Lampka pod prądnicę w piaście :)
Lampka pod prądnicę w piaście :)
Jako że jest to mój pierwszy post na tym forum witam serdecznie wszystkich światełko-maniaków!
Chciałem jednocześnie oznajmić że zaraziłem się od was tą mania i choroba ta postępuje.
A wiec do rzeczy-jako że już ponad rok temu zamontowałem sobie prądnice w piaście przedniego koła,postanowiłem ją w końcu należycie wykorzystać.
Lampki jakie są dostępne w handlu raz że tanie tajnie raczej nie są,dwa nie spełniały moich oczekiwań.
Postanowiłem więc wykonać taką lampkę,miała świecić jasno i wyglądać przyzwoicie.
Jako dawcę wykorzystałem latarkę z biedronki a dokładniej opisana jest ona tutaj .
Źródłem światła jest moduł 3x XP-G R4 z soczewką Carclo 10507 16,4* -zakupiony od kolegi Ledima (któremu serdecznie dziękuję za porady),wraz z
tym driverkiem.
Jako że dawca był dość solidnie wykonany nie było większych problemów z jego przerobieniem.
Niestety tandetne plastikowe lustro musiało zostać w latarce z braku odpowiedniego kawałka aluminium na wykonanie przodu lampki.
Ale nie wyszło to moim zdaniem źle,a nawet dodało charakterku lampce.
Kilka fotek z budowy,przepraszam za kiepską jakość-zdjęcia robione telefonem.
Moduł został posmarowany pastą termo-przewodzącą i dociśnięty do aluminium za pomocą o-ringa przy montażu.Gwinty przesmarowane tą samą pasta.
A tak się prezentuję lampka na chwile obecna:
-planuje jeszcze zastosować dławik do przewodu,
-wymienić szybkę na jakąś lepszej jakości(u mnie nie do kupienia),
-przemalować uchwyt pod kolor (a może zrobię inny),
czas pokarze jakie jeszcze zmiany nastąpią.
Świeci bardzo ładnie-nie spodziewałem się że będzie aż tak dobrze.
Uwzględniając wszystkie straty światła,według prądu i trochę na oko ma ok 400 lumenów.
Niestety nie dysponuję przyrządem pomiarowym-a szkoda...
Jak wymyślę jak zrobić fotkę w czasie jazdy-pokarzę jak to świeci.
Oceńcie sami-wszelkie pomysły mile widziane.
Pozdrawiam
Hahar
Chciałem jednocześnie oznajmić że zaraziłem się od was tą mania i choroba ta postępuje.
A wiec do rzeczy-jako że już ponad rok temu zamontowałem sobie prądnice w piaście przedniego koła,postanowiłem ją w końcu należycie wykorzystać.
Lampki jakie są dostępne w handlu raz że tanie tajnie raczej nie są,dwa nie spełniały moich oczekiwań.
Postanowiłem więc wykonać taką lampkę,miała świecić jasno i wyglądać przyzwoicie.
Jako dawcę wykorzystałem latarkę z biedronki a dokładniej opisana jest ona tutaj .
Źródłem światła jest moduł 3x XP-G R4 z soczewką Carclo 10507 16,4* -zakupiony od kolegi Ledima (któremu serdecznie dziękuję za porady),wraz z
tym driverkiem.
Jako że dawca był dość solidnie wykonany nie było większych problemów z jego przerobieniem.
Niestety tandetne plastikowe lustro musiało zostać w latarce z braku odpowiedniego kawałka aluminium na wykonanie przodu lampki.
Ale nie wyszło to moim zdaniem źle,a nawet dodało charakterku lampce.
Kilka fotek z budowy,przepraszam za kiepską jakość-zdjęcia robione telefonem.
Moduł został posmarowany pastą termo-przewodzącą i dociśnięty do aluminium za pomocą o-ringa przy montażu.Gwinty przesmarowane tą samą pasta.
A tak się prezentuję lampka na chwile obecna:
-planuje jeszcze zastosować dławik do przewodu,
-wymienić szybkę na jakąś lepszej jakości(u mnie nie do kupienia),
-przemalować uchwyt pod kolor (a może zrobię inny),
czas pokarze jakie jeszcze zmiany nastąpią.
Świeci bardzo ładnie-nie spodziewałem się że będzie aż tak dobrze.
Uwzględniając wszystkie straty światła,według prądu i trochę na oko ma ok 400 lumenów.
Niestety nie dysponuję przyrządem pomiarowym-a szkoda...
Jak wymyślę jak zrobić fotkę w czasie jazdy-pokarzę jak to świeci.
Oceńcie sami-wszelkie pomysły mile widziane.
Pozdrawiam
Hahar
- Calineczka
- Posty: 7578
- Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 20:19
- Lokalizacja: Wejherowo
- Kontakt:
- Prometeusz
- Posty: 6
- Rejestracja: wtorek 30 gru 2008, 14:51
- Lokalizacja: Świętajno
Calineczka
Witam władzę
Przy wolnej jeździe już świeci światłem ciągłym,pełna moc osiąga przy nie całych 20km/h.
Przy bardzo wolnej jeździe-tak że ciężko utrzymać równowagę miga,ale bardzo szybko.
Myślę że dało by się to jeszcze poprawić zwiększając pojemność kondensatorów mają łącznie 3000µF/25V.
Ale za bardzo nie mam pomysłu jak je wcisnąć,mam 2 szt 10000µF/25V,ale na te napięcie mają już dość spore rozmiary.A przez te plastikowe mocowanie włącznika nie ma już miejsca.
Przy ustawieniu lampki w dół-metr przed koło soczewka daje spot ponad metrowej szerokości i długości ok 2,5 m.Na samej soczewce boki są słabo oświetlone ale z lustrem nie jest źle.
Po mieście raczej wyżej nie unoszę bo może oślepiać...
Nawet przy takim ustawieniu znaki i tablice rejestracyjne widać z 150m,a na światełku robi się "gwiazdka" ale jeszcze nie oślepia-znaczy samochody nie mrugały jeszcze.
Myślę czy nie zasłonie częściowo promienia od góry-mógł bym teoretycznie podnieść światełko.
Jasność jest więcej jak wystarczająca-z odległości ok 8m na ścianie przy ręcznym zakręceniu kołem spot ma jakieś 2,5 m-3 m,i sporo przewyższa jasnością rozproszone światło 2 świetlówek 40W.
Przy tym świetle nie da się nie zauważyć przeszkody.
Przydała by się jakaś osobna dioda na podtrzymanie po zatrzymaniu,albo fosforyzująca uszczelka pomiędzy szybkę a reflektor.Ale nie wiem czy gdzieś dostane o średnicy zewnętrznej 52-53 mm?
I jak one się "fachowo" nazywają?
Szybka też do wymiany-bardzo łatwo ja zarysować-a optyk stwierdził że nie wycina...
Prometeusz
Koła 26" ,przy prowadzeniu miga ale praktycznie zaraz po ruszeniu przestaje.A jakie kondensatorki dałeś ?
Postaram się porobić fotki jak to świeci-jak znajdę chętnego do kręcenia kołem ,bo podczas jazdy ciężko będzie ...
[ Dodano: 3 Sierpień 2011, 23:38 ]
Kilka fotek z cyklu "jak to świeci"-niestety robione telefonem (SE k800) w trakcie jazdy.
Jakość nie najlepsza i oczy widzą jednak jaśniej.
Postaram się pożyczyć aparat w weekend to wkleję lepsze.
Jakiś pomysł jak zrobić dobre zdjęcie w ruchu ?
Jakieś 25/h i światło wyżej jak normalnie-jakieś 3m przed rowerem.
Oświetla ładnie pół asfaltu 20/h
Znak w tle ładnie świeci
Ścieżka ma szerokość ok 60 cm.
I jeszcze raz pobocze
I jeszcze raz zapytam-jak się nazywają fluorescencyjne uszczelki do latarek?
Muszę coś takiego wmontować bo na krzyżówkach po zatrzymaniu jestem słabo widoczny.
Witam władzę
Przy wolnej jeździe już świeci światłem ciągłym,pełna moc osiąga przy nie całych 20km/h.
Przy bardzo wolnej jeździe-tak że ciężko utrzymać równowagę miga,ale bardzo szybko.
Myślę że dało by się to jeszcze poprawić zwiększając pojemność kondensatorów mają łącznie 3000µF/25V.
Ale za bardzo nie mam pomysłu jak je wcisnąć,mam 2 szt 10000µF/25V,ale na te napięcie mają już dość spore rozmiary.A przez te plastikowe mocowanie włącznika nie ma już miejsca.
Przy ustawieniu lampki w dół-metr przed koło soczewka daje spot ponad metrowej szerokości i długości ok 2,5 m.Na samej soczewce boki są słabo oświetlone ale z lustrem nie jest źle.
Po mieście raczej wyżej nie unoszę bo może oślepiać...
Nawet przy takim ustawieniu znaki i tablice rejestracyjne widać z 150m,a na światełku robi się "gwiazdka" ale jeszcze nie oślepia-znaczy samochody nie mrugały jeszcze.
Myślę czy nie zasłonie częściowo promienia od góry-mógł bym teoretycznie podnieść światełko.
Jasność jest więcej jak wystarczająca-z odległości ok 8m na ścianie przy ręcznym zakręceniu kołem spot ma jakieś 2,5 m-3 m,i sporo przewyższa jasnością rozproszone światło 2 świetlówek 40W.
Przy tym świetle nie da się nie zauważyć przeszkody.
Przydała by się jakaś osobna dioda na podtrzymanie po zatrzymaniu,albo fosforyzująca uszczelka pomiędzy szybkę a reflektor.Ale nie wiem czy gdzieś dostane o średnicy zewnętrznej 52-53 mm?
I jak one się "fachowo" nazywają?
Szybka też do wymiany-bardzo łatwo ja zarysować-a optyk stwierdził że nie wycina...
Prometeusz
Koła 26" ,przy prowadzeniu miga ale praktycznie zaraz po ruszeniu przestaje.A jakie kondensatorki dałeś ?
Postaram się porobić fotki jak to świeci-jak znajdę chętnego do kręcenia kołem ,bo podczas jazdy ciężko będzie ...
[ Dodano: 3 Sierpień 2011, 23:38 ]
Kilka fotek z cyklu "jak to świeci"-niestety robione telefonem (SE k800) w trakcie jazdy.
Jakość nie najlepsza i oczy widzą jednak jaśniej.
Postaram się pożyczyć aparat w weekend to wkleję lepsze.
Jakiś pomysł jak zrobić dobre zdjęcie w ruchu ?
Jakieś 25/h i światło wyżej jak normalnie-jakieś 3m przed rowerem.
Oświetla ładnie pół asfaltu 20/h
Znak w tle ładnie świeci
Ścieżka ma szerokość ok 60 cm.
I jeszcze raz pobocze
I jeszcze raz zapytam-jak się nazywają fluorescencyjne uszczelki do latarek?
Muszę coś takiego wmontować bo na krzyżówkach po zatrzymaniu jestem słabo widoczny.
Jak takie dynamo obciąża samą jazdę ?
Ostatnio zmieniony sobota 24 sie 2013, 08:55 przez Tomek11, łącznie zmieniany 1 raz.
Dynamo w piaście "dąży" do uzyskania około 0,5A.
Jeśli w odpowiednim układzie zasilającym zastosujemy 4 - 6 diod to uzyskamy sporą ilość światła (4 lub 6 x 0,5A - 0,55A).
W pierwszej wersji moich światełek miałem zasilanie z dynama diody MC-E cztery pola szeregowo. LINK
Całkiem przyzwiuta ilość światła.
Dioda MK-R zasilana z dynama układem Pilom? Wysokosprawna dioda.
Szeregowy układ dwóch lampek, dwa moduły po trzy diody?
Kwestia ceny lampek.
Jeśli w odpowiednim układzie zasilającym zastosujemy 4 - 6 diod to uzyskamy sporą ilość światła (4 lub 6 x 0,5A - 0,55A).
W pierwszej wersji moich światełek miałem zasilanie z dynama diody MC-E cztery pola szeregowo. LINK
Całkiem przyzwiuta ilość światła.
Dioda MK-R zasilana z dynama układem Pilom? Wysokosprawna dioda.
Szeregowy układ dwóch lampek, dwa moduły po trzy diody?
Kwestia ceny lampek.
Dariusz70
darek.l(małpa)interia.pl
darek.l(małpa)interia.pl
- Sid Gotama
- Posty: 148
- Rejestracja: sobota 05 gru 2009, 15:22
- Lokalizacja: podkarpacie
Znajomy miał "holendra" z fabrycznie montowanym oświetleniem na dynamo. Z tego co mówił, po zatrzymaniu lampka świeciła jeszcze ponad minutę. On tego nie mierzył, ja nie widziałem ale opowiadał że na krzyżówce, po zatrzymaniu świeci wystarczająco długo.Hahar pisze:...
I jeszcze raz zapytam-jak się nazywają fluorescencyjne uszczelki do latarek?
Muszę coś takiego wmontować bo na krzyżówkach po zatrzymaniu jestem słabo widoczny.
Nie wiem jak to tam było rozwiązane, może jakiś malutki akumulatorek albo duża pojemność. Może coś w tą stronę pokombinujesz, bo fluorescencyjne oringi to chyba za bardzo Twojej widoczności nie poprawią.
Część lampek pod dynamo ma podtrzymanie na postoju działające ok.4min.(ceny ponad 100zł - 40-60lux)Sid Gotama pisze:
Znajomy miał "holendra" z fabrycznie montowanym oświetleniem na dynamo. Z tego co mówił, po zatrzymaniu lampka świeciła jeszcze ponad minutę. On tego nie mierzył, ja nie widziałem ale opowiadał że na krzyżówce, po zatrzymaniu świeci wystarczająco długo.
Nie wiem jak to tam było rozwiązane, może jakiś malutki akumulatorek albo duża pojemność. Może coś w tą stronę pokombinujesz, bo fluorescencyjne oringi to chyba za bardzo Twojej widoczności nie poprawią.
z ceną dynama jest tak że im tańsze tym cięższe-te za 80zł ważą ponad 800gr.i mają większe opory oraz wyrażny efekt drżenia(oczywiście na nierównym terenie maskowany stanem drogi)
w praktyce w pl są osiagalne wszystkie modele shimano i srama
prądnica shimano od lx'a za ok250zł waży ok 600gr i ma inny srodek i efekt drżernia jest wyrażnie mniejszy
ja uzytkuje najwyższy model shimano xt oprócz najniższej masy (mniej niż 500gr)ceny ok 350zł
są świetnie uszczelnione i praktycznie drżenia nie czyć