Sposób połączenia i dobór parametrów lampy led

dane techniczne, zdjęcia i ciekawostki o diodach świecących
osiema
Posty: 23
Rejestracja: poniedziałek 30 gru 2013, 19:50
Lokalizacja: Kraków

Sposób połączenia i dobór parametrów lampy led

Post autor: osiema »

Witam wszystkich forumowiczów!
Jestem nowy na tym forum ale mam nadzieję, że szybko się odnajdę i tez będę mógł pomóc.
Zaznaczam że długo szukałem odpowiedzi ale jednak muszę zasięgnąć pomocy kogos bardziej doświadczonego.

Otóż posiadam lampy ledowe do mojego samochodu. Uszkodzeniu uległa opornica(?) która jest zalana żywicą więc nie można się dostać ani zobaczyć co tam się znajdowało.
Chciałbym tak dobrać rezystory i je połączyć aby moje lampy nadal świeciły.
Sprawa wygląda następująco połączone są szeregowo 4 diody super flux i tak 3 krotnie.
Mniej więcej tak jak na zamieszczonym schemacie(znalezionym w googlach).
I teraz chodzi mi o to że postojówka ma świecić cały czas a po naciśnięciu pedału hamulca diody mają świecić mocniej(intensywniej) i z tym nie mogę już sobie poradzić jak dobrać i połączyć rezystory aby było to wykonalne. Instalacja wygląda tak że są 2 kable 12V ( odpowiednio postojówka i stop).
Bardzo proszę o pomoc ewentualnie wskazówki, schematy itp.
Obrazek
Dziękuję i pozdrawiam
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Witam
Najodpowiedniejsze będzie połączenie "b", rezystory w gałęziach musisz dobrać tak aby prąd płynący przez diody nie przekraczał znamionowego przy napięciu zasilania 14,4V a jasność odpowiadała światłu STOP. Potem do całości dołączasz jeszcze jeden rezystor i dobierasz go tak, aby osiągnąć jasność świateł pozycyjnych. Do końca tego rezystora dokładasz diodę prostowniczą i masz miejsce podłączenia świateł mijania. Drugą diodę podłączasz przed dodatkowym rezystorem i do niej podłączasz sygnał STOP.
Dwie uwagi, jest to przeróbka nielegalna, możesz stracić dowód, lub nawet więcej. Jeśli masz auto z kontrolą włókien żarówek, to będziesz miał błąd żarówek, trzeba dołożyć dodatkowe rezystory, obliczone według mocy włókien w oryginale.

Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
osiema
Posty: 23
Rejestracja: poniedziałek 30 gru 2013, 19:50
Lokalizacja: Kraków

Post autor: osiema »

Dziękuję bardzo za szybką odpowiedź

Jeśli dobrze rozumiem to ma to wyglądać mniej więcej tak?
Obrazek


Rozumiem że jest to przeróbka ale jeśli z drugiej lampy "zbiorę" wszystkie parametry to myślę, że może się to udać i nie będzie olbrzymiej różnicy między jakością świecenia lamp. Co do błędu to błąd występował na początku ale lampy zostały zaadaptowane bezpośrednio w komputerze samochodu i nie ma już z tym problemu(golf IV)
dsk
Posty: 331
Rejestracja: niedziela 03 lis 2013, 15:42
Lokalizacja: Kraków

Post autor: dsk »

Tak, mniej więcej tak. Tę lewą diodę prostowniczą przesunąłbym na przewód od światła stop (lewe +12V).

Przy liczeniu rezystancji lepiej przyjąć 14,4V jak powiedział Pyra, nie 12V.
Awatar użytkownika
ElSor
Site Admin
Posty: 5041
Rejestracja: niedziela 13 wrz 2009, 12:52
Lokalizacja: Ozimek

Post autor: ElSor »

osiema pisze:Jeśli dobrze rozumiem to ma to wyglądać mniej więcej tak?
Prawie ;)

Wg mnie tak:

Obrazek
dsk pisze:Przy liczeniu rezystancji lepiej przyjąć 14,4V
Bazując na powyższym schemacie powiem, że 13,8V ;)
osiema
Posty: 23
Rejestracja: poniedziałek 30 gru 2013, 19:50
Lokalizacja: Kraków

Post autor: osiema »

Dziękuję wszystkim za pomoc i udzieloną fachową pomoc :)
i jeszcze jedno pytanie być może naprawdę dla laika ale jaki jest sens umieszczania tam diod prostowniczych?
Awatar użytkownika
ElSor
Site Admin
Posty: 5041
Rejestracja: niedziela 13 wrz 2009, 12:52
Lokalizacja: Ozimek

Post autor: ElSor »

Żeby po naciśnięciu hamulca na desce nie zaświeciła Ci się kontrolka od postojowych i żeby nie paliło się np dodatkowe światło stopu po zapaleniu postojowych.
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Witam
Chodzi o odseparowanie obwodów, np. po to aby po naciśnięciu STOP, napięcie nie zostało podane na światła pozycyjne, jeśli są na wspólnym obwodzie, to zapalą się przednie światła, mimo iż nie były włączone.

Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Awatar użytkownika
skaktus
Posty: 6166
Rejestracja: środa 04 cze 2008, 18:41
Lokalizacja: OP

Post autor: skaktus »

14,4V to napięcie ładowania akumulatora (wzorcowe)
13,8V to napięcie w instalacji samochodowej (wzorcowe)

A że życie robi inaczej...

PS-Jakie to auto, jakie lampy ?
ILPT
osiema
Posty: 23
Rejestracja: poniedziałek 30 gru 2013, 19:50
Lokalizacja: Kraków

Post autor: osiema »

Vw golf IV
http://skottuning.com/golf-4-lampy-tyln ... mione.html
coś takiego

[ Dodano: 31 Grudzień 2013, 17:05 ]
A i tak z czystej ciekawości czy taki efekt byłoby trudno osiągnąć?
Oczywiście zachowując, że postój świeci "delikatniej" niż stop.
wkar
Posty: 9
Rejestracja: sobota 18 sty 2014, 00:05
Lokalizacja: Garwolin-las

Post autor: wkar »

Przy tego typu łączeniu nie zapomnij o tym, że Ledy mają ujemny wsółczynnik termiczny i łatwo przekroczyć ich prąd maksymalny. Jak się rozgrzeją

Pozdrawiam wkar
ODPOWIEDZ