Budowa ledowej lampy warsztatowej
-
- Posty: 4
- Rejestracja: wtorek 26 sty 2010, 18:00
- Lokalizacja: Zamość
Budowa ledowej lampy warsztatowej
Witam, nie od dziś wiadomo, że "potrzeba jest matką wynalazku". Od dłuższego czasu chodzi mi po glowie pomysł, żeby zbudować lampkę na diodach LED zasilaną z sieci, którą mógłbym posługiwać się na co dzień w garażu przy naprawie pojazdów. Do rzeczy, zastanawiam się na jakich diodach zrealizować projekt, czy wykorzystać diody 1 czy 3W np. 12 sztuk, czy np dwie diody 20W? Przyznam się, że nie miałem jeszcze do czynienia z diodami o stosunkowo dużej mocy. Chciałbym zapytać czy drivery dostępne na allegro są warte uwagi? i czy gotowe bazy pod diody tj. płytka PCB ma znaczenie na chłodzenie, czy raczej to pomijalny aspekt, w przypadku montowania jej na radiatorze??
Pozdrawiam.
Pozdrawiam.
Re: Budowa ledowej lampy warsztatowej
Witam
Zastanów się nad zasilaniem z sieci. Z mojego doświadczenia wynika, że to bardzo zły pomysł. Przetarte kable we wszelkiego rodzaju urządzeniach, to najczęstszy widok na warsztatach samochodowych (nie mówię o tych, gdzie się liczy po 200zł/h). Najkorzystniej użyć zasilania 12V z buforem w postaci jakiegoś akumulatora, przetwornice do LED na to napięcie są łatwo dostępne.
Nie ma tu ograniczeń, choć użycie diod 1 lub 3W daje największe pole manewru, co do mocy ogólnej i skupienia światła. Przybliżony przelicznik, to około 15W LED daje tyle światła co halogen 60W (np. "długie" w H4), ale to już sporo z dużo światła, do doświetlania.
Zależy które...
Pozdrawiam
Pozdrawiam
...kuba... pisze: ... żeby zbudować lampkę na diodach LED zasilaną z sieci, którą mógłbym posługiwać się na co dzień w garażu przy naprawie pojazdów.
Zastanów się nad zasilaniem z sieci. Z mojego doświadczenia wynika, że to bardzo zły pomysł. Przetarte kable we wszelkiego rodzaju urządzeniach, to najczęstszy widok na warsztatach samochodowych (nie mówię o tych, gdzie się liczy po 200zł/h). Najkorzystniej użyć zasilania 12V z buforem w postaci jakiegoś akumulatora, przetwornice do LED na to napięcie są łatwo dostępne.
...kuba... pisze:Do rzeczy, zastanawiam się na jakich diodach zrealizować projekt, czy wykorzystać diody 1 czy 3W np. 12 sztuk, czy np dwie diody 20W?
Nie ma tu ograniczeń, choć użycie diod 1 lub 3W daje największe pole manewru, co do mocy ogólnej i skupienia światła. Przybliżony przelicznik, to około 15W LED daje tyle światła co halogen 60W (np. "długie" w H4), ale to już sporo z dużo światła, do doświetlania.
...kuba... pisze:Chciałbym zapytać czy drivery dostępne na allegro są warte uwagi?
Zależy które...
MCPCB, bo tak nazywa się płytka do której lutowana jest dioda, ma zasadnicze znaczenie przy odprowadzaniu ciepła z LEDa, a koszt płytki, w stosunku do reszty układu jest znikomy, więc raczej warto stosować dobre produkty....kuba... pisze:i czy gotowe bazy pod diody tj. płytka PCB ma znaczenie na chłodzenie, czy raczej to pomijalny aspekt,
Pozdrawiam
Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Należy też wspomnieć że MCPCB czyli płytka o której piszesz, nie jest sama w sobie radiatorem a jedynie wspomaga montaż leda do radiatora. Bez odpowiedniego chłodzenia, sam led z MCPCB szybko ulegnie uszkodzeniu.
Moim zdaniem lepiej zastosować kila ledów o mniejszej mocy niże jeden mocny, tym bardziej że ledy o mocy 20W, popularne COBy pracują przy napięciu 30 - 36 V. Ja bym kombinował z ledami 5630 i standardowymi lampami na ledach. Użył bym laminatu o większej grubości miedzi, na nim "położył" jakieś 10 - 20 ledów i podał w każdego leda 30 - 40 mA. Dało by to możliwość łączenia równoległego i zasilenia całości z prostego sterownika, np. AMC7135. Przy tak małym prądzie, różnice w VF nie są takie znaczne. Z takiej lampy uzyskał być przynajmniej 200 lumenów, w porównaniu do popularnych lamp z Biedronki jest to naprawdę dużo światła.
Do lepszej zabawy należało by wykombinować odpowiednie chłodzenie ledów itd i można by się pokusić o 3 razy tyle światła.
Moim zdaniem lepiej zastosować kila ledów o mniejszej mocy niże jeden mocny, tym bardziej że ledy o mocy 20W, popularne COBy pracują przy napięciu 30 - 36 V. Ja bym kombinował z ledami 5630 i standardowymi lampami na ledach. Użył bym laminatu o większej grubości miedzi, na nim "położył" jakieś 10 - 20 ledów i podał w każdego leda 30 - 40 mA. Dało by to możliwość łączenia równoległego i zasilenia całości z prostego sterownika, np. AMC7135. Przy tak małym prądzie, różnice w VF nie są takie znaczne. Z takiej lampy uzyskał być przynajmniej 200 lumenów, w porównaniu do popularnych lamp z Biedronki jest to naprawdę dużo światła.
Do lepszej zabawy należało by wykombinować odpowiednie chłodzenie ledów itd i można by się pokusić o 3 razy tyle światła.
ILPT
-
- Posty: 4
- Rejestracja: wtorek 26 sty 2010, 18:00
- Lokalizacja: Zamość
W kwestii źródła zasilania nie chciałbym pchać się w akumulatory, być może mam do nich uraz po ostatnich dwóch "bezprzewodowych" ledowych lampach, szybko skróciła się ich żywotność, i ładowanie stało się uciążliwe. Korzystam obecnie z lampy neonowej 230V, ale jest bardzo wrażliwa na wstrząsy, i często przez nieuwagę muszę wymieniać świetlówki;/ wiec doprowadzenie 230V nie stanowiłoby problemu.
Co do diod faktycznie lepiej będzie zastosować większa ilość o mniejszej mocy. A jeśli zdecydowałbym się na diody POWER LED 1 lub 3W warto założyć do nich soczewkę/kolimator, czy przy tym projekcie to zbędny element?? Zastanawiam się też czy po prostu nie wymienić w jendej ze starych lamp led diod na diody 5630 które zaproponował kolega skaktus i zmienić driver.
Co do diod faktycznie lepiej będzie zastosować większa ilość o mniejszej mocy. A jeśli zdecydowałbym się na diody POWER LED 1 lub 3W warto założyć do nich soczewkę/kolimator, czy przy tym projekcie to zbędny element?? Zastanawiam się też czy po prostu nie wymienić w jendej ze starych lamp led diod na diody 5630 które zaproponował kolega skaktus i zmienić driver.
Witam
Pozdrawiam
Z tego co pamiętam, to nie wolno stosować lamp warsztatowych na napięcie wyższe niż 24V. Mam kilku znajomych mechaników, i albo mają na 12 albo 24V....kuba... pisze:W kwestii źródła zasilania ...
Wszystko zależy co chcesz uzyskać. Stosując starsze, lecz bardzo tanie diody XR-E, dostaniesz kąt około 90°, nowsze XPE, ponad 100°. Stosując kolimatory, może być dużo węziej....kuba... pisze:A jeśli zdecydowałbym się na diody POWER LED 1 lub 3W warto założyć do nich soczewkę/kolimator, czy przy tym projekcie to zbędny element??
Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
- Calineczka
- Posty: 7578
- Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 20:19
- Lokalizacja: Wejherowo
- Kontakt:
-
- Posty: 4
- Rejestracja: wtorek 26 sty 2010, 18:00
- Lokalizacja: Zamość
A wystarczy aluminiowa blaszka 50x50 o grubości 2-3mm ? czy lepiej jakby byl to typowy radiator z żeberkami?skaktus pisze:blaszki o wymiarach 5 na 5 cm.
Co do bezpiecznego napięcia, myślałem, żeby zejść do 12V (np. zasilaczem komputerowym - nie wiem czy to będzie dobry zasilacz do tego) a potem w lampie zastosować jakiś gotowy driver do zasilania diod. Ale chyba drivery z 230V są łatwiej dostępne
Co powiecie o czymś takim:
http://allegro.pl/zasilacz-driver-ac-9- ... 81250.html
Mógłbym zasilać tym diody o różnej mocy, np. 4x1W+2x3W? dobrej jakości jest ten zasilacz, niestety nie widać "na czym" jest zbudowany..
Myślę, że zakupie te POWER LED, oraz 5630 i popróbuję, bo szczerze mówiąc do tej pory nie miałem bezpośredniego kontaktu z żadną z tych diod.. Polecicie mi jakieś Power led godne uwagi? bo 5630, pewnie Samsunga?? I możecie polecić jakiś drivery do tych diod??
Komputerowy zasilacz byłby ok, ale hałasuje.
taki: http://allegro.pl/listing/listing.php?o ... p-3-e-0904 jest tani i dobry. Do tego sterownik któryś od Dareltek na przykład:
http://allegro.pl/listing/user/listing. ... -3-ce-0904
Do niektórych można łatwo potencjometr do regulacji mocy założyć.
Diod dobrych jest bardzo dużo. Np. Cree XP-G, Cree XM-L, Nicha 219B i wiele innych... Jeżeli zależy CI na dobrym świetle, to patrz na CRI, Np. Nicha są o bardzo ładnym swietle, dzienne i CRI >90.
taki: http://allegro.pl/listing/listing.php?o ... p-3-e-0904 jest tani i dobry. Do tego sterownik któryś od Dareltek na przykład:
http://allegro.pl/listing/user/listing. ... -3-ce-0904
Do niektórych można łatwo potencjometr do regulacji mocy założyć.
Diod dobrych jest bardzo dużo. Np. Cree XP-G, Cree XM-L, Nicha 219B i wiele innych... Jeżeli zależy CI na dobrym świetle, to patrz na CRI, Np. Nicha są o bardzo ładnym swietle, dzienne i CRI >90.
Ostatnio zmieniony poniedziałek 22 wrz 2014, 12:21 przez marmez, łącznie zmieniany 1 raz.
Tekst podpisu:
Podpis - dozwolona ilość znaków: 255
Podpis - dozwolona ilość znaków: 255
Może coś tego typu:
http://allegro.pl/radiator-profil-alumi ... 34830.html sprzedawca sprzeda nam w jednym kawałku o długości jaką chcemy, sprzedaje tez metrowe całe.
I na to pleksi przykręcić, żeby zasłonić LEDy. W środku mamy szerokość 30mm to nawet sterownik od Darelteka wejdzie, przynajmniej ten na 2,1A
http://allegro.pl/radiator-profil-alumi ... 34830.html sprzedawca sprzeda nam w jednym kawałku o długości jaką chcemy, sprzedaje tez metrowe całe.
I na to pleksi przykręcić, żeby zasłonić LEDy. W środku mamy szerokość 30mm to nawet sterownik od Darelteka wejdzie, przynajmniej ten na 2,1A
Tekst podpisu:
Podpis - dozwolona ilość znaków: 255
Podpis - dozwolona ilość znaków: 255
Pisałem o przykręceniu pleksi, a nie klejeniu. Porysowanie to nie wiem co za problem, światło będzie bardziej rozproszone, a jaka szyba się nie porysuje? Szklana, która popękaskaktus pisze:Wada pleksy jest taka, że zaraz się porysuje, lampa upadnie i pleksa odklei się.
Co proponujesz w zamian za "plastikową szybę"?
Tekst podpisu:
Podpis - dozwolona ilość znaków: 255
Podpis - dozwolona ilość znaków: 255