Zasilanie urządzenia przenośnego
Wątpię że dodawanie kondensatora cokolwiek da, zasilanie ma bardzo sztywne, prosto z dwóch ogniw. A lekko przysiada bo 4,15V ma pełne prawo spadać pod nawet małym obciążeniem Aha, wyjść nie da się połączyć równolegle, kostka ma jakieś zabezpieczenie przeciwzwarciowe i przy dołączeniu nawet jednego przewodu z drugiego wyjścia całkowicie odcina dźwięk.
Jak patrzę na te gotowe głośniki BT, z tymi wszystkimi bajerami w środku (z ogniwem, ładowaniem, wzmacniaczem, modułem BT, a nawet jakąś odtwarzajką MP3) i na ich ceny, to mam wrażenie że zrobienie własnego głośnika jest słabo opłacalne, można zrobić go tylko w ramach DIY dla frajdy i doświadczenia. Podliczcie sobie ile musielibyście zapłacić za te wszystkie elementy (moduł A2DP+AVRCP najdroższy z tego wszystkiego), wychodzi kwota podobna do gotowego głośnika.
Jak patrzę na te gotowe głośniki BT, z tymi wszystkimi bajerami w środku (z ogniwem, ładowaniem, wzmacniaczem, modułem BT, a nawet jakąś odtwarzajką MP3) i na ich ceny, to mam wrażenie że zrobienie własnego głośnika jest słabo opłacalne, można zrobić go tylko w ramach DIY dla frajdy i doświadczenia. Podliczcie sobie ile musielibyście zapłacić za te wszystkie elementy (moduł A2DP+AVRCP najdroższy z tego wszystkiego), wychodzi kwota podobna do gotowego głośnika.
Ten mój wg producenta ma impedancję 3ohm, zmierzona rezystancja 3,5ohm. Więc pewnie coś takiego. I pewnie dla tego w miarę gra na naładowanym ogniwie, nie mam pojęcia jak by się zachowywał 6ohm, ale podejrzewam że trochę gorzej. Musisz zastosować jakiś mały transformatorek dla głośnika żeby zmienił ci go w 2 ohm, albo wzmacniacz na wyższe napięcie, albo inny głośnik. Najlepiej szukać takich głośników przeznaczonych do car audio, te mają zwykle 2ohm, ale chyba nie ma takich małych szerokopasmowych, chociaż nie wiem, może do drzwi takie idą, ale znowu brak obudowy. Najlepiej zrób jak ja, zamów sobie ten wzmacniaczyk przy okazji zakupów na ebay, i jak dojdzie to sobie sprawdzisz
Tak u siebie to zrobiłem http://mdiy.pl/przenosny-mini-zestaw-naglosniajacy-v2/
Tak u siebie to zrobiłem http://mdiy.pl/przenosny-mini-zestaw-naglosniajacy-v2/
No trochę mi zamieszania wprowadziłeś bo zerknąłem teraz na PCM wydłubany z jakiegoś ogniwa i faktycznie tam jest odwrotnie. Że co, że opisówka jest skopana na PCB? Skąd takie info?
//Ale nie, zobacz:
Ten układ zdaje się można podłączyć również odwrotnie, ważne żeby go odpowiednio wysterować. Porównując wyprowadzenia z DW01 na bramy tych tranzystorów na płytkach TP i PCM ogniwa, to tam również są odwrócone, czyli chyba gra gitara.
//Ale nie, zobacz:
Ten układ zdaje się można podłączyć również odwrotnie, ważne żeby go odpowiednio wysterować. Porównując wyprowadzenia z DW01 na bramy tych tranzystorów na płytkach TP i PCM ogniwa, to tam również są odwrócone, czyli chyba gra gitara.
Widziałem kiedyś gdzieś w czeluściach internetu schemat tej właśnie płytki z TP4056 i podłączonym aku niezgodnie z opisem na płytce zdziwiło mnie to ale olałem sprawę.
Ostatnio kupowałem parę pierdułek na allegro od Dareltek-a i właśnie tą ładowarkę i w jego aukcji jest właśnie ten poprawny schemat rozrysowany.
Ale jak Sam spojrzysz na płytkę to zastanów się co się stanie jak aku osiągnie niski stan i pcm go odetnie to jak TP go naładuje?
Ostatnio kupowałem parę pierdułek na allegro od Dareltek-a i właśnie tą ładowarkę i w jego aukcji jest właśnie ten poprawny schemat rozrysowany.
Ale jak Sam spojrzysz na płytkę to zastanów się co się stanie jak aku osiągnie niski stan i pcm go odetnie to jak TP go naładuje?
Ale ten PCM odcina przy jakimś tam prądzie, jak prąd spada i napięcie aku wzrasta (no bo musi skoro nieobciążony) to się załącza. Dobra, będę musiał wziąć jakiś stary aku i po prostu samemu to sprawdzić
//Po testach
Podłączenie zgodnie z opisem na PCB jest poprawne. Zabezpieczenie nadprądowe odcina przy około 3A, napięciowe odcina w okolicach 2,3V, zależnie od prądu. Podłączenie USB i usunięcie obciążenia od razu rozpoczyna ładowanie. Jeśli obciążenie nadal katuje akumulator poniżej 2V i blokuje zabezpieczenie, to znaczy że jest ono niepoprawnie zaprojektowane.
Podłączenie wg powyższego obrazka jest NIEPOPRAWNE. Zabezpieczenie nadprądowe nie działa. Przy 5A zero reakcji, po podnoszeniu w górę (w okolice 10A) układ ML8205A wypuszcza magiczny dym. Napięciowego już nie przyszło mi sprawdzić bo uszkodzony układ nie rozłączył nawet przy 1V na ogniwie. I tak oto jedna ładowarka poszła się
//Po testach
Podłączenie zgodnie z opisem na PCB jest poprawne. Zabezpieczenie nadprądowe odcina przy około 3A, napięciowe odcina w okolicach 2,3V, zależnie od prądu. Podłączenie USB i usunięcie obciążenia od razu rozpoczyna ładowanie. Jeśli obciążenie nadal katuje akumulator poniżej 2V i blokuje zabezpieczenie, to znaczy że jest ono niepoprawnie zaprojektowane.
Podłączenie wg powyższego obrazka jest NIEPOPRAWNE. Zabezpieczenie nadprądowe nie działa. Przy 5A zero reakcji, po podnoszeniu w górę (w okolice 10A) układ ML8205A wypuszcza magiczny dym. Napięciowego już nie przyszło mi sprawdzić bo uszkodzony układ nie rozłączył nawet przy 1V na ogniwie. I tak oto jedna ładowarka poszła się
Masz rację co do "prostych" głośników,takich jak Logitech, Philips, Sony, Creative itp. Ale głośniki Harman, Jbl czy Bose w tych wymiarach brzmią o pięć klas lepiej i są drogie - czyli jest co ulepszać i na czym oszczędzaćManekinen pisze: Jak patrzę na te gotowe głośniki BT, z tymi wszystkimi bajerami w środku (z ogniwem, ładowaniem, wzmacniaczem, modułem BT, a nawet jakąś odtwarzajką MP3) i na ich ceny, to mam wrażenie że zrobienie własnego głośnika jest słabo opłacalne, można zrobić go tylko w ramach DIY dla frajdy i doświadczenia. Podliczcie sobie ile musielibyście zapłacić za te wszystkie elementy (moduł A2DP+AVRCP najdroższy z tego wszystkiego), wychodzi kwota podobna do gotowego głośnika.
Datasheet dla tego układu, jest tabelka zależności mocy od napięcia zasilania i impedancji obciążenia: http://www.diodes.com/datasheets/PAM8403.pdfpier pisze:Kurcze ciekawe jak ten PAM poradził by sobie z głośnikami 6om?
Mam głośniki od tego samego zestawu co Ty Manekinen ale z kolumny centralnej i one mają już 6om.
Ostatnio zmieniony środa 26 sie 2015, 18:17 przez Browar, łącznie zmieniany 1 raz.
pozdrav
Witam
Alternatywą są dwa 4Ω połączone równolegle.
Pozdrawiam
Impedancja charakterystyczna głośnika, jest z reguły wyższa niż rezystancja cewki. Piszę z reguły, bo czasem moduł impedancji potrafi zejść dużo niżej, jak np. w 18' głośnikach ScanSpeak w za małych obudowach z br.Manekinen pisze:Ten mój wg producenta ma impedancję 3ohm, zmierzona rezystancja 3,5ohm. Więc pewnie coś takiego.
Z tego co pamiętam, to niewiele firm robi głośniki 2Ω. Na pewno Infinity, i chyba Bose. Inne firmy, robią raczej sporadycznie.Manekinen pisze:... 2 ohm, ... Najlepiej szukać takich głośników przeznaczonych do car audio, te mają zwykle 2ohm,
Alternatywą są dwa 4Ω połączone równolegle.
Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Zrobiłem głośnik, jedna TP4056 i 2x18650 równolegle starczają na sporo godzin
http://www.instructables.com/id/Portabl ... Bluetooth/
http://www.instructables.com/id/Portabl ... Bluetooth/