Latarka do samochodu a wysoka temperatura

dane techniczne, wykazy, dokumentacje, zestawienia, linki do pomocnych stron...
Awatar użytkownika
przemek1602
Posty: 286
Rejestracja: poniedziałek 21 lip 2014, 22:36
Lokalizacja: Świdnica

Post autor: przemek1602 »

Powiesz że czarny lakier na czarnym dachu nic do tego nie ma?
Awatar użytkownika
marmez
Posty: 2879
Rejestracja: sobota 08 sty 2011, 19:19
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Post autor: marmez »

Czarny lakier na dachu ma mniej więcej takie samo znaczenie co dolanie wiadra wody do wodospadu Niagara. Dotknij w upał szyby, kokpitu (w słońcu oczywiście) i podsufitki. Głównym źródłem ciepła jest promieniowanie dostające się przez szyby. Reszta to kropla w morzu.
Tekst podpisu:
Podpis - dozwolona ilość znaków: 255
ww296
Posty: 688
Rejestracja: niedziela 27 sty 2013, 11:03
Lokalizacja: Kraków

Post autor: ww296 »

Marmez mam kilka aut - miedzy innymi ciemne i jasne - różnica jest kolosalna - być może na max temperaturę w środku nie ma dużego wpływu jednak na szybkość wzrostu temperatury ponad temperaturę powietrza na zewnątrz ma wpływ diametralny. Maski lub dachu w ciemnym kolorze nie da się dotknąć w słońcu czyli ma na pewno ponad 50 stopni natomiast w jasnym samochodzie nie ma z tym problemu.
Awatar użytkownika
smokuxx1987
Posty: 2113
Rejestracja: środa 16 maja 2012, 19:04
Lokalizacja: Krosno

Post autor: smokuxx1987 »

Tylko że maska czy dach jest odizolowana od wnętrza samochodu wygłuszeniem.
Tak jak marmez pisał to że jest czarny lakier ma wpływ na temp. blachy, ale temp. wewnątrz to za bardzo nie zmieni.
Największy wpływ na temp wewnątrz ma kolor kokpitu i tapicerki.
To czy są przyciemniane szyby czy oryginalne.
Czarny kokpit na słońcu spokojnie może przekroczyć 60 stopni.
Awatar użytkownika
marmez
Posty: 2879
Rejestracja: sobota 08 sty 2011, 19:19
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Post autor: marmez »

ww296 nie miałem wcześniej czasu odpisać. Trzeba by zrobić test (termo|piro)metrem mając dwa takie same samochody, różniące się tylko kolorem karoserii, stojące obok w tych samych warunkach. Inaczej trudno będzie rozsądzić, kto ma rację. Może masz dwa takie same samochody, jak by stały obok siebie, ustawione tak samo, można by rozstrzygnąć i wtedy musiał bym się wycofać ze swojej teorii, że znaczenie mają szyby, ich wielkość, kąty nachylenia, światłoprzepuszczalność, itd., kolory w środku auta.

Pozdrawiam, Kuba
Tekst podpisu:
Podpis - dozwolona ilość znaków: 255
Awatar użytkownika
kurdolf
Posty: 659
Rejestracja: czwartek 04 gru 2014, 14:34
Lokalizacja: Poznań

Post autor: kurdolf »

Trzeba się wybrać pod jakiś salon samochodowy z pirometrem ;-)
Nitecore Tube
Olight i3E 10440
Acebeam H10
X1 3x XP-L 4.2A by GREG
Astrolux Mf02
Astrolux Mf04
Blf GT
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Witam
Pamiętam kiedyś testy, dwa identyczne samochody, jeden w kolorze czarnym, drugi białym. Czarny lakier szybciej się rozgrzał, ale docelowo, temperatura w obu autach była taka sama. Potem czarny szybciej się wychładzał.

Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Awatar użytkownika
maciex93
Posty: 2886
Rejestracja: sobota 14 sty 2012, 18:59
Lokalizacja: Śląsk

Post autor: maciex93 »

Było w pogromcach mitów, szukałem ale bez skutku, tylko takie coś:
http://phys.org/news/2011-10-silver-whi ... ooler.html
Nie wyrażam zgody na wykorzystywanie moich zdjęć w jakiejkolwiek formie bez mojej wiedzy, szczególnie nie życzę sobie czerpania za ich pomocą korzyści finansowych przez osoby trzecie.
ptja
Posty: 2414
Rejestracja: poniedziałek 31 gru 2012, 12:44
Lokalizacja: Łódź

Post autor: ptja »

maciex93 pisze:Było w pogromcach mitów, szukałem ale bez skutku/.../
mam nowszą wersję google :)
http://mythbustersresults.com/episode38
--
pozdrawiam,
Jarek Andrzejewski
MegaLight
Posty: 14
Rejestracja: piątek 20 lut 2015, 19:46
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: MegaLight »

"SPINOFF: A black car heats up faster than an identical white car. (From Pilot 2)

confirmed
....
By mid-afternoon the black car had heated up to a temperature of 135 °F while the white car topped off at 126 °F, almost 10 degrees cooler."

Dla mnie wynik testu nie jest zaskoczeniem, to oczywiste że auto z białym lakierem będzie miało niższą temperaturę wewnątrz. Kto posiada białe i czarne auto ten wie jaka jest różnica. Owszem, szyby również bardzo duże znaczenie ale nie aż tak. W większości samochodów i tak montują teraz szyby atermiczne więc wnętrze nagrzewa się dużo wolniej. Jeśli ktoś dalej nie wierzy to polecam prosty eksperyment. W najbliższą sobotę będzie ponad 30 stopni. Ubierzcie się na czarno i przejdzcie w pełnym słońcu. A potem zróbcie podobnie mając białe ubranie. Różnica jest OGROMNA.
ptja
Posty: 2414
Rejestracja: poniedziałek 31 gru 2012, 12:44
Lokalizacja: Łódź

Post autor: ptja »

MegaLight pisze:"/.../135 °F /.../ 126 °F/.../"
/.../Kto posiada białe i czarne auto ten wie jaka jest różnica./.../
5 stopni... (52-57 stopni celsjusza)
--
pozdrawiam,
Jarek Andrzejewski
Awatar użytkownika
przemek1602
Posty: 286
Rejestracja: poniedziałek 21 lip 2014, 22:36
Lokalizacja: Świdnica

Post autor: przemek1602 »

marmez, Połóż sie na czarny dach z papy a na czerwoną blachodachówkę, jest różnica? I to jaka. Rodzice opowiadali jak za dawnych czasów ludzie smarowali sie ropą i kładli na czarny dach aby się opalić - kończyło się oparzeniem.
Awatar użytkownika
marmez
Posty: 2879
Rejestracja: sobota 08 sty 2011, 19:19
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Post autor: marmez »

przemek1602, czy ja też mam Tobie powiedzieć, gdzie Ty masz się położyć?! Proszę bez takich sugestii, co ja mam robić! Proszę stosować się do netykiety i powstrzymać się od wycieczek personalnych.
Wracając do tematu. Jeżeli nie widzisz różnicy pomiędzy kładzeniem się na dachu, a pod dachem z podsufitką, to ja nie widzę sensu rozmowy z mojej strony. W ogóle rozmawiamy tutaj o temperaturze w kabinie, a nie na dachu.

Jeżeli 5 stopni różnicy przy prawie 60st jest dla Ciebie to "i to jaka" różnica, to powiem Ci, że dla mnie to już nieduża różnica.

Choć innym muszę przyznać, że większa niż się spodziewałem, bo spodziewałem się raczej 2-3 st C. Czyli się trochę pomyliłem, jednak dalej przekonuję, że jeżeli temp. powietrza na zewnątrz jest ok. 30stC, a w kabinie jest albo 22st (biały dach - 52st), albo 27st ( czarny dach - 57st). Czyli ponad 20st dzięki szybom a 5st "dzięki" czarnemu kolorowi dachu, czyli mniej niż 25% wzrostu temperatury jest zależna od koloru dachu. Więcej niż przypuszczałem, ale i tak dalej jest to zdecydowana mniejszość.

Pozdrawiam, Kuba
Tekst podpisu:
Podpis - dozwolona ilość znaków: 255
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Witam
przemek1602 pisze:Rodzice opowiadali jak za dawnych czasów ludzie smarowali sie ropą i kładli na czarny dach aby się opalić - kończyło się oparzeniem.
Gwoli ścisłości, to sama "ropa" ma takie działanie, gdyż jej składniki oddziałują na melaninę zawartą w skórze, i nie ma nic wspólnego z leżeniem na czymkolwiek.

Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
murgrabia1410
Posty: 909
Rejestracja: piątek 05 wrz 2008, 23:10
Lokalizacja: POLAND

Post autor: murgrabia1410 »

Zapomniałem w tamtym roku na wakacjach wyjąć kamerę sportową z samochodu. Leżała w schowku 2 dni na pełnym słońcu. Miała wbudowany akumulator litowo-jonowy. Nie mam pojęcia ile było w wewnątrz auta. Ale termometr wskazówkowy wyszedł poza skalę 60° C. Niestety szlag trafił akumulator. Spadła jego pojemność do tego stopnia, iż z 1.45 h filmowania. Starczało tylko na niecałe 25 minut.
ODPOWIEDZ