Palnik ksenonowy - po co jest ceramiczna osłonka?

...wszystko związane z lampami wyładowczymi, HID i nie tylko...
Awatar użytkownika
sebeq
Posty: 167
Rejestracja: piątek 30 maja 2008, 09:14
Lokalizacja: Bartoszyce

Post autor: sebeq »

W moim HIDzie pęknięta osłonka ceramiczna powoduje przeskok iskry który dośc groźnie brzmi , można się wystraszyć .Lampa rozpala się normalnie ale po pewnym czasie słychać zgrzyt .

sebeq
amisiek
Posty: 570
Rejestracja: poniedziałek 16 lip 2012, 18:50
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Post autor: amisiek »

Napięcie pracy typowego HIDa to kilkadziesiąt woltów, ale przy zapłonie niezbędna jest paczka impulsów wysokiego napięcia. Najwyższe napięcie jest niezbędne wtedy, gdy odpalasz gorącą lampę - ciśnienie w jarzniku wymaga radykalnego wzrostu napięcia, do 20-30kV, a nawet więcej. Profesjonalne lampy do zapłonu na gorąco (hot restrike) są projektowane pod tym kątem od samego początku i przeważnie są dwustronnie trzonkowane. Niestety samochodowy HID jest dość nietypową lampą, bo przy trzonku i doprowadzeniach przewody od elektrod lampy są bardzo blisko. Są to konsekwencje ograniczeń konstrukcyjnych związanych z miejscem eksploatacji. Największym problemem jest łuk okrężny, gdy układ zapłonowy "przestrzeli" nie tyle jarznik, co atmosferę w zewnętrznym balonie lampy, obok jarznika. Może to się zdarzyć przy pogorszonej próżni. Skutkiem są upalone doprowadzenia.
Korzystałem przez pewien czas z samochodowego HIDa zmodyfikowanego na dwustronnie trzonkowany (odcięte doprowadzenie i przesunięte na większą odległość), by precyzyjnie pozycjonować łuk w ognisku reflektora. Wtedy mimo braku tej izolacji nic nie strzelało.
ODPOWIEDZ