Oświetlenie rowerowe 3x XM-L zasilane z pakietu LiPo 10s

Oświetlenie przednie i tylne w rowerze, zasobniki na baterie. Komfort i bezpieczeństwo nocnej jazdy.
SST-90
Posty: 141
Rejestracja: niedziela 24 lis 2013, 21:17
Lokalizacja: Alesund

Oświetlenie rowerowe 3x XM-L zasilane z pakietu LiPo 10s

Post autor: SST-90 »

Witam:)

Planuje budowę lampki rowerowej 3x XM-L T5-5B1 , T6-3B albo T4-7B ewentualnie mix tych diod. Takie barwy xm-l posiadam i jeszcze nie wiem na które się zdecydować.

Myślę nad trzema pojedynczymi reflektorami w rzędzie, nie koniecznie takie same. Co sądzicie o tym http://www.fasttech.com/products/1617/10001275/1208702 ? Nadaję się na rower ? Zależy mi na małej średnicy reflektorów i przystępnej cenie. OP czy gładki , które lepiej sprawdzą się na rower ?

Driver będzie 3.2A od dareltek'a z regulacją potencjometrem. Przy kierownicy, albo z miejsca gdzie trzymam pakiety LiPo.

Maksymalny prąd oczywiście ograniczę do ok. 1.5A w diode. Tutaj pytanie: Czy wylutowanie tych rezystorów ustalających maksymalny prąd musi odbywać się w jakieś konkretniej kolejności ? Czy po prostu wylutowuję tyle ile potrzeba aby osiągnąć 1.5A ?

Maksymalne napięcie zasilania tego drivera to 23V a moje pakiety po naładowaniu podają 42V Czy jest jakiś prosty sposób w jaki mogę obniżyć to napięcie dochodzące do drivera ? (bez większych strat prądu) Jeśli nie to po prostu podłącze driver do jednego z pakietów, ale wolałbym żeby lampka równo rozładowywała wszystkie.

Czyli w skrócie:

Jaką barwę diody polecacie (z tych, które posiadam)

Jaki reflektory ? (średnica max 35mm) Gładki czy OP ? Może jakieś kolimatory ?

Czy wymagana jest kolejność wylutowania rezystorów z drivra w celu zmniejszenia prądu?

Jak łatwo obniżyć napięcie zasilające driver ? (Z 42V do 23V lub mniej)
WF-501B MC-E, KF-T60 XM-L, LL V6 Coast Stainless Steel, S1661501 3 x CREE XM-L U2, Olight S10 Baton XM-L2
Awatar użytkownika
maciex93
Posty: 2886
Rejestracja: sobota 14 sty 2012, 18:59
Lokalizacja: Śląsk

Post autor: maciex93 »

SST-90 pisze:Jaką barwę diody polecacie (z tych, które posiadam)
T5-5B1 - moim zdaniem bardzo ładna, T6-3B też niczego sobie. Na to pytanie powinieneś sam sobie odpowiedzieć skoro masz te diody to widzisz która barwa najbardziej Ci odpowiada.

Ref na pewno OP, daje miękkie przejście pomiędzy spotem i spillem.
Lub 2x kolimator np 60* co ładnie i szeroko oświetli najbliższe otoczenie i do tego 1 kolimator 15* co będzie oświetlał to co dalej.
SST-90 pisze:Czy wymagana jest kolejność wylutowania rezystorów z drivra w celu zmniejszenia prądu?
Nie sądzę żeby to miało znaczenie, tu raczej chodzi o wypadkową rezystancję a kolejność nie ma znaczenia.

Obniżenie napięcia to będzie największy kłopot, niestety ale popularne przetwornice impulsowe zazwyczaj mają napięcie wej. max 35V.
Najlepiej będzie jeżeli zastosujesz pakiet tak aby różnica pomiędzy napięciem przewodzenia diod + spadek na sterowniku była możliwie mała, zyskasz na sprawności całego układu. W innym przypadku będziesz tracił niepotrzebnie energię.
Może coś takiego http://www.ebay.com/itm/Car-Power-15-50 ... 5af188f436 chociaż nie jestem przekonany czy to będzie dobry pomysł.
Nie wyrażam zgody na wykorzystywanie moich zdjęć w jakiejkolwiek formie bez mojej wiedzy, szczególnie nie życzę sobie czerpania za ich pomocą korzyści finansowych przez osoby trzecie.
SST-90
Posty: 141
Rejestracja: niedziela 24 lis 2013, 21:17
Lokalizacja: Alesund

Post autor: SST-90 »

maciex93 pisze:
SST-90 pisze:Jaką barwę diody polecacie (z tych, które posiadam)
T5-5B1 - moim zdaniem bardzo ładna, T6-3B też niczego sobie. Na to pytanie powinieneś sam sobie odpowiedzieć skoro masz te diody to widzisz która barwa najbardziej Ci odpowiada.
Dopiero zamówiłem, jeszcze nie dotarły:)

Co do kolimatorów to wiesz może gdzie takie kupić ?

Problem zasilania chyba po prostu rozwiąże tak, że dołożę 3-4 sztuki 18650 albo jakiś mały pakiet 3s .
WF-501B MC-E, KF-T60 XM-L, LL V6 Coast Stainless Steel, S1661501 3 x CREE XM-L U2, Olight S10 Baton XM-L2
Awatar użytkownika
maciex93
Posty: 2886
Rejestracja: sobota 14 sty 2012, 18:59
Lokalizacja: Śląsk

Post autor: maciex93 »

Kolimatory są dostępne na FT http://www.fasttech.com/products/1606/1 ... e-xm-l-led
http://www.fasttech.com/products/1606/1 ... or-cree-xr
Na ebay też znajdziesz np zestaw http://www.ebay.com/itm/390729563845 15*, 40* i 60*.
Zamiast 60* możesz jeszcze zastosować ten owalny http://kaidomain.com/product/details.S020644 na rower super ;)
Nie wyrażam zgody na wykorzystywanie moich zdjęć w jakiejkolwiek formie bez mojej wiedzy, szczególnie nie życzę sobie czerpania za ich pomocą korzyści finansowych przez osoby trzecie.
SST-90
Posty: 141
Rejestracja: niedziela 24 lis 2013, 21:17
Lokalizacja: Alesund

Post autor: SST-90 »

Dziękuje za pomoc, zamówiłem wszystkie kolimatory oprócz tego zestawu z ebay'a i niebawem pewnie wezmę się za tworzenie:P

[ Dodano: 25 Sierpień 2014, 18:38 ]
Ostatecznie chyba zbuduje latarkę na 4 diodach XM-L2 .
Dwie planuje uzbroić w kolimator 90* albo 60*, jedną w kolimator 15* i jedną w reflektor op (jako światło "drogowe")

Czy da się podłączyć wszystkie 4 diody do jednego drivera, tak aby trzy z nich świeciły stale a czwartą mógłbym włączać osobno ?

Zasilanie jednak zrobię z czterech 18650 połączonych szeregowo, driver od darelteka 3200mah z ograniczonym prądem do 1A-1.5A

[ Dodano: 27 Sierpień 2014, 18:13 ]
Na szybko zrobiłem sobie "urządzenie" testowe i ja, jako zwolennik zimniejszych barw, muszę stwierdzić, że na rower bardziej nadają się ciepłe. Z tych które posiadam T4-7B zrobiło na mnie najlepsze wrażenie i moim zdaniem najlepiej nadaje się do oświetlenia pierwszego planu. Na dalszy plan wespół z kolimatorem 15* użyje T5-5B1.

Testowałem również wszystkie kolimatory i reflektory, które posiadam i ku mojemu zdziwieniu muszę przyznać, że na pierwszy plan najlepiej nadaje się... żaden !?!? :P. Goły XM-L zapewnia najszerszy kąt (super sprawa na wycieczki w lesie), równomierny rozkład światła i największą ilość światła (zero dodatkowych strat). Tylko nie wiem jak rozwiązać kwestie odcięcia światła (żeby nie razić innych ludzi) i ochrone diody przed warunkami atmosferycznymi. Może macie jakiś pomysł ? Jeśli te problemy okażą się barierą nie do przejścia to po prostu zastosuje kolimatory 60* albo 90* .
WF-501B MC-E, KF-T60 XM-L, LL V6 Coast Stainless Steel, S1661501 3 x CREE XM-L U2, Olight S10 Baton XM-L2
ODPOWIEDZ