Stroboskop na LED

Czyli wszystko co potrzebne prawdziwemu DIY'owi;) Porady, pytania i opisy używanego przez nas sprzętu.
Tom277
Posty: 10
Rejestracja: środa 15 paź 2014, 10:59
Lokalizacja: WLKP

Post autor: Tom277 »

No z tym TME to mnie zagiąłeś :oops: :grin:
ptja
Posty: 2414
Rejestracja: poniedziałek 31 gru 2012, 12:44
Lokalizacja: Łódź

Post autor: ptja »

Tom277 pisze:No z tym TME to mnie zagiąłeś :oops: :grin:
zagiąłem, ale najpierw wpuściłem w maliny dodając do symbolu myślnik :)

BTW: jakiego rodzaju i mocy są światła błyskowe samolotów pasażerskich?
--
pozdrawiam,
Jarek Andrzejewski
Tom277
Posty: 10
Rejestracja: środa 15 paź 2014, 10:59
Lokalizacja: WLKP

Post autor: Tom277 »

O mocy to nie mam pojęcia. Co do rodzaju to może ograniczę się do samolotów małych sportowych które stoją u nas na lotnisku. Dotychczas w większości światła ostrzegawcze to zazwyczaj palniki błyskowe. "Obrysówka" zielona/czerwona na skrzydłach do jakieś żarówki, światło lądowania z przodu to halogen. Tak było dotychczas obecnie coraz częściej widzę led-y szczególnie w obrysówkach a i lądowania też jakieś inne niż zwykła żarówka.
Myślisz, że diody które mi podałeś byłyby dobre. Cena zniechęca do podejmowania błędnych decyzji :wink:
simon-u
Posty: 173
Rejestracja: poniedziałek 09 kwie 2012, 11:21
Lokalizacja: Klb

Post autor: simon-u »

Odkopię trochę, bo też mnie to zainteresowało.
Stroboskopy na skrzydłach samolotów pasażerskich typu Boeing 737 są ledowe o mocy 13W: http://www.knest.pw.edu.pl/tomczuk/wp-c ... ryczne.pdf
A tutaj światła lądowania led PAR 36, najmocniejsze ok. 160W, najsłabsze 30W: http://www.whelen.com/pb/Aviation/Produ ... Series.pdf
Tom277
Posty: 10
Rejestracja: środa 15 paź 2014, 10:59
Lokalizacja: WLKP

Post autor: Tom277 »

simon-u toś mnie trochę zaskoczył!!!
Niestety trochę temat przygasł ze względu na czas zimy, ale muszę do tego wrócić i to jak najszybciej bo wiosna coraz bliżej.
Pozdrawiam
simon-u
Posty: 173
Rejestracja: poniedziałek 09 kwie 2012, 11:21
Lokalizacja: Klb

Post autor: simon-u »

Jeszce kilka info.
Bardzo ważne oświetlenie nawigacyjne w powietrzu: http://rc-fpv.pl/printview.php?t=18882& ... 7f23f57594
Sterownik oświetlenia led samolotów rc: http://www.airlight.com.pl/air2.html
Dwie diody 100W do strobo, myślę widzialnego w dzień, albo i więcej: http://www.ebay.pl/itm/2Pcs-100W-Cool-W ... 1217142184? Sterownik ustawić na 4-5A na dwa błyski na 1-1,5s np: 10ms(błysk), 10ms(przerwa), 10ms(błysk), 30-50ms(przerwa) i od nowa.
Jeśli posiadasz odbiorniki, nadajniki radiowe, GPS, gyro itp, to odpuściłbym sterownik PWM.
Dlaczego aż 100W? Bo w samolocie może być wypełnienie błysków 2/10-4/10 części sekundy, więc moc 13W, a błyski mogą mieć nawet 100W w wypełnieniu. Radiator natomiast zaprojektowałbym na 15-20W uwzględniając przepływ powietrza(chłodzenie aktywne). Nie wiem z jakimi prędkościami latasz, ale bedzie to niewielki radiator.
Mam nadzieję, że w jakiś sposób pomogłem ;)
Tom277
Posty: 10
Rejestracja: środa 15 paź 2014, 10:59
Lokalizacja: WLKP

Post autor: Tom277 »

Myślałem nad takimi diodami. Cena dość przyzwoita, moc bardzo duża tyle, że jest małe ale. Napięcie zasilania takiego modułu bo chyba tak można to nazwać to 36V. Na "podkładzie :wink: " mam tylko 12V czyli musiałbym zbudować jakąś przetwornicę a to burzy ideę stosowania diod LED zamiast palników stroboskopowych. Chciałem led-y bo miało być łatwiej bez przetwornicy, taniej i co chyba najważniejsze bez zakłóceń od przetwornicy w radiu. Można by się było pokusić o zbudowanie jakieś pompy ładunku i zastosowanie kondensatora z którego czerpałbym energię na czas błysku. Niestety obawiam się że bez świszczenia w radiu się nie obejdzie a przynajmniej nie tak łatwo. Pomijam już całkiem fakt, że diody sprzedawane od naszych chińskich kolegów są całkowicie niewiarygodne co do parametrów i jakości. Miałem ostatnio okazję porozmawiać z dwoma kolegami, którzy zawodowo zajmują się ledami i oświetleniem z ich wykorzystaniem i to właśnie oni zwrócili mi uwagę na wątpliwa jakość sprzedawanych diod z Chin. Tak myśląc na trzeźwo, to "ameryki" nie odkryli, każdy z nas to wie, ale się oszukujemy i łudzimy, bo cena jest fajna. W sumie to gdyby nie te 36V to może nawet bym się pokusił o spróbowanie, a może jednak zamówić? W sumie czemu nie jak się pojawią zakłócenia to będę walczył z nimi, może coś z tego wyjdzie. Zobaczymy.

Udało mi się zdobyć bardzo mocne diody LED z "normalnym" napięciem zasilania i na razie się na nich skupię. Zobaczę co z tego wyjdzie. Trochę trwało to zdobywanie i dlatego tez tema lekko przygasł, ale jak napisałem wyżej wiosna idzie i czas się zmobilizować.
Tak , czy inaczej simon-u dziękuje bardzo za zainteresowanie i chęć pomocy. Pozdrawiam.
simon-u
Posty: 173
Rejestracja: poniedziałek 09 kwie 2012, 11:21
Lokalizacja: Klb

Post autor: simon-u »

Tom277 pisze:Myślałem nad takimi diodami. Cena dość przyzwoita, moc bardzo duża tyle, że jest małe ale. Napięcie zasilania takiego modułu bo chyba tak można to nazwać to 36V. Na "podkładzie :wink: " mam tylko 12V czyli musiałbym zbudować jakąś przetwornicę a to burzy ideę stosowania diod LED zamiast palników stroboskopowych.
Niekoniecznie. Zależy z czego masz możliwość zasilania. Jeśli z alternatora, to może być tak jak napisałeś(może być, ponieważ i tak istnieje potrzeba driver'a led, a teraz ze wzrostem mocy modułów COB i przy tym wysokich napięć ich zasilania, powstało wiele driver'ów z przetwornicą step-up. Jednak taki driver to PWM, a nadal nie wiem jakie dokładnie graty na pokładzie posiadasz, gdzie PWM mógłby zakłucać, ), ale jeśli miałoby to korzystać z zasilania akumulatorowogo, to można wykonać osobny pakiet do oświetlenia.
Tom277 pisze:Chciałem led-y bo miało być łatwiej bez przetwornicy,.
I tak porzeba sterownik.
Tom277 pisze: chyba najważniejsze bez zakłóceń od przetwornicy w radiu.
Tu kwestia częstotliwości i odpowiedniego rozmieszczenia gratów i przewodów, ew. filtrów.
Tom277 pisze:Pomijam już całkiem fakt, że diody sprzedawane od naszych chińskich kolegów są całkowicie niewiarygodne co do parametrów i jakości. Miałem ostatnio okazję porozmawiać z dwoma kolegami, którzy zawodowo zajmują się ledami i oświetleniem z ich wykorzystaniem i to właśnie oni zwrócili mi uwagę na wątpliwa jakość sprzedawanych diod z Chin.
Samych diod, czy całych układów, gdzie według mnie problemem jest w większości fabryczne chłodzenie. Smażyłem kiedyś przypadkowo chińskie ledy COB, bo przez zwarcie zaczęły w niekontrolowany sposób świecić i to trwało ponad trzy godziny, a w radiatorze nie miałem jeszcze zamontowanego wentylatora. Część świeci nadal, jedna zaczęła migotać, a jedna tak straciła na jasności, że się na nic nie nadaje, ale w aucie śmierdziało i dobrze, że mi lakier nie zmienił koloru na dachu, bo montowane było w podsufitce. Radiatora nie dało się dotknąć.
Tom277 pisze:a może jednak zamówić? W sumie czemu nie jak się pojawią zakłócenia to będę walczył z nimi, może coś z tego wyjdzie. Zobaczymy.
Testuj i bądź uczynny dla potomnych :D
Tom277 pisze:Udało mi się zdobyć bardzo mocne diody LED z "normalnym" napięciem zasilania i na razie się na nich skupię. Zobaczę co z tego wyjdzie. Trochę trwało to zdobywanie i dlatego tez tema lekko przygasł, ale jak napisałem wyżej wiosna idzie i czas się zmobilizować.
Tak , czy inaczej simon-u dziękuje bardzo za zainteresowanie i chęć pomocy. Pozdrawiam.
Rzuć linka do tych diod ;)
Tom277
Posty: 10
Rejestracja: środa 15 paź 2014, 10:59
Lokalizacja: WLKP

Post autor: Tom277 »

Przepraszam , ale linka nie dam bo... na razie nie mam, ale jak już będę miał (link) na pewno wkleję (sorry za zaczernianie sytuacji trochę to skomplikowane :roll: ).
W swoim latadle mam alternator 12V i takiż sam akumulator. W tej chwili muszę walczyć z ważnym projektem z pracy i jak to jest w naszym kraju walka przenosi się popołudniami do... domu więc nie mam czasu na kompletnie nic innego. To niestety jest ważniejsze bo trzeba zarabiać pieniążki na chlebek :wink: Mam nadzieję, że jakoś się wykaraskam z tego i powalczę z LED-ami gdyż już sam sobie obiecałem, że w tym roku muszę "zabłysnąć" :mrgreen:
Nie chcę wyjść na leniwca, ale czy mógłbyś mi podpowiedzieć kilka driverów step-up do tych diod 36V.
simon-u
Posty: 173
Rejestracja: poniedziałek 09 kwie 2012, 11:21
Lokalizacja: Klb

Post autor: simon-u »

Tom277
Posty: 10
Rejestracja: środa 15 paź 2014, 10:59
Lokalizacja: WLKP

Post autor: Tom277 »

Dzięki simon-u zawsze to już coś.
Pozdrawiam
ODPOWIEDZ