Budowa quadcoptera od podstaw, części
Jeśli stoimy w szczerym polu i na częstotliwości wifi damy 600mW na dopuszczalnych 500mW (czy ile tam jest) to nikomu krzywda się nie stanie, w paśniku wifi nie ma. W sadzawce też nie ma. Oczywiście co innego w bloku odpalać jakąś dopałkę 5W, to jest przegięcie. Pamiętam jeszcze za gówniarza jak jeździli PARowozem i namierzali antenty od CB w blokach
Ostatnio zmieniony piątek 23 sty 2015, 14:17 przez Manekinen, łącznie zmieniany 1 raz.
Ale na wysokości 100 metrów zasięg tego pół-watowego sprzętu jest kilkadzisięt km.
Generalnie ISM zostało dane za darmo na zasadach że akceptujemy zakłócenia, pewnie nawet nikt się nigdy nie dowie co nasza praca z powietrza komu przeszkodziła. Ale w wąskim 433Mhz słychać nielegalne nadajniki na wiele km.
Generalnie ISM zostało dane za darmo na zasadach że akceptujemy zakłócenia, pewnie nawet nikt się nigdy nie dowie co nasza praca z powietrza komu przeszkodziła. Ale w wąskim 433Mhz słychać nielegalne nadajniki na wiele km.
Ni-Cd Man.
Hmm, czyli wszelkie tanie nadajniki z ebaya na 433MHz są u nas niedozwolone? Ostatnio kilka sobie takich sprawiłem... Na szczęście czas nadawania poniżej kilku sekund, w razie potrzeby.Defcio pisze:433Mhz jest niedopuszczone już obecnie do użytku z żadna mocą.
"In the brave new world of the year 2000, a kiss can still break your heart." - Program from Cirque du Soleil's Alegría
Nad tymi gwiazdami jest wszechświat szybujących potworów! Wiedziałaś?
Nad tymi gwiazdami jest wszechświat szybujących potworów! Wiedziałaś?
Tak jak napisałem wcześniej, pomyliłem się - 10mW i dane cyfrowe (nie fonią w analogu) są dozwolone bez zezwolenia. Nie wiem tylko czy można nadawać z powietrza, nic o tym nie piszą.
Wiem generalnie tylko tyle że aby nadawać z powietrza w analogu to potrzeba na to zezwolenia. Jak jest z tymi pasmami ISM nie wiem nie napisali tego aż mnie to dziwi, lecz w paśmie CB 27Mhz dla radiostacji cywilnych wiem że nie wolno ,ponieważ kiedyś UKE wypowiadało się na ten temat - tylko pasmo lotnicze 118-136Mhz i pasmo 200-400Mhz lotnicze wojskowe jest do łączności z powietrza dozwolone.
Służba radiokomunikacji amatorskiej też można nadawać z powietrza i to jest ten jedyny wyjątek.
A pasmo CB dla cywilnej łączności jest traktowane jako ISM czyli wolno "niby" wszystko poza przekraczaniem mocy i stosowania modulacji cyfrowych, jednak nadawać z powietrza nie wolno.
Nie wolno też z pasma PMR 446Mhz ani też z żadnych zawodowych pasm przeznaczonych do łączności naziemnej.
Trzeba by napisać do UKE w tej sprawie - nadawania z powietrza przy pomocy pasm ISM.
Wiem generalnie tylko tyle że aby nadawać z powietrza w analogu to potrzeba na to zezwolenia. Jak jest z tymi pasmami ISM nie wiem nie napisali tego aż mnie to dziwi, lecz w paśmie CB 27Mhz dla radiostacji cywilnych wiem że nie wolno ,ponieważ kiedyś UKE wypowiadało się na ten temat - tylko pasmo lotnicze 118-136Mhz i pasmo 200-400Mhz lotnicze wojskowe jest do łączności z powietrza dozwolone.
Służba radiokomunikacji amatorskiej też można nadawać z powietrza i to jest ten jedyny wyjątek.
A pasmo CB dla cywilnej łączności jest traktowane jako ISM czyli wolno "niby" wszystko poza przekraczaniem mocy i stosowania modulacji cyfrowych, jednak nadawać z powietrza nie wolno.
Nie wolno też z pasma PMR 446Mhz ani też z żadnych zawodowych pasm przeznaczonych do łączności naziemnej.
W Europie przestawili się już bardziej na nowe 863Mhz, szersze pasmo i mniej zakłóceń, zapewne chciano odizolować się od służby radioamatorskiej gdzie łączności foniczne i radio-sterowanie były na wspólnej częstotliwości, na pewno były kolizje w łączności. Służba radiokomunikacji amatorskiej była wpisana jako druga ważność po przydziałach rządowych. (jest to w tabeli przyznanych częstotliwości w RP) Do dziś tak jest, ale rząd chcąc pomóc zezwolił na 863Mhz, piloty do alarmów działają lepiej z uwagi na mniejszą potrzebną antenę i mniej zakłóceń.Marooned pisze:Hmm, czyli wszelkie tanie nadajniki z ebaya na 433MHz są u nas niedozwolone? Ostatnio kilka sobie takich sprawiłem... Na szczęście czas nadawania poniżej kilku sekund, w razie potrzeby.
Trzeba by napisać do UKE w tej sprawie - nadawania z powietrza przy pomocy pasm ISM.
Ni-Cd Man.
to lata! (488g)
Po 2 nockach (łącznie z 8h) składania, udało oderwać się od ziemi. Jeszcze sporo przede mną: wyważanie, fpv, kabelkologia, gps itd. Ważne jest jednak że udało się
Dziękuję twórcy wątku za zarażenie zabawką. To moje pierwsze zderzenie z modelami RC, mam trochę wrażenie że na głęboką wodę wpadłem, lubię jednak stromą krzywą nauki.. Mam ogromną porcję zabawy i dobrego hobby z tego. Dziękuję!
Po 2 nockach (łącznie z 8h) składania, udało oderwać się od ziemi. Jeszcze sporo przede mną: wyważanie, fpv, kabelkologia, gps itd. Ważne jest jednak że udało się
Dziękuję twórcy wątku za zarażenie zabawką. To moje pierwsze zderzenie z modelami RC, mam trochę wrażenie że na głęboką wodę wpadłem, lubię jednak stromą krzywą nauki.. Mam ogromną porcję zabawy i dobrego hobby z tego. Dziękuję!
A ja złożyłem na sucho prawie całą elektronikę i całą ramę (bez silników) i jestem pod wrażeniem mnogości konfiguracji całości a także możliwości, jakie posiada taki zestaw. Poza kontrolerem lotu jest minimOSD do konfiguracji, nadajnik danych telemetrycznych, araratura RC, ESC ... większość działa po wyjęciu z pudełka ale nie po to, jest to konfigurowalne. Szczerze powiedziawszy mam niezłego stracha przed pierwszym wzbiciem się w powietrze, bo jest ogrom rzeczy do ogarnięcia i kilka nieprzespanych nocy na przyswajaniu tej wiedzy nie wyjaśniły jeszcze wszystkich zagadnień.
Kamerka jednak jest masakryczna - w ciemności widzi mniej więcej tyle co moje oczy (lepiej niż SJ4000 czy też jakaś kamera SONY na kasety Digital8 bez włączonego NightVision, z NV ale bez diody IR czułość jest podobna). Podejrzewam, że 1 dioda IR 3W + fantazyjne podświetlanie wystarczy, żeby przez nocne loty trafić na okładkę nie jednej gazety
Kamerka jednak jest masakryczna - w ciemności widzi mniej więcej tyle co moje oczy (lepiej niż SJ4000 czy też jakaś kamera SONY na kasety Digital8 bez włączonego NightVision, z NV ale bez diody IR czułość jest podobna). Podejrzewam, że 1 dioda IR 3W + fantazyjne podświetlanie wystarczy, żeby przez nocne loty trafić na okładkę nie jednej gazety
Jeśli chodzi o moje coś, to porównywalne na alledrogo są po min 3000zł ale, żeby miały podobne czasy lotu i możliwości (czyli były kompletne) to trzeba by wydać z 4000-5000zł. Za 550zł to widziałem styropianowe zabawki z zasięgiem 150mDefcio pisze:czym różni się taki "stwór" od takiego podobnej wielkości z allegro za 500zł
Osiągi zależą od tego co kupimy (i za ile) ale w sprzęcie jak nasze można liczyć na ~1km, w lepszych kilka km nie jest problemem, natomiast takie już odjechane zupełnie to grubo ponad 10km. (na YT są filmiki, jak się ludzie chwalą osiągami). Bez kamerki FPV ponoć na dalej jak 200-300m nie ma co się zapuszczać, bo już praktycznie nie widać coptera, z kamerką chciałbym na ten 1km się zapuścić a jak będzie mało, to mogę w każdej chwili zmienić tor radiowy na wersję LongRange lub (i) dokupić lepsze antenki. APM ma też opcję zaprogramowania lotu (misji) i wtedy możliwe, że można ustawić go tak, żeby na lot nie miał wpływu zasięg aparatury (muszę doczytać o tym).
Zawsze mnie zastanawiało jeszcze coś..
Załóżmy że mamy misję bojową, leci nasz dron na miejsce starowany aparaturą radiową na powiedzmy 12 km za linię nieprzyjaciela , daleko , potem albo robi zdjęcie itp, albo zrzuca bombę, albo ulotki albo coś innego np. radio do łączności dla żołnierza.
Potem wracamy, jest ciemno, deszcz, złe warunki, pioruny , na kamerze już nic nie widać albo straciliśmy orientację , po prostu nie jesteśmy w stanie sami wrócić do bazy a dron ma ograniczoną przecież energię, to nie samochód że stanie i zaczeka.
Czy jest rodzaj funkcji na przycisk powrót do bazy ?, również gdy zupełnie straci zasięg, gdy aparatura radiowa przestanie działać ? Ile takie coś kosztuje więcej od standardowego drona ?
Załóżmy że mamy misję bojową, leci nasz dron na miejsce starowany aparaturą radiową na powiedzmy 12 km za linię nieprzyjaciela , daleko , potem albo robi zdjęcie itp, albo zrzuca bombę, albo ulotki albo coś innego np. radio do łączności dla żołnierza.
Potem wracamy, jest ciemno, deszcz, złe warunki, pioruny , na kamerze już nic nie widać albo straciliśmy orientację , po prostu nie jesteśmy w stanie sami wrócić do bazy a dron ma ograniczoną przecież energię, to nie samochód że stanie i zaczeka.
Czy jest rodzaj funkcji na przycisk powrót do bazy ?, również gdy zupełnie straci zasięg, gdy aparatura radiowa przestanie działać ? Ile takie coś kosztuje więcej od standardowego drona ?
Ni-Cd Man.
RTH - return to home. Ma to choćby kontroler APM, pixhawk czy wiele innych. Wraca do pozycji odczytanej z GPS w chwili startu.
W naze32 GPSowe sprawy nadal "beta" i nawet nie wiem czy jest już RTH (coś jest ale beta w cleanflight - https://github.com/cleanflight/cleanfli ... rn-to-home)
Działa tak jak piszesz - wraca sam w razie braku kontaktu z aparaturą lub wtedy kiedy mu każesz wracać. Po linii prostej przeważnie na określonej wysokości (a często jak jest wyżej niż minimalna rth to wraca na tej na której jest).
W naze32 GPSowe sprawy nadal "beta" i nawet nie wiem czy jest już RTH (coś jest ale beta w cleanflight - https://github.com/cleanflight/cleanfli ... rn-to-home)
Działa tak jak piszesz - wraca sam w razie braku kontaktu z aparaturą lub wtedy kiedy mu każesz wracać. Po linii prostej przeważnie na określonej wysokości (a często jak jest wyżej niż minimalna rth to wraca na tej na której jest).
Im wyżej tym bezpieczniej po lini prostej http://youtu.be/QYPVCWQw2Ww