Kolimator / reflektor z odcięciem "bez oślepiania"

Oświetlenie przednie i tylne w rowerze, zasobniki na baterie. Komfort i bezpieczeństwo nocnej jazdy.
gruby
Posty: 113
Rejestracja: środa 13 lis 2013, 09:19
Lokalizacja: łódź

Post autor: gruby »

Na zewnątrz nie zrobię. Kamerka sama się dostraja do oświetlenia a muszę to robić podczas jazdy bo nie mam zasilania bateryjnego.
W pomieszczeniu zawsze mocniej oświetli się miejsca poza odcięciem bo masz jeszcze odbicie od ścian/sufitu. Zobacz, że nawet oświetla mi twarz pomimo, że znajduje się za lampką.
Mam jeszcze coś takiego ale też kiepsko widać:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=7ogDC_iPSBw#t=18[/youtube]
Awatar użytkownika
Kuras77
Posty: 375
Rejestracja: środa 24 wrz 2008, 02:00
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Kuras77 »

gruby pisze:Dla mnie jednak efekt jest zadowalający. Odcięcie jest wyraźne, ci z naprzeciwka na pewno będą mieli lżej.
I o to chodzi a jeśli próbuje się udoskonalić lampkę by była ona jeszcze bardziej przyjazna dla innych użytkowników ścieżek i szlaków to tym lepiej :ok:
gruby pisze:Co do wielkości emitera. Teraz zajarzyłem o co chodzi. Im większa powierzchnia emitera tym większy obszar rozmycia wiązki czyli od miejsca, które "widzi" cały emiter do miejsca, które "nie widzi" w ogóle emitera. Z punktu widzenia oślepiania nie ma to żadnego znaczenia. Lampkę przecież ustawiamy tak by ci z naprzeciwka "nie widzieli" emitera. Różnica będzie tylko w możliwości ustawienia zasięgu lampki. Im większy emiter tym główna wiązka będzie skierowana bardziej do dołu.
Dokładnie o tym pisałem ale moim zdaniem ma to zasadnicze znaczenie - jeśli faktycznie nie chcemy oślepiać to trzeba lampkę ustawić bardziej w dół co zmniejsza zasięg lampki przez co staje się ona mniej użyteczna. Dlatego uważam, że powinno się dążyć do jak najbardziej ostrego odcięcia by uzyskać jak największy zasięg bez oślepiania a do tego celu przy naszym systemie przesłony najlepiej nadają się diody z jak najmniejszymi emiterami.

PS.
Poprowadź sobie inaczej linki od hamulca czy przerzutek bo rzucają cień na drogę :wink:
cervandes
Posty: 99
Rejestracja: niedziela 05 sty 2014, 19:08
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: cervandes »

Convoy S2 4C attiny25V 3,04A REF
Convoy S2 4C attiny25V 3,04A kolimator 15*90
Awatar użytkownika
Kuras77
Posty: 375
Rejestracja: środa 24 wrz 2008, 02:00
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Kuras77 »

Widzieli - od chyba trzech lat jest na DX i to dwa razy taniej:
http://www.dx.com/p/xc-997b-cree-3w-200 ... zIY5F6qwRA
Gdzieś na forum było nawet zdjęcie jak to świeci (kształt wiązki) w praktyce i generalnie lampka nie warta zachodu chyba, że do miasta dla mamy/dziewczyny.
cob
Posty: 144
Rejestracja: wtorek 25 gru 2012, 22:17
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: cob »

Ostatnio jeżdżę z daszkiem zrobionym z puszki, ale jeśli lampki nie skieruję mocno w dół, to wiele on nie daje, bo mam trzy diody. Wydaje mi się, że dobrym rozwiązaniem byłoby przeniesienie lampki niżej, ale ciężko znaleźć odpowiednie miejsce biorąc pod uwagę to, że musi być do niej dostęp. Zastanawiam się nad jakimś mocowaniem do podkowy amortyzatora, bo mam tam już otwór, więc coś dałoby się przyczepić. Minusem jest to, że lampka nie będzie amortyzowana i będzie ostro dostawać wszelkim błotem z koła.
Myślę też nad zamocowaniem jakichś małych kółek z folii aluminiowej na szybce naprzeciwko diod led żeby zlikwidować bezpośrednią wiązkę.
Awatar użytkownika
smokuxx1987
Posty: 2113
Rejestracja: środa 16 maja 2012, 19:04
Lokalizacja: Krosno

Post autor: smokuxx1987 »

cob pisze:Ostatnio jeżdżę z daszkiem zrobionym z puszki, ale jeśli lampki nie skieruję mocno w dół, to wiele on nie daje, bo mam trzy diody. Wydaje mi się, że dobrym rozwiązaniem byłoby przeniesienie lampki niżej, ale ciężko znaleźć odpowiednie miejsce biorąc pod uwagę to, że musi być do niej dostęp. Zastanawiam się nad jakimś mocowaniem do podkowy amortyzatora, bo mam tam już otwór, więc coś dałoby się przyczepić. Minusem jest to, że lampka nie będzie amortyzowana i będzie ostro dostawać wszelkim błotem z koła.
Myślę też nad zamocowaniem jakichś małych kółek z folii aluminiowej na szybce naprzeciwko diod led żeby zlikwidować bezpośrednią wiązkę.
Jeśli lampke dasz niżej to żeby miała taki sam zasięg będziesz musiał ją ustawić wyżej, czyli jeszcze bardziej będziesz oślepiać jadących z naprzeciwka.
Promień główny tworzy światło odbite od reflektora, chcą się go pozbyć musiał byś nakleić kółko z foli alu z dziurą w środku.
Efektem tego było by to że wiązka była by równomierna, bardzo wąska i duże straty na optyce.
Lepiej poszukaj kolomatorów w rozmiarze refów to da równomierny rozkład i małe straty światła. Możesz się za owalnymi rozglądnąć.
cob
Posty: 144
Rejestracja: wtorek 25 gru 2012, 22:17
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: cob »

Rzeczywiście będę musiał dać wyżej, ale głównym problemem jest chyba to, że lampka na kierownicy jest za wysoko i jadący z naprzeciwka niejako muszą patrzeć prosto w nią, bo jest umieszczona na wysokości wzroku.
Awatar użytkownika
Kuras77
Posty: 375
Rejestracja: środa 24 wrz 2008, 02:00
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Kuras77 »

cob pisze:Rzeczywiście będę musiał dać wyżej, ale głównym problemem jest chyba to, że lampka na kierownicy jest za wysoko i jadący z naprzeciwka niejako muszą patrzeć prosto w nią, bo jest umieszczona na wysokości wzroku.
Właśnie po to powstał ten wątek by nie musieli - przeczytaj go uważnie i wybierz rozwiązanie dla siebie ;)
cob
Posty: 144
Rejestracja: wtorek 25 gru 2012, 22:17
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: cob »

Podane sposoby są ok, ale przez to, że źródło światła jest wysoko odcięcie musi działać wyjątkowo dobrze. Gdyby obniżyć wysokość źródła światła sytuacja się poprawia. Co prawda latarkę trzeba trochę bardziej skierować do góry, ale i tak dużo trudniej w takiej sytuacji kogoś oślepić.
Awatar użytkownika
Kuras77
Posty: 375
Rejestracja: środa 24 wrz 2008, 02:00
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Kuras77 »

cob pisze:Gdyby obniżyć wysokość źródła światła sytuacja się poprawia. Co prawda latarkę trzeba trochę bardziej skierować do góry, ale i tak dużo trudniej w takiej sytuacji kogoś oślepić.
Nie zgadzam się z tym twierdzeniem - w teorii brzmi to dobrze ale w praktyce lepiej sprawdza się wysoko zamontowane źródło światła z przesłoną, skierowane bardziej w dół. Chodzi o kompromis pomiędzy zasięgiem, mocą i brakiem oślepiania.
Awatar użytkownika
marmez
Posty: 2879
Rejestracja: sobota 08 sty 2011, 19:19
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Post autor: marmez »

cob pisze:Gdyby obniżyć wysokość źródła światła sytuacja się poprawia. Co prawda latarkę trzeba trochę bardziej skierować do góry, ale i tak dużo trudniej w takiej sytuacji kogoś oślepić.
Nie oślepiać jest łatwo. Niestety trudno jest mieć duży zasięg światła i wtedy nie oślepiać. Mając lampkę nisko bardzo tracimy zasięg, albo musimy ją kierować równolegle do drogi (co oślepia kierowców zna przeciwka). Mając lampkę wysoko możemy ją skierować w dół, mieć nadal jakiś tam spory zasięg i tak bardzo z daleka nie oślepiać. Trudno to w teorii wytłumaczyć niestety, bo mamy co najmniej 3 zmienne:
-wysokość,
-skupienie (jakość odcięcia),
-kąt ustawienia...

i dwie niewiadome (poszukiwane optymalne)
-natężenie światła na wysokości wzroku kierowcy zna przeciwka i
-zasięg (wymagane jakieś natężenie światła w jakieś odledłości na drodze).

Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony wtorek 08 kwie 2014, 05:58 przez marmez, łącznie zmieniany 1 raz.
Tekst podpisu:
Podpis - dozwolona ilość znaków: 255
Awatar użytkownika
Kuras77
Posty: 375
Rejestracja: środa 24 wrz 2008, 02:00
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Kuras77 »

^^
Dokładnie - Kolega wszystko ładnie wytłumaczył. I właśnie to nazywam kompromisem bo nie da się każdego z tych parametrów doprowadzić do ideału dlatego ja mam oddzielne lampki dla świateł "długich" i "krótkich" :)
kokos
Posty: 7
Rejestracja: czwartek 17 lip 2014, 22:44
Lokalizacja: Kraków

Post autor: kokos »

Witam Serdecznie

Chciałbym przedstawić Państwu moje zmagania z 3 ledowym reflektorem SolarStorm x3

Jeżdżę już 3 lata i mam kilka światełek przymocowanych do roweru, trzy najsilniejsze to scream 250 lm; scream 750 lm i SolarStorm x3
Z tym ostatnim pojawił się problem bo oślepiał niemiłosiernie, a jeżdżę w mieście. Niżej jeśli się uda prześle zdjęcia z moimi zmaganiami z tym potworkiem.

Pierwsze Scream 250 lm i Scream 750 na diodzie U2
https://lh5.googleusercontent.com/IOjRA ... =s192-p-no
Wielkiej różnicy nie ma pomiędzy ich mocą ( z lewej słabsza, 250 lm )
https://lh6.googleusercontent.com/-vzwI ... G_0545.JPG
No i czas na potworka, SolarStorm x3 na diodach U2 ( musiałem go kupić, bo scream-y nie oświetlały poboczy i były za słabe przy szybszej jeździe .
Pierwsza próba z zasłanianiem nie przyniosła rezultatów. Chyba przez zbyt małą odległość diody, lustra i folii aluminiowej.
Zasłonięta ponad połowa szkła
https://lh5.googleusercontent.com/-DvIA ... G_0734.JPG
Ale efekt taki
https://lh4.googleusercontent.com/-F_8F ... G_0736.JPG
Dla porównania spróbowałem tego samego z Scream 750 lm
https://lh6.googleusercontent.com/-TTA_ ... G_0741.JPG
I tutaj już działało bezbłędnie ( soczewka jest półkulista dlatego nierówno )
https://lh3.googleusercontent.com/-Tcl5 ... G_0743.JPG
Więc postanowiłem zrobić daszek
1. https://lh3.googleusercontent.com/-d-fE ... G_0751.JPG
2. https://lh6.googleusercontent.com/-FbYM ... G_0752.JPG
3. https://lh4.googleusercontent.com/-ZPoA ... G_0753.JPG
Efekt zadowalający
https://lh6.googleusercontent.com/-h-d1 ... G_0754.JPG
później lekkie modyfikacje i usztywnienie
https://lh5.googleusercontent.com/-Gedd ... G_0756.JPG
Ale pojawił się problem, bo lampka zaczęła grzać się niemiłosiernie ( no cóż, daszek zabrał gdzieś połowę powierzchni do wymiany ciepła )
Więc dodałem radiatory
1. https://lh4.googleusercontent.com/-3w8A ... G_0757.JPG
2. https://lh3.googleusercontent.com/-LceG ... G_0758.JPG
3. https://lh6.googleusercontent.com/-0bKu ... G_0759.JPG
4. https://lh5.googleusercontent.com/-LgzG ... G_0776.JPG
Radiatory są stąd http://proline.pl/?p=AC+VR002 miałem więc użyłem i działają świetnie. Powierzchnia wymiany cieplnej wzrosła gdzieś z 3 razy.
Postanowiłem dodać do nich wyjmowany daszek ( wchodzi w małą przerwę, między radiatorami a lampką )
https://lh4.googleusercontent.com/-v2oh ... G_0762.JPG
Pomysł
https://lh3.googleusercontent.com/-QIwb ... G_0764.JPG
Części
https://lh5.googleusercontent.com/rwUEj ... 11-h905-no
Całość gotowa
1. https://lh3.googleusercontent.com/-vs8i ... G_0778.JPG
2. https://lh3.googleusercontent.com/-DzV2 ... G_0783.JPG
3. https://lh5.googleusercontent.com/-mGxh ... G_0784.JPG
Porównanie ze starym daszkiem
1. https://lh6.googleusercontent.com/-EGUG ... G_0785.JPG
2. https://lh6.googleusercontent.com/-0yQB ... G_0780.JPG
I wreszcie testy, pierwsze normalnie
https://lh6.googleusercontent.com/-xoej ... G_0779.JPG
I tutaj przy zgaszonym świetle
https://lh4.googleusercontent.com/-xepU ... G_0781.JPG
Odcina ładnie

EDIT : Zaniepokoiło mnie trochę, że dość wolno się nagrzewa, a potrafi nieźle grzać ( po minucie na high jest nadal letnia ), jutro ją otworzę i zobaczymy co ma w środku :D Jeśli choć jeden z 2-uch mierników w domu działa, to zmierzę też napięcia.

Cóż, nie mam czym tego rozkręcić, SolarStorm jest na Imbusach, moja najmniejsza końcówka to Hex 2, która jest z duża. Muszę poczekać na brata, może on ma. Jak nie to budowlany.
Screal 250 lm + Scream 750 lm + SolarStorm x3
Awatar użytkownika
pegasus_sis
Posty: 963
Rejestracja: środa 25 sie 2010, 13:03
Lokalizacja: Łódź

Post autor: pegasus_sis »

Tragicznie to wygląda, weź taśmę dwustronną i za jej pomocą przyklej folię do tektury ;) będzie ładnie i solidnie.

W miarę dobre odcięcie wygląda tak, realizacja za pomocą daszka. Nie mam pomysłu, jak zastosować ten patent do Twojej lampki.

Obrazek

Co do nagrzewania - czym kleiłeś te radiatory?
ElektroT
Posty: 21
Rejestracja: wtorek 01 lip 2014, 11:22
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: ElektroT »

Odcięcie za pomocą daszka chyba nie spełnia swojej roli w ruchu ulicznym...chyba, że jest na tyle długi, że bezpośrednio zasłania punkt o największej luminancji. Tak mi się przynajmniej wydaje. Popatrzcie na białą jasną plamę, która powiększa się wraz z odległością.
ODPOWIEDZ