Rowerowy pogromca ciemności

Oświetlenie przednie i tylne w rowerze, zasobniki na baterie. Komfort i bezpieczeństwo nocnej jazdy.
Awatar użytkownika
Cyprus
Posty: 2
Rejestracja: niedziela 09 mar 2014, 16:47
Lokalizacja: Podkarpacie

Rowerowy pogromca ciemności

Post autor: Cyprus »

Witam wszystkich serdecznie

Do tej pory byłem jedynie biernym użytkownikom forum, w głównej mierze studiowałem zawartą tu treść. Trafiłem tu przypadkiem, szukałem opinii o rowerowych lampach LED-owych. Powiem szczerze, aby przebrnąć wszystkie wartościowe wątki trzeba poświęcić sporo czasu. Ale było warto. Po dłuższym zastanowieniu zdecydowałem się na wykonanie własnoręcznie lampki która spełni moje oczekiwania.

Wątek ten rozpoczynam celem poradzenia się, czy mój tok rozumowania jest prawidłowy.
Gdyby coś w mych rozmyślaniach było błędem, proszę o naprowadzenie mnie na prawidłowy tor, będę niezmiernie wdzięczny. Jestem dopiero przed zakupami, nie chciał bym popełnić błędu.


Obudowa: aluminiowy kształtownik 25x25x1,5
Zasilanie: akumulator Ni-Cd 14,4V 2Ah
Diody: XP-G R5 - 2 sztuki , MK-R H4 -1 sztuka (Ledim, Maritex)
Driver: R105 1,1A / 0,55A dla 2x XP-G (Ledim)
--------- PI14V2 1,05A dla MK-R (Dareltek)
Optyka: CXP-G-O dla XP-G i CMC-SS dla MK-R

Wstępem wyjaśnienia, dlaczego tak, a nie inaczej.
W związku z brakiem dostępu do tokarki / frezarki musiałem sprawę jak najbardziej uprościć. Stąd kształtownik, ogólnodostępny, tani i łatwy w obróbce.
Zasilanie z Ni-Cd, ponieważ posiadam zestaw Makity z akumulatorami i szybką ładowarkę.
Przeglądając forum dostrzegam tendencje do użytkowania ogniw 18650, lecz musiał bym zakupić ogniwa, ładnie je opakować, zakupić balanser co znacząco podniesie koszty.
Jeżeli nie ma przeciwwskazań co do zastosowania tych akumulatorów to ich chciał bym użyć.
Diody XP-G standardowo napędzał będę 0,55A, jako światło główne z możliwością podbicia do 1,1A. Dioda MK-R jedynie w nagłych przypadkach, sporadycznie.
Optyka owal dla obu diod wynika z tego, że przy okazji tegoż projektu wykonam lampkę opartą o jedną diodę XP-G z optyka 15°, zasilaną z dynama HUB. Za układ zasilający będzie robił schemat 2 z strony pilom.com
Wiem, ze są ciekawsze rozwiązania co do zasilania z piasty, lecz ten jest prosty i tani, co ma dla mnie kluczowe znaczenie gdyż nic bardziej skompilowanego bym sam nie wykonał.
Do załączania zastosuję przełączniki hebelkowe w gumowych osłonach

Ciepło z diody będę chciał odprowadzić poprzez miedziano aluminiowy "rdzeń" który rozproszy ciepło na obudowę.
Lampa będzie umiejscowiona na kierownicy, przymocowana 2 aluminiowymi uchwytami które będą odprowadzać ciepło na aluminiową kierownicę.

Proszę o opinie czy mój "projekt" jest poprawny i coś warty.


Jeżeli mogę, pytania dodatkowe, które troszkę rozwieją me wątpliwości.
Maritex sprzedaję diodę MK-R H4 na MCPCB, moduł opisany jako połączony niezależnie. Czy dla mnie, jako potencjalnego nabywce oznacza to, że każdą strukturę mogę zasilić osobno a jeżeli chciał bym je w szeregu to muszę takie połączenie wykona sam ?
Czy zastosowane tam podłoże podoła 1,05A ? XP-G będę kupował w Ledim, gdzie dysponują miedzianymi podłożami, więc tutaj się nie martwię, lecz obawiam się, jak będzie się spisywać w/w podłoże u MK-R.
Awatar użytkownika
Bocian
Site Admin
Posty: 3159
Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 21:21
Lokalizacja: Wiskitki

Post autor: Bocian »

Witam. Dioda MK-R nie występuje w odmianie z odseparowanymi strukturami, które można łączyć dowolnie. Jedynie wersja 12V (wszystkie 4 w szeregu). Czemu akurat wybór padł na ten emiter (jest dosyć specyficzny)? Nie lepiej XM-L2? A czemu XP-G skoro można mieć w tych samych praktycznie pieniądzach nowszą i wydajniejszą XP-G2?

PS. Ten aku od Makity to będzie kawał ciężkiego kloca (jesteś pewien czy chcesz coś takiego taszczyć rowerem)?
Sometimes darkness can show you the light
Awatar użytkownika
marmez
Posty: 2879
Rejestracja: sobota 08 sty 2011, 19:19
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Post autor: marmez »

Nie ma przeciwwskazań do stosowania aku Ni-Cd. Li-iony wykorzystywane są ze względu na większą gęstość energii (większy magazyn, przy tej samej masie...), ale na rower, to kilkaset gramów w te czy wewte wielkiej różnicy zazwyczaj nie robi.

Czemu 2 x XP-G? Z takiego napięcia (14,4V nominalnego) to spokojnie można mieć 3xXP w szeregu, do tego są optyki dedykowane (do 3 diod na raz). Nie wiem, jak ten sterownik, który masz na myśli sobie poradzi, ale zazwyczaj im mniejsza różnica napięcia zasilania i napięcia przewodzenia diod (oczywiście nie zbyt mała...) tym większa sprawność przetwornicy/sterownika...

Na MK-Rkach niestety się nie znam.

Czy wymyśliłeś skuteczny sposób na wodoszczelność tak zbudowanej lampki? Z tym często jest ciężko, ale idzie sobie poradzić chyba :) W każdym razie dobrze o tym pamiętać :)

Czy podłoże miedziane, czy nie, dużej różnicy nie ma, ważna jest przewodność cieplna dieelektryka na podłożu (lub jego brak ;) ), grubość podłoża, i ogólnie jakość.
Cyprus pisze:przy okazji tegoż projektu wykonam lampkę opartą o jedną diodę XP-G z optyka 15°, zasilaną z dynama HUB. Za układ zasilający będzie robił schemat 2 z strony pilom.com
Mówisz o układzie "Circuit 2 - less flicker at low speed" z tej trony: ?
http://pilom.com/BicycleElectronics/DynamoCircuits.htm
Tekst podpisu:
Podpis - dozwolona ilość znaków: 255
Awatar użytkownika
Cyprus
Posty: 2
Rejestracja: niedziela 09 mar 2014, 16:47
Lokalizacja: Podkarpacie

Post autor: Cyprus »

Bocian pisze:Witam. Dioda MK-R nie występuje w odmianie z odseparowanymi strukturami, które można łączyć dowolnie. Jedynie wersja 12V (wszystkie 4 w szeregu). Czemu akurat wybór padł na ten emiter (jest dosyć specyficzny)? Nie lepiej XM-L2? A czemu XP-G skoro można mieć w tych samych praktycznie pieniądzach nowszą i wydajniejszą XP-G2?

PS. Ten aku od Makity to będzie kawał ciężkiego kloca (jesteś pewien czy chcesz coś takiego taszczyć rowerem)?
Cieszy mnie fakt, że są podłączone szeregowo, dużo to upraszcza.
Szczerze nie myślałem nawet o XM-L2, jakoś nie zwróciłem na nią uwagi, oparłem się o projekty które znalazłem na forum z wykorzystaniem MK-R / MC-E, widzę również ze Ledim jej nie posiada... Rozumiem że stosując diodę XM-L wyjdę na tym korzystniej ?
Różnicę pomiędzy XP-G a XP-G2 chyba nie jest dla mnie aż taka istotna, troszkę niższe napięcie, "ciut" więcej światła. Po prostu skupiam się by całość zakupić u jak najmniejszej liczby sprzedawców.

Akumulator tak prawdę powiedziawszy nie jest taki ciężki, da się z nim spokojnie jeździć.
Mam już na oku stosowny dla niego garnitur, który pozwoli mi go w prosty sposób ulokować na rowerze.



Odniosę się do wypowiedzi użytkownika marmez

Sprawa ilości zastosowanych diod to kwestia przemyśleń, estetyki i względy ekonomiczne :)
Otóż lampę chciał bym wykonać w następujący sposób. Dwie zewnętrzne to XP-G zaś MK-R umiejscowiona w środku. Dodatkową lampą będzie ta napędzana z dynama, taka lampka awaryjna, pracująca zawsze bez względu na stan akumulatora.

Sprawność układu obstawiam na 80%, co dla dwóch XP-G przy prądzie 1,1A powinno mi wystarczyć na 3h użytkowania, co w zupełności mnie zadowala.
marmez pisze:Mówisz o układzie "Circuit 2 - less flicker at low speed" z tej trony: ?
http://pilom.com/BicycleE...amoCircuits.htm
Dokładnie, ten układ miałem na myśli.

Całość postaram się jakoś sprytnie uszczelnić, nie chciał bym tego chłodzić wodą. :grin:

Dziękuje za rady.
ODPOWIEDZ