Instalacja 6V w rowerze - przednia lampka

Oświetlenie przednie i tylne w rowerze, zasobniki na baterie. Komfort i bezpieczeństwo nocnej jazdy.
max4max
Posty: 1398
Rejestracja: wtorek 14 sie 2012, 07:56
Lokalizacja: że znowu

Post autor: max4max »

grandcan0123 pisze:Przykładowe ogniwo - LINK 1, LINK 2.
Zabezpieczone ogniwa w pakiecie raczej się nie sprawdzą.
Lepiej kup normalne bez zabezpieczeń na forum i to w cenie 3x niższej od @maciex93 - http://www.swiatelka.pl/viewtopic.php?t=16048 ( na teraz nie ma, ale powinny się pojawić) lub @woytazo - http://www.swiatelka.pl/viewtopic.php?t=14169
grandcan0123
Posty: 53
Rejestracja: niedziela 08 mar 2015, 12:00
Lokalizacja: Tychy

Post autor: grandcan0123 »

Ok, to o akumulatorki popytam u @maciex93 oraz woytazo, dzięki za namiar.
Pozostaje kwestia elektroniki do nich, czym je zabezpieczyć? Prosiłbym o linki, i jak te układy wpiąć. Czy to jest takie coś - LINK ?
Oraz druga sprawa, ładowanie z prądnicy, czy podany przeze mnie układ dwa posty wyżej jest wystarczający?
grandcan0123
Posty: 53
Rejestracja: niedziela 08 mar 2015, 12:00
Lokalizacja: Tychy

Post autor: grandcan0123 »

Temat elektroniki do zasilania już ogarnięty. Pomógł pan ze sklepu.

Taki schemat poglądowy całej instalacji nasmarowałem, wersja 0.9 alfa.
Obrazek

W dalszym etapie wrzucę listę części i docelowo plany obudowy. Może komuś się przydadzą i nie będzie musiał przechodzić przez żmudne przygotowania. Będzie gotowiec.

Ponieważ sterownik diod będzie w niestandardowej obudowie, nie będę używał typowego wyłącznika typu reverse. Czy ktoś jest w stanie mi powiedzieć jak zbudować taki wyłącznik, mając do dyspozycji wyłącznik dwustanowy [on/off] oraz monostabilny [klik/dzwonkowy], aby z nich otrzymać działanie wyłącznika reverse?
Awatar użytkownika
ElSor
Site Admin
Posty: 5041
Rejestracja: niedziela 13 wrz 2009, 12:52
Lokalizacja: Ozimek

Post autor: ElSor »

Z tym "układem" do ładowania li-ionów to oczywiście żart ?
grandcan0123
Posty: 53
Rejestracja: niedziela 08 mar 2015, 12:00
Lokalizacja: Tychy

Post autor: grandcan0123 »

Tak doradzili na elektroda.pl, wystarczy mostek i rezystor z kondensatorem.
Zapytałem czy po mostku powinien być układ typu - LINK, stwierdzili że nie trzeba.
To jest wersja 0.9 alfa schematu, liczę na wskazanie błędów.
Na schemacie może będzie łatwiej działać.
Awatar użytkownika
ElSor
Site Admin
Posty: 5041
Rejestracja: niedziela 13 wrz 2009, 12:52
Lokalizacja: Ozimek

Post autor: ElSor »

Układ tego typu w momencie włączenia ładowania pójdzie raczej z dymem, bo napięcie nieobciążonego dynama może przekraczać 30V o ile dobrze pamiętam. Im bardziej obciążone dynamo, tym napięcie niższe, przy nominalnym obciążeniu i prędkości obrotowej będzie te 6V 0,5A ale często inaczej. Może i żaden układ nie jest potrzebny w przypadku, gdy będziesz ładował akusy podczas jazdy ze światłami włączonymi na min 3W ale, co gdy się zapomnisz? Kupno nowego pakietu, po zbyt wczesnym padnięciu, to jeden z lepszych scenariuszy w takim przypadku. Gorszy to dodatkowo odcięcie przez PCM akusów po "strzale" z 30V i puszczenie tego na drivery i LEDy - gwarantowane uszkodzenie światełek.
grandcan0123
Posty: 53
Rejestracja: niedziela 08 mar 2015, 12:00
Lokalizacja: Tychy

Post autor: grandcan0123 »

Czy warystor załatwi problem?

A co do wyłącznika typu reverse, czy to by było coś takiego?
Obrazek
Bo jak dobrze zrozumiałem to co jest opisane w tematyce sterowania latarkami, taki wyłącznik pozwala poprawnie obsłużyć driver ?
Awatar użytkownika
ElSor
Site Admin
Posty: 5041
Rejestracja: niedziela 13 wrz 2009, 12:52
Lokalizacja: Ozimek

Post autor: ElSor »

Problem załatwi przetwornica, jeśli moc z dynama ma zostać wykorzystana w miarę efektywnie (po co tracić swoje siły na grzanie rezystora?) i przy tym ma być bezpiecznie dla całości. Tania przetwornica to LM2596HV, bez HV wytrzyma chyba ok 45V, HV 60V. Ustawisz na jej wyjściu ~4,5-5V, dorzucisz zalinkowany moduł do ładowania przerobiony na ~600mA i będzie zgodnie ze sztuką i pewnie, że żadnym głupawym błędem nie zniszczysz nic.
grandcan0123 pisze:A co do wyłącznika typu reverse, czy to by było coś takiego?
Na schemacie jest przycisk chwilowo rozwierny.
Reverse działa tak, że wciskasz do połowy i nie ma nic, słyszysz klik, dalej nie ma nic ale jak puścisz go całkowicie to się latarka włączy. Włączony i wciśnięty do połowy wyłącza latarkę na czas wciśnięcia.
Ostatnio zmieniony środa 18 mar 2015, 21:25 przez ElSor, łącznie zmieniany 1 raz.
grandcan0123
Posty: 53
Rejestracja: niedziela 08 mar 2015, 12:00
Lokalizacja: Tychy

Post autor: grandcan0123 »

Dzięki ElSor. Taki układ ze sklepu, który mam "pod nosem" chyba się nada - LINK
Co do obniżenia prądu na tym układzie ładowarki, zastosować rezystor, oporność dobrać eksperymentalnie?
grandcan0123
Posty: 53
Rejestracja: niedziela 08 mar 2015, 12:00
Lokalizacja: Tychy

Post autor: grandcan0123 »

ElSor pisze:Reverse działa tak, że wciskasz do połowy i nie ma nic, słyszysz klik, dalej nie ma nic ale jak puścisz go całkowicie to się latarka włączy. Włączony i wciśnięty do połowy wyłącza latarkę na czas wciśnięcia.
W odniesieniu do tego mojego schematu, pierwszy wyłącznik zadziała jak puszczenie po kliku - włączy latarkę. Drugi będzie działał jak wyłącznik chwilowy. Dobrze to rozumiem, że to się sprawdzi?
Awatar użytkownika
ElSor
Site Admin
Posty: 5041
Rejestracja: niedziela 13 wrz 2009, 12:52
Lokalizacja: Ozimek

Post autor: ElSor »

grandcan0123 pisze:Taki układ ze sklepu, który mam "pod nosem" chyba się nada
Podepnij mostek i kondensator do dynama oraz woltomierz. Przejedź się z możliwie najwyższą prędkością i zbadaj max napięcie. Jeśli jest niższe niż 40V, to się nada ten układ.
Rezystor wylicza się ze wzoru lub dobiera wg tabelki umieszczonej w nocie katalogowej scalaka.
grandcan0123
Posty: 53
Rejestracja: niedziela 08 mar 2015, 12:00
Lokalizacja: Tychy

Post autor: grandcan0123 »

Opornik oczywiście równolegle?
Jeszcze się tak zastanawiam, taki układ PCM - LINK, załatwia zabezpieczenie, może układ ładowarki i obniżanie prądu nie jest potrzebne?

ElSor, możesz jeszcze potwierdzić lub nie mój schemat reverse clicka?
I jeśli jeszcze mogę, na głównym schemacie mam coś takiego jak tylne światła na diodach 2.4V 3W Red, czy ten fragment jest ok, czy raczej trzeba jakieś oporniki oraz czy takie podpięcie wyłącznika stop jest ok (diody mają zaświecić na 100%)?
Chcę użyć tego drivera - LINK. Może w jakiś sposób mogę na nim wysterować diody na chwilowy tryb 100%?

Sporo pytań naraz i doceniam Twoją cierpliwość.
Awatar użytkownika
ElSor
Site Admin
Posty: 5041
Rejestracja: niedziela 13 wrz 2009, 12:52
Lokalizacja: Ozimek

Post autor: ElSor »

grandcan0123 pisze:Opornik oczywiście równolegle?
Z tabelki wyjdzie Ci, że szeregowo.
grandcan0123 pisze:Jeszcze się tak zastanawiam, taki układ PCM - LINK, załatwia zabezpieczenie, może układ ładowarki i obniżanie prądu nie jest potrzebne?
Zabezpiecza ale nie przed przeładowaniem. 4,325V to dużo powyżej bezpiecznej wartości.
grandcan0123 pisze:2.4V 3W Red, czy ten fragment jest ok, czy raczej trzeba jakieś oporniki oraz czy takie podpięcie wyłącznika stop jest ok (diody mają zaświecić na 100%)?
No, zdało by się ograniczyć prąd do ~1A. Driver Nanjg 105 itp odcinają minusowy biegun. Zalinkowany jest za mocny ale zaprogramowany po swojemu może różne cuda robić.
grandcan0123
Posty: 53
Rejestracja: niedziela 08 mar 2015, 12:00
Lokalizacja: Tychy

Post autor: grandcan0123 »

Ok, układ ładowarki pozostaje za mostkiem + rezystor szeregowo na wyjściu ładowarki. Byłem przekonany że aby ograniczyć prąd, rezystor pójdzie równolegle.

Czy mógłbym prosić o rozrysowanie tego fragmentu układu z diodami czerwonymi. Diody 3W, na napięcie 2.4V. Ja dysponuję napięciem 3.7V. Chciałbym żeby lampka tylna miała mniej więcej takie tryby pracy: 30%, 60%, 100%. Miganie przy 30 i 60 (moze być tylko miganie przy np 50%), a 100% dostępne na żądanie jako światło stop.
Bardzo proszę o pomoc bo jest to już ostatni fragment tej całej układanki. Będę już mógł zamawiać elementy co składania. No, może jeszcze tylko kwestia przycisku rewers o który pytam wyżej.
Awatar użytkownika
ElSor
Site Admin
Posty: 5041
Rejestracja: niedziela 13 wrz 2009, 12:52
Lokalizacja: Ozimek

Post autor: ElSor »

grandcan0123 pisze:Ok, układ ładowarki pozostaje za mostkiem + rezystor szeregowo na wyjściu ładowarki. Byłem przekonany że aby ograniczyć prąd, rezystor pójdzie równolegle.
Ja cały czas piszę o rezystorze podpiętym do nóżki układu TP4056 odpowiedzialnego za ustawienie max prądu ładowania.
grandcan0123 pisze:Czy mógłbym prosić o rozrysowanie tego fragmentu układu z diodami czerwonymi.
Nie ma gotowca, który by tak działał więc rysowanie schematu, bez kodu dla procesora jest bez sensu.
ODPOWIEDZ