Small Sun TY-Z07

czyli nasze opinie, odczucia i wnioski o światełkach
flojd
Posty: 134
Rejestracja: niedziela 01 gru 2013, 22:10
Lokalizacja: Skierniewice

Small Sun TY-Z07

Post autor: flojd »

Jak w temacie, wrzucam troszkę zdjęć i moich spostrzeżeń nt. Small Sun TY-Z07, pochodzącej z FastTech: https://www.fasttech.com/p/1283603

Obrazek

Latarka przychodzi w pudełku kartonowym, nieco pogniecionym w moim przypadku, ale bez szkody dla samego urządzenia. Obudowa względnie dobrze wykonana, choć znajdą się jakieś pojedyncze odpryski, pokryte już anodyzacją. Ogólnie, wbrew pozorom, całkiem nieźle leży w dłoni i sprawia solidne wrażenie. Może to efekt stosunku masy do wymiarów - czuć, że mamy w dłoni spory kawałek metalu. Fakt, że jedna z tub ma jakiś minimalny luz w głowicy.
Z boku obudowy jest gumowy włącznik, a po przeciwnej stronie gniazdko do podłączenia zewnętrznego zasilania, więc mozna używać jej stacjonarnie, podłączonej poprzez zasilacz do gniazdka i nie zużywać akumulatorów. Nie wiem akurat jaki jest tego sens, bo jedyne dla niej stabilne położenie jest na boku, więc conajwyżej może świecić na ścianę. Gumka, zakrywająca złącze, jest wprawdzie mięciutka, ale zbyt luźno wchodzi - łatwo ją przypadkiem o coś zaczepić i otworzyć złącze. Reflektor plastikowy, "szybka" z plexi, w jednym miejscu nierówność - pewnie pozostałość po odrywaniu wyciętego elementu. Pomiędzy plexi a reflektorem jest oring, podobnie w każdej zakrętce. Nie ma natomiast uszczelnienia pomiędzy przednim gniazdem tub, a głowicą.
Po rozkręceniu przodu i tyłu, pigułę można wykręcić jak na zdjęciach, ale można też najpierw wydłubać driver, a następnie wykręcić pigułe w drugą stronę.

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Szerokość krawędzi piguły to 8mm, szerokość gwintu w głowicy - 4,3mm. Na jak mocne zasilanie diody można sobie pozwolić przy takim wąskim gardle? Generalnie w trybie HIGH, obudowa, nieco schłodzona na parapecie w pokoju, zaczyna nabierać temperatury po ok. 3-4 minutach, po kolejnych 4 cała głowica jest wyraźnie ciepła. Po 15-20min od włączenia w temperaturze pokojowej - gorąca.
Fabryczne odprowadzanie temperatury jest chyba znośne. Pad był ładnie przyklejony, jak widać. Gwint piguły tradycyjnie suchy no i mógłby być i szerszy i jeszcze nieco ciaśniejszy. Powierzchnia piguły raczej równa, choć z zagłębieniem w samym środku. Pasty dałem tyle, że na pewno wypełniła ubytek. Rysy to moje "dzieło". Właściwie to nie wiem jak to się stało. :D

Obrazek
Obrazek

Latarka świeci światłem znacznie bardziej skupionym niż na zdjęciach na FT ale dodatkowo wokół spotu(spota?) jest jakiś taki spot wtórny. Jest on może nie tak jasny, jak główna kropka na środku, ale też zdecydowanie jaśniejszy od spill'a, a przed wszystkim, nieco owalny, czy w ogóle niezbyt regularny. Mało estetycznie to wygląda, aczkolwiek przeciętnemu człekowi będzie to raczej obojętne. Pewnie to efekt nieco krzywego osadzenia diody względem reflektora.

Obrazek
Obrazek

Co do barwy światła, to wydaje mi się, że będzie to biały zimny, choć jedyne porównanie, jakie mam, to moja czołówka, od której Z07 jest ciutkę zimniejsza. Jednak wydaje mi się, że nadal jest to jednak światło białe i daleko mu do niebieskiego. Dioda nie ma żadnych oznaczeń, można się tylko domyślać, czy to jest faktycznie XM-L T6, czy cokolwiek innego. :) W każdym razie świeci nieznacznie mocniej od wspomnianej czołówki.

Póki co latarkę złożyłem, przesmarowałem gwint piguły pastą termo, podobnie wymieniłem pastę pod padem. Gwinty zakrętek przesmaruję pastą silikonową. Żółty kabelek przy gnieździe zasilacza to moja sprawka - chciałem wykorzystać latarkę jako koszyk do ładowarki akumulatorków, kabelkiem wyprowadzonym z ładowarki. Fabrycznie nataomiast, włożenie wtyczki odcinało od niej aku. Na sprężynkach przetrenowałem mostkowanie plecionką miedzianą. Latarkę skręcałem na kilka razy, aby upewnić się, że pad jest dobrze dociśnięty. Mile widziane wszelkie komentarze i uwagi, szczególnie, jeśli mogę się czegoś nowego dowiedzieć.
Awatar użytkownika
Borsuczy
Posty: 547
Rejestracja: wtorek 29 paź 2013, 09:24
Lokalizacja: Białystok

Post autor: Borsuczy »

Ale brzydal. :mrgreen: Jak chcesz uszczelnić miejsce styku tub z głowicą, to posmaruj sylikonem krawędź głowicy, a potem dokręć tuby. O pogorszenie wyglądu nie trzeba się martwić. :mrgreen:
flojd
Posty: 134
Rejestracja: niedziela 01 gru 2013, 22:10
Lokalizacja: Skierniewice

Post autor: flojd »

Hehe. Jak będę jechał w teren to ją doszczelnię. Mnie się ta paskuda nawet podoba - taka forma brzydoty na miarę pierwszego Fiata Multipli. :D
Awatar użytkownika
ElSor
Site Admin
Posty: 5041
Rejestracja: niedziela 13 wrz 2009, 12:52
Lokalizacja: Ozimek

Post autor: ElSor »

flojd pisze:Mnie się ta paskuda nawet podoba - taka forma brzydoty na miarę pierwszego Fiata Multipli.
Jakbym miał dostać za darmo tą latarkę lub multiplę to wolał bym chyba jednak tą latarkę :mrgreen:
Wiadomo coś więcej o driverze (prąd, stabilizacja...) ?
flojd
Posty: 134
Rejestracja: niedziela 01 gru 2013, 22:10
Lokalizacja: Skierniewice

Post autor: flojd »

Pomiary prądu w diodę:
HI: 2,3 A
MED: 1,1A
LO: 0,52 A

Zrobiłem jeszcze kilka razy pomiary napięcia na ogniwie vs. prąd idący w diodę i odczytałem takie wyniki:
4,9V : 2.3A (zasilacz zewn.)
3,6V : 2.3A
3.2V : 1.4-1.6A
~3V : 0.9A
2.85V : 0.5A
Rozumiem, że stabilizacji prądu nie ma?.

PS. Chyba nie powinno się używać trybu HI zbyt długo ze względu na nagrzewanie się głowicy, a co za tym idzie podgrzewanie akumulatorów - po pół godzinie grzania się w temperaturze pokojowej, akumulator po wyjęciu jest bardzo ciepły, jeśli nie gorący.
DNF
Posty: 4606
Rejestracja: piątek 23 lis 2007, 19:07
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: DNF »

Jeśli pomiary dobrze zrobione, to trochę stabilizacji jest :D
Ale 30min w trybie High w bezruchu, odważny jesteś!
flojd
Posty: 134
Rejestracja: niedziela 01 gru 2013, 22:10
Lokalizacja: Skierniewice

Post autor: flojd »

DNF pisze:Jeśli pomiary dobrze zrobione, to trochę stabilizacji jest :D
Ale 30min w trybie High w bezruchu, odważny jesteś!
Raczej nieświadomy jak już. :P
Trochę stabilizacji... - czyli jak to rozumieć? Stabilizacja jest, ale te 2,3A jest tylko do momentu gdy V ogniwa spadnie poniżej Vf diody(dla 2,3A)? Poniżej tego zaczyna spadać też prąd?
Btw. A jakby dorzucić do niej jakiś driver z ochroną ogniw i przy okazji zabezpieczeniem termicznym? Jak rozwiązać kwestię włącznika? Z tego co zauważyłem, to większość driverów nadaje się do włącznika, który rozłącza zupełnie zasilanie.
Awatar użytkownika
ElSor
Site Admin
Posty: 5041
Rejestracja: niedziela 13 wrz 2009, 12:52
Lokalizacja: Ozimek

Post autor: ElSor »

flojd pisze:Stabilizacja jest, ale te 2,3A jest tylko do momentu gdy V ogniwa spadnie poniżej Vf diody(dla 2,3A)? Poniżej tego zaczyna spadać też prąd?
Dokładnie tak. Nanjg 105c ma tak samo a dokładniej stabilizuje do momentu, gdy napięcie ogniwa jest wyższe o 0,15V niż napięcie przewodzenia diody przy danym prądzie.
ODPOWIEDZ