kwadraciak 4x XR-E
kwadraciak 4x XR-E
Jakieś... 7 lat temu drążyłem tu na forum temat sterownika do lampki na cree:
http://www.swiatelka.pl/printview.php?t ... f44711fe7d
http://www.swiatelka.pl/printview.php?t ... a4467cd2a6
Z przyczyn niezależnych temat lampki (jak i ogólnie jazdy na rowerze) na parę lat umarł, ale właśnie do tematu wracam
Znalazłem w pudle 6 diod, prawdopodobnie XR-E Q5 (tzn. na jednej jest napisane Q5, pozostałe mam nieoznaczone. Czyli albo Q4, albo Q5, bo takich chyba wtedy szukałem).
Do tego 6 soczewek, z czego jedna to CRS-D (oval 6/24), trzy to spot CRS-SS, a dwie to chyba CRS-M (+-14, ale soczewki są nieopisane, więc trochę strzelam po wyglądzie szybki).
Wszystko brałem od Ledima, w komplecie mam też aluminiowe kwadraciaki (miałem przynajmniej, jeszcze szukam ).
Przydałoby się w końcu sklecić z tego jakąś lampkę, bo co ma rdzewieć, skoro rower od roku znów jeździ...
I teraz tak - kiedyś planowałem zrobić czterostrefowy kwadrat mocowany "klasycznie" tuż nad kołem. Ot tak, po najmniejszej linii oporu.
Z tego, co czytam, kąty świecenia spotów, owala i średniaka powinny być jednak różne, co trochę rozbija mi koncepcję. Trzeba by więc zrobić albo dwie dwururki, albo w ogóle 4 oddzielne lampki (do tego raczej na pewno się nie zmuszę...). Na razie myślę, że jeśli poczwórny kwadraciak jest bez sensu, to szedłbym w stronę dwururki nad kołem i drugiej na kierownicy. W jednym miejscu pewnie dwa spoty, w drugi owal +średniak. To ma sens...?
I elektronika. W 2008 starałem się rzeźbić w koncepcji piloma. Chciałem dodatkowo akumulatorki uniezależniające (przynajmniej częściowo) jasność świecenia od prędkości jazdy oraz dodające chociaż kilka sekund podtrzymania po zatrzymaniu. Dodatkowo, chciałem mieć co najmniej dwa tryby świecenia (w sensie - świecą dwie albo cztery diody na raz. Albo nic nie świeci...)
Widziałem, że Ledim zrobił sterownik będący modyfikacją któregoś z układów piloma. Chyba nadal to jest dostępne. Ale może po tylu latach jest już większy wybór (typu - do wyboru do koloru)? Jak czytam swoje własne wypowiedzi z 2008r to sam połowy z nich nie rozumiem, chyba nie chciałbym się od nowa doktoryzować - wolałbym układ gotowy do połączenia i skupić się głównie na aspekcie rzemieślniczym, nie kombinując już zbytnio z elektroniką. Da się tak?
Zasilanie z piasty Shimano DH-3N80.
EDIT
Nie witam się, bo to nie jest mój pierwszy wpis
http://www.swiatelka.pl/printview.php?t ... f44711fe7d
http://www.swiatelka.pl/printview.php?t ... a4467cd2a6
Z przyczyn niezależnych temat lampki (jak i ogólnie jazdy na rowerze) na parę lat umarł, ale właśnie do tematu wracam
Znalazłem w pudle 6 diod, prawdopodobnie XR-E Q5 (tzn. na jednej jest napisane Q5, pozostałe mam nieoznaczone. Czyli albo Q4, albo Q5, bo takich chyba wtedy szukałem).
Do tego 6 soczewek, z czego jedna to CRS-D (oval 6/24), trzy to spot CRS-SS, a dwie to chyba CRS-M (+-14, ale soczewki są nieopisane, więc trochę strzelam po wyglądzie szybki).
Wszystko brałem od Ledima, w komplecie mam też aluminiowe kwadraciaki (miałem przynajmniej, jeszcze szukam ).
Przydałoby się w końcu sklecić z tego jakąś lampkę, bo co ma rdzewieć, skoro rower od roku znów jeździ...
I teraz tak - kiedyś planowałem zrobić czterostrefowy kwadrat mocowany "klasycznie" tuż nad kołem. Ot tak, po najmniejszej linii oporu.
Z tego, co czytam, kąty świecenia spotów, owala i średniaka powinny być jednak różne, co trochę rozbija mi koncepcję. Trzeba by więc zrobić albo dwie dwururki, albo w ogóle 4 oddzielne lampki (do tego raczej na pewno się nie zmuszę...). Na razie myślę, że jeśli poczwórny kwadraciak jest bez sensu, to szedłbym w stronę dwururki nad kołem i drugiej na kierownicy. W jednym miejscu pewnie dwa spoty, w drugi owal +średniak. To ma sens...?
I elektronika. W 2008 starałem się rzeźbić w koncepcji piloma. Chciałem dodatkowo akumulatorki uniezależniające (przynajmniej częściowo) jasność świecenia od prędkości jazdy oraz dodające chociaż kilka sekund podtrzymania po zatrzymaniu. Dodatkowo, chciałem mieć co najmniej dwa tryby świecenia (w sensie - świecą dwie albo cztery diody na raz. Albo nic nie świeci...)
Widziałem, że Ledim zrobił sterownik będący modyfikacją któregoś z układów piloma. Chyba nadal to jest dostępne. Ale może po tylu latach jest już większy wybór (typu - do wyboru do koloru)? Jak czytam swoje własne wypowiedzi z 2008r to sam połowy z nich nie rozumiem, chyba nie chciałbym się od nowa doktoryzować - wolałbym układ gotowy do połączenia i skupić się głównie na aspekcie rzemieślniczym, nie kombinując już zbytnio z elektroniką. Da się tak?
Zasilanie z piasty Shimano DH-3N80.
EDIT
Nie witam się, bo to nie jest mój pierwszy wpis
Dioda MK-R 4500K . Dobra barwa , duży emiter będzie świecić szeroko.
Do zasilania układ Nr 7 Pilom. Bardzo prosty.
Robiłem testy takiego układu - opis TU .
Najwydajniejszy układ , uzyskałem 0,55A przy zastosowaniu kondensatorów Low ESR.
Nie trzeba stosować kondensatorów 100V , wystarczą 50V (mniejsze i łatwiej kupić).
Warunek: nie włączam oświetlenia w trakcie jazdy, tylko na postoju.
Do zasilania układ Nr 7 Pilom. Bardzo prosty.
Robiłem testy takiego układu - opis TU .
Najwydajniejszy układ , uzyskałem 0,55A przy zastosowaniu kondensatorów Low ESR.
Nie trzeba stosować kondensatorów 100V , wystarczą 50V (mniejsze i łatwiej kupić).
Warunek: nie włączam oświetlenia w trakcie jazdy, tylko na postoju.
Dariusz70
darek.l(małpa)interia.pl
darek.l(małpa)interia.pl
3 odpowiedzi i 3 propozycje alternatywnych diod...
Znaczy się - te moje to już zabytek i nie ma sensu ich w ogóle montować?
I czy 1 dioda z poczwórną strukturą (1 optyka) da lepsze lub porównywalne efekty niż 4 oddzielne z różnymi soczewkami, czy to tylko kwestia wygody montażu?
Darek - nie łapię "warunku". Lampka ma świecić w trakcie jazdy przecież?
No i wydajność układu 7 piloma - piszesz, że wystarczająca od 15km/h w górę. Nie pamiętam już swoich średnich prędkości na rowerze (będzie pretekst, żeby w końcu wymienić bateryjkę w liczniku...), ale chyba warto by było, żeby świeciło sensownie już tak od ok 10km/h w górę.
Elektronika. Z tego co piszesz w swoim wątku, 12tka daje ciut lepsze efekty od 7ki, a Edim w swoim HDD1 chyba podrasował ja na tyle, że już nie jest gabarytowy. A i stopień skomplikowania to nie problem, skoro kupuje się gotowy układ. Co by sugerowało, żeby brać HDD1. Szkoda tylko, że nie ma tam opcji akumulatorków - myślałem, że w sterownikach to już teraz można przebierać
Znaczy się - te moje to już zabytek i nie ma sensu ich w ogóle montować?
I czy 1 dioda z poczwórną strukturą (1 optyka) da lepsze lub porównywalne efekty niż 4 oddzielne z różnymi soczewkami, czy to tylko kwestia wygody montażu?
Darek - nie łapię "warunku". Lampka ma świecić w trakcie jazdy przecież?
No i wydajność układu 7 piloma - piszesz, że wystarczająca od 15km/h w górę. Nie pamiętam już swoich średnich prędkości na rowerze (będzie pretekst, żeby w końcu wymienić bateryjkę w liczniku...), ale chyba warto by było, żeby świeciło sensownie już tak od ok 10km/h w górę.
Elektronika. Z tego co piszesz w swoim wątku, 12tka daje ciut lepsze efekty od 7ki, a Edim w swoim HDD1 chyba podrasował ja na tyle, że już nie jest gabarytowy. A i stopień skomplikowania to nie problem, skoro kupuje się gotowy układ. Co by sugerowało, żeby brać HDD1. Szkoda tylko, że nie ma tam opcji akumulatorków - myślałem, że w sterownikach to już teraz można przebierać
Trzeba sprawdzić dynamo bez obciążenia jakie napięcie generuje. Jeśli około 30V ma zabezpieczenie, wtedy nie ma problemu jak włączymy lampkę.
Jeśli około 100V , nie ma zabezpieczenia przed wzrostem napięcia.
Wtedy włączamy lampkę na postoju. Pod obciążeniem napięcie będzie znacznie niższe (zależy od ilości diod w szeregu).
Z układu Edima uzyskamy max 0,4A przy bardzo szybkiej jeździe.
Jeśli około 100V , nie ma zabezpieczenia przed wzrostem napięcia.
Wtedy włączamy lampkę na postoju. Pod obciążeniem napięcie będzie znacznie niższe (zależy od ilości diod w szeregu).
Z układu Edima uzyskamy max 0,4A przy bardzo szybkiej jeździe.
Dariusz70
darek.l(małpa)interia.pl
darek.l(małpa)interia.pl
XR-E to staroć Tanio kupisz MK-R poleconą przez Darka, albo XHP50
http://www.kaidomain.com/product/details.S023983
http://www.kaidomain.com/product/details.S023980
http://www.kaidomain.com/product/details.S023977
4 XR-E puszczone prądem 1A dadzą 900lm, 1 XHP50 da ~1400lm, a MKR troszkę mniej ~1200lm.
http://www.kaidomain.com/product/details.S023983
http://www.kaidomain.com/product/details.S023980
http://www.kaidomain.com/product/details.S023977
4 XR-E puszczone prądem 1A dadzą 900lm, 1 XHP50 da ~1400lm, a MKR troszkę mniej ~1200lm.
Nie wyrażam zgody na wykorzystywanie moich zdjęć w jakiejkolwiek formie bez mojej wiedzy, szczególnie nie życzę sobie czerpania za ich pomocą korzyści finansowych przez osoby trzecie.
Przy małych prędkościach nic nie widać. Warto jednak zrobić układ z podwajaczem.Dariusz70 pisze:Do zasilania układ Nr 7 Pilom. Bardzo prosty.
przecież wyłącznik daje się pomiędzy prądnicą a układem. Kondensator uniemożliwi wygenerowanie takiego napięcia. Nawet gdy załączamy podczas jazdy. Sprawdzone, sam Tak robię i nic się nie dzieje.Warunek: nie włączam oświetlenia w trakcie jazdy, tylko na postoju.
Ostatnio zmieniony niedziela 19 kwie 2015, 21:16 przez gruby, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 879
- Rejestracja: wtorek 14 paź 2014, 20:44
- Lokalizacja: Słupsk
Te z Kai mają izolator, ale można wciąć go nożykiem do tapet i dostać się bezpośrednio do miedzi, zalutować i jest DTP
Nie wyrażam zgody na wykorzystywanie moich zdjęć w jakiejkolwiek formie bez mojej wiedzy, szczególnie nie życzę sobie czerpania za ich pomocą korzyści finansowych przez osoby trzecie.
-
- Posty: 879
- Rejestracja: wtorek 14 paź 2014, 20:44
- Lokalizacja: Słupsk