Budowa przedniego oświetlenia do roweru

Oświetlenie przednie i tylne w rowerze, zasobniki na baterie. Komfort i bezpieczeństwo nocnej jazdy.
forrest
Posty: 15
Rejestracja: sobota 25 lip 2015, 14:27
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki

Budowa przedniego oświetlenia do roweru

Post autor: forrest »

Witam.
Mam na imię Rafał (tutaj: forrest). W temacie oświetlenia niestety nie wiem jeszcze nic.
Chciałbym zadać pytanie, które - chyba niefortunnie - napisałem w starych wątkach forum.
Otóż po dłuższym poszukiwaniu reflektora rowerowego skłaniam się do podjęcia decyzji o wykonaniu własnej konstrukcji.
Chciałbym, żeby ten reflektor spełniał następujące wymogi:
  • Skoncentrowana wiązka światła (potrafię to uściślić jedynie w następujący sposób: lampa Sigma PowerLED ma jak dla mnie bardzo dobrze uformowaną wiązkę, natomiest lampa MJ-872 - zdecydowanie za bardzo rozbieżną).
  • Reflektor musi emitować na tyle silne światło, aby przy zjazdach z góry (prędkości rzędu 60-70 km/h) zapewniało komfortowe warunki jazdy na rowerze.
  • Sterownik ma być poza obudową reflektora.
W związku z tym mam następujące pytania:
  1. Jaki układ optyczny wybrać?
  2. Jaką diodę kupić?
  3. Czy są przeciwwskazania dla wyboru układu z jedną diodą na rzecz wyboru układu zwielokrotnionego?
  4. Czy ktoś może polecić zakład w Warszawie, który przyjąłby zlecenie anodowania jednej obudowy?
Jak się coś wyklaruje na tym etapie i będę znał wytyczne dla geometrii wnętrza latarki, to ew. poproszę o dodatkowe nakierowanie...
michal1
Posty: 2524
Rejestracja: sobota 22 lis 2014, 17:08
Lokalizacja: Lublin

Post autor: michal1 »

Ja proponuję ze 5szt. XP-L. Moduł 3xXp-L będzie świecił szeroko i do tego dwie diody w reflektorach na zasięg.
Diody znajdziesz na int. outdoor
Sterowniki na fast tech lub bardziej wypasione na forum z przydatną funkcją zabezpieczenia przed przegrzaniem. Do pierwszej diody będziesz potrzebował sterowników ok. 4A pierwsze 3 diody razem równolegle i następne dwie tak samo. Dzięki temu będziesz mógł włączać długie oddzielnie. Proponuję całość zasilić z ogniw 18650 dostępnych tanio w sklepiku.
Taki pomysł mi przyszedł do głowy na szybko.
Pozdrawiam
forrest
Posty: 15
Rejestracja: sobota 25 lip 2015, 14:27
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki

Post autor: forrest »

Dzięki za odpowiedź.
Nakierowała mnie na wątki tego forum, w których poruszono interesujące mnie temeaty. Mimo wszystko czuje się zdezorientowany...

Zależy mi na możliwie oszczędnym obciążeniu źródła napięcia, dlatego chodzi mi o wąską wiązkę światła. A ze zdjęć wynika, że 3x XP-L szeroko świeci (?): http://www.swiatelka.pl/viewtopic.php?t=16183
max4max
Posty: 1398
Rejestracja: wtorek 14 sie 2012, 07:56
Lokalizacja: że znowu

Post autor: max4max »

forrest pisze:Zależy mi na możliwie oszczędnym obciążeniu źródła napięcia, dlatego chodzi mi o wąską wiązkę światła.
Kompletnie tego nie rozumiem.
Dla bezpiecznej jazdy z normalnymi prędkościami pożądana jest szeroka i jednorodna w miarę wiązka, a co dopiero przy zjazdach.
Im większa prędkość tym szersza i dalsza.
Wąska wiązka to się nadaje do wypatrywania obiektów na duże odległości, patrolowania terenu - czyli typowy szperacz.

Generalnie na rower przy większych prędkościach powinny być co najmniej 2 różne źródła światła - światła krótkie szerokie , ale oświetlające tak do 30 metrów i światła długie trochę bardziej skupione, ale oświetlające dalszą perspektywę.
Do tego zalecane jest też światło nagłowne - czołówka z uwagi na "podążanie światła" za naszymi ruchami głowy/oczu.
Awatar użytkownika
ElSor
Site Admin
Posty: 5041
Rejestracja: niedziela 13 wrz 2009, 12:52
Lokalizacja: Ozimek

Post autor: ElSor »

forrest pisze:A ze zdjęć wynika, że 3x XP-L szeroko świeci
Świeci szeroko, nawet bardzo i do dużych prędkości po prostej raczej się nie nadaje jako 1 źródło światła (co innego w krętych ścieżkach). Jeśli chcesz samodzielnie coś budować i ma to mieć sensowny zasięg to proponuję 3xXM-L2 ew 3xXP-L + 2 reflektory SMO do Convoya S2 ew (jak się uda zdobyć) to 2 reflektory z Convoya M1 lub M2 (z C8 wg mnie będą za wąskie) i do tego 1x soczewkę owalną. Głupio by było jechać 50km/h i najechać np na szklaną butelkę z powodu braku światła "zaraz przed kołem" albo ominąć "zjazd" w boczną uliczkę.
forrest
Posty: 15
Rejestracja: sobota 25 lip 2015, 14:27
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki

Post autor: forrest »

Przecież przy większej prędkości i tak nie wykonam gwałtownego skrętu.
Niestety moje rozeznanie, jaka wiązka jest szeroka, a jaka wąska, ogranicza się do znajomości trzech latarek:
  • Led Lenser V2 oświetla kołowy obszar, przy czym w jego obrębie gęstość strumienia jest mniej więcej jednakowa; poza tym kołem nagle jasność spada
  • Magicshine MJ-872 świeci "na wszystkie strony" (rozczarowałem się nią...)
  • Sigma PowerLED ma jak dla mnie super uformowaną wiązkę -- w osi latarki jest pewien obszar intensywnie oświetlony (znacznie węższy, niż w Led Lenser V2). Poza ten centralny obszar też jest emitowany strumień światła, i nie jest on ucięty ostro, jak w Led Lenser V2. W każdym razie Sigma PowerLED węziej świeci i to jest dla mnie idealna wiązka. Ale nawet gdybym ją rozkleił, to i tak nie dowiem się, jakie zwierciadło w niej zastosowano (bo się nie znam...).
Szkoda, że nie mam przyrządu, żedy zmiarzyć charakterystykę kątową strumienia emitowanego przez te latarki :/ Może wieczorem spróbuję zrobić zdjęcie, jak one świecą i w ten sposób wysłowię się, o co mi chodzi...
forrest
Posty: 15
Rejestracja: sobota 25 lip 2015, 14:27
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki

Post autor: forrest »

ElSor pisze:
forrest pisze:A ze zdjęć wynika, że 3x XP-L szeroko świeci
Świeci szeroko, nawet bardzo i do dużych prędkości po prostej raczej się nie nadaje jako 1 źródło światła (co innego w krętych ścieżkach). Jeśli chcesz samodzielnie coś budować i ma to mieć sensowny zasięg to proponuję 3xXM-L2 ew 3xXP-L + 2 reflektory SMO do Convoya S2 ew (jak się uda zdobyć) to 2 reflektory z Convoya M1 lub M2 (z C8 wg mnie będą za wąskie) i do tego 1x soczewkę owalną. Głupio by było jechać 50km/h i najechać np na szklaną butelkę z powodu braku światła "zaraz przed kołem" albo ominąć "zjazd" w boczną uliczkę.
Dzięki za te podpowiedzi. Nakierowały mnie na słownik terminów: http://budgetlightforum.com/node/26669
I zacząłem myśleć o diodzie XM-L2 z układem optycznym C12: http://budgetlightforum.com/node/14067
Tylko ze zdjęć wynika, że ona ma tę wadę, której nie ma Sigma PowerLED (tj. poza "główną wiązką" natężenie strumienia maleje gwałtownie).
A czy układ optyczny wykonany z tworzywa sztucznego jest w stanie pracować w temperaturze, jaka panuje przy XM-L2?
W ogóle to chciałbym na maszcie przerzutki umieścić jedną lampę (nie całą choinkę).
michal1
Posty: 2524
Rejestracja: sobota 22 lis 2014, 17:08
Lokalizacja: Lublin

Post autor: michal1 »

A co Ci przeszkadza jak światło świeci szeroko? Ważne żeby światło było wszędzie tam gdzie go potrzebujesz. Jedna XM-L2 przy tak dużych prędkościach nie wystarczy.
Optyka stworzona do Ledów dobrze z nimi współpracuje, ale oczywiście trzeba pamiętać o dobrym odprowadzanie ciepła.
Nikt nie każe Ci mieć całej choinki na rowerze. Jak wytoczyć sobie odpowiednią obudowę to będziesz miał lampkę taką jak chcesz.
Pozdrawiam
Hefajstos
Posty: 88
Rejestracja: piątek 14 maja 2010, 20:38
Lokalizacja: Skierniewice

Post autor: Hefajstos »

Obejrzyj sobie projekty midiego, naszego forowego kolegi, może coś cię zainspiruje. Kilka przykładów:
Troli
Nowy projekt
Rowerowa 5xXM-L
Walle
forrest
Posty: 15
Rejestracja: sobota 25 lip 2015, 14:27
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki

Post autor: forrest »

Rozumiem. Czyli bez ukrotnienia tego oświetlenia nie obędzie się...
Ograniczyć szerokość wiązki chciałbym, ponieważ przewiduję, że lampa ma chodzić przez kilkanaście godzin (w jakimś "trybie oszczędnym") jako przednie światło pozycyjne, a po zmierzchu jeszcze jako oświetlenie. Dotychczasowe doświadczenie przy jeździe ze znacznie mniejszymi prędkościami podpowiada mi, że wiązka z lampy Sigma PowerLED jest w sam raz. Właśnie dlatego żałuję, że nie potrafię ustalić, jakie jest w niej zwierciadło :(
Jechałem raz z tą lampą na Słowacji drogą 584 i mało nie wyleciałem z tej drogi (pewnie miałem z 60, ale to było na rowerze terenowym). Ponieważ lampa świeciła już przez cały dzień, a nie miałem drugiej baterii, to przez cały czas była na najniższą moc ustawiona.

Oto, co miałem na myśli w poprzednich postach:

Sigma PowerLED daje taki rzut wiązki na ścianę (wiązka jest wąska, ale nie "urwana" poza jej "rdzeniem", tylko łagodnie gaśnie dla coraz większych kątów):
Obrazek

Led Lencer V2 świeci z tej samej pozycji tak (świeci kołem, a poza tym kołem - prawie nic...; tego nie chcę):
Obrazek

Natomiast MJ-872, tak (wali na wszystkie strony - jak dla mnie marnowanie zasilania):
Obrazek

Przyglądam się zdięciom, jak świeci C12, i niestety przypomina mi to świecenie kołem, a poza tym kołem prawie nic... Może jednak to C8... (?)
michal1
Posty: 2524
Rejestracja: sobota 22 lis 2014, 17:08
Lokalizacja: Lublin

Post autor: michal1 »

Po to masz różne tryby żeby je używać. Poza tym możesz sobie zbudować bardzo pojemny pakiet tylko kosztem wagi
forrest
Posty: 15
Rejestracja: sobota 25 lip 2015, 14:27
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki

Post autor: forrest »

michal1 pisze:Po to masz różne tryby żeby je używać. Poza tym możesz sobie zbudować bardzo pojemny pakiet tylko kosztem wagi
No tak, ale tryby nie zmieniają rozbieżności wiązki, tylko moc dostarczaną diodzie/diodom.

Hefajstos, dzięki za zebranie linków.
michal1
Posty: 2524
Rejestracja: sobota 22 lis 2014, 17:08
Lokalizacja: Lublin

Post autor: michal1 »

Nie rozumiem... A po co Ci zmiana wiązki światła
Awatar użytkownika
ElSor
Site Admin
Posty: 5041
Rejestracja: niedziela 13 wrz 2009, 12:52
Lokalizacja: Ozimek

Post autor: ElSor »

forrest pisze:rzecież przy większej prędkości i tak nie wykonam gwałtownego skrętu.
Ale praktycznie natychmiastowo zorientujesz się, że miałeś skręcić, zahamujesz, nawrócisz i pojedziesz prawidłową ścieżką.
forrest pisze:wali na wszystkie strony - jak dla mnie marnowanie zasilania
Dla Ciebie marnowanie zasilania, dla mnie raczej źle ukształtowana wiązka ale "odpowiednio ukształtowane walenie na wszystkie strony" w lesie/pustkowiu ma tą zaletę, że nic nie zaskoczy cyklisty pędzącego kilkadziesiąt km/h. Też przechodziłem długą drogę w wyborze najodpowiedniejszej opcji oświetlenia rowerowego ale teraz mam 3 główne lampki, w nich 3 akusy i nie zdarzyło mi się żebym musiał wymieniać je na zapasowe po czasie krótszym niż 1 letnia noc. Na szybsze jazdy jedynie u siebie dokładam 4tą (akurat mam C8), żeby nie nadwyrężać tej obecnie jedynej "długiej" S4 a 2 krótkie tak czy owak zostawiam, bo lubię widzieć także szeroko na boki. Jak nie lubisz przesadnie szeroko to receptę opisałem w poprzednim poście. Jedynie musiał byś zastosować sterownik z regulowanym prądem wyjściowym (np od Dareltek-a z allegro czy MRElektronika) i skręcić go np na 500mA, bo wbrew pozorom jest to "tylko" 17% max prądu/mocy ale oko odbiera to jako ok 40-45% mocy świetlnej (odsyłam do lektury na temat kwadratowego prawa ściemniania) a jest to nadal bardzo dużo światła. Do tego powiedzmy 4-8 aku z odzysku "za grosze" i lampka będzie jak marzenie.
Awatar użytkownika
vin324pl
Posty: 1000
Rejestracja: czwartek 14 lis 2013, 10:27
Lokalizacja: Myślenice

Post autor: vin324pl »

ElSor,
Bardzo dobry wykres dla niezdecydowanych między 2,1A a 2,8A w convoy serii S ;-)
Zestaw rowerowy:
Światła mijania/drogi publiczne - L2P 2,8A noctigon + daszek/ s2+ 3*xpl optyka owalna
Światła drogowe/teren - C8 3*xp-l 4,2A ledil 35mm
ODPOWIEDZ