Światła ksenonowe w autach

...wszystko związane z lampami wyładowczymi, HID i nie tylko...
Awatar użytkownika
bosss
Posty: 111
Rejestracja: czwartek 15 lis 2007, 21:56
Lokalizacja: jestem?

Światła ksenonowe w autach

Post autor: bosss »

[glow=red]Technologia ksenonowa, rewolucja w oświetleniu samochodowym[/glow]
1.Co to są światła kesenonowe w aucie?
Każdy kierowca widział na pewno samochody, których reflektory dają bardzo silne, lekko niebieskawe światło. Najczęściej spotyka się je w niemieckich autach klasy średniej i wyższej, jednak ostatnio coraz częściej można je spotkać w samochodach niższych klas. Wyjaśnię poniżej, na czym polega istota takich rozwiązań. W standardowych reflektorach mijania źródłem światła jest żarówka (czyli wynalazek z przed ponad 100 lat).
Wprawdzie nowoczesne żarówki halogenowe są bardzo wydajne, jednak ciągle ich sprawność jest niewielka, gdyż większość energii dostarczonej żarówce zamieniana jest w ciepło, a tylko niewielki procent w światło. Poza tym żarówki z czasem ulegają zużyciu, co dodatkowo powoduje osłabienie światła. W końcu żarówka się przepala i trzeba ją wymienić.
W reflektorach xenonowych nie ma żarówki, źródłem światła jest palnik wyładowczy. Jest to bańka szklana, zaopatrzona w dwie elektrody i wypełniona gazem szlachetnym – ksenonem (stąd nazwa). Po przyłożeniu napięcia do elektrod powstaje między nimi łuk elektryczny (czyli strumień plazmy w zjonizowanym gazie) o bardzo silnym świetle i białej barwie. Większość świateł samochodowych i lamp ulicznych daje barwę zbliżoną do żółtej, więc światło xenonowe wydaje się niebieskie lub fioletowe. W rzeczywistości jest ono białe, podobne do światła dziennego. Natężenie jest trzykrotnie większe niż z żarówki halogenowej (H4 – mijania), przy czym pobór prądu jest o 1/3 mniejszy.
Jednak nie wystarczy po prostu zmienić żarówki na palnik xenonowy. Aby rozpalić łuk potrzebne jest napięcie rzędu kilkunastu tysięcy volt, potem, aby go podtrzymać potrzebny jest prąd zmienny o napięciu ok. 85V. Do tego celu stosuje się tzw. przetwornice – są to skomplikowane urządzenia elektroniczne, zasilane z instalacji elektrycznej samochodu, które wytwarzają odpowiednie napięcia. Do jednego palnika zamontowana jest jedna przetwornica. Główne firmy produkujące przetwornice to Hella, Bosch, Philips i Valeo. Najczęściej stosuje się jedynie xenonowe światła mijania, długie mają żarówkę halogenową.

2.Na czym polega przewaga światła ksenonowego?
Światło ksenonowe w porównaniu z tradycyjnymi żarówkami ma dwie zasadnicze zalety: z jednej strony palnik ksenonowy daje dwa razy więcej światła niż nowoczesna żarówka H7, zużywając przy tym dwie trzecie energii, z drugiej strony dysponuje barwą światła zbliżonego do dziennego. W wyniku nadwyżki światła droga zostaje jaśniej i szerzej oświetlona. Wpływa to w istotny sposób na komfort jazdy i aktywnie na bezpieczeństwo.

3.Czy można wymienić żarówkę w reflektorze halogenowym (z żarówką halogenową np. H4) na palnik ksenonowy?
Nie. Reflektor ksenonowy, to nie tylko palnik ksenonowy. To przede wszystkim urządzenie sterujące, bez którego reflektor nie będzie działał.

4.Czy każdy kierowca może mieć reflektory ksenonowe?
I tak i nie. Są trzy drogi, dzięki którym można mieć w swoim aucie reflektory ksenonowe. Pierwsza- zakup auta z fabrycznie zamontowanymi reflektorami ksenonowymi (np. Opla Omega, Hondy Accord, VW Passata).
Druga- zamiana fabrycznych reflektorów na halogenowych na reflektory ksenonowe. Uwaga! Tylko do wybranych modeli aut, do których Hella oferuje specjalne zestawy montażowe (np. VW Golf, Ford Fokus, Mercedes klasy E, BMW "piątka", Audi A3). Oferta ta stale się poszerza. Nie można kupić auta z reflektorami halogenowymi i zmontować reflektora ksenonowego, który nie jest specjalnym zestawem akcesoryjnym, gdyż fabryczna instalacja samochodu nie jest do tego przystosowana (dotyczy to np. VW Passata)!
Trzecia- montaż dodatkowych, ksenonowych reflektorów dalekosiężnych. Szeroka gama takich reflektorów oznacza, że praktycznie każdy kierowca może je kupić. Najmniejszy na rynku reflektor dodatkowy, to DE XENON, który można wmontować w zderzak.

5.Dlaczego reflektory ksenonowe są taki drogie?
Głównym powodem jest stosowanie zaawansowanej technologicznie elektroniki, która poraża koszt reflektorów. Dotyczy to zarówno zapłonnika, jak również urządzenia samopoziomującego reflektor (w przypadku świateł mijania). Z technicznego punktu widzenia reflektory ksenonowe wymagają urządzenia, które zmienia prąd stały z wymagany prąd zmienny i wytwarza napięcie 20 000V wymagane do zapłony gazu znajdującego się w żarówce.

6.Dlaczego do ksenonowego świateł mijania potrzebne jest urządzenie czyszczące klosz reflektora- "spryskiwacz"?
Bardzo jasne światło ksenonowe mogłoby stanowić oślepienia jadących z przeciwka bez zastosowania dodatkowych środków, szczególnie wobec zmieniającego się obciążenia pojazdu (zmiana kąta padania) oraz zanieczyszczenia klosza (defleksja strumienia światła w obszar oślepienia). Przepisy homologacyjne biorą te uwarunkowania pod uwagę. Według ECE reflektory ksenonowe świateł mijania mogą być stosowane tylko wraz z automatycznym układem poziomowania reflektora oraz systemem oczyszczania klosza, uzależnionych od charakterystyki układu jezdnego pojazdu.

7.Palniki wyładowcze
W Europie powstał standard palników xenonowych (określony regulacją nr 99 Europejskiej Komisji Gospodarczej) i w handlu spotyka się jego dwa rodzaje: D2S do reflektorów projekcyjnych (soczewkowych) i D2R do reflektorów z lustrem parabolicznym (klasycznych). D1S z wbudowanym zapłonnikiem i najnowsze D4S XenEcco w których całkowicie wyeliminowano rtęć.
Trwałość palników jest bardzo wysoka, jedynie z czasem światło zmienia barwę (żarówka wygrzewa się) - jednak dzieje się to po stosunkowo długim czasie. Producenci podają żywotność palników na ok. 3000 godzin - to jest 180 tys km przejechanych z włączonymi światłami ze średnią prędkością 60km/h.
W związku ze zmianą barwy po czasie - w przypadku konieczności - powinno się wymieniać palniki parami. W Europie palniki xenonowe produkują głównie firmy: Osram (Xenarc), Philips i GE

8.Rodzaje reflektorów
Występują dwa podstawowe rodzaje reflektorów: tradycyjne paraboliczne i projektory soczewkowe. Dawniej jedynym sposobem na poprawne ukształtowanie wiązki światła było zastosowanie klosza z odpowiednio ukształtowaną mozaiką pryzmatów. Ostatnio dzięki zastosowaniu komputerowego projektowania odbłyśnika można było zrezygnować z mozaiki i zastosować gładką szybę. Bardzo wydajne są projektory soczewkowe, które składają się z parabolicznego odbłyśnika, przesłony formującej strumień światła i soczewki skupiającej. Projektory dają silnie skupioną wiązkę światła o wyraźnej granicy światło-cień.
W większości nowych samochodów stosuje się projektory bi-xenonowe. Pojedynczy projektor (soczewka) spełnia funkcję reflektora mijania, a po włączeniu świateł drogowych elektromagnes przesuwa specjalną przesłonę, odsłaniając część promienia zasłoniętą normalnie dla świateł mijania. Coraz częściej też występują reflektory z funkcją Dynamic - doświetlania zakrętów !

9.Przeróbka lamp
Najczęściej przerabia się tylko światła mijania, długie pozostawiając z klasyczną żarówką halogenową, jednocześnie przerabiając oryginalną instalację tak, aby xenonowe światła mijania nie gasły po włączeniu drogowych (jeżeli nie jest tak oryginalnie). Możliwa jest oczywiście przeróbka również świateł drogowych (a nawet przeciwmgielnych) ale jest to raczej nieuzasadnione ekonomicznie.
Są oczywiście możliwe przeróbki tylko świateł drogowych lub przeciwmgielnych w przypadku, jeżeli ktoś nie chce ingerować w główne reflektory. Do samochodów sportowych lub terenowych możliwy jest montaż dodatkowych xenonowych reflektorów dalekosiężnych.
Oto kilka informacji o rodzajach reflektorów stosowanych najczęściej w samochodach. Teoretycznie możliwa jest przeróbka każdego rodzaju, ale najlepsze efekty uzyskuje się w przypadku reflektorów soczewkowych. Efekt przeróbki jest wtedy identyczny z oryginalnymi xenonami sprzedawanymi za dopłatą w fabrycznych samochodach.

10.Co o przeróbkach mówią przepisy?
Jeżeli auto fabrycznie montowane ma reflektory xenonowe, to aby przejść proces homologacji powinno być wyposażone w wysokociśnieniowe spryskiwacze lub wycieraczki, i posiadać system samopoziomowania. Dotyczy to jednak homologacji, czyli zatwierdzenia do sprzedaży nowego samochodu. W przypadku przeróbek przepisy nie mówią nic na temat specjalnych wymagań co do lamp xenonowych.
Obowiązujące “Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 16 grudnia 2003 w sprawie zakresu i sposobu kontroli technicznej pojazdów” o reflektorach mówi jedynie o ich ilości, barwie światła, rozmieszczeniu, sposobie przełączania, widocznej granicy światła-cienia, ustawieniu świateł, i sile świecenia. Nie ma tam rozróżnienia na światła zwykłe i wyładowcze, nie ma też mowy o samopoziomowaniu i oczyszczaniu. Wynika z tego, że dodatkowe systemy nie są wymagane (ale oczywiście możliwe do zainstalowania).
O ile system czyszczenia jest dosyć łatwy do zrealizowania i raczej potrzebny (brud zbierając się na szybach reflektorów ogranicza strumień światła i rozprasza go, powodując oślepianie innych), to system samopoziomowania jest bardzo drogi i trudny do zrealizowania. Większość samochodów wyposażonych jest w elektryczny korektor ustawienia świateł w kabinie kierowcy, więc mając świadomość posiadania bardzo silnych świateł, dobrze jest korygować ustawienie w przypadku obciążenia tyłu.
W praktyce reflektory soczewkowe przerobione na xenonowe zewnętrznie, niemożliwe są do odróżnienia od fabrycznych xenonów. Dobrze ustawione nie będą oślepiały!


Z racji żę autora nie ma podaje
źrodło1 żródło 2
EDC: Nitecore Sens Mini CR2
Backup: Fenix PD12 CR123
Czołówka: Fenix HP05
Thrower: SkyRay KING
Rower: Nitecore P25 Smilodon
kodi
Posty: 482
Rejestracja: piątek 07 gru 2007, 16:42

Post autor: kodi »

ad 5. (literówka - nie poraża a podraża). Poza tym z ta cena elektroniki to bzdura. Koszt produkcji przetwornicy spelniajacej normy CE w Chinach to niecale 1,8$, koszt jej kupienia (bez transportu) dla odbiorcy koncowego to niecale 10$. Najdrozsze sa palniki - ok 12$. To wszystko sa ceny przy zakupie oddzielnych elementow. Caly, kompletny, zapakowany zestaw (2x przetwornice z zaplonnikami, palniki, kable) to 45$ przy zakupie 1000 sztuk.
kisi
Posty: 743
Rejestracja: poniedziałek 26 lis 2007, 08:41
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: kisi »

Cały punkt 10 to jedna wielka bzdura!
Proponuje przeczytać artukuł w AUTO MOTO SERWIS 1/2007 w ktorym jest wszytsko wyjaśnione.
Ze swej strony chciałbym tylko przytoczyć podstawę prawną ktora obowiązuje od roku 2005 (w artykule ktos powoluje sie na rozporządzenie z roku 2003 a wiec przestarzałe!). Chodzi o Prawo o ruchu drogowym (DzU z 2005r. nr 108, poz. 908 ze zmianami).
Wynika z niej ze w pojazdach mozna stosować tylko i wylacznie lampy i reflektory homologowane razem z pojazdami lub do pojazdów danej marki!

Z artukułu wynika ze: niedozwolone jest montowanie zarowek xenonowych w lampach halogenowych. itd itp

Rowniez wynika z artykulu ze wszelkiego rodzaju zmiany wykraczające poza "Prawo o ruchu drogowym" powinny w przypadki kontroli na stacji kontroli pojazdów zakończyć sie wyniekiem NEGATYWNYM.

Nie chce cytować calego artykulu bo to sie mija z celem. Proponuje przeczytac samemu co i jak.
Awatar użytkownika
bosss
Posty: 111
Rejestracja: czwartek 15 lis 2007, 21:56
Lokalizacja: jestem?

Post autor: bosss »

Na swoje usprawiedliwienie mam tylko tyle ze nie ja to pisałem i ze pochodzi do ze zrodla podanego pod tekstem.Jeżeli cos sie zmienilo niech ktos kto jest na bierzaca napisze jak wygladaj przepisy a ja weedytuje post...
EDC: Nitecore Sens Mini CR2
Backup: Fenix PD12 CR123
Czołówka: Fenix HP05
Thrower: SkyRay KING
Rower: Nitecore P25 Smilodon
intermario

Post autor: intermario »

co do przeróbek, to wypytałem kumpla diagnostę i sprawa ma się tak:
Homologacja to podstawa - nowe auto uzyskuję taką na cały zestaw w skrócie : światło + spryskiwacz + układ automatycznie poziomujący.
Wszelkie przeróbki, czyli dodatkowo montowane bądź wymienione układy powinny być zgodne z prawem o ruchu drogowym oraz powinny być homologowane, markowi producenci na ogól dostawcy OEM mają w swojej ofercie układy homologowane które można stosować w samochodach.

Co do przeglądu różnie to może wyglądać, zależeć od "roztropności" diagnosty czy się połapie że w np BMW serii 3 z roku XX nie miało w seryjnej produkcji lamp ksenonowych bądź miało od czerwca na przykład a właściciel takowe zainstalował w modelu z kwietnia. Słyszałem o fachowcach co piaskują zwykłe klosze i montują ksenony do każdego auta... z tym może być ciężko na przeglądzie.
kisi
Posty: 743
Rejestracja: poniedziałek 26 lis 2007, 08:41
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: kisi »

intermario pisze:co do przeróbek, to wypytałem kumpla diagnostę i sprawa ma się tak:
Homologacja to podstawa - nowe auto uzyskuję taką na cały zestaw w skrócie : światło + spryskiwacz + układ automatycznie poziomujący.
Wszelkie przeróbki, czyli dodatkowo montowane bądź wymienione układy powinny być zgodne z prawem o ruchu drogowym oraz powinny być homologowane, markowi producenci na ogól dostawcy OEM mają w swojej ofercie układy homologowane które można stosować w samochodach.
Poprawię Cię: "...które można stosować w ODPOWIEDNICH samochodach".
I tak homologowane lampy xenonowe sa do Golfa i pomimo ze beda pasować do Passata to juz nie WOLNO ich tam zastosować. Dziwne ale okazuje sie ze homologacja dotyczy pojazdu do ktorego lampy sa przeznaczone.
intermario pisze: Co do przeglądu różnie to może wyglądać, zależeć od "roztropności" diagnosty czy się połapie że w np BMW serii 3 z roku XX nie miało w seryjnej produkcji lamp ksenonowych bądź miało od czerwca na przykład a właściciel takowe zainstalował w modelu z kwietnia. Słyszałem o fachowcach co piaskują zwykłe klosze i montują ksenony do każdego auta... z tym może być ciężko na przeglądzie.
Diagnosta w miejscu w ktorym pracuje powiedział mi tak ze zdarzają sie przypadki kiedy to np. maluchem koles przyjezdza i na zarzut ze barwa świateł jest nieprawidłowa wyjezdza za brame 2 metry - zmienia żarówki i pojazd przechodzi badanie. Po czym zaraz po wyjezdzie na oczach diagnosty zmienia spowrotem na te ktore miał pierwotnie. Musi uplynąc sporo czasu zanim zmieni sie mentalność ludzi. Czasy PRLu minely kiedy to ludziska szczycili sie jak minąć przepisy.
Awatar użytkownika
lediko
Posty: 31
Rejestracja: piątek 23 lis 2007, 17:51
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: lediko »

wczoraj mało nie oślepłem przez te ksennony, szlak mnie trafia jak widze te p... swiatla bajer dla dresow i tyle... nie zainstaluje ich sobie za chiny ludowe

nie wiem czy wiecie, ale ksenony zostały wprowadzone na rynek dopiero wowczas, jak lobby WYMUSILO* na roznych organach dajacych homologacje to, ze w przypadku ksenonow nie musza obowiazywac normy dla halogenow i w zamian jedni maja kase, a my ryzykujemy smierc na drodze, bo jakis dres sobie kupi na allegro... ach szkoda gadac.

* - jest to informacja, ktora posiadam od jednego z polskich producentow swiatel samochodowych, ale na oko wydaje sie to byc prawda
XLamp, czy nie XLamp... Oto jest pytanie.
Awatar użytkownika
Bocian
Site Admin
Posty: 3157
Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 21:21
Lokalizacja: Wiskitki

Post autor: Bocian »

A jako ciekawostkę powiem że w nowym Audi A8 mają być (albo być może już są) światła mijania w technologii LED.

Edit: Mają być :mrgreen:
http://www.ae-plus.com/key%20topics/kt-lighting-news3.htm
Sometimes darkness can show you the light
Awatar użytkownika
Dex-ter
Posty: 716
Rejestracja: piątek 11 sty 2008, 18:17
Lokalizacja: wracają Litwini?

Post autor: Dex-ter »

Bocian pisze:A jako ciekawostkę powiem że w nowym Audi A8 mają być (albo być może już są) światła mijania w technologii LED.

Edit: Mają być :mrgreen:
http://www.ae-plus.com/key%20topics/kt-lighting-news3.htm
A w marcu tego roku, wchodzi do sprzedaży nowe ( piękne ) Audi A4 ze światłami ( jedni twierdza, że wyłącznie postojowymi, inni, że mijania ) opartymi na technologii LED ;).

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
rzymo
Posty: 112
Rejestracja: sobota 17 lis 2007, 15:05
Lokalizacja: Grudziądz

Post autor: rzymo »

Bocian pisze:(...)
Po 1 Ravenie na na stronę i jest :)

Właściwie to średnio biorąc ile lm mają światła mijania - okolice 800?
Awatar użytkownika
Bocian
Site Admin
Posty: 3157
Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 21:21
Lokalizacja: Wiskitki

Post autor: Bocian »

Bardziej okolice 2000+/- 100,200lm dla standardowych żarówek H1, H7 o mocy 55W.
Sometimes darkness can show you the light
intermario

Post autor: intermario »

Cadillac Escalade Platinum - światła w całości oparte na technologi LED LINK

Obrazek -
źródło: http://edageek.com/2008/01/16/osram-led-hella

Bocian - Dzięki za fajną stronkę :-)

A co do nowinek o Audi nowym A4 ( B8 ) to przedpremierowo specjalnie dla Was malutki fragment wnętrza - co mi na zawodowym garbie spoczywa

Obrazek
ODPOWIEDZ