Tylne światło na diodach
Tylne światło na diodach
Witam mam zamiar zrobić tylne światło do motocykla na diodach LED. Światło pozycyjne będzie na 8 diodach 12v podłączonych równolegle z opornikami oraz śwatło stopu także na 8 diodach lecz bez oporników. Mam zamiar dać takie oporniki by ograniczyć delikatnie intensywność świecenia diod pozycyjnych aby światło stop było bardziej jaskrawe. Co o tym myślicie może macie jakieś pomysły?? Pozdrawiam!!
-
- Posty: 602
- Rejestracja: wtorek 29 lip 2008, 02:49
- Lokalizacja: podlasie
Jakich? Jak zwykłe 5mm to nie za bardzo.Tomeketx pisze:Światło pozycyjne będzie na 8 diodach
czy dobrze zrozumiałem, że chcesz dać 16 diod, a 8 włączało by się tylko przy hamowaniu?Tomeketx pisze:śwatło stopu także na 8 diodach lecz bez oporników
Jeżeli tak to to jest głupi pomysł. Lepiej zrobić tak żeby te 16 diod świeciło się cały czas, a po wciśnięciu hamulca świeciły się też wszystkie ale jaśniej (do pozycyjnych oporniki o większym oporze a do stopu o mniejszym)
Sam myślałem o zrobieniu czegoś takiego (tylko że w samochodzie ) ale gdy się dowiedziałem ile kosztują porządne diody (czerwone CREE na allegro kosztują 15zł/szt) i że mogą być problemy z brakiem homologacji przez takie światła to się na razie wstrzymałem (ale na pewno wrócę jeszcze do tego tematu )
Fluxy mają podobną cenę do do innych "standardowych" diod, bo to właściwie te same diody, tylko w innych obudowach. Mają inny kąt emitowania światła. Do tego typu zastosowania chyba najlepiej nadają się diody o dużym kącie, czyli popularne "fluxy" warunek ten spełniają. Można pomyśleć o "fluxach" z więcej, niż jedną strukturą, a co za tym idzie większym prądzie płynącym i większej ilości światła z jednej diody. Jednak ich specyficzna kwadratowa obudowa i nóżki z "pogrubieniami" mogą sprawić problem. Ostatnio pojawiły się okrągłe diody 4,8 mm "z płaskim czołem", które mają podobny kąt do "fluxów", a nie sprawiają problemów z montażem. Jednak na alledrogo jeszcze nie widziałem diod czerwonych w tego typu obudowie.
Piotrek K. podał fajny pomysł na sposób działania światła! Myślę, że nie powinno być żadnym problemem techniczne rozwiązanie tego (jak by co, to prościutki schemacik mogę przesłać)!
Diody czerwone mają ok. 2 V napięcie przewodzenia, więc można podłączyć 5 w szeregu i do tego dołożyć oporniki ustalające prąd. Przy takim układzie będziemy mieli spore różnice w świeceniu w zależności od napięcia na akumulatorze. Gdyby dać 4 diody w szeregu i oporniki, wtedy trochę energii ulatywałoby w postaci ciepła, ale byłyby mniejsze różnice w jasności diod. Ewentualnie można zastosować np. LM317 w konfiguracji źródła prądowego, co ładnie ustabilizowałoby nam prąd na diodach (nie wyklucza to jednocześnie zmiany tego prądu podczas "stop"!).
Piotrek K. podał fajny pomysł na sposób działania światła! Myślę, że nie powinno być żadnym problemem techniczne rozwiązanie tego (jak by co, to prościutki schemacik mogę przesłać)!
Diody czerwone mają ok. 2 V napięcie przewodzenia, więc można podłączyć 5 w szeregu i do tego dołożyć oporniki ustalające prąd. Przy takim układzie będziemy mieli spore różnice w świeceniu w zależności od napięcia na akumulatorze. Gdyby dać 4 diody w szeregu i oporniki, wtedy trochę energii ulatywałoby w postaci ciepła, ale byłyby mniejsze różnice w jasności diod. Ewentualnie można zastosować np. LM317 w konfiguracji źródła prądowego, co ładnie ustabilizowałoby nam prąd na diodach (nie wyklucza to jednocześnie zmiany tego prądu podczas "stop"!).
Dubito ergo sum!
-
- Posty: 602
- Rejestracja: wtorek 29 lip 2008, 02:49
- Lokalizacja: podlasie
Tylko pare razy widziałem światła LEDowe które porządnie świeciły (stop był wyraźnie widoczny) i one na pewno nie były zrobione na super fluxach, 5mm, 10mm i innych nie chłodzonych wynalazkach. Były to jakieś power ledy dodatkowo z odbłyśnikiem 9 sztuk na stronę samochodu. Moim zdaniem taki superflux włączony na max prądzie nadaje się tylko na pozycyjne, a stopy trzeba by było już zrobić na żarówce.
Piotrek K., bez problemu czerwone ledy 20k mcd będa widoczne z ponad 500m
We Wrocq sporo takich samochodów widać, nawet był wątek na grupie lokalnej o oślepianiu listwami led podpiętymi do świateł stopu na wysokości oczu.
We Wrocq sporo takich samochodów widać, nawet był wątek na grupie lokalnej o oślepianiu listwami led podpiętymi do świateł stopu na wysokości oczu.
użytkownik zbanowany za niekoleżeńskie zachowanie (m.in. wykasowanie wartościowych treści ze swoich postów)
-
- Posty: 602
- Rejestracja: wtorek 29 lip 2008, 02:49
- Lokalizacja: podlasie
Te 500m to w dzień czy w nocy?Dominik pisze:czerwone ledy 20k mcd będa widoczne z ponad 500m
Diody takie?
-
- Posty: 602
- Rejestracja: wtorek 29 lip 2008, 02:49
- Lokalizacja: podlasie
Z takimi LEDami to jeszcze bym zaryzykował ale nie ze zwykłymi 5mm. Stopy mają być widoczne nawet gdy jesteśmy oślepiani np. gdy słońce przed zachodem świeci nam bezpośrednio w oczy lub gdy oświetla tył (w tym światła) poprzedzającego nas pojazdu.
Przy takich diodach nie sprawdził by się chyba jednak zauważony przezemnie patent ze zmienną jasnością (myślę że powodem mogła by być zbyt mała różnica w jasności i/lub za słabe światło pozycyjne) i trzeba by było zrobić jak pisał Tomeketx czyli połowa diod na światło pozycyjne a połowa na STOP
PS. Chociaż jak już pisałem wcześniej, najchętniej w tego rodzaju zastosowaniu widziałbym coś takiego CREE CZERWONA 50lm@350mA, prąd max. 700mA
Przy takich diodach nie sprawdził by się chyba jednak zauważony przezemnie patent ze zmienną jasnością (myślę że powodem mogła by być zbyt mała różnica w jasności i/lub za słabe światło pozycyjne) i trzeba by było zrobić jak pisał Tomeketx czyli połowa diod na światło pozycyjne a połowa na STOP
PS. Chociaż jak już pisałem wcześniej, najchętniej w tego rodzaju zastosowaniu widziałbym coś takiego CREE CZERWONA 50lm@350mA, prąd max. 700mA
Przecież można policzyć ile mniej więcej lm daje zwykła żarówka 12v5w - świtała pozycyjne i 12v21w światła STOP i dobrać ilość diod. W niektórych samochodach widziałem właśnie że pozycyjne i stop było wykonane na tych samych diodach, tylko wysterowane innymi prądami.
BTW w krakowskich tramwajach Bombardier NTG6/2 są właśnie tylne światła wykonane na diodach, wydaje mi się ze jest tam około 10-15 ledów na stronę i wyglądają na jakieś 5mm. Kierunkowskazy też są na ledach, a z przodu chyba ma HID'y bo jakoś tak na niebiesko świeci .
BTW w krakowskich tramwajach Bombardier NTG6/2 są właśnie tylne światła wykonane na diodach, wydaje mi się ze jest tam około 10-15 ledów na stronę i wyglądają na jakieś 5mm. Kierunkowskazy też są na ledach, a z przodu chyba ma HID'y bo jakoś tak na niebiesko świeci .
-
- Posty: 602
- Rejestracja: wtorek 29 lip 2008, 02:49
- Lokalizacja: podlasie
Znalazłam coś takiego http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 16:PL:HTML
[ Dodano: Sob Lut 21, 2009 8:27 pm ]
Nie wiem czy to nie odbiega zbytnio od tematu ale może kogoś zainteresuje http://www.motofakty.pl/artykul/regulac ... jnego.html
Z tego wynika, że moc świetlna (na jedną stronę samochodu lub na motocykl) przy włączonym stopie powinna wynosić (21W+5W) x ~20 lumenów/Wat (dla żarówki) = ~520 lumenów, a na pozycyjnych 520/5= ~104 lumeny. Trzeba by było dać zatem np. 10 diod CREE zasilonych prądem 350mA (albo mniej zasilonych większym prądem ), lub 20 takich albo duuuuużo pięcio milimetrowych . Pozostaje jeszcze sprawa kąta świecenia takich świateł6.2.4.2. jeżeli tylne światło pozycyjne (boczne) jest wzajemnie sprzężone ze światłem stop, rzeczywiście zmierzony stosunek między natężeniem światła włączonych jednocześnie obu świateł i natężeniem włączonego jedynie tylnego światła pozycyjnego (bocznego) musi wynosić co najmniej 5:1 w polu wyznaczonym przez poziome linie proste przechodzące przez ± 5º V oraz pionowe linie proste przechodzące przez ± 10º H tabeli rozsyłu światła. Jeżeli światła stop posiadają dwa poziomy natężenia, wymaganie to musi zostać spełnione, gdy włączone jest użytkowanie nocne.
[ Dodano: Sob Lut 21, 2009 8:27 pm ]
Nie wiem czy to nie odbiega zbytnio od tematu ale może kogoś zainteresuje http://www.motofakty.pl/artykul/regulac ... jnego.html
Piotrek K., musisz się jeszcze sporo nauczyć w tym zakresie
Żarówki w światłach stopu to najczęściej zwykłe próżniówki 7 lumenów / W.
Natężenie mierzone jest za pomocą luksometru i niema zbyt wiele wspólnego ze strumieniem świetlnym. Powyższy zapis oznacza ni mniej ni więcej, że światła stopu muszą być 5x bardziej jaskrawe (natężenie źródła w kandelach ma być 5x większe) od świateł stopu w zakresie kątowym +/- 10* co preferuje użycie ledów 5mm z całkowitym kątem rozsyłu +/- 10*.
Wartość natężenia światła dla świateł stopu ma zawierać się pomiędzy 40 a 100 cd i pomiar jest dokonywany z odległości 1m.
Żarówki w światłach stopu to najczęściej zwykłe próżniówki 7 lumenów / W.
Natężenie mierzone jest za pomocą luksometru i niema zbyt wiele wspólnego ze strumieniem świetlnym. Powyższy zapis oznacza ni mniej ni więcej, że światła stopu muszą być 5x bardziej jaskrawe (natężenie źródła w kandelach ma być 5x większe) od świateł stopu w zakresie kątowym +/- 10* co preferuje użycie ledów 5mm z całkowitym kątem rozsyłu +/- 10*.
Wartość natężenia światła dla świateł stopu ma zawierać się pomiędzy 40 a 100 cd i pomiar jest dokonywany z odległości 1m.