Oświetlenie bagażnika auta - lampa z "odpadów" za
Oświetlenie bagażnika auta - lampa z "odpadów" za
Witam.
Postanowiłem dziś zrobić na szybko swój pierwszy mod do Nissana Juke.
Standardowo jak to bywa w autach, bagażnik jest oświetlony jedynie symbolicznie. O ile mody starszych aut to nie problem (do swojego Golfa 3 w bagażnik włożyłem po prostu dwie taśmy led i podkleiłem do półek) o tyle w Juke nie chciałem robić takiego druciarstwa. Postanowiłem zatem zmodyfikować oryginalne oświetlenie tak, aby po montażu nie było widać żadnych zmian.
Zaczynamy. Pierwsze co zrobiłem to wygrzebałem z odzysku radiator z chipsetu jakiejś płyty głównej i odciąłem mini szlifierką nadmiar, który blokował wejście radiatora w otwór na lampkę:
Następnie wygrzebałem MCPCB na 4 ledy XP-E które miałem z przegrzanych markerów LED z BMW. MCPCB od temperatury pożółkłe, ale spełniające swoje zadanie. Na MCPCB przylutowałem metodą "na kuchenkę gazową" 4 sztuki XP-E o nieznanym binie itd. Jedynie wiem że ledy mają skazy (poszarpane soczewki) oraz że ich życie w markerze BMW było ciężkie (podstawy leda silnie przegrzane, wręcz czarne), ale mimo to są sprawne. Do chwilowego świecenia po otwarciu bagażnika - ideał, tym bardziej że do typowych zastosowań na dłuższą metę mogą płatać figle.
Następnie MCPCB przykręcona do przygotowanego radiatora:
Za zasilanie tym razem odpowiada sterownik z żarówek diodowych na mocowanie MR16. Fabrycznie sterownik podawał na przygotowane diody średnio 1,6W (co dawało jakieś 130 - 140 mA w leda). Po znalezieniu rezystora pomiarowego w ledy idzie około 5W, co daje średnio 400 mA w leda.
Następnie przyszedł czas na samą lampkę. Fabrycznie siedzi w niej żarówka rurkowa, 28 mm długości, moc 5W. Fabryczne blaszki odciąłem, przygotowałem też plastiki na radiator tak aby ten wchodził na lekki wcisk:
Pozostawiłem też fabryczne piny gniazda, dzięki czemu bez problemu podłączymy do lampki fabryczną wtyczkę. Do pozostawionych blaszek, przylutowałem bezpośrednio sterownik. O polaryzację nie muszę dbać - sterownik posiada mostek prostowniczy.
Następnie upchałem kondensator filtrujący tak, aby nie dotykał gorącego radiatora i nie przeszkadzał przy montażu lampki:
Na koniec lekko wcisnąłem radiator w przygotowaną oprawkę, wcześniej smarując Poxipolem miejsce styku radiatora z obudową, co zapewnia dobry montaż:
Na sam koniec porównanie, pierwsza fotka to żarówka fabryczna, "puszczona" na 12,2 V:
Oraz przy tych samych parametrach (aparatu i zasilacza) lampka po modyfikacji:
Światło wydaje się silnie zimno-białe, ale to ze względu na to że nie zmieniałem balansu bieli i był on ustawiony na sztywno.
Porównując "na oko" światła jest znacznie więcej niż oryginalnie. Lampa z instalacji pobiera dokładnie 5,19 W
Po 5 minutach pracy radiator jest bardzo gorący, jednak można na nim utrzymać palce przez dłuższą chwilę. Podejrzewam że w praktyce lampka nie będzie świecić światłem ciągłym dłużej niż kilka minut.
I to by było na tyle. Moim zdaniem efekt znacznie lepszy (satysfakcja) niż kupno gotowego zestawu z allegro...
Postanowiłem dziś zrobić na szybko swój pierwszy mod do Nissana Juke.
Standardowo jak to bywa w autach, bagażnik jest oświetlony jedynie symbolicznie. O ile mody starszych aut to nie problem (do swojego Golfa 3 w bagażnik włożyłem po prostu dwie taśmy led i podkleiłem do półek) o tyle w Juke nie chciałem robić takiego druciarstwa. Postanowiłem zatem zmodyfikować oryginalne oświetlenie tak, aby po montażu nie było widać żadnych zmian.
Zaczynamy. Pierwsze co zrobiłem to wygrzebałem z odzysku radiator z chipsetu jakiejś płyty głównej i odciąłem mini szlifierką nadmiar, który blokował wejście radiatora w otwór na lampkę:
Następnie wygrzebałem MCPCB na 4 ledy XP-E które miałem z przegrzanych markerów LED z BMW. MCPCB od temperatury pożółkłe, ale spełniające swoje zadanie. Na MCPCB przylutowałem metodą "na kuchenkę gazową" 4 sztuki XP-E o nieznanym binie itd. Jedynie wiem że ledy mają skazy (poszarpane soczewki) oraz że ich życie w markerze BMW było ciężkie (podstawy leda silnie przegrzane, wręcz czarne), ale mimo to są sprawne. Do chwilowego świecenia po otwarciu bagażnika - ideał, tym bardziej że do typowych zastosowań na dłuższą metę mogą płatać figle.
Następnie MCPCB przykręcona do przygotowanego radiatora:
Za zasilanie tym razem odpowiada sterownik z żarówek diodowych na mocowanie MR16. Fabrycznie sterownik podawał na przygotowane diody średnio 1,6W (co dawało jakieś 130 - 140 mA w leda). Po znalezieniu rezystora pomiarowego w ledy idzie około 5W, co daje średnio 400 mA w leda.
Następnie przyszedł czas na samą lampkę. Fabrycznie siedzi w niej żarówka rurkowa, 28 mm długości, moc 5W. Fabryczne blaszki odciąłem, przygotowałem też plastiki na radiator tak aby ten wchodził na lekki wcisk:
Pozostawiłem też fabryczne piny gniazda, dzięki czemu bez problemu podłączymy do lampki fabryczną wtyczkę. Do pozostawionych blaszek, przylutowałem bezpośrednio sterownik. O polaryzację nie muszę dbać - sterownik posiada mostek prostowniczy.
Następnie upchałem kondensator filtrujący tak, aby nie dotykał gorącego radiatora i nie przeszkadzał przy montażu lampki:
Na koniec lekko wcisnąłem radiator w przygotowaną oprawkę, wcześniej smarując Poxipolem miejsce styku radiatora z obudową, co zapewnia dobry montaż:
Na sam koniec porównanie, pierwsza fotka to żarówka fabryczna, "puszczona" na 12,2 V:
Oraz przy tych samych parametrach (aparatu i zasilacza) lampka po modyfikacji:
Światło wydaje się silnie zimno-białe, ale to ze względu na to że nie zmieniałem balansu bieli i był on ustawiony na sztywno.
Porównując "na oko" światła jest znacznie więcej niż oryginalnie. Lampa z instalacji pobiera dokładnie 5,19 W
Po 5 minutach pracy radiator jest bardzo gorący, jednak można na nim utrzymać palce przez dłuższą chwilę. Podejrzewam że w praktyce lampka nie będzie świecić światłem ciągłym dłużej niż kilka minut.
I to by było na tyle. Moim zdaniem efekt znacznie lepszy (satysfakcja) niż kupno gotowego zestawu z allegro...
ILPT
Re: Oświetlenie bagażnika auta - lampa z "odpadów"
skaktus pisze:.... do swojego Golfa 3 w bagażnik włożyłem po prostu dwie taśmy led i podkleiłem do półek...........
Jak możesz napisz coś więcej na temat tego "druciarstwa" ja bym chciał coś takiego pod półką i po bokach pod plastikami trzymającymi półkę
Jestem zainteresowany aby zrobić coś takiego u mnie w Lagunie.
Tylko proszę o łopatologie jak dla kogoś kto wie jak zlutować kabelki i jak podłączyć radio i wzmacniacz
i na tym moja wiedza na temat elektroniki się kończy
Będę również wdzięczny za linki do sklepów lub miejsc gdzie można wszystko kupić
i dokładnie co kupić
Czy możesz zaproponować jakieś taśmy led?
Jakieś sklepy/ serwisy?
Czy coś takiego:
http://allegro.pl/modul-3-led-flux-12v- ... 64058.html
http://allegro.pl/modul-wodoodporny-5-l ... 09260.html
http://allegro.pl/tasma-48x-led-pasek-l ... 32989.html
http://allegro.pl/tasma-listwa-led-60-m ... 09753.html
http://allegro.pl/tasma-led-5050-60-rgb ... 19819.html
http://allegro.pl/tasma-listwa-led-150- ... 78664.html
Czy muszę mieć jakieś sterowniki lub coś innego?
Jakiej taśmy lub kleju najlepiej użyć?
Dodam że chcę bardzo dużo światła w bagażniku i z każdej możliwej strony.
Jakieś sklepy/ serwisy?
Czy coś takiego:
http://allegro.pl/modul-3-led-flux-12v- ... 64058.html
http://allegro.pl/modul-wodoodporny-5-l ... 09260.html
http://allegro.pl/tasma-48x-led-pasek-l ... 32989.html
http://allegro.pl/tasma-listwa-led-60-m ... 09753.html
http://allegro.pl/tasma-led-5050-60-rgb ... 19819.html
http://allegro.pl/tasma-listwa-led-150- ... 78664.html
Czy muszę mieć jakieś sterowniki lub coś innego?
Jakiej taśmy lub kleju najlepiej użyć?
Dodam że chcę bardzo dużo światła w bagażniku i z każdej możliwej strony.
Ostatnio zmieniony niedziela 01 cze 2014, 17:23 przez misioCG, łącznie zmieniany 1 raz.
skaktus
Czy możesz zapodać zdjęcia jak to świeci, proszę?
Nie mam zielonego pojęcia jak to wygląda, czy muszę mieć odpowiednią ilość diod aby podłączyć bezpośredni do zasilana samochodu? Tz. uciąć odpowiednią ilość ledów z paska?
Rozumiem że na pasku z ledami jest oznaczenie + i -
przylutowuje tylko kabelki i świeci i wszystko gotowe?
czy coś takiego będzie OK?
http://allegro.pl/tasma-smd-5050-led-1m ... 25020.html
Czy możesz zapodać zdjęcia jak to świeci, proszę?
Nie mam zielonego pojęcia jak to wygląda, czy muszę mieć odpowiednią ilość diod aby podłączyć bezpośredni do zasilana samochodu? Tz. uciąć odpowiednią ilość ledów z paska?
Rozumiem że na pasku z ledami jest oznaczenie + i -
przylutowuje tylko kabelki i świeci i wszystko gotowe?
czy coś takiego będzie OK?
http://allegro.pl/tasma-smd-5050-led-1m ... 25020.html
Zalinkowane taśmy to jedne z najgorszych jakie można kupić. Polecam lekturę > http://www.swiatelka.pl/viewtopic.php?t=12934
Czy takie bedą dobre?
http://allegro.pl/tasma-60-led-smd-2835 ... 39286.html
Co jeszcze muszę kupić?
Czy jaieś sterowniki zasilacze?
http://allegro.pl/tasma-60-led-smd-2835 ... 39286.html
Co jeszcze muszę kupić?
Czy jaieś sterowniki zasilacze?
tak k woli ścisłości
Proszę o poprawienie jeżeli się mylę
1. Kupuję rolkę lub parę metrów takich led http://allegro.pl/tasma-60-led-smd-2835 ... 39286.html
2. Ucinam kawałek o długości jaką potrzebuję?
Czy tnę jakąś konkretną długość aby dopasować do zasilania 12V w samochodzie?
3. lutuję kabelki do instalacji od lampki, montuję listwy
Gotowe?
Resztę mogę wykorzystać do podświetlenia szafek w kuchni w garażu (ale to już inny projekt )
Cieszę się jak dziecko na święta
Lubię się bawić światłem, takie zboczenie/hobby
Bardzo dziękuję wszystkim za cierpliwość i wyjaśnianie dla was prostych rzeczy
Proszę o poprawienie jeżeli się mylę
1. Kupuję rolkę lub parę metrów takich led http://allegro.pl/tasma-60-led-smd-2835 ... 39286.html
2. Ucinam kawałek o długości jaką potrzebuję?
Czy tnę jakąś konkretną długość aby dopasować do zasilania 12V w samochodzie?
3. lutuję kabelki do instalacji od lampki, montuję listwy
Gotowe?
Resztę mogę wykorzystać do podświetlenia szafek w kuchni w garażu (ale to już inny projekt )
Cieszę się jak dziecko na święta
Lubię się bawić światłem, takie zboczenie/hobby
Bardzo dziękuję wszystkim za cierpliwość i wyjaśnianie dla was prostych rzeczy