Witam forumowiczów. To mój pierwszy post więc proszę o wyrozumiałość. Przeszukałem forum i nie znalazłem niestety rozwiązania mojego problemu.
Posiadam rower z dynamem w piaście marki SRAM i-light d7, 6V 2.4W. Do tej pory go nie używałem gdyż rower był zdekompletowany i lampki nie posiadał. Kupiłem sobie lampkę Nostalgie Retro Halogen, która wg sprzedawcy jest dostosowana do takiego typu dynama. Posiada ona żarówkę halogenową 6V 2.4W oraz włącznik z trzema skokami (OFF/światła długie/krótkie).
Po podłączeniu lampka nie świeci. Sprawdziłem woltomierzem i napięcie jest mierzalne podczas obrotu kołem, zarówno przy prądnicy jak i na kablach w lampce.
Czy macie może jakiś pomysł co może być przyczyną?Próbowałem też podłączyć żarówkę bezpośrednio do kabelków lecz niestety nie zaświeciła (wygląda na nową nieprzepaloną) Co powinienem jeszcze sprawdzić? Kupić drugą żarówkę?
Przyczyna może leżeć w żarówce ale zaskakujący jest też fakt, że jak mierzę napięcie w lampce w trakcie gdy przełącznik nie jest na OFF a żarówka jest podłączona to pokazuje mi 0V. Czy tak ma być?
Przepraszam za bardzo laickie podejście ale na prądzie to się w ogóle nie znam
Z góry dzięki za pomoc.
Dynamo w piaście - problem z lampką
Niestety wygląda na to, że dynamo masz popsute.... Najprawdopodobniej...
Prąd mierzy się w dwóch wartościach Napięciu (voltach [V]) oraz natężeniu (Amperach [A]) z tego co piszesz wywnioskowałem, że napięcie w układzie otwartym jest i na prądnicy i na podłączeniu żarówki. A po podłączeniu żarówki nagle napięcie spada do 0V wynika to, z tego iż jest jeszcze opór. A dokładnie Impedancja nie mylić z rezystancją. Nie chce mi się już opisywać i tłumaczyć co i jak bo nie tedy droga...
Krótko na temat impedancja jest zmienna w zależności od stanu rozjarzenia żarnika żarówki. Napięcie powinno być stałe... A natężenie zmienne... Największe przy włączaniu żarówki w obwód najmniejsze przy świecącej żarówce. W twoim wypadku spada napięcie wiec automatycznie nie ma natężenia... Wynik Uszkodzone dynamo a te 6 Volt na otwartym układzie to jakiś prąd błądzący...
Najlepiej sprawdzić to tak ::
Podłącz bezpośrednio żarówkę bezpośrednio do dynama i zakręć kołem jak się zaświeci okaże się wtedy, że prądnica jest sprawna... Dalej lecimy przewody... Jeżeli są sprawne to nie będą miały praktycznie oporu... Trzeba zmierzyć omomierzem. Żyła zasilająca powinna mieć jakieś 0,1OHM na metr... Drugi biegun idzie po ramie... Prosto sprawdzić bez miernika to podłączając żarówkę bezpośrednio jednym stykiem (gwintem) do ramy drugim do wyprowadzenia do lampy przedniej jeżeli zaświeci pozostaje nam ostatnia opcja... LAMPA... Ma dwa tryby wiec może nie dali jakiegoś prostego opornika tylko jakąś przetwornice Step-down na PWM i wymaga zasilania stałego... Wiec spróbuj zasilić lampę z czterech szeregowo podłączonych paluszków. Jak nie zaświeci to prosty wynik uszkodzona lampa. Jak zaświeci to również proste rozwiazanie. Dynamo daje prad przemienny a lampa do zasilania wymaga prądu stałego. Prosto to zrobić. Zamiast zasilać lampę od razu wpiąć mostek Greatz'a i jakiś mały kondensator 470uF10V i dopiero lampe...
Na pewno dojdziesz Co i jak tylko cierpliwości i metodyki życzę
Prąd mierzy się w dwóch wartościach Napięciu (voltach [V]) oraz natężeniu (Amperach [A]) z tego co piszesz wywnioskowałem, że napięcie w układzie otwartym jest i na prądnicy i na podłączeniu żarówki. A po podłączeniu żarówki nagle napięcie spada do 0V wynika to, z tego iż jest jeszcze opór. A dokładnie Impedancja nie mylić z rezystancją. Nie chce mi się już opisywać i tłumaczyć co i jak bo nie tedy droga...
Krótko na temat impedancja jest zmienna w zależności od stanu rozjarzenia żarnika żarówki. Napięcie powinno być stałe... A natężenie zmienne... Największe przy włączaniu żarówki w obwód najmniejsze przy świecącej żarówce. W twoim wypadku spada napięcie wiec automatycznie nie ma natężenia... Wynik Uszkodzone dynamo a te 6 Volt na otwartym układzie to jakiś prąd błądzący...
Najlepiej sprawdzić to tak ::
Podłącz bezpośrednio żarówkę bezpośrednio do dynama i zakręć kołem jak się zaświeci okaże się wtedy, że prądnica jest sprawna... Dalej lecimy przewody... Jeżeli są sprawne to nie będą miały praktycznie oporu... Trzeba zmierzyć omomierzem. Żyła zasilająca powinna mieć jakieś 0,1OHM na metr... Drugi biegun idzie po ramie... Prosto sprawdzić bez miernika to podłączając żarówkę bezpośrednio jednym stykiem (gwintem) do ramy drugim do wyprowadzenia do lampy przedniej jeżeli zaświeci pozostaje nam ostatnia opcja... LAMPA... Ma dwa tryby wiec może nie dali jakiegoś prostego opornika tylko jakąś przetwornice Step-down na PWM i wymaga zasilania stałego... Wiec spróbuj zasilić lampę z czterech szeregowo podłączonych paluszków. Jak nie zaświeci to prosty wynik uszkodzona lampa. Jak zaświeci to również proste rozwiazanie. Dynamo daje prad przemienny a lampa do zasilania wymaga prądu stałego. Prosto to zrobić. Zamiast zasilać lampę od razu wpiąć mostek Greatz'a i jakiś mały kondensator 470uF10V i dopiero lampe...
Na pewno dojdziesz Co i jak tylko cierpliwości i metodyki życzę
Witam
Bumiasty trochę zamieszałeś, akurat żarówka to prawie czysta rezystancja i w kwestii impedancji nigdy się jej nie rozpatruje.
Prądnice prądu przemiennego (m.in. alternatory w autach) mają tendencję do stabilizacji prądu zwarciowego, więc jest dokładnie odwrotnie niż stwierdziłeś, w związku z tym, że dynamo rowerowe jest szkolnym przykładem prądnicy prądu przemiennego, to normalną sytuacją jest że przy zwarciu mamy 0V i (w tym wypadku) 400mA.
Z tymi napięciami prądami tez nie do końca jest tak jak sugerujesz, a w przypadku prądnicy rowerowej dokładnie odwrotnie. Prądnica stabilizuje prąd na poziomie 400mA i w przypadku obciążenia znamionową rezystancją mamy na zaciskach 6V. W związku z tym, że włókno żarówki ma dodatni współczynnik temperaturowy, rezystancja (opór) rośnie w czasie rozgrzewania włókna, to prąd pozostaje stały a napięcie na zaciskach żarówki rośnie.
madtukan aby prawidłowo zdiagnozować Twój układ możesz postąpić dwojako, podejście akademickie wymaga pomiar prądu płynącego w obwodzie oraz napięcia na zaciskach dynama, pomiary możesz dokonać po kolei. Podejście praktyczne, to sprawdzenie żarówki, a jeśli będzie sprawna to dołączenie jej do zacisków dynama i sprawdzenie czy świeci. żarówkę możesz sprawdzić zasilając ją z popularnej "płaskiej" baterii, powinna się jarzyć. Jeśli żarówka się zaświeci po podłączeniu bezpośrednio do dynama, musisz szukać uszkodzenia w samej lampce. Skoro dysponujesz miernikiem, tak wynika z postu, to najprawdopodobniej masz możliwość pomiaru rezystancji, podpinasz zaciski miernika, ustawionego w tryb pomiaru rezystancji, i włączasz lampkę, miernik powinien wykazać kilka omów.
Dynamo rowerowe to czysta prądnica prądu przemiennego ze wzbudzeniem od magnesów stałych, więc nie posiada stabilizacji napięcia, w niektórych modelach podczas szybkiego kręcenia kołem napięcie może przekroczyć 50V, co czasem doprowadza do przebicia miedzy-zwojowego i w konsekwencji do uszkodzenia dynama.
Pozdrawiam
Bumiasty trochę zamieszałeś, akurat żarówka to prawie czysta rezystancja i w kwestii impedancji nigdy się jej nie rozpatruje.
Prądnice prądu przemiennego (m.in. alternatory w autach) mają tendencję do stabilizacji prądu zwarciowego, więc jest dokładnie odwrotnie niż stwierdziłeś, w związku z tym, że dynamo rowerowe jest szkolnym przykładem prądnicy prądu przemiennego, to normalną sytuacją jest że przy zwarciu mamy 0V i (w tym wypadku) 400mA.
Z tymi napięciami prądami tez nie do końca jest tak jak sugerujesz, a w przypadku prądnicy rowerowej dokładnie odwrotnie. Prądnica stabilizuje prąd na poziomie 400mA i w przypadku obciążenia znamionową rezystancją mamy na zaciskach 6V. W związku z tym, że włókno żarówki ma dodatni współczynnik temperaturowy, rezystancja (opór) rośnie w czasie rozgrzewania włókna, to prąd pozostaje stały a napięcie na zaciskach żarówki rośnie.
madtukan aby prawidłowo zdiagnozować Twój układ możesz postąpić dwojako, podejście akademickie wymaga pomiar prądu płynącego w obwodzie oraz napięcia na zaciskach dynama, pomiary możesz dokonać po kolei. Podejście praktyczne, to sprawdzenie żarówki, a jeśli będzie sprawna to dołączenie jej do zacisków dynama i sprawdzenie czy świeci. żarówkę możesz sprawdzić zasilając ją z popularnej "płaskiej" baterii, powinna się jarzyć. Jeśli żarówka się zaświeci po podłączeniu bezpośrednio do dynama, musisz szukać uszkodzenia w samej lampce. Skoro dysponujesz miernikiem, tak wynika z postu, to najprawdopodobniej masz możliwość pomiaru rezystancji, podpinasz zaciski miernika, ustawionego w tryb pomiaru rezystancji, i włączasz lampkę, miernik powinien wykazać kilka omów.
Dynamo rowerowe to czysta prądnica prądu przemiennego ze wzbudzeniem od magnesów stałych, więc nie posiada stabilizacji napięcia, w niektórych modelach podczas szybkiego kręcenia kołem napięcie może przekroczyć 50V, co czasem doprowadza do przebicia miedzy-zwojowego i w konsekwencji do uszkodzenia dynama.
Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Dzięki wielkie za wskazówki. Na razie nie dysponuję żadną baterią, ale podłączyłem omomierz do lampki i w pozycji włączonej pokazuje jakiś opór. Tak samo ma sama żarówka. Zgodnie z tym co piszecie to pewnie jest problem z dynamem Tylko skąd te kilka woltów się bierze jak kręcę kołem? Czy takie dynama się w ogóle naprawia (i czy jest sens czy lepiej kupić nowe?)
Witam
Najprawdopodobniej miało miejsce zwarcie uzwojeń spowodowane przebiciem, lub przerwanie uzwojenia ewentualnie kabli doprowadzających. To też możesz sprawdzić omomierzem sprawdź rezystancję uzwojenia.
Jeśli miernik posiada możliwość mierzenia prądu, to podłącz do dynama i zakręć, (zakres co najmniej 1A) i zakręć kołem powinieneś uzyskać co najmniej 0,1A (100mA).
Pozdrawiam
Najprawdopodobniej miało miejsce zwarcie uzwojeń spowodowane przebiciem, lub przerwanie uzwojenia ewentualnie kabli doprowadzających. To też możesz sprawdzić omomierzem sprawdź rezystancję uzwojenia.
Jeśli miernik posiada możliwość mierzenia prądu, to podłącz do dynama i zakręć, (zakres co najmniej 1A) i zakręć kołem powinieneś uzyskać co najmniej 0,1A (100mA).
Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.