Tranzystorem Mosfet

Coś Ci się zepsuło? Nie chce działać jak powinno? Opisz dokładnie swój problem a postaramy się pomóc...
Awatar użytkownika
pier
Posty: 1467
Rejestracja: poniedziałek 21 lut 2011, 09:02
Lokalizacja: Biłgoraj-Sól

Tranzystorem Mosfet

Post autor: pier »

Witam.
Chcę zaadoptować ładowarkę LI-40C Olympusa do ładowania ogniw 14500.
Wymyśliłem układ z tranzystorem BSS123 który dołącza rezystor do punktu T w momencie podłączenia aku.
Rezystor ten "udaje" termistor który ładowarka musi zobaczyć aby zaczęła ładowanie.

Układ działał poprawnie ale zauważyłem że po jakimś czasie tranzystor ulega uszkodzeniu i ładowarka cały czas widzi rezystor.

Wie ktoś może dlaczego tak się dzieje?
Obrazek

Schemat na szybko narysowany na kartce.
grigorij00
Posty: 193
Rejestracja: czwartek 26 lut 2009, 22:43
Lokalizacja: Lubelskie

Post autor: grigorij00 »

Ciekawe, ładunki elektrostatyczne, może gdzieś w przewodach indukują się przepięcia, albo wzbudzanie, możesz dać diodę Transil 12V dwukierunkową pomiędzy bramkę i masę.
Mieciu
Posty: 455
Rejestracja: czwartek 29 sie 2013, 19:34
Lokalizacja: Białystok

Post autor: Mieciu »

teoretycznie wszystko powinno działać, ale...
- bardzo cienki ten mosfecik, moze daj jakiś mocniejszy. Wiem że małe prądy i małe napięcia, ale mimo wszystko.
- może daj dodatkową diodę schotkiego pomiedzy zrodlo i dren - odwrotnie do kierunku przewodzenia. Czasem przy rozłączaniu lecą małe szpilki które uszkadzają mosfeta.
cos jak tutaj:
Obrazek
grigorij00
Posty: 193
Rejestracja: czwartek 26 lut 2009, 22:43
Lokalizacja: Lubelskie

Post autor: grigorij00 »

Z diodami montowanymi pomiędzy źródło a dren tak jak na pokazanym rysunku to sprawa dyskusyjna, bo tranzystory Mosfet mają już wewnątrz taką "pasożytniczą" diodę wytwarzaną w procesie produkcji.
Dioda ta powinna mieć parametry maksymalne tj. prąd, napięcie i chyba czasy identyczne jak tranzystor.
W PDF BSS123 też widać tą diodę.
http://www.stm32circle.com/resources/Da ... BSS123.pdf
Defcio
Posty: 308
Rejestracja: wtorek 25 maja 2010, 22:36
Lokalizacja: Piła/Nowy tomyśl

Post autor: Defcio »

Co do diody to ona jest nieuniknionym elementem takiego tranzystora i jest efektem ubocznym tranzystorów MOS-FET, fabryka jej nie dodaje, ona "jest tranzystorem" tylko odwrotnie zasilonym.

Co do uszkodzenia to widzę że prądu drenu nie przekroczysz, zatem możliwe że napięcie zasilania G może być w stanie odłączenia akumulatora od ładowarki zbyt wysokie, wystarczą nanosekundy. Zblokuj GS i DS kondensatorem 22nF. Dodaj jeszcze jeden rezystor szeregowy przed zasilaniem G tak jak na schemacie powyżej.
Ni-Cd Man.
joon
Posty: 621
Rejestracja: niedziela 04 mar 2012, 15:31
Lokalizacja: Przemyśl

Post autor: joon »

grigorij00 pisze:Dioda ta powinna mieć parametry maksymalne tj. prąd, napięcie i chyba czasy identyczne jak tranzystor.
Ta dioda jako pasożytnicza struktura ma znacznie gorsze parametry niż sam tranzystor.

pier, możesz narysować cały układ?
grigorij00
Posty: 193
Rejestracja: czwartek 26 lut 2009, 22:43
Lokalizacja: Lubelskie

Post autor: grigorij00 »

joon pisze:
grigorij00 pisze:Dioda ta powinna mieć parametry maksymalne tj. prąd, napięcie i chyba czasy identyczne jak tranzystor.
Ta dioda jako pasożytnicza struktura ma znacznie gorsze parametry niż sam tranzystor.
Nie zamierzam się spierać bo specjalistą w tej materii nie jestem, posiłkowałem się tylko parametrami diody z PDF-a : Drain–Source Diode Characteristics and Maximum Ratings
i tam widać że jednak pasożytnicza dioda ma zbliżone parametry do struktury tranzystora.
Awatar użytkownika
pier
Posty: 1467
Rejestracja: poniedziałek 21 lut 2011, 09:02
Lokalizacja: Biłgoraj-Sól

Post autor: pier »

Dzięki za odpowiedzi.
Na razie dałem 10k na bramkę i ładowarka ładuje. Oczywiście tranzystor nowy. Zobaczymy czy pomoże.
Defcio
Posty: 308
Rejestracja: wtorek 25 maja 2010, 22:36
Lokalizacja: Piła/Nowy tomyśl

Post autor: Defcio »

Pier , te rezystory oznaczone 224 - to 224 Ohm, czy 220 000 Ohm ?
Ni-Cd Man.
Awatar użytkownika
pier
Posty: 1467
Rejestracja: poniedziałek 21 lut 2011, 09:02
Lokalizacja: Biłgoraj-Sól

Post autor: pier »

Oczywiście 220k.
Defcio
Posty: 308
Rejestracja: wtorek 25 maja 2010, 22:36
Lokalizacja: Piła/Nowy tomyśl

Post autor: Defcio »

Czyli rozumiem że ten rezystor w obwodzie drenu który emuluje termistor to też 220 Kohm ?
Ni-Cd Man.
Awatar użytkownika
pier
Posty: 1467
Rejestracja: poniedziałek 21 lut 2011, 09:02
Lokalizacja: Biłgoraj-Sól

Post autor: pier »

Tak. A co coś z nim nie tak?
Defcio
Posty: 308
Rejestracja: wtorek 25 maja 2010, 22:36
Lokalizacja: Piła/Nowy tomyśl

Post autor: Defcio »

Czy prawdziwy termistor w oryginalnym akumulatorze też ma taką ogromną rezystancję ?
Ni-Cd Man.
Awatar użytkownika
pier
Posty: 1467
Rejestracja: poniedziałek 21 lut 2011, 09:02
Lokalizacja: Biłgoraj-Sól

Post autor: pier »

Sam zdziwiłem ale taką właśnie ma wartość.
Dlatego początkowo nie mogłem jej uruchomić podstawiając bardziej "normalne" wartości. Dopiero kiedy dorwałem ori akumulator i pomierzyłem ładowarka ruszyła.

Narazie po zmianie naładowała aku i patent nadal działa.
Defcio
Posty: 308
Rejestracja: wtorek 25 maja 2010, 22:36
Lokalizacja: Piła/Nowy tomyśl

Post autor: Defcio »

No to super, tym bardziej ładowarka nie mogła wymusić prądu niszczącego ten tranzystor. Niszczenie tranzystora musi wiec pochodzić z prądu sterowania, dodanie pojemności np. 22nF na wejściu GS na pewno spowolni narastanie prądów indukowanych i zwiększy bezpieczeństwo.
Ni-Cd Man.
ODPOWIEDZ