Wykorzystanie baterii aku od laptopów

co i jak zrobiłem...
amisiek
Posty: 570
Rejestracja: poniedziałek 16 lip 2012, 18:50
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Wykorzystanie baterii aku od laptopów

Post autor: amisiek »

Mam taki oto temat. Potrzebuję zasilania do transceivera - 12-14V, prąd szczytowy 22A, ale mogę zredukować moc, by pobierać około 3-5A. Chciałbym użyć zasilania buforowego z akumulatorami litowo-jonowymi. Do tego potrzebowałbym też mieć możliwość krótkiej pracy z akumulatora.
To ma być proste i niedrogie, oczekiwana pojemność to co najmniej 4Ah, optimum około 8Ah z dwóch takich paczek.
Do tego celu chciałem zastosować tanie baterie akumulatorów stosowane w laptopach. One już mają balanser, potrzebowałbym tylko sposobu na ich spokojne i bezpieczne użycie, w tym ładowanie.

Chyba, że macie coś lepszego, na przykład gotowy balanser i konfigurację 2P3S a może 3P3S z niedrogimi ogniwami? Może ogniwa protected i jakiś prosty balanser? Co proponujecie?

Gotowe rozwiązanie jest o tyle lepsze, że mógłbym bez podejrzeń wziąć to na pokład samolotu, a w razie potrzeby - zademonstrować na kontroli bezpieczeństwa. Fabryczna bateria wygląda o niebo lepiej od samoróbki.
Awatar użytkownika
Zbychur
Posty: 3677
Rejestracja: poniedziałek 19 gru 2011, 21:14
Lokalizacja: Drogomyśl

Post autor: Zbychur »

Tylko czy uda się użyć baterii laptopowej bez laptopa? Pamiętam, że były kiedyś jakieś "chocki klocki" z tym.
joon
Posty: 621
Rejestracja: niedziela 04 mar 2012, 15:31
Lokalizacja: Przemyśl

Post autor: joon »

Aku samochodowe wyjdzie najtaniej, no i najprościej zrobić tryb buforowy.
amisiek
Posty: 570
Rejestracja: poniedziałek 16 lip 2012, 18:50
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: amisiek »

Akumulator kwasowy ołowiowy odpada. Nie da się go wziąć na pokład samolotu, jest zbyt ciężki. To musi być aku Li-Ion, z kolei ogniw Li-Pol bym się bał. Gdyby nie ograniczenia związane z elektroniką (mogą kazać uruchomić), to po prostu wziąłbym transceiver do podręcznego a zasilacz 13V 25A do rejestrowanego. A tak, to muszę kombinować.
PawelG.
Posty: 1529
Rejestracja: czwartek 10 lip 2014, 20:08
Lokalizacja: Konin

Post autor: PawelG. »

Przecież Li-Pol to jest nowsza odmiana Li-Ion :roll:
Ciemności rozświetlają mi:
Convoy S2 XM-L2 T6 4C 2,1A, Convoy M1 XM-L2 U2 1A 2,8A, Convoy C8 XM-L2 U2 1A 2,8A,
UltraFire S5 XP-L V4 3D 2,1A, SolarStorm SC01 XM-L2, Tank007 E09 XP-E, Tank007 TK-701 SSC, Mactronic NIGHT HUNTER II, i inne :)
amisiek
Posty: 570
Rejestracja: poniedziałek 16 lip 2012, 18:50
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: amisiek »

Tak, ale z nieznanych mi powodów nie jest stosowana w popularnych (a zatem tanich) akumulatorach do laptopów.
Awatar użytkownika
Bocian
Site Admin
Posty: 3157
Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 21:21
Lokalizacja: Wiskitki

Post autor: Bocian »

amisiek, gdzieś miałem zewnętrzne ładowarki do baterii Li-Ion jakichś starszych modeli laptopów IBM. Zewnętrzny adapter z niszą i gniazdem do włożenia baterii i portem zasilacza (bodajże 15V dawnego standardu IBM). Jak chcesz mogę poszukać :wink:
Sometimes darkness can show you the light
ptja
Posty: 2414
Rejestracja: poniedziałek 31 gru 2012, 12:44
Lokalizacja: Łódź

Post autor: ptja »

Li-cośtam o tak dużej energii także nie wszędzie bywają "wpuszczane". Różne linie mają różne polityki, przykładem mogą być perypetie nurków podróżujących z latarkami "głównymi".
--
pozdrawiam,
Jarek Andrzejewski
Hetman
Posty: 450
Rejestracja: czwartek 06 wrz 2012, 03:21
Lokalizacja: PL

Post autor: Hetman »

Zniszczę Twoje marzenia: cokolwiek, co nie wygląda fabrycznie ma małe szanse na wpuszczenie na pokład samolotu.
Nie wiem do czego Ci to potrzebne ale w walizce może jeszcze przejdzie, jeśli nie potrzebujesz na pokładzie... A jeśli potrzebujesz, to aż jestem ciekaw do czego :P .
amisiek
Posty: 570
Rejestracja: poniedziałek 16 lip 2012, 18:50
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: amisiek »

@Hetman - wielokrotnie wnosiłem transceiver home made na pokład w bagażu podręcznym. Prześwietlali, sprawdzali ionscanem i no problem. Brałem mój transceiver na każdy wyjazd do USA. Niestety TERAZ być może ktoś każe mi go uruchomić podczas kontroli bezpieczeństwa. Tak samo nikt nie czepiał się mnie nigdy o akumulatory do laptopów. Na lot brałem ze sobą przynajmniej jeden zapasowy o dużej pojemności. Zero zdziwienia. Więcej uwagi zwracali na teleobiektywy do lustrzanki. Niestety akumulatory Li-Pol o pojemności powyżej bodajże 15Ah sztuka (nie pamiętam wartości, sorry) przy 12V to jest już problem, także w bagażu rejestrowanym.
Dlatego chciałem coś, co naładuje fabryczne baterie laptopowe i oprócz tego umożliwi zasilenie z aku transceivera (choćby na chwilę). Zasilacz główny jeździ w bagażu rejestrowanym i TSA najwyraźniej nie ma nic przeciwko temu, a sprawdzali bagaż kilka razy.

@Bocian - to niegłupi pomysł. Fajnie by było to mieć. Poszukaj proszę i zamieść fotkę, do tego muszę mieć jeszcze info o pojemności takiego akumulatora i jego napięciu.
MardoQ
Posty: 145
Rejestracja: czwartek 19 cze 2008, 17:47
Lokalizacja: Heaven

Post autor: MardoQ »

Amisiek a powiem, że ostatnio się własnie też zastanawiałem nad zrobieniem baterii do zasilania TRX z li-ionów
Ale się zastanawiałem czy robić to z pakietów 3S (9V-12,6V czy 4S(12V-16,8V)
I jedno i drugie napięcie nie odzwierciedla napięcia jak z akumulatora ołowiowego, a na TRX przecież zasilacze są robione na 13,8V

Pakiet ten miał być z kilku obwodów równolegle, (3-6P jeszcze nie zdecydowałem) a ładowanie przez tanią modelarską ładowarkę Redox beta (zasilacz + ładowarka ~115zł)
Myślę, że takie coś spokojnie można by wrzucić do rejestrowanego bagażu. (plus taki, że impulsowy zasilacz od ładowarki toleruje 110V z USA)

Ale spytam się jeszcze w SP6PRT jak to z tym zasilaniem TRX sobie poradzą (bo pełne ogniwa mogą jednak dawać za duże napięcie)
Hetman
Posty: 450
Rejestracja: czwartek 06 wrz 2012, 03:21
Lokalizacja: PL

Post autor: Hetman »

Jak złożysz sobie pakiet do takiej pojemności to też może być problem, nawet w rejestrowanym. Próbuj.
ODPOWIEDZ