Tank007 E09

czyli nasze opinie, odczucia i wnioski o światełkach
Awatar użytkownika
piciex
Posty: 2232
Rejestracja: wtorek 16 wrz 2014, 15:41
Lokalizacja: Poznan

Tank007 E09

Post autor: piciex »

Witam. Jako że chwilowo stałem się szczęśliwym posiadaczem dwóch Tanków007 E09 postanowiłem przyjrzeć im się nieco bliżej. Myślę, że nie warto jest się zbytnio rozpisywać o wadach i zaletach tego mini światełka bo było już to wielokrotnie wałkowane na forum, chociażby w innym moim temacie -tutaj.
Chciałem jedynie zwrócić uwagę na dwie ciekawe rzeczy, które zaobserwowałem. Oba Tanki zostały zakupione na Banggood.com w odstępie miesiąca, mają one następujące numery seryjne: 402091349 (na moich zdjęciach zawsze leży po lewej), oraz 402090040 (analogicznie- na zdjęciach po prawej). Na pierwszy rzut oka z zewnątrz niczym się one nie różnią. Do środka nie zaglądałem ponieważ oba modele są dość skutecznie zaklejone.
Obrazek Obrazek

Jednak po odpaleniu zaobserwowałem ciekawą rzecz. Okazuje się powtarzalność wykonania u Chińczyków jest na dość niskim poziomie. Mianowicie rozmiar spota w obu latarkach znacząco się różni (w lewej jest mniejszy). O ile na pierwszym zdjęciu nie jest to aż tak widoczne.
Obrazek
O tyle na następnej fotce widać to już nieco lepiej.
Obrazek
Świecąc na ścianę z odległości 10cm spot z latarki po lewej jest o 0,7cm mniejszy :o Moim zdaniem jest to bardzo duża różnica, szczególnie na 15, czy 30 metrach. Barwa światła w obu Tankach jest identyczna.

Kolejne porównanie, które przeprowadziłem to załadowanie do Tanków różnych ogniw. I tak na zdjęciu po lewej mamy Eneloopa, a po prawej Li-Ion.
Obrazek Obrazek

Li-Ion jest widocznie mocniejszy, ale to mnie akurat nie dzwi :mrgreen: Gołym okiem lepiej widać różnicę niż na zdjęciach. Mogę jedynie zwrócić waszą uwagę na krawędź jasnego fotela, na pierwszym planie po lewej- na Eneloopie widać jeszcze na nim wzory, na Li-Ion światło jest już na tyle jasne, że odbija się od materiału. Ogniwa, których użyłem to Panasonic Eneloop (BK-4MCC), oraz Li-Ion TrustFire 10440P. Oba nowe ,zakupione w zeszłym miesiącu, oraz naładowane na full- świeżo wyjęte z ładowarki. Jedyna wada, którą widzę przy używaniu Li-Ion (oczywiście poza czasem pracy) jest to, że ogniwa zabezpieczone są minimalnie dłuższe od zwykłych i wchodzą do Tanka na styk. Sprawia to, że trzeba użyć nieco więcej siły do włączenia go, a co za tym idzie trudno go obsługiwać jedną ręką. Poza tym różnica w jasności oraz zasiegu jest widoczna i warta zachodu ze znalezieniem zabezpieczonych 10440.
Co do różnicy w rozmiarze spota wiem, że jeden z kolegów na forum w tym tygodniu też otrzymał 3 szt. Tanka i jestem bardzo ciekaw, czy miał takie same spostrzeżenia. Manekinen :?:
Ostatnio zmieniony wtorek 22 gru 2015, 18:49 przez piciex, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Manekinen
Posty: 2443
Rejestracja: środa 28 sty 2009, 15:18
Lokalizacja: Kętrzyn
Kontakt:

Post autor: Manekinen »

Dwie latarki mają nr zaczynający się od 4, i jedna od 3. Na próbę jedną próbowałem rozkręcić i rozkręciłem w palcach, drugą bez problemu poluzowałem, więc kleju pożałowali, choć sterownik cały zalany. Pasty pod diodą też pożałowali bo nie było jej tam w ogóle.

Obrazek

Chłodzenie prawie nie istnieje, wszystkie będe poprawiał. Zwróćcie uwagę na tą kroplę kleju która podnosiła podłoże diody do góry i jeszcze zmniejszała kontakt z "dziurą". W weekend jak będzie czas pomierzę prądy, ale takie sprawdzenie na szybko dwóch sztuk wykazało 1,70A a w drugiej 1,40A, choć mogło być niedokładne. Zasilane eneloopami.

Wszystkie 3 dają takie same światło, spoty takie same, dobrze wycentrowane, żadnych jajek. Ogólnie rozkład światła mi się podoba, jest i zasięg, jest i sporo światła po bokach. Ale jeszcze postaram się zrobić jakąś dobrą fotkę i ocenić.
Awatar użytkownika
vin324pl
Posty: 1000
Rejestracja: czwartek 14 lis 2013, 10:27
Lokalizacja: Myślenice

Post autor: vin324pl »

Manekinen,
1,7A i 1,4 A ?
To bardzo bardzo dużo jak z AAA ....
Zestaw rowerowy:
Światła mijania/drogi publiczne - L2P 2,8A noctigon + daszek/ s2+ 3*xpl optyka owalna
Światła drogowe/teren - C8 3*xp-l 4,2A ledil 35mm
Awatar użytkownika
piciex
Posty: 2232
Rejestracja: wtorek 16 wrz 2014, 15:41
Lokalizacja: Poznan

Post autor: piciex »

Manekinen, mi akurat na świetle po bokach nie zależało, dlatego takie było moje zdziwienie, że nowa latarka świeci ciaśniej.
Awatar użytkownika
Manekinen
Posty: 2443
Rejestracja: środa 28 sty 2009, 15:18
Lokalizacja: Kętrzyn
Kontakt:

Post autor: Manekinen »

vin324pl pisze:Manekinen,
1,7A i 1,4 A ?
To bardzo bardzo dużo jak z AAA ....
Dla eneloopów nie straszny taki prąd, to raptem 2C :) Po za tym wg informacji z zagramanicznych recenzji, czas pracy w trybie max to około 28 minut. Więc dla pojemności 750mAh wychodzi prąd 1,5A, z grubsza się zgadza. Ta przetwornica musi mieć jakąś tragiczną sprawność.

[ Dodano: 16 Listopad 2014, 20:35 ]
Dzisiaj zabrałem się za te latarki, i choć na poprawę chłodzenia czasu zabrakło, to pomierzyłem je trochę. 1,46A, 1,54A, oraz 1,71A. Dwie z nich rozkręciłem w palcach, trzecią (1,71A) imadłem i szwedem :twisted: Już myślałem że ją wykręcę jak gąbkę, ale klej puścił, i jedyne straty to oring który chyba też był przyklejony. W żadnej latarce nie ma ani kropli pasty. Po kilku minutach pracy początkowy prąd spada o jakieś 10% (zasilanie stałe 1,15V), temperatury obudowy 36, 40, 42*C. To samo zmierzę po poprawieniu chłodzenia, ale wydaje mi się że różnic dużych nie będzie. Bardzo interesuje mnie jeszcze sprawność przetwornicy - ale już nie dzisiaj.
michal1
Posty: 2524
Rejestracja: sobota 22 lis 2014, 17:08
Lokalizacja: Lublin

Post autor: michal1 »

Cześć,
Może ktoś siee orientuje jak tank wypada w porównaniu do itp a 3 upgrade? ;)
Awatar użytkownika
vin324pl
Posty: 1000
Rejestracja: czwartek 14 lis 2013, 10:27
Lokalizacja: Myślenice

Post autor: vin324pl »

michal1,
Chodzi o świecenie czy jakość wykonania ?
Zestaw rowerowy:
Światła mijania/drogi publiczne - L2P 2,8A noctigon + daszek/ s2+ 3*xpl optyka owalna
Światła drogowe/teren - C8 3*xp-l 4,2A ledil 35mm
michal1
Posty: 2524
Rejestracja: sobota 22 lis 2014, 17:08
Lokalizacja: Lublin

Post autor: michal1 »

O to i o to ;)
Awatar użytkownika
Manekinen
Posty: 2443
Rejestracja: środa 28 sty 2009, 15:18
Lokalizacja: Kętrzyn
Kontakt:

Post autor: Manekinen »

Pomierzyłem sprawność przetwornicy w tanku:

Ominięty sterownik, dioda podłączona bezpośrednio pod przetwornicę.
Wej 1,25V 1,75A
Wyj 3,00V 480mA
66%

Poniżej ze sterownikiem , tutaj dochodzi pobór prądu przez sterownik oraz sprawność sterowania pwm:
Tryb max
Wej 1,25V 1,64A
Wyj 3,00V 420mA
61%

Tryb middle
Wej 1,31V 510mA
Wyj 2,12V 128mA
41%

Tryb min
Wej 1,27V 33,5mA
Wyj 1,60V 3,20mA
12% (chyba sterownik żre więcej prądu jak sama dioda)

Obrazek

post zaktualizowałem, wcześniej pomieszały mi się liczby, teraz powinno być dobrze.
Ostatnio zmieniony niedziela 23 lis 2014, 19:49 przez Manekinen, łącznie zmieniany 2 razy.
PawelG.
Posty: 1529
Rejestracja: czwartek 10 lip 2014, 20:08
Lokalizacja: Konin

Post autor: PawelG. »

Nie wiem, czy to czasem nie jest efekt tego, że sterownik może pracować w dużym zakresie napięcia wejściowego (0,9-4,2V).
Ciemności rozświetlają mi:
Convoy S2 XM-L2 T6 4C 2,1A, Convoy M1 XM-L2 U2 1A 2,8A, Convoy C8 XM-L2 U2 1A 2,8A,
UltraFire S5 XP-L V4 3D 2,1A, SolarStorm SC01 XM-L2, Tank007 E09 XP-E, Tank007 TK-701 SSC, Mactronic NIGHT HUNTER II, i inne :)
Awatar użytkownika
Manekinen
Posty: 2443
Rejestracja: środa 28 sty 2009, 15:18
Lokalizacja: Kętrzyn
Kontakt:

Post autor: Manekinen »

PawelG. pisze:Nie wiem, czy to czasem nie jest efekt tego, że sterownik może pracować w dużym zakresie napięcia wejściowego (0,9-4,2V).
Jak najbardziej, przy li-ion przetwornica będzie pracowała w trybie step-down i sprawność będzie dużo wyższa, może z 90%?
PawelG.
Posty: 1529
Rejestracja: czwartek 10 lip 2014, 20:08
Lokalizacja: Konin

Post autor: PawelG. »

Wychodzi, że jednak przy zasilaniu Ni-Mh najekonomiczniej wychodzi tryb max :D
Ciemności rozświetlają mi:
Convoy S2 XM-L2 T6 4C 2,1A, Convoy M1 XM-L2 U2 1A 2,8A, Convoy C8 XM-L2 U2 1A 2,8A,
UltraFire S5 XP-L V4 3D 2,1A, SolarStorm SC01 XM-L2, Tank007 E09 XP-E, Tank007 TK-701 SSC, Mactronic NIGHT HUNTER II, i inne :)
Awatar użytkownika
Manekinen
Posty: 2443
Rejestracja: środa 28 sty 2009, 15:18
Lokalizacja: Kętrzyn
Kontakt:

Post autor: Manekinen »

Nie znalazłem jakoś żeby ktoś gdzieś sprawność sprawdzał w tej latarce (wszyscy piszą tylko że jest słaba), więc nie mam do czego moich wyników przyrównać. Mierzyłem i liczyłem to 3 razy i niby jest ok, ale jakoś dziwnie to wyszło, czemu na średnim trybie jest tylko 40%, powinno być chyba więcej niż na max. Chyba że to pwm tak krzaczy.
ericandor
Posty: 67
Rejestracja: poniedziałek 24 lut 2014, 11:32
Lokalizacja: polska

Post autor: ericandor »

Manekinen pisze:Nie znalazłem jakoś żeby ktoś gdzieś sprawność sprawdzał w tej latarce (wszyscy piszą tylko że jest słaba), więc nie mam do czego moich wyników przyrównać.
...
E09 jak i znakomita większość latarek na 1x/2xAA/AAA jest zbudowana na PAM2803.
Wg. DS PAM2805 sprawność przy Vin=1.3V, Vf=3.4V i Iled=350mA to ok. 70%, więc to 66% dla Vin=1.25V, Vf=3.0V i Iled=480mA brzmi realnie.
Dla Vin poniżej 1.3V sprawność mocno spada, np. dla Vin = 1.0V, to już ok. 40%, wiec jakość styków/sprężyn przy zasilaniu 1xAA ma duże znaczenie (duże prądy, duży spadek napięcia). Sprawność może być też obniżona przez zły dobór elementów, np. w wielu driverach zamiast zalecanej diody Schottkyego 2A są 1A, a cewki 3.3uH zamiast zalecanej 4.7uH, itd.

Pozdrawiam

[ Dodano: 24 Listopad 2014, 16:54 ]
Manekinen pisze:...
Mierzyłem i liczyłem to 3 razy i niby jest ok, ale jakoś dziwnie to wyszło, czemu na średnim trybie jest tylko 40%, powinno być chyba więcej niż na max. Chyba że to pwm tak krzaczy.
Wygląda na to że przez PWM pomiar jest przekłamany, wg. DS min. Vf dla XP-G to ok. 2.5V.

Obrazek
źródło: link
Awatar użytkownika
Manekinen
Posty: 2443
Rejestracja: środa 28 sty 2009, 15:18
Lokalizacja: Kętrzyn
Kontakt:

Post autor: Manekinen »

Drivera w latarkę jeszcze nie wklejałem więc mogę powtórzyć. Miernik ma true rms, nie wiem czemu z tego dobrodziejstwa nie skorzystałem :roll:
ODPOWIEDZ