Budowa quadcoptera od podstaw, części
Super pogoda dzisiaj, a jako że wolne miałem, to postanowiłem wykonać pierwszy lot FPV przebudowaną od nowa maszyną. Miałem ogromne problemy ze stabilnością, wysokość strasznie skakała ale to przez moją głupotę bo próbowałem latać w trybie BARO zamiast zwykłym, hahaha. Drugi realny problem to bardzo niekontrolowane obroty quada w poziomie, cały czas się okręcał, raz w lewo raz w prawo, wpadał w jakieś oscylacje przy tych obrotach, tak impulsowo jak w trybie autotune. Zanim przegrzebałem wszystkie PIDy z poziomu aparaturki (przez OSD, świetna sprawa) to wylatałem obydwie baterie. Okazało się że wartość pola MAG ustawiona domyślnie na 4,0 to stanowczo za dużo, zjechałem do 1,0 i już było super, quad nawet przestał się obracać przy gwałtownych zwrotach, z czym ciągle miałem problem. Tak się ucieszyłem że rozwiązałem problem, że zignorowałem pikającą baterię i postanowiłem jeszcze trochę przelecieć, no i oczywiście zabrakło soku i quad spadł w dół jak kamień:
Całe szczęście wystająca antena video przeżyła upadek.
Ta termokurczka jest koszmarna, jest strasznie krucha. Obedrę z niej obydwie baterie i okręcę zwykłą izolacją.
Ładuje baterie i idę jeszcze raz... co do samego FPV na monitorku to w słońcu guzik widać, przy braku słońca choć widać dobrze, to niska rozdzielczość uniemożliwia orientację położenia modelu jeśli latamy po gołym polu, przy drzewach i nisko nad ziemią powinno być znacznie lepiej. Śmigła 5040 spisują się rewelacyjnie, quad ma dużo większego kopa jak przy 5030.
Całe szczęście wystająca antena video przeżyła upadek.
Ta termokurczka jest koszmarna, jest strasznie krucha. Obedrę z niej obydwie baterie i okręcę zwykłą izolacją.
Ładuje baterie i idę jeszcze raz... co do samego FPV na monitorku to w słońcu guzik widać, przy braku słońca choć widać dobrze, to niska rozdzielczość uniemożliwia orientację położenia modelu jeśli latamy po gołym polu, przy drzewach i nisko nad ziemią powinno być znacznie lepiej. Śmigła 5040 spisują się rewelacyjnie, quad ma dużo większego kopa jak przy 5030.
Ostatnio zmieniony piątek 27 mar 2015, 15:25 przez Manekinen, łącznie zmieniany 1 raz.
Tak na płytce. Śrubki mam metalowe, ale magnetometr po skalibrowaniu bardzo ładnie i płynnie działa, pamięta kalibracje po zaniku zasilania i pokazuje kierunki jak trzeba.
Myślałem że na nagraniu będzie widać jak się okręca ale guzik widać. Za to słuchać impulsowe zmiany prędkości silników, i to wyraźnie. Quad tak mocno pływa że cały lot to walka o utrzymanie go w miejscu. Po skręceniu MAG na 1,0 nie ma najmniejszych problemów, ładnie wisi i trzyma kierunek jak przyklejony. To lot w trybie MAG, jak mamy to wyłączone to podejrzewam że nie będzie się w ogóle korygował i problem nie będzie występował.
Dodam jeszcze że nie jest to przez FPV bo odłączałem na próbe cały system, nie jest to problem innych pidów typu roll bo ich zmiany nic nie dawały.
//
Kolejny lot za mną, przekombinowałem w domu coś z kamerką i całkowicie straciła ostrość, nic nie było widać. Z resztą od nowości jakoś była ustawiona na 2-3m zamiast na nieskończoność, trzeba się tym zająć. Ale mając już na ziemi dane z barometru mogłem się wzbić na 150 metrów w górę, na tej wysokości ledwie widać kształt koptera na niebie. Choć różnica między 80 a 150 metrów jest prawie niezauważalna jeśli chodzi o orientację, bez danych z barometru na prawdę ciężko oszacować jaka jest wysokość. Link wideo zaczął już delikatnie szumieć (dźwięk) od wysokości 120 metrów wysokości, ale obraz był bez zastrzeżeń.
Tym razem baterii nie żałowałem, i jeśli OSD dobrze wskazywał zużytą energię, to bateria zaczęła się drzeć (3,5V) już po zużyciu 1500mAh z 2300mAh wpompowanych, po wylądowaniu była ciepła. Ze śmigłami 5030 ciepła się nie robiła, może troszkę, ale teraz wg OSD prąd przy maksymalnym przyspieszeniu nie przekraczał 30A więc nie jest to chyba wiele jak na baterię 55A. Po za tym bardzo odpowiada mi zachowanie quada na śmigłach 5040, chyba nie trzeba więcej mocy, ciężko to opanować w razie utraty kontroli lub orientacji.
Drugiej baterii już nie wylatałem bo już grzmiało i stanie na szczycie górki w szczerym polu to niezbyt dobry pomysł.
No i przełączyłem go w tryb horizon i zrobiłem swojego pierwszego fikoła, nawet całkiem zgrabnie to wyszło, po puszczeniu drążków sam się wypoziomował, trzeba to poćwiczyć ale nie 3 metry nad ziemią
Autotune na 5040 ustawił nieco niższe pidy niż na 5030, co jest raczej zrozumiałe, a co ciekawe nie zwiększał ich w nieskończoność, a nawet zmniejszył to co ustawiałem ręcznie. Jest pozytywnie
Myślałem że na nagraniu będzie widać jak się okręca ale guzik widać. Za to słuchać impulsowe zmiany prędkości silników, i to wyraźnie. Quad tak mocno pływa że cały lot to walka o utrzymanie go w miejscu. Po skręceniu MAG na 1,0 nie ma najmniejszych problemów, ładnie wisi i trzyma kierunek jak przyklejony. To lot w trybie MAG, jak mamy to wyłączone to podejrzewam że nie będzie się w ogóle korygował i problem nie będzie występował.
Dodam jeszcze że nie jest to przez FPV bo odłączałem na próbe cały system, nie jest to problem innych pidów typu roll bo ich zmiany nic nie dawały.
//
Kolejny lot za mną, przekombinowałem w domu coś z kamerką i całkowicie straciła ostrość, nic nie było widać. Z resztą od nowości jakoś była ustawiona na 2-3m zamiast na nieskończoność, trzeba się tym zająć. Ale mając już na ziemi dane z barometru mogłem się wzbić na 150 metrów w górę, na tej wysokości ledwie widać kształt koptera na niebie. Choć różnica między 80 a 150 metrów jest prawie niezauważalna jeśli chodzi o orientację, bez danych z barometru na prawdę ciężko oszacować jaka jest wysokość. Link wideo zaczął już delikatnie szumieć (dźwięk) od wysokości 120 metrów wysokości, ale obraz był bez zastrzeżeń.
Tym razem baterii nie żałowałem, i jeśli OSD dobrze wskazywał zużytą energię, to bateria zaczęła się drzeć (3,5V) już po zużyciu 1500mAh z 2300mAh wpompowanych, po wylądowaniu była ciepła. Ze śmigłami 5030 ciepła się nie robiła, może troszkę, ale teraz wg OSD prąd przy maksymalnym przyspieszeniu nie przekraczał 30A więc nie jest to chyba wiele jak na baterię 55A. Po za tym bardzo odpowiada mi zachowanie quada na śmigłach 5040, chyba nie trzeba więcej mocy, ciężko to opanować w razie utraty kontroli lub orientacji.
Drugiej baterii już nie wylatałem bo już grzmiało i stanie na szczycie górki w szczerym polu to niezbyt dobry pomysł.
No i przełączyłem go w tryb horizon i zrobiłem swojego pierwszego fikoła, nawet całkiem zgrabnie to wyszło, po puszczeniu drążków sam się wypoziomował, trzeba to poćwiczyć ale nie 3 metry nad ziemią
Autotune na 5040 ustawił nieco niższe pidy niż na 5030, co jest raczej zrozumiałe, a co ciekawe nie zwiększał ich w nieskończoność, a nawet zmniejszył to co ustawiałem ręcznie. Jest pozytywnie
Jestem po moim pierwszym locie FPV. Strasznie ciężko się przyzwyczaić do sterowania. Orientacja jest całkowicie inna, na ekranie wydaje się że jesteśmy gdzieś blisko, a spoglądając na model ledwie go widać, po za tym bardzo łatwo stracić orientację odrywając wzrok od monitorka. No i te dzisiejsze powiewy wiatru w niczym nie pomagały. Do tego odleciałem na jakąś większą odległość i nie wiem czy to przez wiatr czy przez co, ale model przez chwilę nie reagował na drążek obrotu w poziomie i trochę się wystraszyłem ale w końcu się obrócił i wróciłem. Połączenie wideo w odległości poziomej nie jest tak dobre jak w pionowej, starałem się stać tak aby rzucać cień na monitor żeby coś widzieć, ale sygnał przeze mnie nie przechodził tak fajnie i przy 100m już miałem lekkie śnieżenie. Myślę że to jest do dopracowania, mogło to się gryźć z sygnałem radia, w zmianę kanałów się nie bawiłem.
Za to w końcu zmierzyłem czas lotu na baterii 3S 25C 2200, waga całości 620g.
Śmigła 5030 - 11 minut do zadziałania alarmu ustawionego na 3,5V, 12:30 do przyziemienia z braku energii
Śmigła 5040 - 10 minut do zadziałania alarmu ustawionego na 3,5V, 11 minut do przyziemienia z braku energii
Lot podobny, ćwiczyłem głównie FPV, w miarę spokojnie, walka z wiatrem. Myślę że ta minuta różnicy to jest tyle co nic, a werwa 5040 w stosunku do 5030 jest bardzo duża, tak więc pozostaję przy 5040.
A jak tam u Was Panowie? Cisza jakaś?
Za to w końcu zmierzyłem czas lotu na baterii 3S 25C 2200, waga całości 620g.
Śmigła 5030 - 11 minut do zadziałania alarmu ustawionego na 3,5V, 12:30 do przyziemienia z braku energii
Śmigła 5040 - 10 minut do zadziałania alarmu ustawionego na 3,5V, 11 minut do przyziemienia z braku energii
Lot podobny, ćwiczyłem głównie FPV, w miarę spokojnie, walka z wiatrem. Myślę że ta minuta różnicy to jest tyle co nic, a werwa 5040 w stosunku do 5030 jest bardzo duża, tak więc pozostaję przy 5040.
A jak tam u Was Panowie? Cisza jakaś?
Ehh, a mi dziś właśnie udało się po raz pierwszy polatać od ponad miesiąca. W przerwie między deszczem a gradem przetestowałem quadrocopter po ostatniej dłubaninie (wgranie softu do esc, dołożenie pasków led, aktualizacja cleanflight). Pomimo bardzo silnego wiatru latało się nieźle Przyciąłem parę drzewek i zaliczyłem kreta na ogrodzeniu. Bez strat (poza paroma śmigłami)
Czuję że wraz z praktyką idzie coraz łatwiej. Albo to te poprawki w sprzęcie
Czy propsavery mają sens w 250?
U mnie pomiędzy deszczem a gradem był śniegneutrinus pisze:Ehh, a mi dziś właśnie udało się po raz pierwszy polatać od ponad miesiąca. W przerwie między deszczem a gradem przetestowałem quadrocopter po ostatniej dłubaninie
Soft BLheli w ESC z pewnością poprawia reakcje modelu. Jeśli do tego dochodzi trochę odwagi to można na prawdę nieźle polataćneutrinus pisze:Czuję że wraz z praktyką idzie coraz łatwiej. Albo to te poprawki w sprzęcie
Ale nie przy tych tanich gemfanach za kilka zł komplet. Może z jakimiś lepszymi miałyby sens.neutrinus pisze:Czy propsavery mają sens w 250?
Witajcie,
Zamówiłem praktycznie wszystko co możliwe do budowy QUAD Coptera.
Z rzeczy obecnych mam już:
- Aparatura - ostatecznie zdecydowałem się na Taranisa z telemetrią, modułem, walizka aluminiowa - to mi podniosło koszty, z drugiej strony dlaczego nie, może użyję tej aparatury do innego modelu.
- Rama H250
- Balancer iMax B6
Dziś zamówiłem pozostałą resztę, zostaje kwestia baterii, tu mam jeszcze dylemat, czy czasem nie pójść w baterię nano Turnigy ?
Zostaje na przyszłość GPS, Kamerka Mobius, Kamerka FPV, Monitor i chyba będzie wszystko
Zamówiłem praktycznie wszystko co możliwe do budowy QUAD Coptera.
Z rzeczy obecnych mam już:
- Aparatura - ostatecznie zdecydowałem się na Taranisa z telemetrią, modułem, walizka aluminiowa - to mi podniosło koszty, z drugiej strony dlaczego nie, może użyję tej aparatury do innego modelu.
- Rama H250
- Balancer iMax B6
Dziś zamówiłem pozostałą resztę, zostaje kwestia baterii, tu mam jeszcze dylemat, czy czasem nie pójść w baterię nano Turnigy ?
Zostaje na przyszłość GPS, Kamerka Mobius, Kamerka FPV, Monitor i chyba będzie wszystko
Turnigy nano wytrzymalosciowo podobno lipa dobre tylko na poczatek.
A sercem maszyny co bedzie?
A sercem maszyny co bedzie?
Ostatnio zmieniony czwartek 09 kwie 2015, 10:22 przez saku, łącznie zmieniany 1 raz.
Tylko nie bierz 2200, są za duże jak na 250. Możesz sobie dla porównania wziąć jedną 2200 i np 2x 1300-1500. Mniejsza bateria do fikołów lekkim modelem bez tych wszystkich kamer, a większa do FPV z całym osprzętem czyli latająca cegła.
Gdzieś tam czytałem że turnigy nano były kiepskie, ale ostatnio się sporo poprawiły i ludzie biorą, ale teraz tego nie znajdę.
Gdzieś tam czytałem że turnigy nano były kiepskie, ale ostatnio się sporo poprawiły i ludzie biorą, ale teraz tego nie znajdę.
Nie balancer, tylko ładowarka z funkcją balancera - to znaczna różnicajagrok pisze:Balancer iMax B6
A nie lepiej ci wziac polskie kfc32?
jakie silniki i regle do tego?
jakie pakietyy zasilajace 3S,4S?
jakie silniki i regle do tego?
jakie pakietyy zasilajace 3S,4S?
Ostatnio zmieniony czwartek 09 kwie 2015, 10:23 przez saku, łącznie zmieniany 1 raz.
Wziąłem wszystko co możliwe z tego wątku.
Dokładnie mówiąc:
5*DYS BE1806 2300KV
5* EMax Simonk 12A
Do tego wziąłem śmigła 5030 2 i 3 płatowe, akcesoria, wtyczki - na razie zamknąłem się w 732 zł nie licząc ładowarki z balancerem, aparatury, ramy.
Koszt bardzo podwyższa aparatura ale co tam raz się żyje
Co do baterii no właśnie w przyszłości będzie to sprzęt do filmowania z wysokości, lotów FPV itp itd.
Wiec bateria 1800 lub 2200 rozważana jest.
Manekinen jak się sprawuje kamerka do lotów FPV?
Dokładnie mówiąc:
5*DYS BE1806 2300KV
5* EMax Simonk 12A
Do tego wziąłem śmigła 5030 2 i 3 płatowe, akcesoria, wtyczki - na razie zamknąłem się w 732 zł nie licząc ładowarki z balancerem, aparatury, ramy.
Koszt bardzo podwyższa aparatura ale co tam raz się żyje
Co do baterii no właśnie w przyszłości będzie to sprzęt do filmowania z wysokości, lotów FPV itp itd.
Wiec bateria 1800 lub 2200 rozważana jest.
Manekinen jak się sprawuje kamerka do lotów FPV?
Ostatnio zmieniony czwartek 09 kwie 2015, 10:24 przez jagrok, łącznie zmieniany 1 raz.