Dynamo a lampka na Cree

Oświetlenie przednie i tylne w rowerze, zasobniki na baterie. Komfort i bezpieczeństwo nocnej jazdy.
Awatar użytkownika
mr666
Posty: 16
Rejestracja: wtorek 14 kwie 2009, 01:43
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: mr666 »

EdiM, stabilizację napięcia wyjściowego.
Nie jedziesz - nie żyjesz!
Primomas
Posty: 2
Rejestracja: poniedziałek 01 gru 2008, 13:38

Post autor: Primomas »

Witam
Czytałem wasze rozważna na ten temat power led zasilanego z dynama, ale interesuje mnie czy ktoś już coś takiego zmontował czy działa i jeśli można to proszę o jakiś schemacik i instrukcje zrobienia takiego cuda pozdrawiam
Mkr
Posty: 7
Rejestracja: czwartek 05 mar 2009, 13:13
Lokalizacja: Radom/Warszawa

Post autor: Mkr »

Primomas pisze:Witam
Czytałem wasze rozważna na ten temat power led zasilanego z dynama, ale interesuje mnie czy ktoś już coś takiego zmontował czy działa i jeśli można to proszę o jakiś schemacik i instrukcje zrobienia takiego cuda pozdrawiam
Witaj,

Ja opisałem swój prosty projekt na str. 8 tego wątku. Lampka powstała w oparciu o układ nr 2 z tej strony:
http://www.pilom.com/BicycleElectronics/DynamoCircuits.htm
i tak świeci:
Obrazek

Koledzy kombinują tutaj z bardziej skomplikowanym, wydajniejszym rozwiązaniem, choć osobiście mam wątpliowości, czy takie jest potrzebne.

pzdr
pgoral
Posty: 18
Rejestracja: czwartek 16 kwie 2009, 19:17
Lokalizacja: Wawa/P-ków

Post autor: pgoral »

To raczej tylko dla satysfakcji, że wykorzystuje się energię z najwyższą sprawnością. :)
:D
Mkr
Posty: 7
Rejestracja: czwartek 05 mar 2009, 13:13
Lokalizacja: Radom/Warszawa

Post autor: Mkr »

Owszem, satysfakcja jest ważna (szczególnie jak do czegoś się dojdzie samemu), ale pozostaje jeszcze kwestia oporu, jaki stawia skomplikowany, superwydajny układ.
Samo dynamo w piaście waży już dużo więcej niż zwykła piasta i jeśli do tego dojdzie jeszcze wyraźnie wyczuwalny opór podczas jazdy, to dla mnie taka zabawa traci rację bytu. Tylko niezależność energetyczna od baterii to chyba w tym przypadku za mało.

Oczywiście jeśli powstanie układ, który da więcej światła niż ten mój, a jednocześnie nie będzie kosztował majątku i nie będzie trzeba stawać na pedałach, żeby go napędzić, to pewnie też go potestuję :wink:
pgoral
Posty: 18
Rejestracja: czwartek 16 kwie 2009, 19:17
Lokalizacja: Wawa/P-ków

Post autor: pgoral »

Hmmm ale właśnie opór przy tym samym świetle będzie mniejszy, albo ilość światła przy tym samym oporze większa. Bo sprawność układu wzrośnie.
:D
Awatar użytkownika
EdiM
Posty: 307
Rejestracja: czwartek 17 sty 2008, 07:35
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Post autor: EdiM »

No są pierwsze zmontowane układy. Na fotografii bez kondensatora wejściowego.
Wymiary niewielkie 32x22mm.

Co do istoty stosowania drivera, to umożliwia on zasilenie większej ilości diod, a więc osiągnięcie większej mocy z dynama, jednocześnie działając już od niskiej prędkości.
Załączniki
dyndrv1p_s.jpg
dyndrv1p_s.jpg (17.09 KiB) Przejrzano 11621 razy
Pozdrawiam
--
EdiM
Zapraszam do sklepu http://sklep.ledim.pl/
Zapytaj jak zdobyć dodatkowy rabat 15-20%
foxx
Posty: 134
Rejestracja: wtorek 20 sty 2009, 15:07
Lokalizacja: Czeski Cieszyn ;)

Post autor: foxx »

przepraszam, ale nie chce mi sie czytac calego watku, bo mnie problematyka nie interesuje narazie, ale przypadkowo na necie trafilem na to
http://www.instructables.com/id/Dynamo_ ... ke_lights/
wiec mam nadzieje, ze sie nie powtarzam.
moze sie przydac, moze znajdziecie jakiec ciekawe pomysly.
Tikka XP @ XP-G R5 NW | Akoray K106 @ XP-G R4 NW| Trustfire S-A2 | iTP EOS A3
Piotrek K.
Posty: 602
Rejestracja: wtorek 29 lip 2008, 02:49
Lokalizacja: podlasie

Post autor: Piotrek K. »

EdiM pisze:są pierwsze zmontowane układy.
Kiedy możemy się spodziewać driverka dostępnego w twoim sklepie lub na allegro?
Awatar użytkownika
EdiM
Posty: 307
Rejestracja: czwartek 17 sty 2008, 07:35
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Post autor: EdiM »

Witam
Jakoś mało czasu ostatnio...
Myślę, że nie później niż w weekend zaproponuję kilka sztuk w promocyjnej cenie do testów, z warunkiem że podzielą się spostrzeżeniami np. na forum.

Chętnych zapraszam na PW lub lepiej: ledim@ledim.pl

[ Dodano: Wto Maj 19, 2009 9:12 pm ]
Tak więc driver i podłączenie wygląda tak:
Obrazek

Stosowanie drivera w podanej konfiguracji ma sens dla dynama HUB (w piaście) 6V 3W jeśli chcemy zasilić 3-6 LEDów szeregowo przy prądzie do 0,5A.
Można zastosować np. diodę MC-E ze strukturami połączonymi szeregowo.


Wymiary drivera 22x32mm.
Do działania poza diodami potrzebny jest kondensator. Ja dodaję 1000u/25V. Większa pojemność może być nieco lepsza. Napięcie musi być dostosowane do ilości diod. 25V wystarczy nawet dla 6 diod.

Dla 1-2 diod driver w takiej konfiguracji nic znaczącego nie daje, wręcz przeciwnie, nieco zmniejsza wydajność w porównaniu z samym mostkiem na diodach schottkiego + kondensator. Co prawda dioda może się zapalać przy nieco mniejszej prędkości, ale bez większego znaczenia.

Tak więc ogólnie driver działa jak najbardziej rozbudowany układ ze strony http://pilom.com/BicycleElectronics/DynamoCircuits.htm, czyli układ 12-13, aczkolwiek tamtych układów nie testowałem i jest tam inna zasada działania. Tym nie mniej chodzi o to by podwyższać napięcie dopóki nie osiągnie odpowiedniej wartości.

Proponuję dla pierwszych 5 chętnych driver do testów w super cenie po kosztach 25zł, przy czym z prośbą o opisanie swoich spostrzeżeń po testach.
Cena regularna będzie prawdopodobnie 2x większa.

Driver nie posiada zabezpieczenia nadnapięciowego, ale takie nie jest praktycznie potrzebne, dopóki są podłączone diody LED na wyjściu.

Ja spróbuję podziałać jeszcze w celu zwiększenia prądu drivera dla 1-2 diod do 1A, ale nie obiecuję, że się to uda.

Serdeczne podziękowania dla kolegi Mkr oraz Grzesiekp za pomoc w testach i udostępnienie sprzętu.
Pozdrawiam
--
EdiM
Zapraszam do sklepu http://sklep.ledim.pl/
Zapytaj jak zdobyć dodatkowy rabat 15-20%
Awatar użytkownika
Calineczka
Posty: 7578
Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 20:19
Lokalizacja: Wejherowo
Kontakt:

Post autor: Calineczka »

gratulacje Edim ;-)
Aż żałuję, że nie mam roweru z dynamem i ...czasu na takie zabawy.
Jakie jest maksymalne dopuszczalne napięcie wejściowe?
Tak sobie myślę...na rowerze różne rzeczy mogą się zdarzyć, również przy montowaniu ledów jak i w czasie jazdy-nie da się zabezpieczyć wejścia przed przepięciem?
Myślisz, że prosty transil nie załatwi sprawy?
Awatar użytkownika
EdiM
Posty: 307
Rejestracja: czwartek 17 sty 2008, 07:35
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Post autor: EdiM »

Witam
Transil/warystor nie wystarczy bo by musiał być na jakieś 10W mocy.
W obecnym wykonaniu nie ma zabezpieczenie przed wzrostem napięcia. Driver wytrzymuje do ok. 25V na wejściu. Przy prawidłowym i pewnym podłączeniu diod nie widzę problemu. Błędne podłączenie podczas uruchamiania też raczej nie jest problemem, chyba, że ktoś będzie od razu bardzo kręcił kołem.
Oczywiście mogłem coś wymyślić by zabezpieczyć konstrukcję. Tak na prawdę to trisil byłby prosty i skuteczny i można go w każdej chwili dodać, tylko ogólnie ciężko kupić w detalu.
Pozdrawiam
--
EdiM
Zapraszam do sklepu http://sklep.ledim.pl/
Zapytaj jak zdobyć dodatkowy rabat 15-20%
Awatar użytkownika
Calineczka
Posty: 7578
Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 20:19
Lokalizacja: Wejherowo
Kontakt:

Post autor: Calineczka »

Hmm, szczerze to nigdzie nie widziałem układu zabezpieczonego trisilem. DLaczego uważasz że był by lepszy od transila? Pytam z czystej ciekawości...
Porównanie transil vs trisil:
http://www.st.com/stonline/products/lit ... n/5628.pdf
krudnik
Posty: 111
Rejestracja: czwartek 08 sty 2009, 22:54
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: krudnik »

Calineczka pisze:Hmm, szczerze to nigdzie nie widziałem układu zabezpieczonego trisilem. DLaczego uważasz że był by lepszy od transila? Pytam z czystej ciekawości...
Porównanie transil vs trisil:
http://www.st.com/stonline/products/lit ... n/5628.pdf
Oryginalny automatyczny włącznik Shimano NX30-SW miał zabezpieczenie działające jak transil (w/g podanego dokumentu). Skutkowało to tym, że jeśli zadziałał (np. na skutek wibracji i niepewnych styków) wyłączało to światła aż do zatrzymania się. Oczywiście w przypadku lampki LED tak będzie jedynie, jeśli zabezpieczenie będzie podłączone po wyjściowej stronie mostka prostowniczego. Może to i jest jakś zaleta - jest sygnalizacja, że coś jest nie tak, ale praktycznie uniemożliwia to jazdę - oświetlenia pada całkowicie.
Awatar użytkownika
Calineczka
Posty: 7578
Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 20:19
Lokalizacja: Wejherowo
Kontakt:

Post autor: Calineczka »

Krudnik, wydaje mi się, że transil tak nie zrobi. Zależy jeszcze od elektroniki, ale transil to taka ...hmm, w uproszczeniu bardzo dużej mocy dioda zenera. Powinno to powodować tłumienie wszelkich szpilek napięciowych, tym samym chronienie elektroniki , ale nawet gdy transil zadziała to nap.wejściowe powinno nie spaść do zera a jedynie nie wzrosnąć ponad napięcie zadziałania transila, np. 30V? (nie sprawdzałem, czy są o dokładnie takiej wartości).
Tak zabezpieczane są np. dyski twarde w PC-tach.
ODPOWIEDZ