HID w skuterze
HID w skuterze
Witam!
Jestem posiadaczem skutera, peugeot elyseo 50ccm.
Skuter ma oświetlenie przednie na Ba20d, 35W/35W. Klosz gładki, wiązka kształtowana przez reflektor. W wersjach z mocniejszym silnikiem 125ccm i 150ccm Ba20d jest zastąpiona przez H4 55W/60W.
W skuterze są dwa obwody zasilania: stałonapięciowy (ładowanie aku, światła z tyłu, kierunki i jeszcze kilka drobnostek) i zmiennonapięciowy (zasilanie głównie światła przedniego). Zresztą na arbitrze opisano to dość dokładnie.
Nastał czas jesienny, często jeździ się po ciemku. A żarówka Ba20d to nieporozumienie, chyba że nie przekracza się 20km/h.
Nabyłem więc drogą kupna HID do jednośladów na alledrogo (H4) oraz reflektor pod H4.
W przeciwieństwie do Arbitra nie chcę zasilać HIDa tylko z akumulatora - nie mam świateł do jazdy dziennej, więc na długo by to nie starczyło. Trzeba więc przerobić zmiennonapięciowy obwód zasilania na stałonapięciowy, dołożyć drugi aku.
Taki oto schemat blokowy wyszedł:
[img=http://img411.imageshack.us/img411/5764/blokowywo3.th.png]
Pierwszy problem to zbyt małe napięcie z magneto: w porywach 12V AC - nie nadaje się do ładowania aku ołowiowego. Dołożyłem więc trafo podwyższające napięcie. Szuflada wydała jakiegoś w miarę pasującego toroida.
Drugi problem to zbyt mała wydajność std. regulatora napięcia. Na wyjściu maksymalnie 600mA. To się nadaje do podładowania aku, ale do zasilania HIDa kapkę przymało (nb. to skubie 45W po zapłonie).
I do tego momentu dotarłem jak na razie. Dziś mam zamiar kupić większy regulator (shunt do alternatorów, wykorzystam tylko dwie gałęzie, bo trzech faz nie mam) i zrobić próbę w takiej konfiguracji. Nie chce mi się samemu rzeźbić regulatora (były plany na liniowy na LM338 lub shunt na tyrystorach).
Jeśli opanuję zasilanie, sprawdzę jak świeci HID w reflektorze pod H4 (czy ma granicę światła i cienia). Jeśli będzie kiepsko, trzeba będzie jeszcze soczewkę rzeźbić (czego wolałbym uniknąć).
Pozdrawiam i przepraszam za długi wywód, ale sobie musiałem też wszystko uporządkować
Marcin S.
Jestem posiadaczem skutera, peugeot elyseo 50ccm.
Skuter ma oświetlenie przednie na Ba20d, 35W/35W. Klosz gładki, wiązka kształtowana przez reflektor. W wersjach z mocniejszym silnikiem 125ccm i 150ccm Ba20d jest zastąpiona przez H4 55W/60W.
W skuterze są dwa obwody zasilania: stałonapięciowy (ładowanie aku, światła z tyłu, kierunki i jeszcze kilka drobnostek) i zmiennonapięciowy (zasilanie głównie światła przedniego). Zresztą na arbitrze opisano to dość dokładnie.
Nastał czas jesienny, często jeździ się po ciemku. A żarówka Ba20d to nieporozumienie, chyba że nie przekracza się 20km/h.
Nabyłem więc drogą kupna HID do jednośladów na alledrogo (H4) oraz reflektor pod H4.
W przeciwieństwie do Arbitra nie chcę zasilać HIDa tylko z akumulatora - nie mam świateł do jazdy dziennej, więc na długo by to nie starczyło. Trzeba więc przerobić zmiennonapięciowy obwód zasilania na stałonapięciowy, dołożyć drugi aku.
Taki oto schemat blokowy wyszedł:
[img=http://img411.imageshack.us/img411/5764/blokowywo3.th.png]
Pierwszy problem to zbyt małe napięcie z magneto: w porywach 12V AC - nie nadaje się do ładowania aku ołowiowego. Dołożyłem więc trafo podwyższające napięcie. Szuflada wydała jakiegoś w miarę pasującego toroida.
Drugi problem to zbyt mała wydajność std. regulatora napięcia. Na wyjściu maksymalnie 600mA. To się nadaje do podładowania aku, ale do zasilania HIDa kapkę przymało (nb. to skubie 45W po zapłonie).
I do tego momentu dotarłem jak na razie. Dziś mam zamiar kupić większy regulator (shunt do alternatorów, wykorzystam tylko dwie gałęzie, bo trzech faz nie mam) i zrobić próbę w takiej konfiguracji. Nie chce mi się samemu rzeźbić regulatora (były plany na liniowy na LM338 lub shunt na tyrystorach).
Jeśli opanuję zasilanie, sprawdzę jak świeci HID w reflektorze pod H4 (czy ma granicę światła i cienia). Jeśli będzie kiepsko, trzeba będzie jeszcze soczewkę rzeźbić (czego wolałbym uniknąć).
Pozdrawiam i przepraszam za długi wywód, ale sobie musiałem też wszystko uporządkować
Marcin S.
- Calineczka
- Posty: 7578
- Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 20:19
- Lokalizacja: Wejherowo
- Kontakt:
Zapowiada się ciekawe światełko Marcinie
Nie znam się na instalacjach elektrycznych w pojazdach, może warto przejrzeć oryginalne schematy?
Rozumiem, że akku masz oryginalnie 12V?
Myślę, że wstawiając dodatkowy transformator będziesz miał straty energii. Nie podłaczałęś jakiegoś mostka graetza do wyprostowania z dużą pojemnością na wyjściu? Diody można dac Shotkkyego dla mniejszych spadków napięcia.
Nie znam się na instalacjach elektrycznych w pojazdach, może warto przejrzeć oryginalne schematy?
Rozumiem, że akku masz oryginalnie 12V?
Myślę, że wstawiając dodatkowy transformator będziesz miał straty energii. Nie podłaczałęś jakiegoś mostka graetza do wyprostowania z dużą pojemnością na wyjściu? Diody można dac Shotkkyego dla mniejszych spadków napięcia.
Schematy oryginalne znam na pamięć
Dodatkowe aku mam 12V/5Ah.
Wstawiając trafo mam oczywiście straty, ale napięcie przemienne z magneto ma zbyt małą amplitudę - przy naprawdę wysokich obrotach jest 12V. Do ładowania aku potrzeba 14,5V DC - nie wytworzę w sposób normalny (wyprostować i step-up dać? straty będą pewnie porównywalne).
Pozdrawiam
Marcin S.
Dodatkowe aku mam 12V/5Ah.
Wstawiając trafo mam oczywiście straty, ale napięcie przemienne z magneto ma zbyt małą amplitudę - przy naprawdę wysokich obrotach jest 12V. Do ładowania aku potrzeba 14,5V DC - nie wytworzę w sposób normalny (wyprostować i step-up dać? straty będą pewnie porównywalne).
Pozdrawiam
Marcin S.
- Calineczka
- Posty: 7578
- Rejestracja: niedziela 11 lis 2007, 20:19
- Lokalizacja: Wejherowo
- Kontakt:
Marcin S., trzymam kciuki za powodzenie projektu. Jakby cos to bede pytal na PW o szczegoly rozwiazania.
Fajna sprawa to fakt, ze masz lampe na H4 - osobiscie mysle nad zakupem takiego Piaggio jak Arbiter wiec na 99% bede rzezbil chyba, ze kupie HIDa na Ba20d - sa takie.
ps. a moze warto dorobic jakies swiatla dzienne na LEDach i wtedy "wydajniej" podladowac HIDowe AKU ?
Fajna sprawa to fakt, ze masz lampe na H4 - osobiscie mysle nad zakupem takiego Piaggio jak Arbiter wiec na 99% bede rzezbil chyba, ze kupie HIDa na Ba20d - sa takie.
ps. a moze warto dorobic jakies swiatla dzienne na LEDach i wtedy "wydajniej" podladowac HIDowe AKU ?
Trafo poszło między magneto i regulator. Trafo jest 65VA, wyciągnięte ze starego faksu Podłączone oczywiście odwrotnie, czyli wtórnym do magneto, pierwotnym do regulatora.Calineczka pisze:Na twoim schemacie nie ma wymienionego trafa podnoszącego napięcie...gdzie je umieścisz? Jakiej mocy?
Jaki przebieg generuje magneto? Może lepiej by jednak było dać prostownik, step-upa i układ ładujący akkusa?JAkim prądem zamierzasz ładować akumulator?
Przebieg z magneto - zbliżony do sinusoidalnego. Na wolnych obrotach amplituda ledwo 9V.
Mam zamiar zasilać całość jak w samochodzie, czyli na odbiorniki idzie, ile biorą, a reszta do aku (stabilizacja napięcia na poziomie 14,5V).
Aku jest mi w zasadzie potrzebne tylko jako bufor do rozpalenia HIDa, magneto tyle nie wydoli. Teraz mi przyszło do głowy przełączanie źródła zasilania po rozpaleniu, ale czy HID to zniesie?
Po poskładaniu spróbuję jakoś pomierzyć sprawność, choć może być ciężko (nie mam miernika true RMS, a jednak przebiegi różnią się od sinusoidalnych).
@tmw: z diodami jest problem, jednoślad musi być widoczny na drodze, nawet w dzień. LEDy mają wąską wiązkę, trochę z boku i już będzie "a ja go nie widziałem, więc go stukłem" Dodatkowo nie ma za bardzo miejsca u mnie w reflektorze na takie światło - mam tylko otwór na w5w, to dużo nie jest.
Pozdrawiam
Marcin S.
Trudno sie z Toba nie zgodzic - bezpieczenstwo na 1. miejscu - jesli uda sie Tobie zbilansowac wszytko tak zeby HID dzialal non stop to nie ma co sobie glowy zawracac ledami.Marcin S. pisze:@tmw: z diodami jest problem, jednoślad musi być widoczny na drodze, nawet w dzień. LEDy mają wąską wiązkę, trochę z boku i już będzie "a ja go nie widziałem, więc go stukłem" Dodatkowo nie ma za bardzo miejsca u mnie w reflektorze na takie światło - mam tylko otwór na w5w, to dużo nie jest.
A piszac o LEDach mialem na mysli cos takiego jak np w Audi - listwa z ledami - nie mam pojecia jakie zapotrzebowanie na prad jest w przypadku takiego ukladu.
Taka listwe moznaby (u Ciebie) zamontowac nad przednia lampa - jest tam jakas czarna kratka - wlot powietrza do silnika (?) Ewentualnie jakies 3-4 mocne diody + optyka rozpraszajaca.
ps. ze swojej strony poprosze Cie tylko o to abys zrobil pare fotek jak to wszystko masz polaczone - Twoje opisy sa pewnie jasne jak slonce dla 99% osob na tym forum. Ten 1% to osoby bardziej zainteresowane niz majace w malym palcu tematy elektryczno-elektroniczne i ja do nich sie zaliczam
tmw pisze:A piszac o LEDach mialem na mysli cos takiego jak np w Audi - listwa z ledami - nie mam pojecia jakie zapotrzebowanie na prad jest w przypadku takiego ukladu.
Taka listwe moznaby (u Ciebie) zamontowac nad przednia lampa - jest tam jakas czarna kratka - wlot powietrza do silnika (?) Ewentualnie jakies 3-4 mocne diody + optyka rozpraszajaca.
Eee, panie, to taki festyn w Sitnie by wyszedł Kratka to rzeczywiście wlot powietrza do chłodnicy (w 125ccm i 150ccm).
Nie ma sprawy. Jak na razie sprawdziłem regulator trójfazowy i niestety prawie 5 dych wyrzuciłem w błoto - nie nadaje siętmw pisze:ps. ze swojej strony poprosze Cie tylko o to abys zrobil pare fotek jak to wszystko masz polaczone - Twoje opisy sa pewnie jasne jak slonce dla 99% osob na tym forum. Ten 1% to osoby bardziej zainteresowane niz majace w malym palcu tematy elektryczno-elektroniczne i ja do nich sie zaliczam
Teraz prostownik i step-up mi tylko został, jeśli to nie pomoże, to... Arbiter miał rację
Pozdrawiam
Marcin S.
Jakbys to dobrze zabunkrowal w tej kratce, tak zeby nic nie wystawalo to nie byloby zleMarcin S. pisze:Eee, panie, to taki festyn w Sitnie by wyszedł Kratka to rzeczywiście wlot powietrza do chłodnicy (w 125ccm i 150ccm).
Oby nie mial heheMarcin S. pisze:Teraz prostownik i step-up mi tylko został, jeśli to nie pomoże, to... Arbiter miał rację
Jesli moge - masz zrodlo pradu zmiennego sinusoidalnego o amplitudzie 9-12V (czyli RMS jakies 6-9V) i zamiast trafa + prostownik + regulator napiecia chcesz calego stepup-a budowac? Z tego co patrzylem do dyspozycji masz gora 55W z pradnicy - naprawde ciezko bedzie sie z moca zmiescic (dobra przetwornica HID ma sprawnosc ok 88% wiec 35W bedzie zarla ok 40W pradu stalego - tansze, elektromagnetyczne beda zrec powyzej 45W i jakies 150-200W na starcie). Zaczalbym w takim razie od przeliczenia LT1070 - dosyc odporna kostka. Z symulacji mi wyszlo, ze sprawnosc takiego ukladu bedzie ok 73% dla 7V Vin i bedzie rosla do 85% dla 11Vin (gdzie Vin - jest juz napieciem stalym). Jako Vout przyjalem 12V i obciazenie 3A (optymistycznie). Reasumujac - jesli Twoja pradnica rzeczywiscie ma tylko 55W przy tak niskim napieciu - to moze byc problem (ale mimo wszystko sprobowalbym - tylko dokladnie sprawdz ile ten Twoj HID naprawde pobiera).
HID bierze po ustabilizowaniu poniżej 4A, więc przy 13V (przy takim napięciu akumulatora mierzyłem) będzie ok. 50W.
Moc łączna magneto to 130W przy 4500 rpm, przy czym obwody stałoprądowe będą miały mniejszą moc, więc liczę, że jakieś 80W mam do dyspozycji. Sprawdzone jest do 45W - takie najmocniejsze żarówki chłopaki instalowali. Podczas jazdy obroty są wyższe niż 4500, natomiast na postoju 1600 rpm.
Moc potrzebną na rozpalenie HIDa i pobieraną na postojach ma pokryć akumulator.
LT1070 to kostka fajna i dobrze udokumentowana, ale kosztuje prawie 40PLN. Gotową przetwornicę (do zasilania laptoka z instalacji samochodowej) na Alledrogo na TL494 za tyle też można kupić. Autor przetwornicy twierdzi, że wystartuje przy niższym napięciu (TL494 ma napięcie zasilania 7V) - w weekend zobaczymy
Pozdrawiam
Marcin S.
Moc łączna magneto to 130W przy 4500 rpm, przy czym obwody stałoprądowe będą miały mniejszą moc, więc liczę, że jakieś 80W mam do dyspozycji. Sprawdzone jest do 45W - takie najmocniejsze żarówki chłopaki instalowali. Podczas jazdy obroty są wyższe niż 4500, natomiast na postoju 1600 rpm.
Moc potrzebną na rozpalenie HIDa i pobieraną na postojach ma pokryć akumulator.
LT1070 to kostka fajna i dobrze udokumentowana, ale kosztuje prawie 40PLN. Gotową przetwornicę (do zasilania laptoka z instalacji samochodowej) na Alledrogo na TL494 za tyle też można kupić. Autor przetwornicy twierdzi, że wystartuje przy niższym napięciu (TL494 ma napięcie zasilania 7V) - w weekend zobaczymy
Pozdrawiam
Marcin S.
Uuu, ja to z przetwornic jestem noga wołowa Projektowałbym ją całą zimę (a to i płytki dobrej wymaga, i ceweczkę trzeba umieć nawinąć).
Aukcja użytkownika darekeldarek, zakończona. Przetwornica była szeroko komentowana na elektrodzie, w tym wątku (są schematy i uwagi Mistrza RoMana ):
http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic611764.html
Pozdrawiam
Marcin S.
Aukcja użytkownika darekeldarek, zakończona. Przetwornica była szeroko komentowana na elektrodzie, w tym wątku (są schematy i uwagi Mistrza RoMana ):
http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic611764.html
Pozdrawiam
Marcin S.
Dzieki slicznie - juz kojarze temat - chyba trafiles na idealne rozwiazanie problemu Z tego co pamietam, ta przetwornica mogla dac na wyjsciu max 2xVin-1V (albo 2), wiec u Ciebie dla 7V Vin bedzie 12-13V na wyjsciu, co moze byc mniejsze niz napiecie aku. Dla swietego spokoju dalbym diode na wyjsciu. Powodzenia - i daj znac jak dziala
Kodi do dziś myślałem że Tyś u Nas modem więc dlaczego mieliby się niby pozostali pogniewać, jeśli nie ma to służyć stricte reklamie lecz otrzymaniu potrzebnych informacjikodi pisze:Czy moge prosic o nazwe tej przetwornicy (albo jak modowie sie nie pogniewaja - linka do aukcji na allegro)?
Sometimes darkness can show you the light