

Jakie zwyczajowo Ui oraz jaką wartość t/T stosuje się w zasilaczach impulsowych 12V?

Jeśli to już było na forum (podejrzewam że było wielokrotnie) rzućcie proszę jakiegoś linka (ach to moje lenistwo).
BUCKS
Posty: 41
Rejestracja: poniedziałek 26 paź 2015, 14:24
Lokalizacja: Pyrlandia City

Post autor: BUCKS »

PawelPe
na końcowe wrażenie, czy światła jest OK, czy za mało ma wpływ po części wszystko np. jaki masz blat, z połyskiem, czy matowy, jakie są meble, kolor ścian, płytek itp.

Pod szafką kuchenną akurat kierunkowe światło z profili i taśmy led jest OK, rozproszone na 360 stopni jest w tym wypadku zbędne.
Ale sprawdzałem profil corner i dla mnie on odpada pod szafkę kuchenną, bo daje jeszcze bardziej kierunkowe światło i wyraźniej widać linię cięcia, natomiast profil surface daje światło trochę bardziej rozproszone. Rodzaj i typ klosza też ma wpływ na rozchodzenie się światła, więc bez testów na żywym organizmie trudno dokonać wyboru na sucho.

Robiłem też małe porównanie:
- listwa led 660lm/m, odcinek 1,15m, który w teorii daje 758lm
- taśma led 1200lm/m, odcinek 60cm, który w teorii daje 720lm
W praktyce różnica w jasności była na tyle duża, że listwa 660lm odpadła w przedbiegach.
Spodziewałem się mniejszej jasności, bo źródło jest niemal 2x dłuższe, czyli bardziej rozproszone ale liczyłem, że w praktyce nie będzie aż takiej dużej różnicy. Niestety nie mam wiedzy, aby na papierze wyliczyć na sucho, czy dane rozwiązanie spełni mniej więcej moje oczekiwania.

Co do Twoich odcinków 10m, jeśli koniecznie tak chcesz to zwycięzca może być tylko jeden: 24V zamiast 12V.
Z kalkulatora wynika, że dla napięcia 24V i 1,5A na 10m przewodu spadek napięcia wyniesie 1,05V (zamiast 0,42V) ale zalecany jest wówczas przewód o przekroju minimum 0,5mm^2 (zamiast 2,5mm^2).

Co do wykresu napięcia to się nie wypowiadam, bo to dla mnie czarna magia. Ja po prostu coś podłączam i ma to działać, a na jakiej zasadzie to już tak szczegółowo w to nie wnikam :)
Awatar użytkownika
owies
Posty: 38
Rejestracja: niedziela 15 gru 2013, 16:20
Lokalizacja: mam wiedzieć ?

Post autor: owies »

Kupiłem Ra>80 @4500K na 2835 w cenie 20zł/m.
Podobno ~1400lm na metr. Szkoda, że nie mogę tego zweryfikować.
Obrazek

:arrow: BUCKS
Nie uznaję mlecznych kloszy z uwagi na straty, wybrałem ten "mrożony" i jest na prawdę nieźle. Dość dobrze maskuje wnętrze, redukuje gdzieś o połowę cienie z pojedynczych ledów i na oko nie widzę straty w strumieniu choć pewnie jakaś jest.

Jeśli idzie o ilość/jakość światła i cenę to jestem zadowolony.
(fotki z kalkulatora, świeci 80cm, na ostatniej foto "mróz" jest tylko na połowie profilu, blat tymczasowy)

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
EDC X1 by greg
XM-L2 T6 3C / TIR narrow / extended
Astrolux A01

Nareszcie widzę... :)
ODPOWIEDZ