pytania dotyczące MH
pytania dotyczące MH
Cześć, mam parę pytań
Co się stanie jak podłączę jarznik 70W pod statecznik elektroniczny 35W? Są to jakieś absolutnie zabronione rzeczy czy można próbować? Z tego co wyczytałem to barwa będzie chłodniejsza, a co z CRI? Wielkość jarznika 35W i 70W jest podobna. A co będzie jak zrobię odwrotnie?
Jak często spotyka się wybuchy? Podłączyłem pierwszy raz powerballe RX7S pod kątem około 50 stopni i jeden zrobił duże bum, dobrze, że była szyba Chciałbym używać w pokoju osłoniętych tylko z boków opraw, korzystając z 70W G12. Warto ryzykować?
Jakie stateczniki są najlepsze? Dostałem niedawno tridonic'a, jest wyprodukowany w Szwajcarii (ale się zdziwiłem, uważałem tą firmę za chińszczyznę). Widzę, że ma ciekawe stateczniki w ofercie- np stateczniki obsługujące zarówno 35W jak i 70W. Jak wypada osram, philips, GE?
Co się stanie jak podłączę jarznik 70W pod statecznik elektroniczny 35W? Są to jakieś absolutnie zabronione rzeczy czy można próbować? Z tego co wyczytałem to barwa będzie chłodniejsza, a co z CRI? Wielkość jarznika 35W i 70W jest podobna. A co będzie jak zrobię odwrotnie?
Jak często spotyka się wybuchy? Podłączyłem pierwszy raz powerballe RX7S pod kątem około 50 stopni i jeden zrobił duże bum, dobrze, że była szyba Chciałbym używać w pokoju osłoniętych tylko z boków opraw, korzystając z 70W G12. Warto ryzykować?
Jakie stateczniki są najlepsze? Dostałem niedawno tridonic'a, jest wyprodukowany w Szwajcarii (ale się zdziwiłem, uważałem tą firmę za chińszczyznę). Widzę, że ma ciekawe stateczniki w ofercie- np stateczniki obsługujące zarówno 35W jak i 70W. Jak wypada osram, philips, GE?
Re: pytania dotyczące MH
Cześć.fxxx pisze:Cześć, mam parę pytań
Co się stanie jak podłączę jarznik 70W pod statecznik elektroniczny 35W? Są to jakieś absolutnie zabronione rzeczy czy można próbować? Z tego co wyczytałem to barwa będzie chłodniejsza, a co z CRI? Wielkość jarznika 35W i 70W jest podobna. A co będzie jak zrobię odwrotnie?
Prawdopodobnie zniszczysz statecznik prędzej czy później. Podobnie będzie niestety z lampą. Nie będzie osiągała właściwej temperatury pracy, wszystkie sole nie odparują, atmosfera nie będzie miała optymalnego składu i szklak trafi uszczelnienia przepustów od elektrod. Niestety jeśli sprzęt (statecznik i lampa) nie jest przystosowane do ściemniania, to pada w zastraszającym tempie.
Wbrew pozorom bardzo rzadko, głównie po przekroczeniu czasu życia źródełka. Ten strzał u Ciebie to był jakiś zbieg okoliczności, chyba, że lampa pracowała w nieprawidłowej pozycji. Rx7s muszą pracować w poziomie +-5 lub +-15 stopni w zależności od lampy. Lampki z trzonkiem G12 mają zazwyczaj uniwersalną pozycję pracy.fxxx pisze:Jak często spotyka się wybuchy? Podłączyłem pierwszy raz powerballe RX7S pod kątem około 50 stopni i jeden zrobił duże bum, dobrze, że była szyba Chciałbym używać w pokoju osłoniętych tylko z boków opraw, korzystając z 70W G12. Warto ryzykować?
Ja osobiście mam średnie opinie o tridonicu, widziałem już kilka uszkodzonych sztuk - w tym tak dziwnie, że np. doprowadzały do eksplozji lampki. Moim zdaniem najlepsze robi Osram, ale trzeba je kupować jako nowe (trafiają się na alledrogo), bo używki potrafią dość uciążliwie piszczeć. Dlatego jeśli będziesz miał nie zabudowaną lampkę i statecznik to warto je sprawdzić przed ostateczną decyzją o zakupie. Jeśli nie będziesz mógł sprawdzić, to staraj się kupować te w plastikowych obudowach, są po prostu cichsze od tych metalowych. Oczywiście wszystko zależy od osobistej wrażliwości na takie dźwięki. Mnie to strasznie denerwuje.fxxx pisze:Jakie stateczniki są najlepsze? Dostałem niedawno tridonic'a, jest wyprodukowany w Szwajcarii (ale się zdziwiłem, uważałem tą firmę za chińszczyznę). Widzę, że ma ciekawe stateczniki w ofercie- np stateczniki obsługujące zarówno 35W jak i 70W. Jak wypada osram, philips, GE?
Z poważaniem
Tomasz Stiller
Tomasz Stiller
Hmm. Nie chcę być złośliwy, ale po prostu szukasz HM na E40, o barwie 9XX i najniższej cenie. Ograniczasz się do Philipsa i Osram.
(ja nie znam innych produkujących dobre MH, ale może ktoś jeszcze coś poleci).
Na stronie Philipsa (chyba, że teraz kręcę i to na Osram było) jest fajna wyszukiwarka źródeł światła, wchodzisz w kategorię i suwakami suwach jakie CRI i ci się produkty wyświeltają
Na stronie Osram (jeżeli nie kręcę właśnie) też da się połapać i modele o CRI >90 poszukać.
Podziel się proszę potem wrażeniami, jak to świeci. Też się zakochałem w MH, ale na razie tylko 2 sztuki 70W mam i w najbliższym czasie nic nie będę dokładał (nie mam jak uzasadnić potrzeby kupna )
(ja nie znam innych produkujących dobre MH, ale może ktoś jeszcze coś poleci).
Na stronie Philipsa (chyba, że teraz kręcę i to na Osram było) jest fajna wyszukiwarka źródeł światła, wchodzisz w kategorię i suwakami suwach jakie CRI i ci się produkty wyświeltają
Na stronie Osram (jeżeli nie kręcę właśnie) też da się połapać i modele o CRI >90 poszukać.
Podziel się proszę potem wrażeniami, jak to świeci. Też się zakochałem w MH, ale na razie tylko 2 sztuki 70W mam i w najbliższym czasie nic nie będę dokładał (nie mam jak uzasadnić potrzeby kupna )
Tekst podpisu:
Podpis - dozwolona ilość znaków: 255
Podpis - dozwolona ilość znaków: 255
ok, testy w terenie za mną, będę miał pytanie na końcu.
Krótko na wstępie: kupiłem okazyjnie naświetlacz MH 400W asymetryczny wraz z lampą. Lampa to Osram HQI-T 400W/N. Barwa 3400K, bardzo ciepła i niestety niski indeks CRI na poziomie 64. Niestety to widać. Podejrzewam też, że sporo wyświecone ma. Lampa startuje od kopa, szybciej niż praktycznie nowe 150'tki, w halopakach. Piękny dźwięk nawiasem mówiąc daje zaraz po włączeniu do sieci, aż ciarki przechodzą
-------------------------------------------------------
Zrobiłem test żeby porównać co lepiej sprawdzi się jako oświetlenie ogrodu.
Do testu przystąpiły dwa zestawy: 1) Omawiana 400W lampa, HQI-T 400W/N 3400K, cri ~64 vs 2) 2x 150W CDM-T 4200K CRI >90, osadzone w dwóch halopakach.
Najważniejsze to zdjęcia, a więc porównanie 'head to head':
1. 400W
2. 2x 150W
zdjęcia robione w następującej nastawie:
czas migawki 2s, ISO 200, przysłona 5.0, balans bieli auto.
odczucia subiektywne:
Pojedynek wygrywają dość wyraźnie dwie 150'tki. Barwa światła znacznie przyjemniejsza, oddanie kolorów super, światła jest mniej na środku, ale więcej po bokach. W naświetlaczu 400W wyraźnie widać jaśniejszą kreskę kilka metrów na metr dokładnie na środku, nie jest to zbyt atrakcyjne dla wyglądu samego ogrodu. Barwa 400W jest zbyt ciepła jak na moje odczucia.
Na plus 400W - dobrze oświetliło - jak widać - ścianę domu, podczas, gdy przy dwóch 150'tkach tam jest zupełnie ciemno. Ponadto 400W ma większy zasięg. Drzewa w oddali, hen za moją działką były widoczne, podczas, gdy przy halopakach tego nie ma.
Jestem lekko zawiedziony i stąd moje pytanie. Czy jeśli kupię porządną lampę 400W, (barwa jak w 150W, CRI >90) to będzie widocznie "jaśniej"/ lepiej? Ciężko mi sformułować dokładnie o co chodzi, po prostu czy jest sens kupować lepsze źródło, czy wtedy lampa ma szansę konkurować z dwiema 150'tkami? czy poprawa współczynnika cri, i inna barwa mogą wpłynąć wyraźnie na 'ilość' - bo, że na jakość to wiem - światła?
Z góry dzięki za porady i mam nadzieję, że komuś się przyda/spodoba ten mały test. Tak czy siak frajda z odpalania 400W wielka.
Pozdrawiam
Piotr
Krótko na wstępie: kupiłem okazyjnie naświetlacz MH 400W asymetryczny wraz z lampą. Lampa to Osram HQI-T 400W/N. Barwa 3400K, bardzo ciepła i niestety niski indeks CRI na poziomie 64. Niestety to widać. Podejrzewam też, że sporo wyświecone ma. Lampa startuje od kopa, szybciej niż praktycznie nowe 150'tki, w halopakach. Piękny dźwięk nawiasem mówiąc daje zaraz po włączeniu do sieci, aż ciarki przechodzą
-------------------------------------------------------
Zrobiłem test żeby porównać co lepiej sprawdzi się jako oświetlenie ogrodu.
Do testu przystąpiły dwa zestawy: 1) Omawiana 400W lampa, HQI-T 400W/N 3400K, cri ~64 vs 2) 2x 150W CDM-T 4200K CRI >90, osadzone w dwóch halopakach.
Najważniejsze to zdjęcia, a więc porównanie 'head to head':
1. 400W
2. 2x 150W
zdjęcia robione w następującej nastawie:
czas migawki 2s, ISO 200, przysłona 5.0, balans bieli auto.
odczucia subiektywne:
Pojedynek wygrywają dość wyraźnie dwie 150'tki. Barwa światła znacznie przyjemniejsza, oddanie kolorów super, światła jest mniej na środku, ale więcej po bokach. W naświetlaczu 400W wyraźnie widać jaśniejszą kreskę kilka metrów na metr dokładnie na środku, nie jest to zbyt atrakcyjne dla wyglądu samego ogrodu. Barwa 400W jest zbyt ciepła jak na moje odczucia.
Na plus 400W - dobrze oświetliło - jak widać - ścianę domu, podczas, gdy przy dwóch 150'tkach tam jest zupełnie ciemno. Ponadto 400W ma większy zasięg. Drzewa w oddali, hen za moją działką były widoczne, podczas, gdy przy halopakach tego nie ma.
Jestem lekko zawiedziony i stąd moje pytanie. Czy jeśli kupię porządną lampę 400W, (barwa jak w 150W, CRI >90) to będzie widocznie "jaśniej"/ lepiej? Ciężko mi sformułować dokładnie o co chodzi, po prostu czy jest sens kupować lepsze źródło, czy wtedy lampa ma szansę konkurować z dwiema 150'tkami? czy poprawa współczynnika cri, i inna barwa mogą wpłynąć wyraźnie na 'ilość' - bo, że na jakość to wiem - światła?
Z góry dzięki za porady i mam nadzieję, że komuś się przyda/spodoba ten mały test. Tak czy siak frajda z odpalania 400W wielka.
Pozdrawiam
Piotr
Gdybyś zamiast tej HQI-T 400W/N użył HQI-BT 400W/D poczułbyś różnicę
Co do ilości światła - HQI-BT daje 33 tys lm (na lighting-gallery.pl nazywamy tę lampę "jednostką" światła), a jedna sztuka CDM-T 150 daje 12,5 tys lm, czyli razem max 25 tys lm. Różnica wynosi 8 tys lm na korzyść HQI. To się wydaje dużo, ale
- czułość oka jest logarytmiczna także przyrost o jedną trzecią nie robi już takiego wrażenia
- oko działa tak, że światło o dobrym CRI jest odczuwalne jako jaśniejsze, barwy są znacznie żywsze i wyraźniejsze. Zatem między CRI=65 a CRI=92 różnica na niektórych barwach (żółty, czerwony, a także niektóre odcienie zieleni przy sodowo-skandowych MH) wynosi aż 30% (to wynika z badań prowadzonych przez COBR Polam w latach siedemdziesiątych).
- Metalohalogen ceramiczny ma prawie ciągłe widmo (stąd tak wysokie CRI), a do tego widma oczy są przystosowane ewolucyjnie. Na oko da się odróżnić kto w domu ma świetlówkę kompaktową, a kto żarówkę - po odcieniu (chociaż teoretycznie barwa światła jest ta sama 2700K).
- przy dużej sile światła większy komfort odczuwamy przy barwie zimnej. Dodatkowo warto zajrzeć do normy PN-EN 12464-1:2003 w sprawie równomierności i barwy. Moje doświadczenia są takie: rano i wieczorem najlepiej działa się przy barwie ciepłej 2800-3000K CRI>90, w południe barwa zimna 5500K i dużo światła, w okresach przejściowych 4200K jest dobrym wyborem.
Im jaśniej, tym lepiej wygląda barwa zimna lub nawet dzienna. Gdy odpaliłem na próbę lampę 400W w barwie 830 (3000K, CRI=80) to światło nie było przyjemne. W tym samym miejscu odpaliłem HQI-T 2000W/D (circa 180 tys lm! barwa dzienna, bardzo zimna, ponad 7000K) i po odbiciu od sufitu światło było całkiem niezłe, energetyczne.
400W zawsze robi dobre wrażenie, gdy się taką lampę odpali. Źródełkiem, którego być może szukasz jest Osram HQI-BT 400W/D najlepiej bez oznaczenia Pro, gdyż starsze lampy miały mniejszą skuteczność świetlną ale za to wyższe CRI/Ra8. Najlepsze były stare niemieckie lampy HQI-BT, które w kodzie kreskowym miały pierwszą cyfrę "4" i getter barowy napylany na ściankę zewnętrznego balonu, a nie tylko pastylkowy, jak w nowszych lampach.
Może zabrzmi to dziwnie, ale ja bym użył "jednostki" HQI-BT i dodał do niej oba naświetlacze CDM-T 150W, ustawiając je tak, by osiągnąć równomierne oświetlenie całego boiska.
Przyjrzyj się też optyce tej oprawy, być może trzeba nieco wygiąć odbłyśnik, by "rozmazać" tę kreskę na środku. Być może oprawa jest wyposażona w regulację położenia źródła lub odbłyśnika i tym trzeba wtedy podziałać - tak mają profesjonalne oprawy uliczne. Nie sądzę, by ten naświetlacz to miał, ale co szkodzi sprawdzić. Oświetlenie ustawiłbym tak, by naświetlacze dawały strumień na bramkę, a "jednostka" nieco dalej od niej, może skierowana w stronę aparatu, którym robiłeś zdjęcia. Wtedy pasek będzie szerszy i umieszczony dalej.
Co do ilości światła - HQI-BT daje 33 tys lm (na lighting-gallery.pl nazywamy tę lampę "jednostką" światła), a jedna sztuka CDM-T 150 daje 12,5 tys lm, czyli razem max 25 tys lm. Różnica wynosi 8 tys lm na korzyść HQI. To się wydaje dużo, ale
- czułość oka jest logarytmiczna także przyrost o jedną trzecią nie robi już takiego wrażenia
- oko działa tak, że światło o dobrym CRI jest odczuwalne jako jaśniejsze, barwy są znacznie żywsze i wyraźniejsze. Zatem między CRI=65 a CRI=92 różnica na niektórych barwach (żółty, czerwony, a także niektóre odcienie zieleni przy sodowo-skandowych MH) wynosi aż 30% (to wynika z badań prowadzonych przez COBR Polam w latach siedemdziesiątych).
- Metalohalogen ceramiczny ma prawie ciągłe widmo (stąd tak wysokie CRI), a do tego widma oczy są przystosowane ewolucyjnie. Na oko da się odróżnić kto w domu ma świetlówkę kompaktową, a kto żarówkę - po odcieniu (chociaż teoretycznie barwa światła jest ta sama 2700K).
- przy dużej sile światła większy komfort odczuwamy przy barwie zimnej. Dodatkowo warto zajrzeć do normy PN-EN 12464-1:2003 w sprawie równomierności i barwy. Moje doświadczenia są takie: rano i wieczorem najlepiej działa się przy barwie ciepłej 2800-3000K CRI>90, w południe barwa zimna 5500K i dużo światła, w okresach przejściowych 4200K jest dobrym wyborem.
Im jaśniej, tym lepiej wygląda barwa zimna lub nawet dzienna. Gdy odpaliłem na próbę lampę 400W w barwie 830 (3000K, CRI=80) to światło nie było przyjemne. W tym samym miejscu odpaliłem HQI-T 2000W/D (circa 180 tys lm! barwa dzienna, bardzo zimna, ponad 7000K) i po odbiciu od sufitu światło było całkiem niezłe, energetyczne.
400W zawsze robi dobre wrażenie, gdy się taką lampę odpali. Źródełkiem, którego być może szukasz jest Osram HQI-BT 400W/D najlepiej bez oznaczenia Pro, gdyż starsze lampy miały mniejszą skuteczność świetlną ale za to wyższe CRI/Ra8. Najlepsze były stare niemieckie lampy HQI-BT, które w kodzie kreskowym miały pierwszą cyfrę "4" i getter barowy napylany na ściankę zewnętrznego balonu, a nie tylko pastylkowy, jak w nowszych lampach.
Może zabrzmi to dziwnie, ale ja bym użył "jednostki" HQI-BT i dodał do niej oba naświetlacze CDM-T 150W, ustawiając je tak, by osiągnąć równomierne oświetlenie całego boiska.
Przyjrzyj się też optyce tej oprawy, być może trzeba nieco wygiąć odbłyśnik, by "rozmazać" tę kreskę na środku. Być może oprawa jest wyposażona w regulację położenia źródła lub odbłyśnika i tym trzeba wtedy podziałać - tak mają profesjonalne oprawy uliczne. Nie sądzę, by ten naświetlacz to miał, ale co szkodzi sprawdzić. Oświetlenie ustawiłbym tak, by naświetlacze dawały strumień na bramkę, a "jednostka" nieco dalej od niej, może skierowana w stronę aparatu, którym robiłeś zdjęcia. Wtedy pasek będzie szerszy i umieszczony dalej.
Dzięki wielkie za pomoc, dużo mi 'rozjaśniłeś'
Na alle jest w dobrej cenie lampka, o której mówisz ale niestety wersja PRO, na obecną chwilę nie mogę sobie pozwolić na wydatek rzędu 100pln na lampę, więc będę czekał na okazję, choć ta PRO kusi ceną.
Właśnie tak podejrzewałem z tym co piszesz o barwie i CRI. 400W daje więcej lumenów ale odpalając dwie 150'tki czułem, że jest jednak mimo wszystko jaśniej. Zobaczymy co będzie jak uda się dostać HQI-BT
Z zamontowaniem oprawy to w ogóle jest całkiem osobny problem. Oprawa jest wielka i ciężka i nie mam narazie pomysłu jak ją umocować na stałe. Na czas testów zrobiłem prowizorkę taką, że jakby to zobaczył jakiś bhpowiec to by mi na zawał zszedł Najlepiej by było umocować ją na słupie przed domem, bliżej (tak jam mówisz) miejsca skąd robiłem zdjęcie, ale patrząc realnie nie ma szans u mnie postawić takiego słupa (koszty, budowa). Dałbym ją też trochę wyżej niż była jakbym mógł i może z przeciwnej strony co pozostałe naświetlacze żeby trochę zniwelować cienie.
hehe ciekawy jestem co będzie jak już w końcu dojdzie do opalenia 2x 150W + 400W Już teraz wśród sąsiadów jestem znany właśnie z mojego oświetlenia boiska.
I po raz kolejny uświadamiam sobie, że dobre światło uzależnia i co gorsza choroba się pogłębia, kiedyś szczytem radości było puszczenie halopaka 500W.
Na alle jest w dobrej cenie lampka, o której mówisz ale niestety wersja PRO, na obecną chwilę nie mogę sobie pozwolić na wydatek rzędu 100pln na lampę, więc będę czekał na okazję, choć ta PRO kusi ceną.
Właśnie tak podejrzewałem z tym co piszesz o barwie i CRI. 400W daje więcej lumenów ale odpalając dwie 150'tki czułem, że jest jednak mimo wszystko jaśniej. Zobaczymy co będzie jak uda się dostać HQI-BT
Z zamontowaniem oprawy to w ogóle jest całkiem osobny problem. Oprawa jest wielka i ciężka i nie mam narazie pomysłu jak ją umocować na stałe. Na czas testów zrobiłem prowizorkę taką, że jakby to zobaczył jakiś bhpowiec to by mi na zawał zszedł Najlepiej by było umocować ją na słupie przed domem, bliżej (tak jam mówisz) miejsca skąd robiłem zdjęcie, ale patrząc realnie nie ma szans u mnie postawić takiego słupa (koszty, budowa). Dałbym ją też trochę wyżej niż była jakbym mógł i może z przeciwnej strony co pozostałe naświetlacze żeby trochę zniwelować cienie.
hehe ciekawy jestem co będzie jak już w końcu dojdzie do opalenia 2x 150W + 400W Już teraz wśród sąsiadów jestem znany właśnie z mojego oświetlenia boiska.
I po raz kolejny uświadamiam sobie, że dobre światło uzależnia i co gorsza choroba się pogłębia, kiedyś szczytem radości było puszczenie halopaka 500W.
Dobry przykład, że nie ilość (lumeny) światła się liczą najbardziej, tylko Jakość i rozkład światła
Spróbuj odbłyśnik przysunąć do lampy (chyba, że lampę da się do tyłu, ale pewno nie).
Ogólnie ładne światełka Od pierwszego zdjęcia czekałem na zdjęcie ze wszystkimi na raz... Potem doczytałem, że Ty też
Powodzenia!
Spróbuj odbłyśnik przysunąć do lampy (chyba, że lampę da się do tyłu, ale pewno nie).
Ogólnie ładne światełka Od pierwszego zdjęcia czekałem na zdjęcie ze wszystkimi na raz... Potem doczytałem, że Ty też
Powodzenia!
Tekst podpisu:
Podpis - dozwolona ilość znaków: 255
Podpis - dozwolona ilość znaków: 255
Miejsca na oknie starczy tylko dla jednego zestawu muszę wykombinować jak te lampy przymocować na stałe, nie na oknie to wtedy odpalę wszystko
Aha, no i mam jeszcze w obwodzie trzecią 150'tkę, tzn. układ zapalający oraz samą lampę. Obecnie służy jako oświetlenie pokoju ale halopaka zawsze można skombinować i lampę przekładać hyhy 3x 150W też powinno być mega.
Aha, no i mam jeszcze w obwodzie trzecią 150'tkę, tzn. układ zapalający oraz samą lampę. Obecnie służy jako oświetlenie pokoju ale halopaka zawsze można skombinować i lampę przekładać hyhy 3x 150W też powinno być mega.
Montowałem znajomemu 4 x 150W Philips 942 CDM TD w halopakach z halogenów 1000W. Plac 20m x 15m. Oprawy rozmieszczone na rogach, dwie na wysokości 6m następne dwie na 7m. Jest widno jak w dzień. Wcześniej miał jedną starą oprawę uliczną z lampą sodową 600W. ii w porównaniu z obecnym zestawem to ona nie świeciła wcale. Naprawdę 1000W halopak jest w stanie więcej wyciągnąć ze stopiedziesiątki MH niż większość dedykowanych opraw.
A powiedz w jaki sposób zamontowałeś te oprawy w rogach. Czy na jakiś słupach? Mi też by bardzo spasowało właśnie w rogu coś dać ale nie mam na czym zamontować takiej lampy.
A i drugie pytanie: jak rozwiązałeś kwestię układów zapalających, bo do halopaka nawet 1000W one chyba nie wlezą? A gołe nie bardzo mogą wisieć wystawione na deszcze itp.
Amisiek: zawsze mogę przygotować trzeciego halopaka, a lampę tylko w razie potrzeby przekładać pomiędzy lampą w pokoju i owym halopakiem, nie jest to bardzo uciążliwe.
Heh, ale by się porobiło jakby 3x 150W + 400W dać na plac ~25m x 14m, hehe... 850 Watów...
A i drugie pytanie: jak rozwiązałeś kwestię układów zapalających, bo do halopaka nawet 1000W one chyba nie wlezą? A gołe nie bardzo mogą wisieć wystawione na deszcze itp.
Amisiek: zawsze mogę przygotować trzeciego halopaka, a lampę tylko w razie potrzeby przekładać pomiędzy lampą w pokoju i owym halopakiem, nie jest to bardzo uciążliwe.
Heh, ale by się porobiło jakby 3x 150W + 400W dać na plac ~25m x 14m, hehe... 850 Watów...