"Duży" projekt

co i jak zrobiłem...
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Pikom pisze:Byle tylko teraz miłośnicy LEDów nie zaczęli ci rozbierać infrastruktury... :P :twisted:
No na takich rozbieraczy to mamy już wypróbowaną metodę wychowawczą: na dupe w dyby i do lochu na tydzień :twisted:

Na razie jeszcze rzadko stosowane, nawet nie we wszystkich nowo budowanych obiektach.
Ale już się przebąkuje o semaforach na power ledach :mrgreen:

Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Witam
Tym razem do przeróbki poszło oświetlenie BR185, czyli składu osobowego.
Pierwotny projekt zakładał, trzy źródła prądowe po 20mA, dwa na reflektory główne, jeden na oświetlenie wnętrza. To przypada po 4mA na diody oświetlenia (5 sztuk równolegle z rezystorami wyrównującymi) i po około 7mA w każdą z trzech diod w światłach głównych. Dioda czerwona na światła tylne, zasilana przez rezystor 1k, ograniczający prąd do 10mA przy 12V.
Źródło prądowe oświetlenia wnętrza zasilane przez mostek prostowniczy.
Postanowiłem wykonać układ na czterech płytkach, główna podsufitowa mieszcząca źródła prądowe i LEDy oświetlenia przedziału pasażerskiego, zasilaczowa mieszcząca kondensatory podtrzymania i prostowniki, oraz dwa panele z LEDami reflektorów.
Obrazek
Tak pierwotnie wyglądała płytka zasilaczowa, niestety dość długie kondensatory było trochę widać przez okno przedziału silnikowego.
Obrazek
Niestety podczas projektowania (schemat w głowie) płytki popełniłem błąd i nie świeciły się światła czerwone. Poprawka była by trudna do wykonania i mało estetyczna.

Powstała więc wersja 1.1
Obrazek.
W której postanowiłem wyeliminować połączenia przewodowe dwóch głównych płytek, oraz całkowicie zrezygnować z montażu przewlekanego.

Obrazek
Kondensatory pochodzą z jakiegoś CDromu, natomiast diody 1N4148 w wersji SMD kosztowały mnie 3zł za 100szt, więc koszty zasadniczo mocno w górę nie poszły.

Obrazek
Tak oto wyglądają dwa źródła prądowe, prawe od reflektorów, lewe od oświetlenia wnętrza.
Obrazek
A tak wygląda płytka zamontowana do wkładu przedziału pasażerskiego.

Teraz kolej na beamshoty: ;) robione przy 5V w szynach.
Obrazek
To widzimy gdy pociąg jedzie w naszą stronę. :mrgreen:
W związku z tym, że górne światło jest oświetlane przez światłowód biegnący przez przedział maszynisty, a LED musi świecić do góry, to mamy oświetlenie tegoż przedziału.
Obrazek
A to zobaczymy, kiedy pociąg już po nas przejechał ;)

Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Awatar użytkownika
Calineczka
Posty: 7578
Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 20:19
Lokalizacja: Wejherowo
Kontakt:

Post autor: Calineczka »

Pyra, czapka z głowy, pięknie świeci ;)
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Witam
Oż ty w dzioba... cztery lata tu nic się nie ruszyło... W związku z tym, że mam teraz trochę więcej czasu, to postanowiłem dokończyć modyfikacje taboru. Tym razem wagony, restauracyjny i pasażerski. Oświetlenie oparłem o jeden projekt płytki, który tylko nieznacznie zmodyfikowałem, aby przystosować do różnych wymagań.

Obrazek
Tak to wygląda. U góry oryginalny moduł, poniżej mamy zmontowaną płytkę do wagonu restauracyjnego, a na dole, goła płytka do wagonu pasażerskiego.

Obrazek
Zasilanie modułu, pobierane jest z mostka na diodach Shotky, aby zminimalizować spadki napięcia. LEDy w połączeniu równoległym, każda z własnym rezystorem, zasilane przez proste źródło prądowe.
Obrazek

Obrazek

Widoczne na fotkach blaszki przylutowane do płytek, stanowią kontakty, pobierające prąd z nitów, będących jednocześnie ośkami wózków.

Obrazek
Moduł zamontowany w dachu. Kondensator podtrzymujący, 470µF 35V, znajdzie się w magazynku kuchni.

Obrazek
W związku z tym, że wagony są "stare" to użyłem diod "ciepłych". Może na zdjęciu tego dokładnie nie widać, ale barwa jest zbliżona do żarówek. Ponadto, na próbę, w jednym z przedziałów jeden przedział, oświetlony jest LEDem do którego dałem większy rezystor (330Ω vs 33Ω, w restauracyjnym, wszystkie mają 47Ω).

Zabieram się za elektrowóz...
Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
solo64s
Posty: 11
Rejestracja: czwartek 25 cze 2015, 14:17
Lokalizacja: Kraków

Post autor: solo64s »

Temat trochę stary ale może autor odpowie.
Szukając po sieci schematu podłączenia LEDów w lokomotywce natknąłem się na powyższy wątek.
Zainteresował mnie głównie schemat zastosowany do BR110.
Ale mam do niego kilka pytań:
- czy powinny być jakieś inne wartości rezystorów jeśli zastosuje takie ledy: biały ciepły SMD0603 5mA 2,5-3,4V, czerwony SMD 0402 20mA, 1,8-2,6?
- z czerwonych ledów mogę zastosować takie które dają natężenie światła 15-35mcd lub 50-200mcd, które będą lepiej wyglądać? W sensie, że da to trochę bardziej realny wygląd. A może żeby diody czerwone świeciły trochę słabiej a nie pełną mocą dać jakiś większy rezystor?
- ponieważ układ jest pod parowóz z dwoma latarniami więc trzecią białą diodę wyrzucę, czy coś trzeba by zmienić w schemacie oprócz usunięcia D4 i R7?
-zastanawia mnie wartość napięcia podana na wejściu schematu. Jest tam 4V. Wiadomo że pełne zasilanie przy analogu to jakieś 12-14V. Czy diody będą świeciły jakoś super mocniej? Może trzeba wstawić w układ jakiś stabilizator napięcia?

Z góry przepraszam, jeśli któreś pytania są głupie lub bez sensu, ale nie jestem elektronikiem.
zrozumieć pędzące elektrony...
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Witam
Postaram się po kolei...
Za jasność świecenia diod białych, odpowiada układ źródła prądowego, ustalający wartość prądu płynącego przez LEDy niezależnie od napięcia zasilania, powyżej 4V. 4V to napięcie, przy którym zdecydowana większość silników, jeszcze nie rusza, więc światła świecą się podczas postoju. Przy zmianie ilości białych LEDów, potrzeba wymienić rezystor R1. W moim układzie w każdego białego LEDa podawane jest około 10mA. W przypadku zastosowania dwóch diod z prądem 5mA, Rezystor R1 powinien mieć wartość około 60Ω, proponuję zakupić najbliższy o trochę większej wartości, np. 62Ω.
Czerwony kolor, nie może mieć za dużego natężenia, bo odbija się w wagonach ciągniętych za lokomotywą, zresztą one nie powinny "dawać po gałach". W związku z tym, zastosowałem zwykłe rezystory.
Jeśli chodzi o napięcie zasilania, to białe mają stabilizację prądu, od około 4V do 24V, tyle próbowałem. Diody czerwone zmieniają jasność, ale nie jest to tak wyraźne.
Niektóre silniki strasznie sieją, co powoduje, że świecą się jednocześnie białe i czerwone, można wtedy dołożyć dodatkowy kondensator 10µF równolegle z diodami D8 i D9.

Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
solo64s
Posty: 11
Rejestracja: czwartek 25 cze 2015, 14:17
Lokalizacja: Kraków

Post autor: solo64s »

Pyra! Bardzo dziękuję za odpowiedź.
Jak mi się uda zmontować układ to się pochwalę.
Aha mam jeszcze pytania:
- jaką pojemność ma C2?
- czy zamiast klasycznego kondensatora elektrolitycznego można zastosować elektrolityczny SMD np taki:
kondensator

EDIT:
teraz się kapnąłem że Ty zrobiłeś dwie płytki. Każda na czoło lokomotywy.
A ja potrzebuję zrobić to na jednej płytce. Da się jakoś zmodyfikować ten układ?Będę bardzo wdzięczny jeśli poświęcił byś chwilę i coś narysował.
zrozumieć pędzące elektrony...
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Witam
C2 ma na schemacie 1µF. Zarówno pojemność, jak i rodzaj kondensatora, nie są krytyczne, tzn. możesz dać dowolny rodzaj. Wartości które podałem są minimalne, z tym, że ja zasilam ze specjalnego zasilacza, który zbudowałem, a regulację prędkości realizuje sygnałem PWM. Tym nie mniej, przy klasycznym trafo itp. układy działają poprawnie.

Zastosowałem dwie płytki, gdyż i tak trzeba wykonać dwa identyczne układy, aby prawidłowo dokonać rozpoznania kierunku. Dużo prościej jest zbudować dwie płytki, niż jedną i ciągnąć masę kabelków. De facto, mam kilka przerobionych lokomotyw, i bazują na tym samym schemacie, tylko płytki były projektowane indywidualnie.
Prawie wszystko na jednej płytce, mam zrealizowane w przypadku BR185, ale tam całość jest wykorzystana też, do realizacji oświetlenia przedziałów. Jak widać, ilość kabelków jest też ograniczona do minimum, bo płytki są lutowane ze sobą na styk.

Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
solo64s
Posty: 11
Rejestracja: czwartek 25 cze 2015, 14:17
Lokalizacja: Kraków

Post autor: solo64s »

No dwie płytki byłyby super ale chyba się to nie zmieści.
Choć jeśli wszystko uda się zrobić na smd to może się upchnie.
Ale miejsca jak na lekarstwo...
Br86
Fotki z forum ttclub: .TT CLUB
Jedno miejsce gdzie można wstawić jakąś płytkę ma wymiary 10mmx17mm (wysokość max 7mm - bo nas ogranicza buda) to jest zamiast żarówki - , a drugie w węglarce. Zamiast balastu 23mmx8,5mm i wysokość 6,5mm (bo nas ogranicza silnik)
Tak że szału nie ma.
Druciki to ledów i tak muszą być. Będą cieniutkie emaliowane z jakiegoś starego trafo.

Projekt ambitny ale nikt nie mówił że będzie łatwo. Dlatego zastanawiałem się czy da się to zrobić na jednej płytce i to w miniaturze.
H0 jednak pod tym (jak i wieloma innymi względami) fajniejsze
zrozumieć pędzące elektrony...
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Witam
solo64s pisze:Dlatego zastanawiałem się czy da się to zrobić na jednej płytce i to w miniaturze.
Mam BR-86, niestety, lata zrobiły swoje... Pękł plastyk koła szprychowego i wyleciał sworzeń wiązarów, i gdzieś się zapodział.
Najodpowiedniejszym miejscem, będzie węglarka. Proponuję dwustronną płytkę. Po jednej stronie będą zamontowane LEDy tylnych świateł, a z drugiej strony, elektronika przednich świateł.
Proponuję też LEDy do oświetlenia przodu, wsadzić w miejsce żarówki, wtedy ze spokojem zmieścisz elementy SMD w obudowach 1206, biały i czerwony.
Oczywiście cała elektronika SMD.

Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
solo64s
Posty: 11
Rejestracja: czwartek 25 cze 2015, 14:17
Lokalizacja: Kraków

Post autor: solo64s »

Myślę że spokojnie dokupisz części na allegro.
Dużo ludzi pozbywa się starych kolejek przesiadając się na DCC.
Ja mam je z sentymentu i nie zamierzam się pozbyć no i tak jak widzisz coś tam jeszcze przy nich sobie dłubie:)

Tak rozmyślałem nad Twoim schematem i...

Przecież każda z tych płytek którą stworzyłeś działa tak że raz włącza na niej czerwone światło a raz białe (w zależności od kierunku jazdy okomotywy).

Więc gdyby dołożyć jeszcze dwie pary ledów (2x biała i 2x czerwona), połączyć parami: biała przód, czerwona tył i biała tył czerwona przód to w zależności od kierunku jazdy świeciły by odpowiednio:
- jazda w przód - 2xbiała przód+2xczerowna tył
- jazda w tył - 2 x biała tył + 2x czerwona przód.

Pytanie tylko jakiej wartości powinny być wtedy rezystory?
zrozumieć pędzące elektrony...
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Witam
solo64s pisze:Więc gdyby dołożyć jeszcze dwie pary ledów (2x biała i 2x czerwona), połączyć parami: biała przód, czerwona tył i biała tył czerwona przód to w zależności od kierunku jazdy świeciły by odpowiednio:
- jazda w przód - 2xbiała przód+2xczerowna tył
- jazda w tył - 2 x biała tył + 2x czerwona przód.
Jest to możliwe, ale...
solo64s pisze:Pytanie tylko jakiej wartości powinny być wtedy rezystory?
Sterowanie białych diod odbywa się ze źródła prądowego, zastosowane rezystory, mają za zadanie wyrównanie prądów poszczególnych diod, spowodowane delikatnymi różnicami napięcia przewodzenia. Niestety, trudno mi tak od razu napisać, jakie rezystory by trzeba dodać aby ustalić odpowiednie warunki dla diod czerwonych. Jeśli by natomiast zostawić zasilanie diod czerwonych na tej samej zasadzie, to w zasadzie sens jest dyskusyjny, bo zaoszczędzamy tylko dwie diody prostownicze (w moim rozwiązaniu impulsowe 1N4148)

Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
solo64s
Posty: 11
Rejestracja: czwartek 25 cze 2015, 14:17
Lokalizacja: Kraków

Post autor: solo64s »

Nie było czasu wcześniej się pochwalić bo schemat był nie sprawdzony.
Ostatnio było trochę więcej wolnego czasu więc miałem możliwość sprawdzenia doświadczalnie co i jak. Układ zmontowałem sobie z elementów przewlekanych na płytce stykowej. W zmontowanym układzie rezystor przed diodą zenera mam inny ponieważ diodę mam mocy 1,5W (smd będzie 0,5W).
Teraz pora zmontować to na elementach SMD i zobaczyć co i jak.
Schemat poniżej.

Obrazek
zrozumieć pędzące elektrony...
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Witam
Widzę, że podszedłeś do problemu "standardowo" czyli stabilizacja napięcia...
Pochwal się jak będzie zmontowane.

Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
solo64s
Posty: 11
Rejestracja: czwartek 25 cze 2015, 14:17
Lokalizacja: Kraków

Post autor: solo64s »

Tak jak obiecałem czas się pochwalić. Robota skończona.
Fotki lokomotywy można oglądać na forum http://modelarstwo.info/forums/skala-tt-1-120.72/

Jeszcze tylko postaram się zrobić podczas jazdy ale to jak będzie chwilka i swiatlo lepsze.
zrozumieć pędzące elektrony...
ODPOWIEDZ