Taśmy LED - zużycie energii

Domowe, energooszczędne instalacje LED, HID, halogenowe etc. Światło w stacjonarnych aplikacjach codziennego użytku.
grzebyk
Posty: 27
Rejestracja: piątek 08 lut 2008, 02:42
Lokalizacja: Poznań

Post autor: grzebyk »

Skoro taśmy IP 65 są nic nie warte to co zastosować do oświetlenia niecki z wodą gdzie listwa ma być 10 cm nad lustrem wody?
Matyjas
Posty: 13
Rejestracja: wtorek 11 lut 2014, 21:54
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: Matyjas »

Dobry wieczór, witam Wszystkich.

Remontuję pokój i chciałbym zmienić rodzaj oświetlenia na LED.
Taśmy planuję kleić do płyt gipsowych albo drewna, w układach 3.7 m poziomo pod sufitem, albo 2 x 2.7 m pionowo na dwóch przeciwległych ścianach. Znalazłem na znanym portalu ofertę sprzedaży i w związku z tym mam pytanie.
Czy stopień ochrony IP20 jest dobry i czy taśma wytrzyma dłużej niż rok?
Przepraszam, że moje pytanie tutaj, ale była dyskusja odnośnie IP.
Klasa IP65 została uznana jako be, poleca się IP33, więc schodząc tokiem myślenia IP20 będzie jeszcze lepsza..
Pozdrawiam - Maciej
Załączniki
taśma LED.jpg
taśma LED.jpg (60.28 KiB) Przejrzano 13474 razy
Ostatnio zmieniony wtorek 11 lut 2014, 22:51 przez Matyjas, łącznie zmieniany 3 razy.
Awatar użytkownika
Rysiu.
Posty: 1461
Rejestracja: poniedziałek 12 paź 2009, 22:30
Lokalizacja: południe

Post autor: Rysiu. »

Niektórzy w komputerach z chłodzeniem wodnym spryskują wszystko lakierem do elektroniki na wypadek wycieku.
Więc może w tą stronę pójść i spryskać lakierem izolacyjnym np. V-66 albo Acrylic Conformal Coating, obydwa można kupić u nas, jak nie w miejscowym sklepie to wysyłkowo.
UF C2: XM-L2 T6 3C @8AMC; XM-L U2 1C @10AMC; XM-L2 T6 3C@10AMC; XM-L2 U3 7A@10AMC
tisher
Posty: 510
Rejestracja: niedziela 18 paź 2009, 15:11
Lokalizacja: Żywiec

Post autor: tisher »

Ip33 i Ip20 to ta sama taśma, wygląda tak samo, wsio idento. Po prostu inaczej nazwana przez chińczyka :)

Taśma IP65/IP67/IP68 nie jest "be". Trzeba zrozumieć, że jak ktoś robi oświetlenie kabiny prysznicowej, albo rantów wanny/zlewozmywaka/sedesu to nie ma wyboru i MUSI taką taśmę stosować.

Ale wszędzie poza tymi miejscami to leci taśma IP20/33. Te taśmy już latami pracują w kuchniach, koło okapu, przy sufitach i nie ma po nich żadnego śladu jakichś tajemniczych korozji, czy innych, którymi sprzedawcy straszą albo które są obiektem mitów.

Prawdę powiedziawszy, to na wieeeeeeele zrealizowanych systemów oświetlenia na taśmie IP33 prawie się nie zdarzają awarie same z siebie wypalenie się taśy. Wiadomo, zasilacze się palą, czasem sterowniki co jakiś czas*, ale taśma jak prześwieci 3 miesiące to potem świeci non stop dość długo.

Pisałem o tym wcześniej, ale jeszcze raz powtórzę. Wystarczy NIE KUPOWAĆ taśm na 1 warstwowym PCB** (czyli tych całkowicie najtańszych taśm na allegro). Odżałuj te kilka zł/m więcej i kup taśmę led normalnej jakości na 2 warstwowym PCB na odrobinę droższej aukcji, to najlepszy sposób. Na takich taśmach nie zdarza się wypalanie ledów, a sama taśma jest wytrzymalsza mechanicznie i łatwiejsza w montażu. Naprawdę się to opłaca. Bo potem zdzieranie tej taśmy razem z farbą czy grzebanie lutownicą w szczelinie szerokiej na 10cm to jest serio niefajna sprawa i leczy na długi czas z oszczędności marnych 50zł na najtańszym badziewiu na metry z aukcji.

* ludkowie, jeszcze taka rada. Naprawdę ułatwiajcie sobie życie i nie zabudowujcie sobie zasilaczy/sterowników/taśmy na stałe bez otworów serwisowych, bo licho nie śpi i kucie potem dziury w podwieszanym suficie bo ten czy tamten ekspert wystroju wnętrza nie chciał tam maskownicy na otwór też nie jest fajne, serio serio ;)

** taśma na 1 warstwowym PCB to taśmy klasy B, BARDZO ekonomiczny produkt. Chińczyki stosują w nich diody gorszej jakości oraz pojedynczy laminat aby zejść z kosztów. Diody gorsze są słabsze i aby zapewnić dużą jasność często widywałem jak na taśmie zamontowane były rezystory zamiast np 150R to 120, 100 czy nawet mniej. W ten sposób gorsza dioda była zasilana dużym prądem i to się mściło niedługo po montażu kiedy gasły poklei odcinki. A wtedy macie kłopot :) Druga sprawa, że taśma 1 warstwowa bardzo słabo przewodzi po sobie prąd i spadki jasności odcinków są katastrofalne. Tak z mojego doświadczenia o 30-50% krótsze odcinki trzeba stosować by jasność była równomierna. Kolejna sprawa to umocowanie padów i elementów na taśmie. Z powodu 1 warstwy PCB taśma jest bardzo giętka i podatna na zaginanie i nawet delikatne rozwijanie i montaż potrafił wyrwać rezystor lub diodę z powierzchni. No i na koniec jedna z najgorszych rzeczy, jak się lutuje przewód do padu takiej taśmy to on zwyczajnie potrafił odpaść razem z kawałkiem przewodu. To już była totalna porażka. Zestaw polutowany, gotowy, nic tylko zamocować w miejscu przeznaczenia a tu dup. Popękane, połamane, powyrywane. Ble :) Najgorsze jest to, że ją sprzedają w cenie normalnej taśmy, albo nieznacznie taniej. Temu polecam koniecznie przed zakupem dzwonić i się konkretnie zapytać "panie, a ta taśma jest 1 czy 2 warstwowa". Jak się będzie migać, wymyślać, nie będzie wiedzieć czy co, to olać, łaski nie robi bo dziadostwo sprzedaje :)
Ostatnio zmieniony wtorek 11 lut 2014, 23:33 przez tisher, łącznie zmieniany 3 razy.
Matyjas
Posty: 13
Rejestracja: wtorek 11 lut 2014, 21:54
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: Matyjas »

Nie jest najtańsza, raczej wyższa półka cenowa. Podwójny podkład PCB. Zdaję sobie sprawę, że jaka cena taka jakość, już nie raz kupowałem żarówki ledowe..
Zanim napisałem posta trochę poczytałem, tylko nie znalazłem nic o tym dwudziestym IP ;)
A co do dziur i dostępów; mam dwa różne poziomy sufitów, po zlikwidowaniu ścianki dzielącej jeden wielki pokój. Różnica poziomów to 5 cm, więc pomyślałem, że jak mam zakleić dziurę pionowym kawałkiem regipsu, to go cofnę na jakieś 5 cm i wten sposób utworzy mi się na przejściu z poziomu na poziom komora na kształt litery C (drukowanej), gdzie wrzucę sobie taśmę..
tisher spokojnie, nie każdy nowy na forum, jest w ciemię pobity..;)
tisher
Posty: 510
Rejestracja: niedziela 18 paź 2009, 15:11
Lokalizacja: Żywiec

Post autor: tisher »

Ojtam ojtam, nawet nie zgadniesz ile razy kułem w suficie/ścianie/kamieniu dziurę żeby się dostać do instalacji bo ten czy tamten fachowiec nie przewidział tego drobnego udogodnienia :P
Awatar użytkownika
Hahar
Posty: 410
Rejestracja: czwartek 14 lip 2011, 23:04
Lokalizacja: Pobiedziska

Post autor: Hahar »

tisher pisze:Sąd to dziwne przeświadczenie, że taśmy led* w ogóle wymaga chłodzenia przy standardowej pracy?
Mając na względzie ogromną próbkę statystyczną, z moich obserwacji i doświadczenia jednoznacznie wynika, że nie ma żadnej zależności miedzy kontaktem taśmy z jakimś podłożem, a jej żywotnością wynikłą z chłodzenia.
Mit po prostu to jest.


* mówię o taśmie IP33
A moje doświadczenie i kumpla co składa kuchnie jest takie ze jak zastosujesz kontownik alu pod taśmę IP6* to zapominasz o niej...
Czyli dziala bezawaryjnje jak ma chlodzenie...
Wynika z tego ze te bez silikonu oddawaja temperature w miare dobrze do otoczenia a te z silikonem musza miec alu od spodu (przynajmniej te z diodami z 3ą z przodu).
Dla tych z 5 i 6 w oznaczeniu diud, proponuje od razu alu jako podłożę- i to nie mit a fakty...


Jak kleisz do drewna i gipsu to się nie dziw że padają- producentom jest to akurat na rękę...
A że tego nie podał- takie drobne niedopatrzenie ;)
Matyjas
Posty: 13
Rejestracja: wtorek 11 lut 2014, 21:54
Lokalizacja: Szczecin

Post autor: Matyjas »

Zawsze mogę cofnąć na 2 centymetry, wtedy nawet długopisem ją wydłubię,i wrzucę tam pasek aluminiowy, więc odprowadzenie ciepła będzie ;)
Dziękuję za info :)
tisher
Posty: 510
Rejestracja: niedziela 18 paź 2009, 15:11
Lokalizacja: Żywiec

Post autor: tisher »

Przykro mi to mówić, ale w dużej próbce taśm i profili - nie ma żadnej zależności między chłodzeniem, a żywotnością taśmy IP6x. To po prostu kolejny z mitów, nic więcej.

Popatrz na to zdjęcie, które zrobiłem taśmie. To są 2 kawałki które zamontowałem ledwo 5 miesięcy temu. Obie taśmy są tego samego producenta, obie na dużym szerokim profilu, obie pracują w tych samych warunkach z tego samego zasilacza. Jedyna różnica między nimi jest taka, że jedna jest IP33, a druga IP65.

Obrazek

I zobacz jak to się skończyło. Diody po prawej wypalone, świecą nierówno, przygasają, ledwo żarzą się. Profil nic nie zmienił. A to tylko taśma 5050 150LED, która z założenia się mało grzeje... Nie chcesz widzieć taśmy 300LED 5050 czy 600LED 3528...
A taśma IP33? Jak nowa.

Zauważ jaka masa jest tematów na forum o taśmie led, która się wypala, słabo świeci, mruga itp. I bez mała wszystkie to doniesienia o IP6x pracującej w różnych warunkach, często bardzo niewymagających.
Ostatnio zmieniony czwartek 13 lut 2014, 20:42 przez tisher, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

Ja kupiłem IP65, nie wiedziałem że tak szybko padają...Sylikon odkleiłem i jest ok :P
ILPT
belushi
Posty: 381
Rejestracja: poniedziałek 27 wrz 2010, 15:45
Lokalizacja: Rzeszow

Post autor: belushi »

skaktus pisze:Ja kupiłem IP65, nie wiedziałem że tak szybko padają...Sylikon odkleiłem i jest ok :P
Ja właśnie przed chwilą zrobiłem to samo. I nie mam 2 segmentów diod. Wiec nie polecam.
Założyłem jeden pasek zimnej i jeden ciepłej koło siebie i wyszło mi światło niebiesko-żółte.
Będę się bawił dalej, ale żeby to ładnie wyglądało ale widzę, że to będzie długi tydzień ;)

B
Remontujący łazienkę
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

Pewnie zrobiłeś ważny błąd - sylikon należy odrywać z gorącej taśmy.Ja dziś "zdarłem" ponad metr i wsio ok :)
Ostatnio zmieniony piątek 14 lut 2014, 06:04 przez skaktus, łącznie zmieniany 1 raz.
ILPT
Awatar użytkownika
Rysiu.
Posty: 1461
Rejestracja: poniedziałek 12 paź 2009, 22:30
Lokalizacja: południe

Post autor: Rysiu. »

Ja tam darłem 3 lata temu na zimno i nic się nie oderwało :mrgreen:
UF C2: XM-L2 T6 3C @8AMC; XM-L U2 1C @10AMC; XM-L2 T6 3C@10AMC; XM-L2 U3 7A@10AMC
Awatar użytkownika
rafalzaq
Posty: 588
Rejestracja: piątek 28 lut 2014, 19:33
Lokalizacja: Gliwice

Post autor: rafalzaq »

Witam wszystkich.

Jak odróżnić takie dwuwarstwowe PCB od jednowarstwowego? Można prosić o jakieś zdjęcia? W googlach wszystkie wyglądają podobnie. Mam kilka metrów z różnych źródeł (czy to polskie sklepy czy bezpośrednio od Chińczyków na ebayu) i poza sposobem poprowadzenie ścieżek niewiele się różnią między sobą. Jedynie jeden chiński odcinek zużywał mniej prądu od reszty (trochę ponad 600 mA gdy pozostałe niecałe 1 A). Raczej są na tyle sztywne żeby diody i rezystory same z siebie nie odpadały.


Drugie pytanie. Dlaczego w poszczególnych segmentach taśmy są po dwa rezystory zamiast jednego większego? Dwa mniejsze są tańsze niż jeden większej mocy?
tisher
Posty: 510
Rejestracja: niedziela 18 paź 2009, 15:11
Lokalizacja: Żywiec

Post autor: tisher »

Nie da się po zdjęciach z aukcji stwierdzić jaka taśma jest jaka. Nie ma sensu też dzwonić do sprzedawcy, bo ci każdy powie, że "oczywiście, nasze taśmy są na podwójnym pcb" mimo, że sami nie wiedzą o co chodzi i co to daje :)

Jak sami o tym informują w treści oferty to prawdopodobnie kupisz dobrą taśmę i będziesz zadowolony długi czas.

Tak na szybko powiem, że jak nożykiem rozdzielisz podkład na 2 częsci i na górnej będzie tasiemka z diodami, a na dole tasiemka, na której są tylko ścieżki zasilające - to masz bardzo dobrą taśmę. A jak tasiemki nie rozdzielisz, bo się składa tylko z 1 warstwy - badziewie.
ODPOWIEDZ