Taśmy LED - zużycie energii
Taśmy LED - zużycie energii
Pracuję od kilku lat jako monter oświetlenia LED (głównie taśmy led) i z punktu widzenia ludka, przez którego ręce przeszły pewnie dziesiątki kilometrów różnych taśm pokażę wam jak to z nimi jest. Od razu obalę kilka obiegowych głupot z tematyki oświetlenia taśmami.
W wolnej chwili po pracy porobiłem fotki, na których widać co chcę przedstawić. Użyłem 3 różnych dostawców (każda opisywana taśma jest z innego źródła) z 11 jakimi dysponowałem oraz tylko kilku typów taśm z wielu dostępnych, ale zjawisko jest typowe dla wszystkich taśm wszystkich producentów. Niestety, ale wszystkie luksomierze wyjechały na montaże, więc nie mogłem uwiarygodnić dodatkowo wzrostu jasności przy poniższych opisach, no ale może przy kolejnej okazji się uda.
Sposób montażu taśm ma znaczenie
Na potrzeby pomiarów użyłem zasilacza o mocy ponad 200W.
Taśma 300LED/5m 3528 biały zimny
W zależności ile taśmy realne zużycie wygląda następująco:
1m - 4.2W
2m - 8.1W czyli 4.05W/m
3m - 11.7W czyli 3.9W/m
4m - 14.2W czyli 3.5W/m
5m - 16.9W czyli 3.3W/m
10m- 22.5W czyli 2.2W/m
Czy widać wystarczająco jasno co chcę przedstawić? Im dłuższa taśma tym słabiej świeci. Wydaje się wam, że tego efektu nie ma, bo dokładając kolejne metry maskujecie spadek jasności, ale to zjawisko istnieje niezależnie od typu taśmy. Im taśma mocniejsza tym słabiej świeci. Jeśli tam się nie uwzględni tego zjawiska to zwyczajnie co bardziej wymagający klient w ogóle by nie odebrał takiego oświetlenia
A wystarczy przeprowadzić prosty 'myk'...
300LED 3528 biały zimny
10m taśmy w całości: 22.5W czyli 2.2W/m
10m taśmy zasilanej pośrodku (5m w lewo, 5m w prawo): 32.7W czyli 3.3W/m
... oraz sporo jaśniej
No to jedziemy dalej...
300LED 3528 biały ciepły
10m taśmy w całości: 19.7W czyli 2W/m
10m taśmy zasilanej pośrodku (5m w lewo, 5m w prawo): 28.3W czyli 2.8W/m
600LED 3528 biały zimny
5m taśmy w całości: 23.2W czyli 4.7W/m (a nie 9.8W/m!!!)
10m taśmy w całości: 26.4W czyli 2.6W/m
10m taśmy zasilanej pośrodku (5m w lewo, 5m w prawo): 43W czyli 4.3W/m!
... sporo jaśniej
No to może jakaś taśma RGB? (taśma w rzeczywistości świeci na biało, ale aparat miał źle ustawioną biel i wyszło fioletowo)
300LED RGB 5050
1m taśmy w całości: 12.4W
5m taśmy w całości: 33W czyli 6.4W/m
10m taśmy w całości: 34.8W czyli 3.5W/m
10m taśmy (połączone PLUSY początek i koniec taśmy): 45.4W czyli 4.5W/m
10m taśmy zasilanej pośrodku (5m w lewo, 5m w prawo): 56.3W czyli 5.6W/m!
Wnioski? Jak już macie długo odcinek taśmy, to zamiast łączyć początek i koniec taśmy ze sobą lepiej zasilić ją w okolicy połowy, jest to najbardziej prawidłowy sposób montażu - uzyskamy też maksymalną jasność.
No a teraz ciekawostka. Diody RGB 5050 to tak naprawdę 3 osobne emitery w jednej obudowie, akolor biały uzyskują poprzez zapalenie wszystkich 3...:
Niebieski 26.5W + Zielony 24.5W + Czerwony 30.5W = 57W w sumie białego
======================================================
A teraz bonus dla cierpliwych.
Kupujecie sobie dla testu 1sz halogenu 10W, testujecie i wychodzi...
Z deklarowanych 10W mamy... 9.5W... nieźle.
No to kupujecie kilka bo sprzedawca sprawdzony, a tu...
... i nie ma ani 10, ani nawet 9.5W... tylko... 7.5W...
No to zwracasz złom i zmieniasz dostawcę, kupujesz od innego tym razem 20W...
Super, to teraz produkują 20W halogeny o mocy 8.7W. Czujesz się trochę wyruchany, więc zwracasz halogeny następny raz i kupujesz znów od kogoś innego.
Fajne miało być 50W, a jest 27.8W, witki opadają.
Tak by to wyglądało. 3 sprzedawców, 3 ściemy, 3 wyruchanka.
-------------------------------------------------
Reasumując, kilka dobrych rad:
- projektując i wykonując aranżację na taśmie led trzeba zaplanować zasilanie, aby od punktu zasilania do końca odcinka nie było za dużo metrów (absolutne max to 5-8m).
- Przewody i złączki także generują spadki napięcia, które mają bezpośredni wpływ na intensywność oświetlenia.
- Nie dajcie sobie wciskać drogich zasilaczy czy sterowników 100W czy więcej, jeśli taśma faktycznie pobiera 60W lub nawet mniej
- Łącz taśmy równolegle, nie szeregowo - zwiększa to jasność oświetlenia
- Nie stosuj taśm IP65 - wypalą się po niecałym roku. Taśmy IP33 przeżyją je 3x
- Nie stosuj wzmacniaczy RGB i innych wynalazków. Wystarczy podprowadzić zasilanie w różne punkty taśmy i masz to samo wygodniej, lepiej, pewniej i prawie za darmo
- Skuteczniej jest zasilać odcinki w połowie długości niż przeciągać przewód zasilający na koniec taśmy łącząc jej plusy lub minusy.
- Nie stosuj złączek do taśmy led, tylko na boga lutuj te taśmy z przewodem jak przystało a będziesz się cieszyć długą i bezawaryjną pracą.
Tyle
W wolnej chwili po pracy porobiłem fotki, na których widać co chcę przedstawić. Użyłem 3 różnych dostawców (każda opisywana taśma jest z innego źródła) z 11 jakimi dysponowałem oraz tylko kilku typów taśm z wielu dostępnych, ale zjawisko jest typowe dla wszystkich taśm wszystkich producentów. Niestety, ale wszystkie luksomierze wyjechały na montaże, więc nie mogłem uwiarygodnić dodatkowo wzrostu jasności przy poniższych opisach, no ale może przy kolejnej okazji się uda.
Sposób montażu taśm ma znaczenie
Na potrzeby pomiarów użyłem zasilacza o mocy ponad 200W.
Taśma 300LED/5m 3528 biały zimny
W zależności ile taśmy realne zużycie wygląda następująco:
1m - 4.2W
2m - 8.1W czyli 4.05W/m
3m - 11.7W czyli 3.9W/m
4m - 14.2W czyli 3.5W/m
5m - 16.9W czyli 3.3W/m
10m- 22.5W czyli 2.2W/m
Czy widać wystarczająco jasno co chcę przedstawić? Im dłuższa taśma tym słabiej świeci. Wydaje się wam, że tego efektu nie ma, bo dokładając kolejne metry maskujecie spadek jasności, ale to zjawisko istnieje niezależnie od typu taśmy. Im taśma mocniejsza tym słabiej świeci. Jeśli tam się nie uwzględni tego zjawiska to zwyczajnie co bardziej wymagający klient w ogóle by nie odebrał takiego oświetlenia
A wystarczy przeprowadzić prosty 'myk'...
300LED 3528 biały zimny
10m taśmy w całości: 22.5W czyli 2.2W/m
10m taśmy zasilanej pośrodku (5m w lewo, 5m w prawo): 32.7W czyli 3.3W/m
... oraz sporo jaśniej
No to jedziemy dalej...
300LED 3528 biały ciepły
10m taśmy w całości: 19.7W czyli 2W/m
10m taśmy zasilanej pośrodku (5m w lewo, 5m w prawo): 28.3W czyli 2.8W/m
600LED 3528 biały zimny
5m taśmy w całości: 23.2W czyli 4.7W/m (a nie 9.8W/m!!!)
10m taśmy w całości: 26.4W czyli 2.6W/m
10m taśmy zasilanej pośrodku (5m w lewo, 5m w prawo): 43W czyli 4.3W/m!
... sporo jaśniej
No to może jakaś taśma RGB? (taśma w rzeczywistości świeci na biało, ale aparat miał źle ustawioną biel i wyszło fioletowo)
300LED RGB 5050
1m taśmy w całości: 12.4W
5m taśmy w całości: 33W czyli 6.4W/m
10m taśmy w całości: 34.8W czyli 3.5W/m
10m taśmy (połączone PLUSY początek i koniec taśmy): 45.4W czyli 4.5W/m
10m taśmy zasilanej pośrodku (5m w lewo, 5m w prawo): 56.3W czyli 5.6W/m!
Wnioski? Jak już macie długo odcinek taśmy, to zamiast łączyć początek i koniec taśmy ze sobą lepiej zasilić ją w okolicy połowy, jest to najbardziej prawidłowy sposób montażu - uzyskamy też maksymalną jasność.
No a teraz ciekawostka. Diody RGB 5050 to tak naprawdę 3 osobne emitery w jednej obudowie, akolor biały uzyskują poprzez zapalenie wszystkich 3...:
Niebieski 26.5W + Zielony 24.5W + Czerwony 30.5W = 57W w sumie białego
======================================================
A teraz bonus dla cierpliwych.
Kupujecie sobie dla testu 1sz halogenu 10W, testujecie i wychodzi...
Z deklarowanych 10W mamy... 9.5W... nieźle.
No to kupujecie kilka bo sprzedawca sprawdzony, a tu...
... i nie ma ani 10, ani nawet 9.5W... tylko... 7.5W...
No to zwracasz złom i zmieniasz dostawcę, kupujesz od innego tym razem 20W...
Super, to teraz produkują 20W halogeny o mocy 8.7W. Czujesz się trochę wyruchany, więc zwracasz halogeny następny raz i kupujesz znów od kogoś innego.
Fajne miało być 50W, a jest 27.8W, witki opadają.
Tak by to wyglądało. 3 sprzedawców, 3 ściemy, 3 wyruchanka.
-------------------------------------------------
Reasumując, kilka dobrych rad:
- projektując i wykonując aranżację na taśmie led trzeba zaplanować zasilanie, aby od punktu zasilania do końca odcinka nie było za dużo metrów (absolutne max to 5-8m).
- Przewody i złączki także generują spadki napięcia, które mają bezpośredni wpływ na intensywność oświetlenia.
- Nie dajcie sobie wciskać drogich zasilaczy czy sterowników 100W czy więcej, jeśli taśma faktycznie pobiera 60W lub nawet mniej
- Łącz taśmy równolegle, nie szeregowo - zwiększa to jasność oświetlenia
- Nie stosuj taśm IP65 - wypalą się po niecałym roku. Taśmy IP33 przeżyją je 3x
- Nie stosuj wzmacniaczy RGB i innych wynalazków. Wystarczy podprowadzić zasilanie w różne punkty taśmy i masz to samo wygodniej, lepiej, pewniej i prawie za darmo
- Skuteczniej jest zasilać odcinki w połowie długości niż przeciągać przewód zasilający na koniec taśmy łącząc jej plusy lub minusy.
- Nie stosuj złączek do taśmy led, tylko na boga lutuj te taśmy z przewodem jak przystało a będziesz się cieszyć długą i bezawaryjną pracą.
Tyle
Ostatnio zmieniony sobota 08 lut 2014, 12:22 przez tisher, łącznie zmieniany 10 razy.
Co do jasności ma znaczenie na czym tą taśmę przyklejasz-aluminium jest tu wskazane...
Przyklejając nawet tą IP65 do kątownika alu -podziała więcej jak te 3 lata,mam i świeci już 4y rok.
Najnowsze taśmy z super hiper diodami-grzeją się bardziej = krótsze życie.
Nawet najlepsza taśma ma jakieś 50% strumienia tzw. powerleda !
Czasem lepiej dać oczka z "bezdomki" jak taśmę...
Przyklejając nawet tą IP65 do kątownika alu -podziała więcej jak te 3 lata,mam i świeci już 4y rok.
Najnowsze taśmy z super hiper diodami-grzeją się bardziej = krótsze życie.
Nawet najlepsza taśma ma jakieś 50% strumienia tzw. powerleda !
Czasem lepiej dać oczka z "bezdomki" jak taśmę...
Słownictwo testu takie sobie
Co do halogenów - już rok temu robiłem test takiego cuda i wersja 10W miała 6W. Jeśli takie coś miało by mieć realną moc to obudowa by nie oddała tyle ciepła. Często jest tak że led ma deklarowane powiedzmy 100W ale zasilacz podaje 50 a na obudowie można smażyć jajka.
Co do halogenów - już rok temu robiłem test takiego cuda i wersja 10W miała 6W. Jeśli takie coś miało by mieć realną moc to obudowa by nie oddała tyle ciepła. Często jest tak że led ma deklarowane powiedzmy 100W ale zasilacz podaje 50 a na obudowie można smażyć jajka.
ILPT
Człowieku. Czy Ty chodziłeś do klasy razem z Mikołajem Rejem? (pamiętacie ten skecz?)tisher pisze:witki opadają.
Ciekawi mnie, bo niestety nie mam dostępu do takich informacji, ile czasu bezawaryjnie działają taśmy w silikonie, które osobiście montuję w reklamach w mojej pracy. Reklamacje miałem o byle pierdołę ale jeszcze żadna nie była w związku z niedziałającymi LEDami a pierwsze sztuki z 3 lata temu wysyłałem. Co prawda taśma jest na 24V i ma ~120szt/m. Pobór mocy 8-10W/m.
U mnie w pracy było tak, że przez pierwszy rok do 50% taśm IP65 trzeba było jechać na montaż reklamacyjny zrywać i kłaść nowe IP33 bo się te wodoodporne przepalały po 6 miesiącach (sprawdzeni wszyscy główni sprzedawcy taśm).
Fajnie, że komuś tam taśma działa i 5 lat, pogratulować
Ale dla wymagających/dużych/stałych/ważnych klientów czy ogólnie do montażu obcym ludkom IP65 jest całkowicie niedopuszczalna.
Wierzę, że wskazówka o nie używaniu tego typu taśmy oszczędzi nie jednemu forumowiczowi całkiem sporo kasy i czasu
Fajnie, że komuś tam taśma działa i 5 lat, pogratulować
Ale dla wymagających/dużych/stałych/ważnych klientów czy ogólnie do montażu obcym ludkom IP65 jest całkowicie niedopuszczalna.
Wierzę, że wskazówka o nie używaniu tego typu taśmy oszczędzi nie jednemu forumowiczowi całkiem sporo kasy i czasu
1 taśma lepsza od 2 równolegle bo mniej kombinowania, mniej lutowania, mniej wszystkiego
Chyba, że celujesz w białą neutralną - wtedy jedna taśma jest biała zimna, druga biała ciepa, a wypadkowa barwa wychodzi bardzo ładna.
No i nie montuj taśmy bezpośrednio na aluminium, tylko podklej ją na zwyczajnej taśmie PCV izolacyjnej bo od spodu taśma ma ścieżki zasilające i jest przez producenta łączona z mniejszych odcinków i bywały awarie, kiedy to następowało zwarcie między spodem taśmy, a aluminium. A to znowu kłopot jest wtedy ogromny
Chyba, że celujesz w białą neutralną - wtedy jedna taśma jest biała zimna, druga biała ciepa, a wypadkowa barwa wychodzi bardzo ładna.
No i nie montuj taśmy bezpośrednio na aluminium, tylko podklej ją na zwyczajnej taśmie PCV izolacyjnej bo od spodu taśma ma ścieżki zasilające i jest przez producenta łączona z mniejszych odcinków i bywały awarie, kiedy to następowało zwarcie między spodem taśmy, a aluminium. A to znowu kłopot jest wtedy ogromny
Tyle że tym sposobem ograniczy i tak kiepskie przekazywanie ciepła do aluminium...tisher pisze:No i nie montuj taśmy bezpośrednio na aluminium, tylko podklej ją na zwyczajnej taśmie PCV izolacyjnej bo od spodu taśma ma ścieżki zasilające i jest przez producenta łączona z mniejszych odcinków i bywały awarie, kiedy to następowało zwarcie między spodem taśmy, a aluminium. A to znowu kłopot jest wtedy ogromny
A ścieżki też się nagrzewają - zwłaszcza przy końcu do którego podłączy zasilanie.
Lepiej jak znajdzie takie łączenie niech tylko w tym miejscu podklei i ewentualnie w miejscach zasilania.
Łączenia widać doskonale i raczej nie sposób przeoczyć.
powiem szczerze jestem zaskoczony - co prawda nigdy nie zastanawiałem się nad możliwym spadkiem napięcia na takiej taśmie ale ten test wprawił mnie w zdumienie.
Co do stosowania taśm wodoodpornych też jestem zaskoczony. Po zastanowieniu się czyli uświadomieniu sobie chińskiej kontroli jakości i budowy to już nie wydaje się takie dziwne.
Rozumiem że spadek mocy wynika z kiepskiej przewodności ścieżek na takiej taśmie.
Gdybym chciał oświetlić sobie dużą powierzchnie po obwodzie taśmą RGB ze sterownikiem (aby w cały pomieszczeniu zmieniać np odcienie jednocześnie) to jaki jest najlepszy sposób? czy aby zachować wymagana duzą jasność prowadzić niezależne zasilanie z jednego zasilacze do każdego odcinka np 5 metrów taśmy? Poszukać taśm i zbudować układ na 24V (mniejsze straty przy wyższym napięciu)?
No i co z reflektorami LED (halogenami) czy nie ma odpowiednio mocnych i porządnie wykonanych (chodzi o odprowadzenie ciepła z diody) ? Jakie rozwiązanie?
Co do stosowania taśm wodoodpornych też jestem zaskoczony. Po zastanowieniu się czyli uświadomieniu sobie chińskiej kontroli jakości i budowy to już nie wydaje się takie dziwne.
Rozumiem że spadek mocy wynika z kiepskiej przewodności ścieżek na takiej taśmie.
Gdybym chciał oświetlić sobie dużą powierzchnie po obwodzie taśmą RGB ze sterownikiem (aby w cały pomieszczeniu zmieniać np odcienie jednocześnie) to jaki jest najlepszy sposób? czy aby zachować wymagana duzą jasność prowadzić niezależne zasilanie z jednego zasilacze do każdego odcinka np 5 metrów taśmy? Poszukać taśm i zbudować układ na 24V (mniejsze straty przy wyższym napięciu)?
No i co z reflektorami LED (halogenami) czy nie ma odpowiednio mocnych i porządnie wykonanych (chodzi o odprowadzenie ciepła z diody) ? Jakie rozwiązanie?
Sąd to dziwne przeświadczenie, że taśmy led* w ogóle wymaga chłodzenia przy standardowej pracy?
Mając na względzie ogromną próbkę statystyczną, z moich obserwacji i doświadczenia jednoznacznie wynika, że nie ma żadnej zależności miedzy kontaktem taśmy z jakimś podłożem, a jej żywotnością wynikłą z chłodzenia.
Mit po prostu to jest.
* mówię o taśmie IP33
Mając na względzie ogromną próbkę statystyczną, z moich obserwacji i doświadczenia jednoznacznie wynika, że nie ma żadnej zależności miedzy kontaktem taśmy z jakimś podłożem, a jej żywotnością wynikłą z chłodzenia.
Mit po prostu to jest.
* mówię o taśmie IP33