Moduł z diodą Ultrafire - wymiary + drobne niewiadome
- Majsterkowicz
- Posty: 98
- Rejestracja: poniedziałek 09 maja 2011, 00:48
- Lokalizacja: Krasnystaw
Moduł z diodą Ultrafire - wymiary + drobne niewiadome
Witam wszystkich serdecznie!
Jako, że mamy na uczelni laboratoria z obrabiarek numerycznych, pomyślałem o wykonaniu przez siebie własnej latarki, a dokładnie całego korpusu (na tokarce).
Wszystko fajnie, mam program do modelowania 3D (prosty, ale funkcjonalny Solid Edge), a do tego symulator obrabiarki wraz z modułem pisania kodu całego procesu obróbki.
Jak już przyszło co do czego, zacząłem szukać gotowego modułu z diodą Cree, aby nie bawić się w składanie tego samemu. Znalazłem pierwszy lepszy na dx: Klik
Pilnie potrzebuję wymiarów tegoż elementu, a nigdzie nie mogę tego znaleźć. Jedynie co wiem:
- średnica zewnętrzna aluminiowego korpusu: 26,5 mm
- wysokość modułu wraz ze sprężyną: 38 mm
- wysokość modułu bez sprężyny: 29 mm
Czego potrzebuję?
- średnica korpusu (zewnętrzna średnica dużej sprężyny)
- długość modułu na w/w średnicy (bez wystającej sprężyny).
Problem sprowadza się do tego, że nie wiem na jaki dokładnie wymiar mogę zrobić koronę latarki. Aha, mam taką wizję, co by ten moduł włożyć od strony czołowej latarki w ten sposób, aby stykał się on możliwie jak największą powierzchnią z koroną latarki - sprawa oczywista, odprowadzanie ciepła. Dalej całość wkręcić w korpus. Na czoło dam szkiełko oraz zabezpieczającą nakrętkę.
Proszę o pomoc i pozdrawiam
Jako, że mamy na uczelni laboratoria z obrabiarek numerycznych, pomyślałem o wykonaniu przez siebie własnej latarki, a dokładnie całego korpusu (na tokarce).
Wszystko fajnie, mam program do modelowania 3D (prosty, ale funkcjonalny Solid Edge), a do tego symulator obrabiarki wraz z modułem pisania kodu całego procesu obróbki.
Jak już przyszło co do czego, zacząłem szukać gotowego modułu z diodą Cree, aby nie bawić się w składanie tego samemu. Znalazłem pierwszy lepszy na dx: Klik
Pilnie potrzebuję wymiarów tegoż elementu, a nigdzie nie mogę tego znaleźć. Jedynie co wiem:
- średnica zewnętrzna aluminiowego korpusu: 26,5 mm
- wysokość modułu wraz ze sprężyną: 38 mm
- wysokość modułu bez sprężyny: 29 mm
Czego potrzebuję?
- średnica korpusu (zewnętrzna średnica dużej sprężyny)
- długość modułu na w/w średnicy (bez wystającej sprężyny).
Problem sprowadza się do tego, że nie wiem na jaki dokładnie wymiar mogę zrobić koronę latarki. Aha, mam taką wizję, co by ten moduł włożyć od strony czołowej latarki w ten sposób, aby stykał się on możliwie jak największą powierzchnią z koroną latarki - sprawa oczywista, odprowadzanie ciepła. Dalej całość wkręcić w korpus. Na czoło dam szkiełko oraz zabezpieczającą nakrętkę.
Proszę o pomoc i pozdrawiam
- smokuxx1987
- Posty: 2113
- Rejestracja: środa 16 maja 2012, 19:04
- Lokalizacja: Krosno
Jak masz dostęp do takiej tokarki to nie ma sensu kupować gotowego modułu D26. W którym masz diode w kiepskim już teraz binie i o zimnej barwie + kiepski sterownik bez stabilizacji prądu, z lichymi trybami.
Wybierz optyke do diody, (im większa średnica refa tym lepsze skupienie.)
Pod optyke wytoczysz głowice, w której zostawisz płaskie miejsce na podłoże diody i podtoczenie pod driver ze stabilizacją.
Wybierz optyke do diody, (im większa średnica refa tym lepsze skupienie.)
Pod optyke wytoczysz głowice, w której zostawisz płaskie miejsce na podłoże diody i podtoczenie pod driver ze stabilizacją.
Chyba smoku ma rację. Można by wytoczyć miejsce montowania diody jak w Roche F12:
http://www.swiatelka.pl/viewtopic.php?t=11253
http://www.swiatelka.pl/upload_img/obra ... a14063.jpg
Mamy wtedy bardzo dobre odprowadzanie ciepła, bo z podłoża diody wprost na obudowę.
Podłoża diody najczęściej montujemy o średnicy 16mm, jak będzie więcej miejsca to lepiej. Sterowniki standardowo są 17mm. Choć to pewno wiesz W większych latarkach można dać podłoże typu szcześciokątnego Star 20mm.
Tak, że lepiej poszukać na Fasttech, czy gdzieś indziej sam reflektor, ale taki nie do Dropina tylko niezależny i pod niego wytoczyć resztę. Albo kolimator jakiś, co kto woli
Chciałem pomierzyć jakiś moduł, który mi się walał, ale niestety do garażu go wyniosłem, a dziś już mi tam nie po drodze.
Pozdrawiam
http://www.swiatelka.pl/viewtopic.php?t=11253
http://www.swiatelka.pl/upload_img/obra ... a14063.jpg
Mamy wtedy bardzo dobre odprowadzanie ciepła, bo z podłoża diody wprost na obudowę.
Podłoża diody najczęściej montujemy o średnicy 16mm, jak będzie więcej miejsca to lepiej. Sterowniki standardowo są 17mm. Choć to pewno wiesz W większych latarkach można dać podłoże typu szcześciokątnego Star 20mm.
Tak, że lepiej poszukać na Fasttech, czy gdzieś indziej sam reflektor, ale taki nie do Dropina tylko niezależny i pod niego wytoczyć resztę. Albo kolimator jakiś, co kto woli
Chciałem pomierzyć jakiś moduł, który mi się walał, ale niestety do garażu go wyniosłem, a dziś już mi tam nie po drodze.
Pozdrawiam
Tekst podpisu:
Podpis - dozwolona ilość znaków: 255
Podpis - dozwolona ilość znaków: 255
- Majsterkowicz
- Posty: 98
- Rejestracja: poniedziałek 09 maja 2011, 00:48
- Lokalizacja: Krasnystaw
Hm.. To aż tak złej jakości są gotowe moduły? Nie wiedziałem :win:
Idąc za Waszymi podpowiedziami, postarałem się skompletować takowy zestaw:
Reflektor:
Klik
Dioda na PCB:
Klik
Mam jedynie problem ze znalezieniem drivera w serwisie DX do 3A. Jak już się znajdzie, to jest bez układów AMC i bez ATTiny, czyli bez żadnego trybu.
Z drugiej strony, nie lepiej kupić od naszego forumowego kolegi Grega, sprawdzony sterownik na 8x AMC + ATTiny? Cena nawet na allegro dosyć zadowalająca, bo 25zł. Chciałbym zrobić ze dwie, albo i trzy latarki, może komuś da się w prezencie
Aha, był bym zapomniał; Czy możecie mi coś powiedzieć na temat powierzchni w aluminiowym reflektorze? Pomyślałem sobie, czy nie wykonać go samemu, od razu w koronie latarki. O obróbkę nie mam się co martwić, bardziej interesuje mnie, czy na powierzchnię alu nałożona jest jakaś specjalna powłoka? Jeżeli tak, to czy można ją nanieść w domowych warunkach?
Pozdrawiam
Idąc za Waszymi podpowiedziami, postarałem się skompletować takowy zestaw:
Reflektor:
Klik
Dioda na PCB:
Klik
Mam jedynie problem ze znalezieniem drivera w serwisie DX do 3A. Jak już się znajdzie, to jest bez układów AMC i bez ATTiny, czyli bez żadnego trybu.
Z drugiej strony, nie lepiej kupić od naszego forumowego kolegi Grega, sprawdzony sterownik na 8x AMC + ATTiny? Cena nawet na allegro dosyć zadowalająca, bo 25zł. Chciałbym zrobić ze dwie, albo i trzy latarki, może komuś da się w prezencie
Aha, był bym zapomniał; Czy możecie mi coś powiedzieć na temat powierzchni w aluminiowym reflektorze? Pomyślałem sobie, czy nie wykonać go samemu, od razu w koronie latarki. O obróbkę nie mam się co martwić, bardziej interesuje mnie, czy na powierzchnię alu nałożona jest jakaś specjalna powłoka? Jeżeli tak, to czy można ją nanieść w domowych warunkach?
Pozdrawiam
Jakiego zasięgu oczekujesz od latarki? Taki trochę szperacz czy jednak coś bardziej uniwersalnego? To ważne w kwestii wyboru reflektora.
Sprawa diody, myślę że tu http://intl-outdoor.com/led-xml2-c-107_136.html znajdziesz duużo lepsze niż na DX, najlepiej na podłożu noctigon (te czerwone) są to bardzo dobre podłoża, miedziane z bezpośrednim padem termalnym.
Sterownik to już Twój wybór, czy chcesz mieć możliwość ustawienia wszelkich własnych trybów (driver od Grega) czy jednak standardowy http://www.fasttech.com/products/1186301
Odnośnie własnego reflektora to tak, jest na niego napylona warstwa odblaskowa, bardzo delikatna i to wątpię, że można taką powłokę nałożyć w domu, na pewno są firmy co świadczą takie usługi, ale cena reflektora może wówczas nie być ciekawa...
Sprawa diody, myślę że tu http://intl-outdoor.com/led-xml2-c-107_136.html znajdziesz duużo lepsze niż na DX, najlepiej na podłożu noctigon (te czerwone) są to bardzo dobre podłoża, miedziane z bezpośrednim padem termalnym.
Sterownik to już Twój wybór, czy chcesz mieć możliwość ustawienia wszelkich własnych trybów (driver od Grega) czy jednak standardowy http://www.fasttech.com/products/1186301
Odnośnie własnego reflektora to tak, jest na niego napylona warstwa odblaskowa, bardzo delikatna i to wątpię, że można taką powłokę nałożyć w domu, na pewno są firmy co świadczą takie usługi, ale cena reflektora może wówczas nie być ciekawa...
Nie wyrażam zgody na wykorzystywanie moich zdjęć w jakiejkolwiek formie bez mojej wiedzy, szczególnie nie życzę sobie czerpania za ich pomocą korzyści finansowych przez osoby trzecie.
- Majsterkowicz
- Posty: 98
- Rejestracja: poniedziałek 09 maja 2011, 00:48
- Lokalizacja: Krasnystaw
Przejrzałem właśnie ten sklep i sprawia wrażenie bardziej ogarniętego, a przynajmniej (jak mówiłeś), można znaleźć xm-l'a na podłożu miedzianym, co oczywiście lepiej wpływa na oddawanie ciepła niż alu.maciex93 pisze:Sprawa diody, myślę że tu http://intl-outdoor.com/led-xml2-c-107_136.html znajdziesz duużo lepsze niż na DX
Byłbym nawet skłonny zrobić zakupy w tym sklepie, ale nie mogę dopatrzeć się reflektorów. Są same soczewki
A propos reflektora... Gdyby była taka możliwość wziąłbym dwa rodzaje. Jeden z możliwie maksymalnym skupieniem wiązki (tak do kilku stopni), a drugi z szerokim emitowaniem wiązki - coś około 45°. Wziąłbym sobie ją do roweru na leśne przejażdżki
Z drugiej strony, czy soczewka jest w jakimś stopniu gorsza od reflektora? Mam zrobione dwie lampki na diodach XP-G i mam w obydwu soczewki i jestem nawet zadowolony ze światła, które kierują. Jedynie, nie mam porównania lampki z reflektorem
To zależy co chcemy uzyskać, raz lepsze jedno, raz drugie. Zależy też o jakiej soczewce mówisz, mam nadzieję, że o kolimatorach (TIR) a nie zwykłych soczewkach jak w latarkach ZOOM (choć i te mają swoje zalety w niekŧórych zastosowaniach).Majsterkowicz pisze:Z drugiej strony, czy soczewka jest w jakimś stopniu gorsza od reflektora?
Przykłady niektórych soczewek i niektórych kolimatorów:
Poniższe zdjęcia autorstwa Bociana (mam nadzieję, że mogę je zamieścić w dobrym celu ):
Poniższe zdjęcia autorstwa Grega (również mam nadzieję, że mogę zamieścić):
Na różnych reflektorach się nie znam, ale ostatnio zamówiłem ten: http://www.cnqualitygoods.com/goods.php?id=1372 z polecenia Światełkowca (nie piszę, kto bo nie jestem pewien, a nie chcę się pomylić) jako dobrze skupiającego w rozmiarze do 52mm (do Maglite'a) a nie najwyższej cenie, bo jakiś Catapult w tym rozmiarze ponoć jeszcze lepszy. Oczywiście większe jeszcze lepiej skupiać powinny.
Spory wybór reflektorów masz też na FT: http://www.fasttech.com/category/1617/d ... reflectors
Sprostuję (może dla innych czytelników) nie tyle chodzi o różnicę w przewodności między aluminium a miedzią, a różnicę w budowie podłoża. Standardowe podłoża mają warstwę izolatora pod padem termalnym i przewodność cieplną na poziomie 2-4W/Km (niezależnie, czy są alu., czy miedź), Podłoża typu Noctigon czy SinkPad nie mają izolatora pod padem termalnym i mają przewodność od 138W/Km (SinkPad aluminiowy) do ponad 300W/Km, i tutaj nawet aluminiowy SinkPad powala wszystkie standardowe, i już zmiana na miedź niewiele w temperaturze diody zmienia.Majsterkowicz pisze:można znaleźć xm-l'a na podłożu miedzianym, co oczywiście lepiej wpływa na oddawanie ciepła niż alu.
{Kończę wpiać i spadać do garażu latarkę kończyć }
Pozdrawiam, Kuba
- smokuxx1987
- Posty: 2113
- Rejestracja: środa 16 maja 2012, 19:04
- Lokalizacja: Krosno
Przesyłka z wyżej podanych sklepów jest za darmo, więc nie musisz kupować wszystkiego w jednym sklepie.
Opcja zmiany optyki jest kiepskim rozwiązaniem bo chcąc uzyskać duży zasięg musisz włożyć duży reflektor.
Puźniej żeby zrobić z tego 45 stopni trzeba zastosować kolimator, ciężko będzie znaleźć w tym samym rozmiarze co reflektor, w przypadku innego rozmiaru trzeba kombinować z montażem żeby wszystko ładnie pasowało i nic nie latalo w środku.
Osobiście polecał bym rozwiązanie pośrednie czyli reflektor dość dobrze skupiający z powłoką OP czyli texturowany.
Do C8 są tanie refy http://www.fasttech.com/products/1617/1 ... -cree-xm-l
Tu sterownik też kupisz : http://www.fasttech.com/category/1612/d ... ed-drivers
Diode polecam z http://intl-outdoor.com/led-xml2-c-107_136.html
Obudowe sam zrobisz więc możesz sobie zostawić miejsce na diode na podłożu 20 mm.
Jak Ci przyjdzie optyka to wtedy wszystko pomierzysz.
Opcja zmiany optyki jest kiepskim rozwiązaniem bo chcąc uzyskać duży zasięg musisz włożyć duży reflektor.
Puźniej żeby zrobić z tego 45 stopni trzeba zastosować kolimator, ciężko będzie znaleźć w tym samym rozmiarze co reflektor, w przypadku innego rozmiaru trzeba kombinować z montażem żeby wszystko ładnie pasowało i nic nie latalo w środku.
Osobiście polecał bym rozwiązanie pośrednie czyli reflektor dość dobrze skupiający z powłoką OP czyli texturowany.
Do C8 są tanie refy http://www.fasttech.com/products/1617/1 ... -cree-xm-l
Tu sterownik też kupisz : http://www.fasttech.com/category/1612/d ... ed-drivers
Diode polecam z http://intl-outdoor.com/led-xml2-c-107_136.html
Obudowe sam zrobisz więc możesz sobie zostawić miejsce na diode na podłożu 20 mm.
Jak Ci przyjdzie optyka to wtedy wszystko pomierzysz.
Tak tylko magia cyferek w odniesieniu do SinkPada i Noctigona to nie wszystko. Niedługo będzie porównanie podłoża MRE 16mm (dielektryk ceramiczny 3W/m*K) do SinkPada 16mm miedzianego z użyciem kamery termowizyjnej. Porównanie w zakresie nominalnych prądów dla diody XM-L2 (czyli do 3A). Z obliczeń matematycznych kolegi Roberta z MR Elektronik wychodzi na to, że teoretycznie przy 3A różnica w temperaturze diody osadzonej na SinkPadzie miedzianym 16mm a 16mm podłożu konwencjonalnym ich autorstwa to 10-12 st. C. Przekłada się to fizycznie na różnicę w ilości światła na poziomie ~20 lm (zysk jasności z tytułu niższej temp. dla XM-L2 T6/U2 w okolicach 80-90st, przy jasnościach rzędu 900-1000lm jest to 2% różnicy). Im prąd będzie niższy różnica temperatur będzie jeszcze mniejsza a zysk pomijalny. Jest to na razie teoria ale z moich własnych obserwacji bardzo uzasadniona. O fizycznie wykonanym teście poinformuję jak tylko się odbędziemarmez pisze: Sprostuję (może dla innych czytelników) nie tyle chodzi o różnicę w przewodności między aluminium a miedzią, a różnicę w budowie podłoża. Standardowe podłoża mają warstwę izolatora pod padem termalnym i przewodność cieplną na poziomie 2-4W/Km (niezależnie, czy są alu., czy miedź), Podłoża typu Noctigon czy SinkPad nie mają izolatora pod padem termalnym i mają przewodność od 138W/Km (SinkPad aluminiowy) do ponad 300W/Km, i tutaj nawet aluminiowy SinkPad powala wszystkie standardowe, i już zmiana na miedź niewiele w temperaturze diody zmienia.
Sometimes darkness can show you the light
Racja, a taki test już nawet był zrobiony, oto wyniki: http://s20.postimg.org/6lnnxkpn1/IS_DCB ... M_L2_U.png widać że im mniejszy prąd tym mniejszy zysk jasności.
Ale oczywiście nikt z nas na pewno nie pogardzi wynikami krajowego testu.
Pozdrawiam.
Ale oczywiście nikt z nas na pewno nie pogardzi wynikami krajowego testu.
Pozdrawiam.
Nie wyrażam zgody na wykorzystywanie moich zdjęć w jakiejkolwiek formie bez mojej wiedzy, szczególnie nie życzę sobie czerpania za ich pomocą korzyści finansowych przez osoby trzecie.
- Majsterkowicz
- Posty: 98
- Rejestracja: poniedziałek 09 maja 2011, 00:48
- Lokalizacja: Krasnystaw
Na bank chciałbym mieć, raz jak najlepsze skupienie wiązki, a dwa - optymalny kąt rozproszenia, bez oślepiającego kółka na środku, a boki średnio doświetlone.marmez pisze:To zależy co chcemy uzyskać, raz lepsze jedno, raz drugie. Zależy też o jakiej soczewce mówisz, mam nadzieję, że o kolimatorach (TIR) a nie zwykłych soczewkach jak w latarkach ZOOM (choć i te mają swoje zalety w niekŧórych zastosowaniach).
Po zdjęciach zauważyłem, że w przypadku Reflektora mamy bardziej skupioną wiązkę na środku z lekkim doświetleniem boków, ale za to wyraźnie odciętą linię wiązki światła.
Dla kolimatorów sytuacja jest podobna, ale bez wyraźnej granicy wiązki światła.
Może nie dopowiedziałem ważnej kwestii Wybór dwóch rodzajów 'skupiaczy' wiązki światła chciałbym zastosować w dwóch różnych latarkach. Dodatkowo, latarkę z lepszym skupieniem chciałbym zrobić w 2 egzemplarzach, czyli w sumie 3 sztuki latareczek.smokuxx1987 pisze:Opcja zmiany optyki jest kiepskim rozwiązaniem bo chcąc uzyskać duży zasięg musisz włożyć duży reflektor.
Podsumowując:
- dwie latarki typu szperacz, czyli max skupienie wiązki,
- jedna sztuka latarki do zastosowania uniwersalnego/obserwacyjnego, ze skupieniem wiązki nie mniej jak 45
To w takim razie warto się porwać na diodę XM-L na w/w podłożu? Odczuję jakąś różnicę w porównaniu ze zwykłym (izolowanym) podłożem alu?Bocian pisze:Tak tylko magia cyferek w odniesieniu do SinkPada i Noctigona to nie wszystko.
Pozdrawiam
Bocian, dobrze, że piszesz, bo wychodzi z tego, że gdy się nie podkręca diod ponad ich prąd nominalny i chłodzenie jest OK, to różnica jest niezauważalna, dlatego chętnie zobaczę wyniki testów
Z drugiej strony 10-12st. przy jakimś chwilowym kiepskim chłodzeniu może uratować diodę przed spaleniem... choć przy naprawdę kiepskim chłodzeniu, to nawet 50st różnicy nie pomoże
Z drugiej strony 10-12st. przy jakimś chwilowym kiepskim chłodzeniu może uratować diodę przed spaleniem... choć przy naprawdę kiepskim chłodzeniu, to nawet 50st różnicy nie pomoże
- Majsterkowicz
- Posty: 98
- Rejestracja: poniedziałek 09 maja 2011, 00:48
- Lokalizacja: Krasnystaw
Troszkę odkopię temat, gdyż mam kolejny kłopot, a raczej dylemat...
Mianowicie napaliłem się na zrobienie samemu korpusu latarki na obrabiarce dostępnej na uczelni, zrobiłem już kilka projektów w Solid Edge, aby zobaczyć jak to wgl będzie wyglądać i bardzo mi się to spodobało. Niemniej, dzisiaj przeglądając działy na fasttech.com, znalazłem gotowe korpusy, razem z jakąś optyką, przyciskiem, uszczelkami itp. Do szczęścia potrzeba by było dodać diodę, driver i akku.
Teraz mam mały dylemat, czy iść za pomysłem własnej latarki, czy kupić gotowy moduł do złożenia?
Jeżeli miałbym wybrać drugą opcję, to na które produkty zwrócić uwagę?
Z trzeciej jednak strony, nie wiem czy bardziej nie opłacałoby się kupić całej, gotowej latarki (jedynie bez akumulatora), np. tej; http://www.fasttech.com/products/0/1000 ... 000lm-cool ?
Proszę o pomoc,
Pozdrawiam
Mianowicie napaliłem się na zrobienie samemu korpusu latarki na obrabiarce dostępnej na uczelni, zrobiłem już kilka projektów w Solid Edge, aby zobaczyć jak to wgl będzie wyglądać i bardzo mi się to spodobało. Niemniej, dzisiaj przeglądając działy na fasttech.com, znalazłem gotowe korpusy, razem z jakąś optyką, przyciskiem, uszczelkami itp. Do szczęścia potrzeba by było dodać diodę, driver i akku.
Teraz mam mały dylemat, czy iść za pomysłem własnej latarki, czy kupić gotowy moduł do złożenia?
Jeżeli miałbym wybrać drugą opcję, to na które produkty zwrócić uwagę?
Z trzeciej jednak strony, nie wiem czy bardziej nie opłacałoby się kupić całej, gotowej latarki (jedynie bez akumulatora), np. tej; http://www.fasttech.com/products/0/1000 ... 000lm-cool ?
Proszę o pomoc,
Pozdrawiam
Majsterkowicz, a jaką latarkę chciałbyś mieć? Budżet, zasilanie (na ile ogniw?), moc, wielkość, EDC czy szperacz... Wieloled, czy jednoledowiec?
Kilka osób poleca i chwali sobie FandyFire UV-S5 http://www.fasttech.com/search?fandyfire%20uv-s5
Wszystko zależy, co byś chciał, bo by można nowelę napisać jeżeli wszystkie polecane modele mielibyśmy wymienić i opisać, co mają dobre
Pozdrawiam
Kilka osób poleca i chwali sobie FandyFire UV-S5 http://www.fasttech.com/search?fandyfire%20uv-s5
Wszystko zależy, co byś chciał, bo by można nowelę napisać jeżeli wszystkie polecane modele mielibyśmy wymienić i opisać, co mają dobre
Pozdrawiam
Tekst podpisu:
Podpis - dozwolona ilość znaków: 255
Podpis - dozwolona ilość znaków: 255