Martwy akumulator AGM w dwuletnim aucie
Dlatego taki układ ELM jest bezpieczny ponieważ "plug &play" (bez dodatkowych kombinacji, ze sprzętem i oprogramowaniem) i nic w zasadzie nie można zrobić poza wykasowaniem błędów (i to nie wszystkich) i odczytem parametrów.
Do Renówki kupiłem CLIPA (interfejs) głównie po to aby w silniku 2.0 DCI zmienić świece żarowe. Niestety nie mogę znaleźć tej opcji. - osoby które wiedzą o czym mówię proszę o ewentualny komentarz i pomoc - innych (tych którzy nie wiedzą o co chodzi w tym konkretnym silniku proszę o powstrzymanie się od komentarzy)
Do Renówki kupiłem CLIPA (interfejs) głównie po to aby w silniku 2.0 DCI zmienić świece żarowe. Niestety nie mogę znaleźć tej opcji. - osoby które wiedzą o czym mówię proszę o ewentualny komentarz i pomoc - innych (tych którzy nie wiedzą o co chodzi w tym konkretnym silniku proszę o powstrzymanie się od komentarzy)
Ostatnio zmieniony piątek 31 paź 2014, 21:39 przez ww296, łącznie zmieniany 2 razy.
Ech... Lagun z tym silnikiem i z takim "problemem" było tak mało, że jest bardzo niewielkie prawdopodobieństwo posiadania przez innego użytkownika tego forum takiego samochodu i tej usterki.
a chodzi po prostu o to, że seryjne świece żarowe były 12 V i nie są już produkowane. Zamiennikiem jest wersja 7 V. Po wymianie 12V na 7V świece natychmiast lub w bardzo krótkim czasie ulegną zniszczeniu - chyba, że zmienimy czas zasilania takich świec (skrócimy go). Można tego dokonać za pomocą serwisowego interfejsu i oprogramowania. Po to, między innymi, zakupiłem Chiński klon fabrycznego interfejsu ale niestety nie znalazłem w nim opcji zmiany.
a chodzi po prostu o to, że seryjne świece żarowe były 12 V i nie są już produkowane. Zamiennikiem jest wersja 7 V. Po wymianie 12V na 7V świece natychmiast lub w bardzo krótkim czasie ulegną zniszczeniu - chyba, że zmienimy czas zasilania takich świec (skrócimy go). Można tego dokonać za pomocą serwisowego interfejsu i oprogramowania. Po to, między innymi, zakupiłem Chiński klon fabrycznego interfejsu ale niestety nie znalazłem w nim opcji zmiany.
Ostatnio zmieniony sobota 01 lis 2014, 09:16 przez ww296, łącznie zmieniany 1 raz.
Witam
Pozdrawiam
Można ten problem obejść sprzętowo, i zrobić zasilanie świec przez moduł PWM, oczywiście taki moduł trzeba sobie zmajstrować.ww296 pisze:...Zamiennikiem jest wersja 7 V. Po wymianie 12V na 7V świece natychmiast lub w bardzo krótkim czasie ulegną zniszczeniu - chyba, że zmienimy czas zasilania takich świec (skrócimy go).
Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Nie znajdziesz tej opcji w żadnym klonie Clipa.
Żeby zmienić typ świec, to trzeba zaktualizować oprogramowanie silnika.
Można to zrobić tylko na dwa sposoby.
Pierwszy sposób, to ASO za pomocą CLIPa (do aktualizacji softu potrzebne jest połączenie z centralą).
Drugi sposób, to firmy, które zajmują się naprawą komputerów i wgrywaniem oprogramowania.
Po aktualizacji bez problemu podepniesz CLIPa pod auto i możesz się nim bawić.
Świece starego typu dalej są dostępne i możesz je bez problemu kupić (robi je FAE, Lucas i Vemo).
Ten sam silnik jest też w Traficu, Sceniku, Espacu i paru innych Renaultach.
Żeby zmienić typ świec, to trzeba zaktualizować oprogramowanie silnika.
Można to zrobić tylko na dwa sposoby.
Pierwszy sposób, to ASO za pomocą CLIPa (do aktualizacji softu potrzebne jest połączenie z centralą).
Drugi sposób, to firmy, które zajmują się naprawą komputerów i wgrywaniem oprogramowania.
Po aktualizacji bez problemu podepniesz CLIPa pod auto i możesz się nim bawić.
Świece starego typu dalej są dostępne i możesz je bez problemu kupić (robi je FAE, Lucas i Vemo).
Ten sam silnik jest też w Traficu, Sceniku, Espacu i paru innych Renaultach.
PawełG. - bardzo dziękuje za informacje - dokładne profesjonalne i cenne!!!
A wiesz może czy aktualizacja oprogramowania silnika zmienia jeszcze coś istotnego?
W Nissanie ten silnik dostał aktualizację która ma "poprawić smarowanie silnika" - info bezpośrednio od pracownika tego serwisu - zaniepokoił mnie trochę ten temat ze względu na moje auto.
w sumie przekonałeś mnie do wizyty w ASO w najbliższym czasie, chociaż mam bardzo przykre doświadczenia z tym przybytkiem, dodatkowo spotęgowane przez fakt pracy przez kilka lat w takich firmach.
A wiesz może czy aktualizacja oprogramowania silnika zmienia jeszcze coś istotnego?
W Nissanie ten silnik dostał aktualizację która ma "poprawić smarowanie silnika" - info bezpośrednio od pracownika tego serwisu - zaniepokoił mnie trochę ten temat ze względu na moje auto.
w sumie przekonałeś mnie do wizyty w ASO w najbliższym czasie, chociaż mam bardzo przykre doświadczenia z tym przybytkiem, dodatkowo spotęgowane przez fakt pracy przez kilka lat w takich firmach.
Dzisiaj przeprowadziłem konsultację z kolegą, który robi te silniki na co dzień.
Aktualizacja podobno naprawia problemy z ciężkim rozruchem i porannym dymieniem, ale z tym jest jak z Yeti, wszyscy słyszeli, nikt nie potwierdza.
Jednak na 90% oba problemy, to kwestia strategii grzania świec żarowych lub samych świec żarowych.
W jednym ASO zapłacisz za wymianę świec 500 zł i przeprogramowanie masz gratis, a w drugim skasują za obie czynności 1000 zł.
Pamiętaj jednak, że samo przeprogramowanie nic nie daje, bo jeszcze trzeba zmienić sterownik świec.
Kolega powiedział, że można sobie spokojnie odpuścić aktualizację oprogramowania i wymienić sam sterownik + świece.
Kolejna sprawa 2,0 dCi ma taki stopień sprężania, że musi zapalić nawet przy -10C przy odłączonych świecach żarowych.
Jeśli ma problemy z odpalaniem, to warto się przyjrzeć czujnikom temperatury i korektom na wtryskach.
Co ciekawe niektóre ASO nie mają o tym pojęcia.
Pytanie do Ciebie, dlaczego chcesz wymieniać świece 11V na 7V?
Świece na wyższe napięcie są trwalsze i dużo tańsze.
Sprawdź, czy dla twojego auta nie ma czasem jakichś akcji serwisowych.
Jeśli w Polsce są, ale auto nim nie podlega ze względu na wiek, to w Niemczech lub Czechach będą do wykonania za darmo.
Aktualizacja poprawiająca smarowanie silnika, dobre sobie
Pompa oleju w tym silniku jest napędzana łańcuchem od wału korbowego, jeśli dobrze pamiętam.
Jedyny sposób na poprawę smarowanie, to wymiana pompy oleju jak stara dogorywa.
Te silniki są dość długowieczne i w Traficach bez remontu dobijają do 500 tyś km.
Podstawa, to wymiana oleju co 10-15 tyś km.
Bez tego przycierają się panewki na wale korbowym.
Aktualizacja podobno naprawia problemy z ciężkim rozruchem i porannym dymieniem, ale z tym jest jak z Yeti, wszyscy słyszeli, nikt nie potwierdza.
Jednak na 90% oba problemy, to kwestia strategii grzania świec żarowych lub samych świec żarowych.
W jednym ASO zapłacisz za wymianę świec 500 zł i przeprogramowanie masz gratis, a w drugim skasują za obie czynności 1000 zł.
Pamiętaj jednak, że samo przeprogramowanie nic nie daje, bo jeszcze trzeba zmienić sterownik świec.
Kolega powiedział, że można sobie spokojnie odpuścić aktualizację oprogramowania i wymienić sam sterownik + świece.
Kolejna sprawa 2,0 dCi ma taki stopień sprężania, że musi zapalić nawet przy -10C przy odłączonych świecach żarowych.
Jeśli ma problemy z odpalaniem, to warto się przyjrzeć czujnikom temperatury i korektom na wtryskach.
Co ciekawe niektóre ASO nie mają o tym pojęcia.
Pytanie do Ciebie, dlaczego chcesz wymieniać świece 11V na 7V?
Świece na wyższe napięcie są trwalsze i dużo tańsze.
Sprawdź, czy dla twojego auta nie ma czasem jakichś akcji serwisowych.
Jeśli w Polsce są, ale auto nim nie podlega ze względu na wiek, to w Niemczech lub Czechach będą do wykonania za darmo.
Aktualizacja poprawiająca smarowanie silnika, dobre sobie
Pompa oleju w tym silniku jest napędzana łańcuchem od wału korbowego, jeśli dobrze pamiętam.
Jedyny sposób na poprawę smarowanie, to wymiana pompy oleju jak stara dogorywa.
Te silniki są dość długowieczne i w Traficach bez remontu dobijają do 500 tyś km.
Podstawa, to wymiana oleju co 10-15 tyś km.
Bez tego przycierają się panewki na wale korbowym.
Nie chcę, wydawało mi się, że muszę - katalogi stwierdzają że świece oryginalne nie występują (o tym samym numerze katalogowym). w 2013 lub 2013 byłem w ASO i sprawdzałem - nie ma żadnych zaległych akcji - mam auto od pierwszego właściciela z Polski, serwisowane do końca gwarancji w ASO.
Mam znajomego w ASO - załatwił mi przegląd u najlepszego w tym serwisie mechanika (najlepszy nie znaczy dobry ) ten mechanik nie wiedział że jestem "po znajomości" robił mi przegląd jak każdemu normalnie płacącemu klientowi (bodajże 300 zł). Mechanika nie poinformowałem o usterkach auta (auto własnie przed serwisem) poza nierówną pracą silnika przez kilka sekund po odpaleniu rano i drobnemu wyciekowi oleju na silniku.
Spec stwierdził, że najpierw trzeba wymienić turbosprężarkę (po konsultacji z działem części okolice 3500 zł) na wycieki trzeba zdjąć cały osprzęt silnika i wymienić oring (bodajże 750 zł) no i termostat (bo w tych silnikach leci ..) też kilka stówek już nie pamiętam bo wkurzyło mnie że mechanik nie zakłada poruszonych przez siebie przewodów i węzy w swoje kanały no i to że nie zauważył faktycznych usterek czyli pękniętej gumy w mocowaniu silnika, uszkodzonych świec żarowych i rozwulkanizowanych tulei tylnej belki. No i drobnej nieszczelności na rurze powietrza miedzy ic a kolektorem która to była źródłem pocenia się silnika w tej okolicy(o tym dowiedziałem się później).
Ten silnik jest naprawdę bardzo dobry o ile nie najlepszy w swojej klasie obecnie. Co do smarowania - jasne że pompa, ale może jest np jakiś zaworek sterowany elektrycznie (np włączający w obieg chłodnicę oleju) nie znam aż tak dokładnie tego silnika, ponieważ nic przy nim nie musiałem robić i mam nadzieję że tak zostanie (poza tymi nieszczęsnymi świecami). Korekcje tez mam minimalne a świece sprawdziłem starą metodą stykowa stąd wiem że są niesprawne (bodajże 2).
Czy informacja o konieczności wymiany sterownika jest pewna? - słyszałem że jest on awaryjny ale nie wiedziałem że są dwie wersje - u mnie jest na pewno dobry bo napięcie dochodzi do świec tak jak powinno.
Coraz bardziej jestem skłonny do zakupu oryginalnych używanych świec do tego silnika - rozwiazanie najtańsze i może okazać się również najlepsze, chociaz nie jestem zwolennikiem wstawiania tego typu części używanych... (no i boje się odkręcania i zakręcania używek...)
Mam znajomego w ASO - załatwił mi przegląd u najlepszego w tym serwisie mechanika (najlepszy nie znaczy dobry ) ten mechanik nie wiedział że jestem "po znajomości" robił mi przegląd jak każdemu normalnie płacącemu klientowi (bodajże 300 zł). Mechanika nie poinformowałem o usterkach auta (auto własnie przed serwisem) poza nierówną pracą silnika przez kilka sekund po odpaleniu rano i drobnemu wyciekowi oleju na silniku.
Spec stwierdził, że najpierw trzeba wymienić turbosprężarkę (po konsultacji z działem części okolice 3500 zł) na wycieki trzeba zdjąć cały osprzęt silnika i wymienić oring (bodajże 750 zł) no i termostat (bo w tych silnikach leci ..) też kilka stówek już nie pamiętam bo wkurzyło mnie że mechanik nie zakłada poruszonych przez siebie przewodów i węzy w swoje kanały no i to że nie zauważył faktycznych usterek czyli pękniętej gumy w mocowaniu silnika, uszkodzonych świec żarowych i rozwulkanizowanych tulei tylnej belki. No i drobnej nieszczelności na rurze powietrza miedzy ic a kolektorem która to była źródłem pocenia się silnika w tej okolicy(o tym dowiedziałem się później).
Ten silnik jest naprawdę bardzo dobry o ile nie najlepszy w swojej klasie obecnie. Co do smarowania - jasne że pompa, ale może jest np jakiś zaworek sterowany elektrycznie (np włączający w obieg chłodnicę oleju) nie znam aż tak dokładnie tego silnika, ponieważ nic przy nim nie musiałem robić i mam nadzieję że tak zostanie (poza tymi nieszczęsnymi świecami). Korekcje tez mam minimalne a świece sprawdziłem starą metodą stykowa stąd wiem że są niesprawne (bodajże 2).
Czy informacja o konieczności wymiany sterownika jest pewna? - słyszałem że jest on awaryjny ale nie wiedziałem że są dwie wersje - u mnie jest na pewno dobry bo napięcie dochodzi do świec tak jak powinno.
Coraz bardziej jestem skłonny do zakupu oryginalnych używanych świec do tego silnika - rozwiazanie najtańsze i może okazać się również najlepsze, chociaz nie jestem zwolennikiem wstawiania tego typu części używanych... (no i boje się odkręcania i zakręcania używek...)
Dzięki Tobie zrobię z kolegą chyba doktorat o tym silniku
Ponownie dzisiaj dyskutowaliśmy sprawę, poszło w ruch trochę telefonów i napatoczyły się żywe Laguny z tym silnikiem.
Teraz więc kilka faktów
Jednakże wyszukiwanie części po VINie wypluwa właściwe świece, jeżeli Twoje auto nie jest z przełomu lat 2009/2010.
Jeśli Twoje auto jest starsze, to ma świece 11V i w sumie takie powinny w nim być.
ASO także je sprzedaje i kosztują tam 100-200 zł za sztukę w zależności od regionalnego cennika.
Świece te są też produkowane przez innych producentów, wymieniłem ich powyżej, produkuje je też Beru, czy nawet polska Iskra z Kielc (notabene świece dobre jakościowo).
Cena jednej świecy 11V, to w zależności od producenta 30-70 zł za sztukę.
Jeżeli chcesz je wymienić na nowsze 7V, to trzeba wtedy wymienić sterownik świec żarowych.
Jeśli masz auto wyprodukowane w 2009 roku lub nowsze, to tam były montowane oba typy świec.
Jest wtedy zainstalowany odpowiedni sterownik, który umożliwia zmianę napięcia świec żarowych z poziomu CLIPa.
Jednak ta opcja nie jest dostępna we wszystkich samochodach!
Można ją uruchomić poprzez wymianę sterownika na nowszy model, oraz aktualizację oprogramowania.
Inna sprawa, że nowa oryginalna sprężarka u pewnej firmy z Siedlec (łatwo ją znaleźć) kosztuje 2700 zł.
Jest to cena dla klienta z "ulicy" bo dla mechaników miewają zniżki.
Napisz na jakiej podstawie stwierdził, że to turbo
Jeżeli jest sprawny, to wymień świece, najlepiej cały komplet.
Świeca się zużywa i nawet nie wiesz, czy nie padnie za parę dni.
Nie jeździj więcej do tego mechanika
Ponownie dzisiaj dyskutowaliśmy sprawę, poszło w ruch trochę telefonów i napatoczyły się żywe Laguny z tym silnikiem.
Teraz więc kilka faktów
Renault zmieniło numery katalogowe wielu części zamiennych na nowe, stare numery mogą nie wchodzić do bazy danych.ww296 pisze:Nie chcę, wydawało mi się, że muszę - katalogi stwierdzają że świece oryginalne nie występują (o tym samym numerze katalogowym).
Jednakże wyszukiwanie części po VINie wypluwa właściwe świece, jeżeli Twoje auto nie jest z przełomu lat 2009/2010.
Jeśli Twoje auto jest starsze, to ma świece 11V i w sumie takie powinny w nim być.
ASO także je sprzedaje i kosztują tam 100-200 zł za sztukę w zależności od regionalnego cennika.
Świece te są też produkowane przez innych producentów, wymieniłem ich powyżej, produkuje je też Beru, czy nawet polska Iskra z Kielc (notabene świece dobre jakościowo).
Cena jednej świecy 11V, to w zależności od producenta 30-70 zł za sztukę.
Jeżeli chcesz je wymienić na nowsze 7V, to trzeba wtedy wymienić sterownik świec żarowych.
Jeśli masz auto wyprodukowane w 2009 roku lub nowsze, to tam były montowane oba typy świec.
Jest wtedy zainstalowany odpowiedni sterownik, który umożliwia zmianę napięcia świec żarowych z poziomu CLIPa.
Jednak ta opcja nie jest dostępna we wszystkich samochodach!
Można ją uruchomić poprzez wymianę sterownika na nowszy model, oraz aktualizację oprogramowania.
Już po tym powinien poznać, że nie grzeje któraś świeca, lub świece.ww296 pisze:Mechanika nie poinformowałem o usterkach auta (auto własnie przed serwisem) poza nierówną pracą silnika przez kilka sekund po odpaleniu rano i drobnemu wyciekowi oleju na silniku.
Fajnego masz mechanika, te turbosprężarki są dość długowieczne, potrafią dobić do 300 tyś km bez żadnych problemów.ww296 pisze:Spec stwierdził, że najpierw trzeba wymienić turbosprężarkę (po konsultacji z działem części okolice 3500 zł)
Inna sprawa, że nowa oryginalna sprężarka u pewnej firmy z Siedlec (łatwo ją znaleźć) kosztuje 2700 zł.
Jest to cena dla klienta z "ulicy" bo dla mechaników miewają zniżki.
Napisz na jakiej podstawie stwierdził, że to turbo
To gdzie on wypatrzył ten wyciek, bo dość droga ta wymiana.ww296 pisze:na wycieki trzeba zdjąć cały osprzęt silnika i wymienić oring (bodajże 750 zł)
Jeśli miał na myśli, że cieknie, to najczęściej przez poluzowane węże, wystarczy wymiana opaski.ww296 pisze:no i termostat (bo w tych silnikach leci ..)
Pewnie dlatego turbo chciał wymieniać, ciekawe ile razy by je odsyłałww296 pisze:No i drobnej nieszczelności na rurze powietrza miedzy ic a kolektorem która to była źródłem pocenia się silnika w tej okolicy(o tym dowiedziałem się później).
Zaworek jest, ale obejściowy filtra oleju, jak w każdym samochodzie.ww296 pisze:Co do smarowania - jasne że pompa, ale może jest np jakiś zaworek sterowany elektrycznie (np włączający w obieg chłodnicę oleju) nie znam aż tak dokładnie tego silnika, ponieważ nic przy nim nie musiałem robić i mam nadzieję że tak zostanie (poza tymi nieszczęsnymi świecami).
Na temat sterownika rozpisałem się powyżej.ww296 pisze:Czy informacja o konieczności wymiany sterownika jest pewna? - słyszałem że jest on awaryjny ale nie wiedziałem że są dwie wersje - u mnie jest na pewno dobry bo napięcie dochodzi do świec tak jak powinno.
Jeżeli jest sprawny, to wymień świece, najlepiej cały komplet.
Szkoda pieniędzy na używane.ww296 pisze:Coraz bardziej jestem skłonny do zakupu oryginalnych używanych świec do tego silnika - rozwiazanie najtańsze i może okazać się również najlepsze, chociaz nie jestem zwolennikiem wstawiania tego typu części używanych... (no i boje się odkręcania i zakręcania używek...)
Świeca się zużywa i nawet nie wiesz, czy nie padnie za parę dni.
Nie jeździj więcej do tego mechanika
Gdyby to nie było 300 km, to pewnie by nie miał problemu z mechanikiem
Ciemności rozświetlają mi:
Convoy S2 XM-L2 T6 4C 2,1A, Convoy M1 XM-L2 U2 1A 2,8A, Convoy C8 XM-L2 U2 1A 2,8A,
UltraFire S5 XP-L V4 3D 2,1A, SolarStorm SC01 XM-L2, Tank007 E09 XP-E, Tank007 TK-701 SSC, Mactronic NIGHT HUNTER II, i inne
Convoy S2 XM-L2 T6 4C 2,1A, Convoy M1 XM-L2 U2 1A 2,8A, Convoy C8 XM-L2 U2 1A 2,8A,
UltraFire S5 XP-L V4 3D 2,1A, SolarStorm SC01 XM-L2, Tank007 E09 XP-E, Tank007 TK-701 SSC, Mactronic NIGHT HUNTER II, i inne
Pomocy!!!
Laguna "rzuciła palenie", odwiedziłem wszelkie hurtownie i sklepy w okolicy - nie wiem jakie świece kupić (11V) katalogi online na internecie nie podają nr (lub przerzucają do innych silników) - jedyny nr który znalazłem to BERU 0100226373 ale wg rozpisek i tak nie są to świece do mojego silnika. WG vinu pokazuje świece 7V (samochód to laguna 2.0 dci 150 KM 2006r). Serwis oferuje 4 świece w komplecie - coś napominają o przeprogramowaniu ecu. O wymianie sterownika świec nie wiedzą chcą sprawdzać nr sterownika i w razie kiedy serwisów-ka poda im inny wymienić.
Generalnie opcja ASO to ponad 1000 zł i jeszcze się boję że mi spalą nowe świece...
PawełG wspomniałeś o zamiennika bosch i iskra 11V - mógłbyś podać nr?
Laguna "rzuciła palenie", odwiedziłem wszelkie hurtownie i sklepy w okolicy - nie wiem jakie świece kupić (11V) katalogi online na internecie nie podają nr (lub przerzucają do innych silników) - jedyny nr który znalazłem to BERU 0100226373 ale wg rozpisek i tak nie są to świece do mojego silnika. WG vinu pokazuje świece 7V (samochód to laguna 2.0 dci 150 KM 2006r). Serwis oferuje 4 świece w komplecie - coś napominają o przeprogramowaniu ecu. O wymianie sterownika świec nie wiedzą chcą sprawdzać nr sterownika i w razie kiedy serwisów-ka poda im inny wymienić.
Generalnie opcja ASO to ponad 1000 zł i jeszcze się boję że mi spalą nowe świece...
PawełG wspomniałeś o zamiennika bosch i iskra 11V - mógłbyś podać nr?
Ten silnik odpala nawet przy -10C bez świec, więc ot tak palenia rzucić nie mogła.
Rocznik auta wskazuje jednak na świece 11V (7V były montowane po 2009 roku, lub po interwencji ASO).
Jednakże w Renault zdarzają się różne cuda i jakimś trafem możesz mieć świece 7V.
Zadzwoń do sklepu Wajbex, (zaopatruję się już tam od dawna) a oni dobiorą Ci odpowiednie świece do auta.
Świeca, która podałeś jest od 1,9 dCi, 2,0 dCi ma długie świece, coś koło 16 cm.
Najpewniejsza metoda - wykręć jedną świecę i sprawdź co na niej jest napisane.
Wiele razy tak robiłem, bo czasem po prostu nie ma innego wyjścia.
Rocznik auta wskazuje jednak na świece 11V (7V były montowane po 2009 roku, lub po interwencji ASO).
Jednakże w Renault zdarzają się różne cuda i jakimś trafem możesz mieć świece 7V.
Zadzwoń do sklepu Wajbex, (zaopatruję się już tam od dawna) a oni dobiorą Ci odpowiednie świece do auta.
Świeca, która podałeś jest od 1,9 dCi, 2,0 dCi ma długie świece, coś koło 16 cm.
Najpewniejsza metoda - wykręć jedną świecę i sprawdź co na niej jest napisane.
Wiele razy tak robiłem, bo czasem po prostu nie ma innego wyjścia.
Oczywiście auto uruchomiłem, "na pych" po trzeciej próbę kręcił wyraźnie wolniej, akumulator mam od nowości wiec pewnie już jest słabszy. Kolejna opcja to wtryski, chociaż korekcjie minimalne wiec mam nadzieje ze to tylko, albo aż świece. Wieczorem do nich zaglądnę bo nie mam dostępu do auta w trakcie dnia.