Przeróbka latarki samochodowej OSRAM
Przeróbka latarki samochodowej OSRAM
Pomyślałem sobie, że przerobię moją samochodową latareczkę tak, by świeciła lepiej bo standardowa żarówka wypada dość mizernie.
Latarka wygląda tak:
Więcej zdjęć i info o niej jest tutaj:
http://www.swistak.pl/aukcje/3398353,La ... TURBO.html
Latarka ze względu na swoje dodatkowe funkcje (czerwone diody alarmowe na rękojeści, nóż do pasów, młotek do szyb) wydaje się być użyteczna w samochodzie dlatego też chciałbym ją w nim pozostawić, zamiast kupić zwykłą ale mocniejszą.
Tak więc wyjąłem żarówkę i przylutowałem w jej miejsce kabelki z diodą SSC P4 bin U. Po pierwszych "testach" stwierdziłem, że zostawię oryginalny ref (troszkę go tylko przyciąłem) bo wiązka jest całkiem dobra.
Latarka zasilana jest dwoma paluszkami AA i przy nowych bateriach układ podaje na diodę 2,8V przy 1,2A. Jest to jak wiadomo za małe napięcie i za duże natężenie dla tej diody...
Rozważyłem dwie możliwości - albo zostać przy bateriach AA i podnieść jakoś napięcie i zmniejszyć prąd do powiedzmy 400mA albo zastosować dwa li-ion 14500 połączone równolegle i ograniczyć tylko prąd.
Tak jak napisałem jest to latarka wożona w samochodzie i używana sporadycznie tak więc wolałbym chyba zostać przy bateriach, które w każdej chwili można wymienić w razie potrzeby.
Niestety nie wiem jak podnieść napięcie i zmniejszyć prąd - jak to zrobić jak najprościej?
Z góry DZIĘKI za rady
Latarka wygląda tak:
Więcej zdjęć i info o niej jest tutaj:
http://www.swistak.pl/aukcje/3398353,La ... TURBO.html
Latarka ze względu na swoje dodatkowe funkcje (czerwone diody alarmowe na rękojeści, nóż do pasów, młotek do szyb) wydaje się być użyteczna w samochodzie dlatego też chciałbym ją w nim pozostawić, zamiast kupić zwykłą ale mocniejszą.
Tak więc wyjąłem żarówkę i przylutowałem w jej miejsce kabelki z diodą SSC P4 bin U. Po pierwszych "testach" stwierdziłem, że zostawię oryginalny ref (troszkę go tylko przyciąłem) bo wiązka jest całkiem dobra.
Latarka zasilana jest dwoma paluszkami AA i przy nowych bateriach układ podaje na diodę 2,8V przy 1,2A. Jest to jak wiadomo za małe napięcie i za duże natężenie dla tej diody...
Rozważyłem dwie możliwości - albo zostać przy bateriach AA i podnieść jakoś napięcie i zmniejszyć prąd do powiedzmy 400mA albo zastosować dwa li-ion 14500 połączone równolegle i ograniczyć tylko prąd.
Tak jak napisałem jest to latarka wożona w samochodzie i używana sporadycznie tak więc wolałbym chyba zostać przy bateriach, które w każdej chwili można wymienić w razie potrzeby.
Niestety nie wiem jak podnieść napięcie i zmniejszyć prąd - jak to zrobić jak najprościej?
Z góry DZIĘKI za rady
Widzę światełko w tunelu...coraz mocniejsze...
Rowerowy zestaw kombinowany DIY czyli światła długie i krótkie z przełącznikiem na kierownicy
Rowerowy zestaw kombinowany DIY czyli światła długie i krótkie z przełącznikiem na kierownicy
A coś bardziej na temat...?lennin pisze:Młotek to raczej słaba nazwa do przyrządu którego celem jest potłuczenie szyby samochodowej
Widzę światełko w tunelu...coraz mocniejsze...
Rowerowy zestaw kombinowany DIY czyli światła długie i krótkie z przełącznikiem na kierownicy
Rowerowy zestaw kombinowany DIY czyli światła długie i krótkie z przełącznikiem na kierownicy
Hm.... zasadniczo to masz dziwne odczyty lub super niskie Vf diody. Poczytaj troche najpierw o zasilaniu ledów mocy potem zadawaj pytania- stwierdzenia w stylu:
Przykład tabeli którą można odkopać u nas zaporzyczona z innej strony. To powinno Ci dać do myślenia i zmotywować do szukania.
SSC P4 bin U
Forum kipi od informacji tego typu jak co i dlaczego. Szukaj, czytaj potem zadawaj pytania w razie niejasności....podnieść jakoś napięcie i zmniejszyć prąd do powiedzmy 400mA...
Przykład tabeli którą można odkopać u nas zaporzyczona z innej strony. To powinno Ci dać do myślenia i zmotywować do szukania.
SSC P4 bin U
Ale o co Ci chodzi? Wiem jak się zasila diody LED i chcę doprowadzić wartości prądu i napięcia do odpowiedniego stanu a Ty piszesz mi jakieś bzdury w temacie...lennin pisze:Hm.... zasadniczo to masz dziwne odczyty lub super niskie Vf diody. Poczytaj troche najpierw o zasilaniu ledów mocy potem zadawaj pytania- stwierdzenia w stylu:
Forum kipi od informacji tego typu jak co i dlaczego. Szukaj, czytaj potem zadawaj pytania w razie niejasności....podnieść jakoś napięcie i zmniejszyć prąd do powiedzmy 400mA...
Ale fakt, że co do pomiarów popełniłem błąd... Miernik podłączyłem równolegle do diody a nie szeregowo Tak więc dioda pobiera 45mA. Z tabelki jasno wynika że by przy prądzie 400mA (taki prąd powinien tylko lekko nagrzewać diodę i mały radiatorek który przewiduję zamontować) napięcie musi być 3,4V. A więc pytam - czy jest prosty sposób na jego podniesienie?
Ostatnio zmieniony niedziela 16 lis 2008, 19:40 przez Kuras77, łącznie zmieniany 1 raz.
Widzę światełko w tunelu...coraz mocniejsze...
Rowerowy zestaw kombinowany DIY czyli światła długie i krótkie z przełącznikiem na kierownicy
Rowerowy zestaw kombinowany DIY czyli światła długie i krótkie z przełącznikiem na kierownicy
- Calineczka
- Posty: 7578
- Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 20:19
- Lokalizacja: Wejherowo
- Kontakt:
Lennin żadnych bzdur nie wypisuje, spokojnie
Mi też trudno uwierzyć, że dioda SSC P4 zasilana z 3V pobiera 1,2A. Obawiam się, że coś xle mierzysz. bez urazy, mielismy już na forum przypadki że ktoś podesłał nam zdjęcie bodajże nawet no i wyszło, że zwiera ogniwa amperomierzem.
Pomysł jest fajny, z chęcia pomożemy, na początek prosze o opis/zdjęcie jak Ty ten prąd leda mierzysz.Chcę te 1,2A zobaczyć...bez złośliwości
Prawdopodobnie bez przetwornicy podnoszącej napięcie z 3V do wyższego się nie obejdzie. Pytaj, a podpowiemy co i jak.
Osobiście nie polecam 14500, moim zdaniem taka lampka powinna miec maksymalnie uniwerslane zasilanie, czytaj-AA.
Mi też trudno uwierzyć, że dioda SSC P4 zasilana z 3V pobiera 1,2A. Obawiam się, że coś xle mierzysz. bez urazy, mielismy już na forum przypadki że ktoś podesłał nam zdjęcie bodajże nawet no i wyszło, że zwiera ogniwa amperomierzem.
Pomysł jest fajny, z chęcia pomożemy, na początek prosze o opis/zdjęcie jak Ty ten prąd leda mierzysz.Chcę te 1,2A zobaczyć...bez złośliwości
Prawdopodobnie bez przetwornicy podnoszącej napięcie z 3V do wyższego się nie obejdzie. Pytaj, a podpowiemy co i jak.
Osobiście nie polecam 14500, moim zdaniem taka lampka powinna miec maksymalnie uniwerslane zasilanie, czytaj-AA.
Dobra szkoda mi wyciskać klawiatury bo widzę że należysz do tych opornych na wiedzę. Najprościej zastosować opornik i będziesz miał DD. Bez kombinacji i zbędnych postów - nerwów.
Teraz skoro już poprawiłeś co powinieneś mogę bzdurnie odpowiedzieć że możesz zasilać z 14500 przez rezystor lub wygospodarować troszkę miejsca na jakiś driverek ala sku7882 z DXa.
Teraz skoro już poprawiłeś co powinieneś mogę bzdurnie odpowiedzieć że możesz zasilać z 14500 przez rezystor lub wygospodarować troszkę miejsca na jakiś driverek ala sku7882 z DXa.
Ostatnio zmieniony niedziela 16 lis 2008, 19:46 przez lennin, łącznie zmieniany 1 raz.
lennin, ok, sorry i zwracam honor... Ale ten "młotek" mnie trochę wnerwił...
Prze edytowałem poprzedniego posta - dioda pobiera 45mA.
Prze edytowałem poprzedniego posta - dioda pobiera 45mA.
Ostatnio zmieniony niedziela 16 lis 2008, 19:47 przez Kuras77, łącznie zmieniany 1 raz.
Widzę światełko w tunelu...coraz mocniejsze...
Rowerowy zestaw kombinowany DIY czyli światła długie i krótkie z przełącznikiem na kierownicy
Rowerowy zestaw kombinowany DIY czyli światła długie i krótkie z przełącznikiem na kierownicy
- Calineczka
- Posty: 7578
- Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 20:19
- Lokalizacja: Wejherowo
- Kontakt:
No dobrze, widzę że kolega wyedytował posta i zmienił zdanie.Chwała CI za to, ja bym jeszcze lennina za "bzdury" przeprosił, wypadało by.
Żeby podnieść w prosty sposób napięcie musisz użyć przetwornicy step-up. Możesz kupić jakąś w Chinach, uzyć jej w konfiguracji z trybami lub "ominąć" i mieć tylko światło ciągłe, możesz, o ile potrafisz, sam zrobić, możesz poszukać w Polsce....popytać na forumowym sklepiku....
Driverków na dealextreme jest duzo, odrób lekcje, przeszukaj dział DIY i sam wybierz coś, zapytaj czy może być, potwierdzimy i do roboty
Pytania?
p.s. widze, że przeprosiłes zanim posta wyslalem, tym chętniej Ci pomogę
Żeby podnieść w prosty sposób napięcie musisz użyć przetwornicy step-up. Możesz kupić jakąś w Chinach, uzyć jej w konfiguracji z trybami lub "ominąć" i mieć tylko światło ciągłe, możesz, o ile potrafisz, sam zrobić, możesz poszukać w Polsce....popytać na forumowym sklepiku....
Driverków na dealextreme jest duzo, odrób lekcje, przeszukaj dział DIY i sam wybierz coś, zapytaj czy może być, potwierdzimy i do roboty
Pytania?
p.s. widze, że przeprosiłes zanim posta wyslalem, tym chętniej Ci pomogę
Dokładnie - wolę AA bo to uniwersalne zasilanie dla "awaryjnej" latarki samochodowej. Ciągle czekam na dwa opóźnione drivery z DX ( http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.6190 ) ale nie wiem czy by się sprawdziły bo cut-off mają już przy 2,6V a układ latarki podaje na świeżych AA 2,8V.Calineczka pisze:Prawdopodobnie bez przetwornicy podnoszącej napięcie z 3V do wyższego się nie obejdzie. Pytaj, a podpowiemy co i jak.
Osobiście nie polecam 14500, moim zdaniem taka lampka powinna miec maksymalnie uniwerslane zasilanie, czytaj-AA.
Wolałbym jednak nie montować drivera bo nie bardzo jest na niego miejsce.
Zrobiłem też właśnie test z jednym ogniwem 18650 - dioda pięknie świeci przy napięciu 3,3V. Pobiera wtedy 550mA jednak przy takim prądzie szybko się grzeje a plastikowa obudowa latarki raczej nie odprowadzi jej ciepła.
Ostatnio zmieniony niedziela 16 lis 2008, 20:24 przez Kuras77, łącznie zmieniany 1 raz.
Widzę światełko w tunelu...coraz mocniejsze...
Rowerowy zestaw kombinowany DIY czyli światła długie i krótkie z przełącznikiem na kierownicy
Rowerowy zestaw kombinowany DIY czyli światła długie i krótkie z przełącznikiem na kierownicy
A jak ją zrobić...? Masz może jakiś schemacik bo jak już pewnie zauważyłeś, nie jestem za bardzo biegły w temacie...lennin pisze:No to może sobie zrobisz na pająku lambdę. Ten driver co pokazałeś odpada przy zasilaniu 2xAA.
Widzę światełko w tunelu...coraz mocniejsze...
Rowerowy zestaw kombinowany DIY czyli światła długie i krótkie z przełącznikiem na kierownicy
Rowerowy zestaw kombinowany DIY czyli światła długie i krótkie z przełącznikiem na kierownicy
Opis lambdy masz tu:
http://home.mchsi.com/~testlight/miniprokit2.htm
http://home.mchsi.com/~testlight/miniprokit2.htm
Sprawdziłem ilość miejsca w mojej latarce i wydaje mi się, że któryś z driver'ów z DX powinien się zmieścić. Wpadłem też na pomysł by rozseparować zasilanie diody SSC i reszty latarki dokładając drugi włącznik, a w miejsce starej żarówki podłączyć jakąś dużą, szeroko świecącą diodę i wbudować ją w tył latarki (pokrywę baterii). Zyskam wtedy kolejną funkcję - w miarę wydajne oświetlenie pomieszczenia/namiotu itp
Czy taka dioda by się nadała?
http://allegro.pl/item478369130_dioda_l ... _moca.html
Oczywiście znowu jest problem z napięciem, bo jest napisane, że dioda pracuje w zakresie 3-3,6V a ja mam jakieś 2,8V. Myślicie że zaświeci rozsądnie przy takim napięciu? Czy dodatkowe zmatowienie diody drobnym papierem ściernym poprawi równomierność i rozproszenie plamy światła?
A może znaleźć jakąś matową, wytrzymałą żarówkę do tego celu?
Polecicie mi najlepsze rozwiązanie?
Czy taka dioda by się nadała?
http://allegro.pl/item478369130_dioda_l ... _moca.html
Oczywiście znowu jest problem z napięciem, bo jest napisane, że dioda pracuje w zakresie 3-3,6V a ja mam jakieś 2,8V. Myślicie że zaświeci rozsądnie przy takim napięciu? Czy dodatkowe zmatowienie diody drobnym papierem ściernym poprawi równomierność i rozproszenie plamy światła?
A może znaleźć jakąś matową, wytrzymałą żarówkę do tego celu?
Polecicie mi najlepsze rozwiązanie?
Widzę światełko w tunelu...coraz mocniejsze...
Rowerowy zestaw kombinowany DIY czyli światła długie i krótkie z przełącznikiem na kierownicy
Rowerowy zestaw kombinowany DIY czyli światła długie i krótkie z przełącznikiem na kierownicy