Prosta, solidna, AA / AAA / CR123 do 150 PLN - ?

gdzie i jak kupować oraz nasze o tym opinie
mateuszb9
Posty: 9
Rejestracja: poniedziałek 18 lip 2011, 19:39
Lokalizacja: lubelskie

Prosta, solidna, AA / AAA / CR123 do 150 PLN - ?

Post autor: mateuszb9 »

Witam ponownie wszystkich forumowiczów. "Ponownie", bowiem parę lat temu korzystałem już z waszych porad przy wyborze latarki dla siebie (padło na itp light sa2 eluma oraz itp a3 eos, które służą mi do dziś).

Aktualnie szukam latarki na prezent. Jakiej? Otóż:
- jej przeznaczeniem będzie siedzenie w schowku samochodowym (latarka "na wszelki wypadek" - ale nie do oświetlania drogi, a raczej do tego, co pod maską / siedzeniami / nadkolami / etc.),
- musi być prosta (łatwa w obsłudze, bez 10 trybów świecenia - wystarczą dwa: silny i słaby),
- musi być solidna (aby się nie zepsuła po pierwszym upuszczeniu na podłogę i aby nie odmówiła posłuszeństwa, jak ją w schowku wytrzęsie),
- zasilanie: AA / AAA / w ostateczności CR123 (aby w razie potrzeby można było kupić baterie w każdym kiosku),
- w związku z jej przeznaczeniem - mile widziany szeroki, miękki strumień światła (a nie punktowy, ostry),
- cena: maksymalnie 150 zł (nieprzekraczalne),
- zakup w Polsce, nie przez allegro.

Jak widać, jak ulał pasowałaby sa2 eluma, ale - z nieznanych mi powodów - już nie da się jej kupić (a przynajmniej ja nie mogę jej znaleźć...).

Dlatego zwracam się o pomoc do szanownych forumowiczów. Jaką wybrać?

Z góry dziękuję i pozdrawiam,
Mateusz
rafalklis
Posty: 888
Rejestracja: niedziela 15 lut 2009, 23:53
Lokalizacja: Busko Zdrój
Kontakt:

Post autor: rafalklis »

Jeśli nie zależy Ci na miniaturowej wielkości latarki, odrzuć zasilanie AAA.
Z zasilania AA, lub CR123 warto zerknąć na:
Olight S15 Baton
OLIGHT S10 Baton
CRELANT V31A
CRELANT V11A
Fenix E11
Fenix LD15
Jest jeszcze kilka ciekawych modeli 2xAA.
Awatar użytkownika
Uka
Posty: 437
Rejestracja: poniedziałek 18 mar 2013, 13:24
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Uka »

Ja ze swojej strony polecę iTP2, no może ma lekko niebieski odcień, ale całość jest jak najbardziej do polecenia.
Kyle
Posty: 432
Rejestracja: poniedziałek 11 lis 2013, 10:39
Lokalizacja: Jaworzno

Post autor: Kyle »

rafalklis pisze:Jeśli nie zależy Ci na miniaturowej wielkości latarki, odrzuć zasilanie AAA.
Z zasilania AA, lub CR123 warto zerknąć na:
Olight S15 Baton
Szukam czegoś podobnego jak kolega. Mam do Ciebie pytanie: dla czego uważasz że lepszym rozwiązaniem jest nawet 1xAA, zamiast przykładowo 3xAAA?
Awatar użytkownika
Uka
Posty: 437
Rejestracja: poniedziałek 18 mar 2013, 13:24
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Uka »

Musisz policzyć moc jaką jest w stanie oddać zasilanie i będziesz miał odpowiedź:

1xAA 2000mAh(sanyo)*1.2V= 2.4Wh
3xAAA 800mAh(snayo)*1.2V*3= 2,9Wh

Jak widzisz różnica to tylko 20% na korzyść AAA, to nie 3 razy. Dodatkowo dochodzi ilość baterii, konieczność zastosowania koszyka. Kompaktowe wymiary zapewni ci AA.

Sprawdź:
http://mhunt.pl/latarka-eagletac-d25a-c ... -cw-nowosc (jak znajdziesz ze starą diodą to zmieści się w budżecie)
Ostatnio zmieniony wtorek 12 lis 2013, 19:08 przez Uka, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Rysiu.
Posty: 1461
Rejestracja: poniedziałek 12 paź 2009, 22:30
Lokalizacja: południe

Post autor: Rysiu. »

Uka pisze:1xAA 2000mah(sanyo)*1.2V= 2.4W
3xAAA 800mah(snayo)*1.2V*3= 2,9W
Błąd w jednostkach, pojemność*napięcie =Wh (watogodzina) ;)
UF C2: XM-L2 T6 3C @8AMC; XM-L U2 1C @10AMC; XM-L2 T6 3C@10AMC; XM-L2 U3 7A@10AMC
Awatar użytkownika
pralat
Posty: 413
Rejestracja: piątek 16 kwie 2010, 12:27
Lokalizacja: Opole

Post autor: pralat »

Jak do samochodu, rozważ wspomniane Olight Baton S10 lub S15 - mają wbudowany magnes, można przyczepić do karoserii w razie potrzeby. Poza tym, to fajne latarki.
Awatar użytkownika
Uka
Posty: 437
Rejestracja: poniedziałek 18 mar 2013, 13:24
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Uka »

Tak, pomyłka poprawiłem.

Zasilanie typu CR123 też jest w porządku - duża odporność na niskie temperatury. (lepsza od eneloopów)
Awatar użytkownika
ElSor
Site Admin
Posty: 5041
Rejestracja: niedziela 13 wrz 2009, 12:52
Lokalizacja: Ozimek

Post autor: ElSor »

Tak, pomyłka poprawiłem.
Fajnie, gdybyś jeszcze uszanował jednostkę natężenia prądu nazwaną od André Marie Ampère
mateuszb9
Posty: 9
Rejestracja: poniedziałek 18 lip 2011, 19:39
Lokalizacja: lubelskie

Post autor: mateuszb9 »

Dziękuję za wskazówki.

Mam jeszcze jedno pytanie: czy dioda XM-L będzie lepsza (do zastosowań, o których pisałem) od diody R5? Chodzi mi zwłaszcza o rozkład światła - a może to bardziej kwestia reflektora niż diody?

Oczywiście, szperałem trochę w sieci i znalazłem jeszcze takie oto latarki:
http://www.mhunt.pl/latarka-ultrafire-u ... 400lm-grey
http://www.mhunt.pl/latarka-solarforce- ... 2-300lm-op
http://www.mhunt.pl/latarka-fenix-e25-r ... rie-gratis

Czy któraś z nich jest godna polecenia, a może nie warto sobie nimi zawracać głowy?
Awatar użytkownika
Pyra
Site Admin
Posty: 8527
Rejestracja: niedziela 02 sie 2009, 20:35
Lokalizacja: Gądki

Post autor: Pyra »

Witam
mateuszb9 pisze:od diody R5?
Nie ma diody R5.

Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Awatar użytkownika
Uka
Posty: 437
Rejestracja: poniedziałek 18 mar 2013, 13:24
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Uka »

Pyra pisze:Witam
mateuszb9 pisze:od diody R5?
Nie ma diody R5.

Pozdrawiam
Jak wchodziły pierwsze ledy, mianem R5 określane były diody o średnicy 5mm.

W tym przypadku R5 to parametr powalający określić sprawność diody, czyli ile światła przy danym prądzie. Pamiętaj, że im dioda zimniejsza tym też generuje więcej światła.
Kyle
Posty: 432
Rejestracja: poniedziałek 11 lis 2013, 10:39
Lokalizacja: Jaworzno

Post autor: Kyle »

Uka pisze:Musisz policzyć moc jaką jest w stanie oddać zasilanie i będziesz miał odpowiedź:

1xAA 2000mAh(sanyo)*1.2V= 2.4Wh
3xAAA 800mAh(snayo)*1.2V*3= 2,9Wh
Przy SANYO Eneloop PRO wygląda to jeszcze gorzej dla AAA:

np.
LED Lenser L6:
2 x AA 2550 mAh x 1,2V = 6,12 Wh

LED Lenser L7:
3 x AAA 950 mAh x 1,2V = 3,42 Wh

... daje do myślenia. Tylko dziwi mnie jedna rzecz - dla czego L6 ma tylko 8h przy swoich 105 lumenach, a L7 aż 42h przy 115 lumenach!!! Coś mi tu nie gra. Taką tandetną diodę dali w L6? Czy może jasność jakoś mierzą na ścianie z x metrów i L7 wygrało dzięki lepszemu skupieniu większego reflektora? A może po prostu piszą w tej specyfikacji wierutne bzdury?
Awatar użytkownika
marmez
Posty: 2879
Rejestracja: sobota 08 sty 2011, 19:19
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Post autor: marmez »

Kyle pisze:... daje do myślenia. Tylko dziwi mnie jedna rzecz - dla czego L6 ma tylko 8h przy swoich 105 lumenach, a L7 aż 42h przy 115 lumenach!!! Coś mi tu nie gra. Taką tandetną diodę dali w L6? Czy może jasność jakoś mierzą na ścianie z x metrów i L7 wygrało dzięki lepszemu skupieniu większego reflektora? A może po prostu piszą w tej specyfikacji wierutne bzdury?
Nie wiem jak w LL, ale ogólnie jeżeli mamy zasilanie ze sterownikiem podnoszącym napięcie (z 2AA) to stabilizacja prądu jest lepsza, bo w pewnym sensie już wymuszona (i tak i tak trzeba cały czas podnosić napięcie). Przy 3x1,2V mamy sterownik obniżający napięcie (przynajmniej w jakimś zakresie), a tutaj już ze stabilizacją jest różnie, albo jest, albo działa tylko przez jakiś czas, a potem dość długo zmiejsza się jasność. Reasumując, strzelam (mogę chybić), że w L7 jest gorsza stabilizacja, czyli większa moc jest tylko przez np 20% czasu, a potem już jest mniejsza, co pozwala uzyskać większy czas. Trzeba by poszperać, do jakiego poziomu światłą liczą czas świecenia, i jak wygląda czasowa charakterystyka mocy światła. Może ktoś robił wykresy w necie...

Wielkość reflektora nie ma związku z lumenami. Najwyżej z candelami, czy luksami przy danej odległości.

[ Dodano: 18 Listopad 2013, 17:42 ]
Jeszcze zapomniałem dodać, że sterowniki podnoszące napięcie, z zasady działania, posiadają mniejszą sprawność, niż sterowniki obniżające napięcie. Oczywiście są wyjątki od tej reguły.
Tekst podpisu:
Podpis - dozwolona ilość znaków: 255
Kyle
Posty: 432
Rejestracja: poniedziałek 11 lis 2013, 10:39
Lokalizacja: Jaworzno

Post autor: Kyle »

marmez pisze:Nie wiem jak w LL,
Wygląda na to, że w seriach L i P(ale P bez literki R, czyli P7 i P7.2 czy P14) nie ma jakiejkolwiek elektroniki. Przykładowo wykres świecenia LED Lenser P14 wygląda mniej-więcej tak, że przez pierwsze pół godziny jasność spada do poziomu ~70%, jasność przez kolejne 3 godziny opada łagodnie do 60%, by później znowu opadać nieco stromiej przez 50% do zera (czyli cały wykres, to takie kopnięte S). Tak że wygląda to na całkowite zero jakiejkolwiek stabilizacji - ot wyglądało to raczej na wykres rozładowania akku, ... a to wykres świecenia LED Lenser P14 :lol:
marmez pisze:Trzeba by poszperać, do jakiego poziomu światłą liczą czas świecenia,
Czas świecenia liczą do momentu spadku jasności do 1 lumena.
ODPOWIEDZ