Lampy metalohalogenkowe w domu

dane techniczne, wykazy, dokumentacje, zestawienia, linki do pomocnych stron...
amisiek
Posty: 570
Rejestracja: poniedziałek 16 lip 2012, 18:50
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: amisiek »

Niestety wpadki czasami się zdarzają. Czasami trzeba po prostu wymienić lampę. Rzadko, bo rzadko, ale bywa i tak.
Odnośnie do mocy, to optimum jakości światła i wydajności miniaturowych lamp metalohalogenkowych wypada przy 150W dla starszych lamp CDM-T 150/942 (ta konstrukcja ma już kilkanaście lat i nadal jest niezła) i 70W dla nowszych o ciepłej barwie z serii np. Evolution Philipsa. Zwracam uwagę na te nowe lampki, gdyż w serii mają sprawność sporo powyżej 100lm/W, rekord to blisko 110lm/W (chyba nie ma na rynku świetlówki o takiej sprawności, tanie kompakty mają o połowę gorszą!). Barwa 930 jest bardzo zrównoważona przy Ra>93 i to światło ciężko na oko odróżnić od żarówki halogenowej większej mocy. Różnica jest naprawdę niewielka a jakość światła nieporównywalna z żadną świetlówką kompaktową na rynku (sprawdzałem!).
W praktyce przewody między układem zapłonowym a lampą miałem krótkie (max 1m, najdłuższe przy oprawie stojącej Ikea Kroby, mniej niż 2m) ale stosowałem normalne instalacyjne i dawały radę. Taki komplet świeci u mnie już rok ze statecznikiem Osram Powertronic 150W oraz lampką Osram HCI-T 150/NDL (odpowiednik CDM-T 150/942 Philipsa, niemal identyczne osiągi).
Różnica między starszymi lampkami Osram i Philipsa jest taka, że lampki Philipsa miewają minimalnie różowy zafarb. Z kolei lampki GE były "bardziej niż Osram" - wchodząc minimalnie w turkus. Osram miewa z kolei minimalnie zbyt niebieskie światło - to są naprawdę drobiazgi, nie widać ich nawet na nastawach kamery na szarej kartce Kodaka, ale tak po prostu jest. Detal, na który zwrócił uwagę mój kolega, który jest artystą malarzem i rozróżnia więcej odcieni czerwieni niż ja mogę nazwać wszystkich barw razem.
Odnośnie do lamp 20W - to jest tak, że dopiero niedawno pokazały się lampki w barwie 930, ale jakość światła tych źródełek ustępuje najnowszym lampkom 35W i 70W. Także 20W to taka proteza. Optimum wypada wyżej - polecam nie mniej niż 35W i nie więcej niż 150W na źródełko. To są sprawdzone konstrukcje w praktyce i parę mieszkań już jest tym oświetlanych ku uciesze oczu mieszkańców. Kto raz przetestuje jakość światła MH i pogodzi się z wymaganiami tego źródła, ten chyba nigdy nie wróci do badziewnych świetlówek kompaktowych!
fotorondo
Posty: 1338
Rejestracja: niedziela 01 gru 2013, 18:44
Lokalizacja: warszawa

Post autor: fotorondo »

W ostatnim zdaniu popieram kolegę amisiek w całej rozciągłości.
PawelPe
Posty: 71
Rejestracja: niedziela 04 lis 2012, 10:54
Lokalizacja: Poznań

Post autor: PawelPe »

Wezmę sobie amisiek Twoje uwagi do serca. Dotychczas, z jednej strony wszystko co wyczytałem na forum odnośnie MH sprawdziło się, z drugiej strony i tak musiałem przekonać się na własnej skórze by uwierzyć. Taka to już natura ludzka : -)

Które stateczniki elektroniczne są godne polecenia pod względem niezawodności oraz głośności?
Wyczytałem że Tridonic jest OK, model 70 jest cichszy od 35/70 (fakt - mój 35/70 z około metra słychać), a jak 2x35 i jak Powertroniki OSRAMA, Philipsy, TCI, BAG, inne?
Awatar użytkownika
marmez
Posty: 2879
Rejestracja: sobota 08 sty 2011, 19:19
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Post autor: marmez »

Philipsy różnie, raz są ciche jak dobry Tidonic, a raz piszczą głośno. Trudno mi powiedzieć, czy zależy to od przegrzania, czy zużycia czy czego.
Tekst podpisu:
Podpis - dozwolona ilość znaków: 255
amisiek
Posty: 570
Rejestracja: poniedziałek 16 lip 2012, 18:50
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: amisiek »

Polecam Tridonic (świetne są, kilkanaście sztuk świeci w różnych instalacjach i żadna nie padła, są cichutkie) oraz Osram. Osram minimalnie brzęczy podczas startu, ale potem jest już cichutki. Mam tylko wrażenie, że PowerTronic 150W wydziela więcej światła niż Tridonic o tej samej mocy. Być może to tylko moje wrażenie.
Niestety Philips 35W bywa różny - jedna sztuka brzęczy i piszczy, druga jest cichutka jak Tridonic. Potwierdzam powyzsze doświadczenie ze statecznikami tej firmy. Nie sprawdzałem wyższych mocy, resztę mam albo na elektromagnetykach (250W, 400W) albo na statecznikach Osram i Tridonic.
PawelPe
Posty: 71
Rejestracja: niedziela 04 lis 2012, 10:54
Lokalizacja: Poznań

Post autor: PawelPe »

Nie powstrzymałem się i kupiłem dziś na Allegro zapłonniki elektroniczne: Osram 2x35W oraz TCI 70W (w bardzo atrakcyjnych cenach były). Ma ktoś doświadczenie, czy ten Osram działa w konfiguracji 1x35 i 2x35 czy tylko 2x35? Datasheet nie pokazuje konfiguracji 1x35 ale i nie ma nigdzie wprost informacji że tylko 2x35.

Chciałbym zapewnić dziecku dobre oświetlenie do nauki i przerobić lampę IKEA TERTIAL na MH. Czy zastosowanie np. HCI PAR20 + zapłonnik na kablu poza lamą to odpowiednia droga? Boję się, że światła będzie za dużo. Datasheet podaje że to generuje światłość 5000 cd (reflektor 30 stopni). Dużo to czy mało?
Znalazłem w dobrej cenie MH 20W ale na G8,5 więc trza by rzeźbić jakąś przejściówkę na E27 i szukać zapłonnika 20W (pewnie swoje będzie kosztował), a przede wszystkim nie jest to reflektor a zwykła bańka emitująca światło na wszystkie strony.

I znów mam garść pytań.
Jaki jest efekt przebicia na kablach podczas uruchamiania MH? Coś huknie, spali zapłonnik, czy tylko korek wyskoczy? Czy zapłonnik jest przygotowany na taki wypadek (rozłączy się zaraz po przebiciu)? Jakie jest napięcie prądu zasilającego lampy MH, po zapłonie, podczas regularnej jej pracy (powiedzmy 70W).
ptja
Posty: 2414
Rejestracja: poniedziałek 31 gru 2012, 12:44
Lokalizacja: Łódź

Post autor: ptja »

PawelPe pisze:Jakie jest napięcie prądu zasilającego lampy MH, po zapłonie, podczas regularnej jej pracy (powiedzmy 70W).
około 75-80V. Zerknij do datasheeta, np. : http://www.osram.com/osram_com/products ... =ZMP_58103
--
pozdrawiam,
Jarek Andrzejewski
amisiek
Posty: 570
Rejestracja: poniedziałek 16 lip 2012, 18:50
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: amisiek »

Moje 0,03zł - przeróbka takiej oprawy na MH nawet 20W to trochę zbyt dużo światła w jednym kawałku. 35W daje ponad 3000lm i gdy to skierujesz na metr kwadratowy (tak jak w takiej lampce) będziesz mieć 3000lx minus straty. W przypadku nowych lampek 20W na wyjściu masz z grubsza 2000lm, czyli odpowiednik żarówki 150W - a to trochę dużo jak na oprawę biurkową, która ma precyzyjnie oświetlać niewielką powierzchnię. Dla oczu dzieci najlepiej będzie, gdy użyjesz dwóch lampek 35W /930 świecąc na sufit, by oświetlenie było rozproszone.
Jeśli układ zapłonowy jest porządnie zrobiony, to wykrywa zwarcie przewodów (traktuje to jak szczególną awarię lampy) i wyłącza zasilanie. Niektóre gorsze układy (w tym elektromagnetyczne) nadal zasilają lampę i statecznik się dosć mocno nagrzewa - jest przeciążony. Po wzroście temperatury zadziała zabezpieczenie termiczne, wbudowane w większość z porządnych stateczników.
Dlatego zrobiłbym inaczej - do oprawy Ikea Tertial wkręciłbym porządną lampę LED o mocy rzędu 5W (CCT=3000K CRI>85, brak tętnienia w takt sieci), by dawała precyzyjne oświetlenie do czytania, a resztę pomieszczenia oświetliłbym lampami metalohalogenkowymi CDM-T evolution HCI-Tc 35W /930. Układ zapłonowy 2x35 jest przystosowany do pracy z dwiema lampami i dlatego tak będzie go lepiej eksploatować. Z kolei dwa źródła umożliwią lepsze rozproszenie światła w pokoju, a to będzie z zyskiem dla oczu dzieciaków.
Nadmienię, że JEDNA skierowana na biały sufit oprawa Lival Mini 35W (ma naprawdę niezłą optykę) z lampką CDM-Tm 35W/930, około 3000lm sprawia, że okno w kuchni jest najjaśniejsze ze wszystkich okien kuchennych w pionie. Dzieci muszą mieć dobre światło, dlatego proponuję dwa podobne źródełka, ale tak zainstalowane, by nie powodować olśnień.
neutrinus
Posty: 534
Rejestracja: piątek 09 wrz 2011, 16:16
Lokalizacja: wrocław
Kontakt:

Post autor: neutrinus »

amisiek: masz jakieś dobre, tanie źródło tych lival mini? Bardzo mi one się podobają..
amisiek
Posty: 570
Rejestracja: poniedziałek 16 lip 2012, 18:50
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: amisiek »

Kupiłem kiedyś cztery sztuki na Allegro, teraz już niestety nie mam. Jako ciekawostkę powiem, że mają stateczniki Philipsa wyprodukowane w Polsce. Źródełko to CDM-Tm mini 35/930.
neutrinus
Posty: 534
Rejestracja: piątek 09 wrz 2011, 16:16
Lokalizacja: wrocław
Kontakt:

Post autor: neutrinus »

znalazłem oprawę IKEA MINUT:
http://www.ikea.com/pl/pl/catalog/products/90188856/

Obrazek

Jest od spodu zabudowana szkłem, rozważam czy nie jest to idealna baza pod MH - ochroni przed ewentualnym wybuchem, duża mleczna kula rozproszy światło. Jak sądzicie? Czy 70W się tam nie ugotuje? Czy takie szkło wspomoże w ewentualnym wybuchu?
Awatar użytkownika
marmez
Posty: 2879
Rejestracja: sobota 08 sty 2011, 19:19
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Post autor: marmez »

Lampa MH 70W się na pewno nie ugotuje, one są przystosowane do pracy w małych zamkniętych oprawach, pytanie z czego jest zrobiona sama oprawa, czy tam nie ma jakiś plastików w środku, do jakiej mocy producent ją przewidział, nic nie widzę w sklepie na ten temat. (W dawnych czasach na lampie byłą moc jaką maksymalnie żarówkę można władować...)

A to szkło z dołu też matowe? jeżeli tak, to super, jeżeli zwykłe, to lepsze by było matowe, żeby takie ostre światło nie leciało.
Tekst podpisu:
Podpis - dozwolona ilość znaków: 255
neutrinus
Posty: 534
Rejestracja: piątek 09 wrz 2011, 16:16
Lokalizacja: wrocław
Kontakt:

Post autor: neutrinus »

marmez pisze:Lampa MH 70W się na pewno nie ugotuje, one są przystosowane do pracy w małych zamkniętych oprawach, pytanie z czego jest zrobiona sama oprawa, czy tam nie ma jakiś plastików w środku, do jakiej mocy producent ją przewidział, nic nie widzę w sklepie na ten temat. (W dawnych czasach na lampie byłą moc jaką maksymalnie żarówkę można władować...)

A to szkło z dołu też matowe? jeżeli tak, to super, jeżeli zwykłe, to lepsze by było matowe, żeby takie ostre światło nie leciało.
Tak, od spodu matowe. I tak muszę oprawę przemodelować więc plastiki odpadną :) Najchętniej bym jeszcze zostawił od góry otwory wentylacyjne..
Gregor887
Posty: 335
Rejestracja: wtorek 04 wrz 2012, 14:12
Lokalizacja: Łódź

Post autor: Gregor887 »

neutrinus pisze:Najchętniej bym jeszcze zostawił od góry otwory wentylacyjne..
Tylko żeby przez nie światło nie "wyciekało".
Awatar użytkownika
marmez
Posty: 2879
Rejestracja: sobota 08 sty 2011, 19:19
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Post autor: marmez »

neutrinus pisze:Najchętniej bym jeszcze zostawił od góry otwory wentylacyjne..
Nie ma sensu, to nie LED :) Bez wentylacji Ci mniej kurzu i much wejdzie tam. Mam 70W w matowej kuli o mniejszej średnicy niż 25cm, raczej coś koło 20cm, może 18. Po nagrzaniu latem była lekko gorąca i tyle... Przewody w niej mam w silikonowej izolacji, bez plastików żadnych. Nie ma o nic strachu.

Pozdrawiam.
Tekst podpisu:
Podpis - dozwolona ilość znaków: 255
ODPOWIEDZ