Garaż brak prądu
Garaż brak prądu
Witam
będę wynajmował garaz niski 190 cm, potrzebuję tam oświetlenia co najmniej takiego jakie zapewniałyby cztery pojedyncze świetlówki na suficie.
Niestety na razie brak dostępnego prądu sieciowego.
Rozwiązanie ma byc tymczasowe, tanie i zużywające mało prądu.
Czytając tematy na tym forum i w innych źródłach doszedłem do wniosku, że w tym przypadku najwydajniejszy będzie HID.
Można kupic zestaw do auta oparty na żarnikach np H7, mogę podłączyć to do akumulatora 80AH, ten akumulator moge ładować od czasu do czasu. Do garażu będę podjeżdżał autem które jest regularnie używane i na czas prac w garażu mogę podłączyć się do jego akumulatora (również około 80 AH).
pytanie czy 1 hid 35 W oświetli wystarczająco pomieszczenie? - mogę podłaczyc dwa z zestawu ale czy to nie spowoduje zbt szybkiego wyczerpywania akumulatorów?
potrzeba mi maxymalnie 1h dziennie, często krócej, ale targanie akumulatora na ładowanie dwa razy w tyg odpada.
Pytania:
Czy mam racje że hid samochodowy bedzie najwydajniejszy?
Jesli tak w jakiej oprawie go umieścić?
Zastosować jeden czy dwa?
Czy jest jakiś sposób (np tanie ukłaD ELEKTRYCZNY) który zapobiegnie całkowitemu rozładowaniu aku?
będę wynajmował garaz niski 190 cm, potrzebuję tam oświetlenia co najmniej takiego jakie zapewniałyby cztery pojedyncze świetlówki na suficie.
Niestety na razie brak dostępnego prądu sieciowego.
Rozwiązanie ma byc tymczasowe, tanie i zużywające mało prądu.
Czytając tematy na tym forum i w innych źródłach doszedłem do wniosku, że w tym przypadku najwydajniejszy będzie HID.
Można kupic zestaw do auta oparty na żarnikach np H7, mogę podłączyć to do akumulatora 80AH, ten akumulator moge ładować od czasu do czasu. Do garażu będę podjeżdżał autem które jest regularnie używane i na czas prac w garażu mogę podłączyć się do jego akumulatora (również około 80 AH).
pytanie czy 1 hid 35 W oświetli wystarczająco pomieszczenie? - mogę podłaczyc dwa z zestawu ale czy to nie spowoduje zbt szybkiego wyczerpywania akumulatorów?
potrzeba mi maxymalnie 1h dziennie, często krócej, ale targanie akumulatora na ładowanie dwa razy w tyg odpada.
Pytania:
Czy mam racje że hid samochodowy bedzie najwydajniejszy?
Jesli tak w jakiej oprawie go umieścić?
Zastosować jeden czy dwa?
Czy jest jakiś sposób (np tanie ukłaD ELEKTRYCZNY) który zapobiegnie całkowitemu rozładowaniu aku?
Z mojej niezbyt rozległej wiedzy wynika że hidy samochodowe strasznie dają ultrafioletem i się nie nadają jako oświetlenie stacjonarne. Coś takiego ktoś kiedyś pisał na forum.
Może lepiej było by zainwestować w taśmę led 5050, może będzie nieco mniej światła, ale za to bezpieczniej dla oczu i w razie majstrowania można sobie dorobić przenośny, mocniejszy punkt świetlny.
Może lepiej było by zainwestować w taśmę led 5050, może będzie nieco mniej światła, ale za to bezpieczniej dla oczu i w razie majstrowania można sobie dorobić przenośny, mocniejszy punkt świetlny.
Pozdrawiam
kambal zwany Kamilem Convoy M1
kambal zwany Kamilem Convoy M1
Ciężka sprawa, jeżeli mówisz o świetlówkach 36W -> każda z nich 3000lm, w sumie 12klm i to dobrze rozłożonego (bo to w końcu długie świetlówki). Jako, że nic znacznie sprawniejszego od takich świetlówek nie ma, to potrzebujesz światła o mocy >=160W (i sprawności świetlówek), z prostych obliczeń wychodzi pobór z Aku 12V rzędu 14A, czyli na kilka godzin świecenia taki 80Ah akumulator powinien starczyć - teoretycznie nie jest tak źle jak myślałem na początku No może jest, bo nie znam (ale nie siedzę w temacie) układów zasilanie świetlówk na 12V (choć w autobusach (24V) jakieś wietkówki w sufitach są... Jak by gdzieś, dużo takich dorwać...ww296 pisze:[...]cztery pojedyncze świetlówki na suficie.
Pomijając aspekt UV to ksenony dają strasznie punktowo światło, co daje straszne cienie w pomieszczeniu. Nie lubię takiego oświetlenia. Używałem w garażu jakiś czas lampy metahalogenkowej 70W i szybko przed lampę dałem duchy matowy klosz od plafonu, który mimo ograniczenia ilości światła sprawił, że było sympatyczniejsze... Oczywiście jak kto woli i co ma pod ręką
Pozdrawiam
Kuba
Może faktycznie Taśmy
Tekst podpisu:
Podpis - dozwolona ilość znaków: 255
Podpis - dozwolona ilość znaków: 255
dlaczego ksenon ma dawać punktowe światło? przecież bez lustra będzie lub z jakimś innym rozpraszającym odbłyśnikiem? może dasię umieścić go w jakiejś iooprawie która załatwi sprawę UV?
160Wat to za duzo na akumulator.
Nie znam się na świetlówkach wydaje mi sie ze w innym garażu mam raczej słabe te świetlówki.
porównajmy do do lampy żarowej zwykłej - wydaje mi sie ze żarówka 100W 240V dała by mi wystarczającą ilość światła, może nawet 60Wat by wystarczyło (w ostateczności)...
160Wat to za duzo na akumulator.
Nie znam się na świetlówkach wydaje mi sie ze w innym garażu mam raczej słabe te świetlówki.
porównajmy do do lampy żarowej zwykłej - wydaje mi sie ze żarówka 100W 240V dała by mi wystarczającą ilość światła, może nawet 60Wat by wystarczyło (w ostateczności)...
160W za dużo dla akusa o pojemności 80Ah? Raczej nie. Ja przy odpalaniu motoru siorpię 500W z 8Ah akusa.
Z żarówką na 230V to troche problem - trzeba by mieć przetwornicę na 230V z 12V. Ale zawsze sa samochodowe halogeny jakieś H4 czy coś.
Ja mam świetlówkę na 12V - siedzi w takiej dużej lampce, którą się podłącza pod gniazdko w aucie. Ale wielkiej mocy to nie ma...
Edyta:
Tak, są układy które informują o zbyt niskim napięciu aku lub nawet automatycznie odłączają obciążenie.
Z żarówką na 230V to troche problem - trzeba by mieć przetwornicę na 230V z 12V. Ale zawsze sa samochodowe halogeny jakieś H4 czy coś.
Ja mam świetlówkę na 12V - siedzi w takiej dużej lampce, którą się podłącza pod gniazdko w aucie. Ale wielkiej mocy to nie ma...
Edyta:
Tak, są układy które informują o zbyt niskim napięciu aku lub nawet automatycznie odłączają obciążenie.
160Wat za dużo ze względu na konieczność doładowania tego aku a nie jego możliwości oddawania.
Powiem tak - mam dwie latarki - w jednej na diodę idzie max 1,4 A i wydaje mik sie że z trzech takich latarek światła byłoby wystarczająco a to raptem max 15Wat,
Druga latarka to LP2 Od Grega przy dwóch takich latarkach światła miałbym aż za dużo a to 20WAT
Czy nie ma jakiegoś rozwiązania aby pobierając z aku 20 WAT otrzymać taką ilość światła i wykorzystać to do komfortowego korzystania z garażu nie martwiąc się przez dłuższy czas o doładowanie aku?
Liczyłem na odpowiedz w stylu:
kup 4 diody takie a takie przymocuj je do kawałka metalu, umieść na suficie, podłącz szeregowo do aku i pobierając max 20 WAT masz światła więcej lub porównywalnie niż z 4 świetlówek 4X36 WAT 220V
czy nie ma takiego rozwiązania?
Powiem tak - mam dwie latarki - w jednej na diodę idzie max 1,4 A i wydaje mik sie że z trzech takich latarek światła byłoby wystarczająco a to raptem max 15Wat,
Druga latarka to LP2 Od Grega przy dwóch takich latarkach światła miałbym aż za dużo a to 20WAT
Czy nie ma jakiegoś rozwiązania aby pobierając z aku 20 WAT otrzymać taką ilość światła i wykorzystać to do komfortowego korzystania z garażu nie martwiąc się przez dłuższy czas o doładowanie aku?
Liczyłem na odpowiedz w stylu:
kup 4 diody takie a takie przymocuj je do kawałka metalu, umieść na suficie, podłącz szeregowo do aku i pobierając max 20 WAT masz światła więcej lub porównywalnie niż z 4 świetlówek 4X36 WAT 220V
czy nie ma takiego rozwiązania?
Niestety z tym założeniem o ilości porównywalnej do 4x36W świetlówek to nie ma. Jak już wspomniałem świetlówki mają porównywalną sprawność (trochę mniejszą) do diod LED.ww296 pisze:Liczyłem na odpowiedz w stylu:
kup 4 diody takie a takie przymocuj je do kawałka metalu, umieść na suficie, podłącz szeregowo do aku i pobierając max 20 WAT masz światła więcej lub porównywalnie niż z 4 świetlówek 4X36 WAT 220V
czy nie ma takiego rozwiązania?
Gdy założysz 4 x XM-L2 (z odpowiednim sterownikiem zasilanym 12V) to uzyskasz sumarycznie tyle światła co z 4 świetlówk 10W. (no trochę gorzej rozłożonego).
Oczywiście jeżeli zrezygnujesz z tego wymagania 12000lm to np. te 4 XM-Le dadzą sporo światła (3000+ lm). Nie wiem do czego światło potrzebujesz. czy tylko wstawiasz auto - wtedy spokojnie te 40W wystarczy (nawet mniej starczy). Jeżeli jeszcze chcesz majstrować coś, to do tych diod dodał bym jakaś lampkę ustawianą tam, gdzie tego światła aktualnie więcej potrzebujesz. Albo czołówkę - ja z czołókwą już dziesiątki godzin w garazu spędziłem - mimo, że niby jakieś oświetlenie w garażu mam, ale (póki co) kiepskie, jakoś z 4000-5000 lm, niestety źle rozłożonego - temu się wspomagam przy grzebaniu przy aucie, czy innym majstrowaniu, czołówką zmodowaną Petzl Myo RXP z dyfuzorem (rozpraszaczem).
Jeżeli chodzi o cenę, to chyba diody XB-D mają lepszy stosunek ilości emitowanego światłą do ceny, lepszy od XM-L, oczywiście trzeba ich więcej założyć, ale inwestycja może okazać się tańsza w sumie.
Pozdrawiam
Kuba
Tekst podpisu:
Podpis - dozwolona ilość znaków: 255
Podpis - dozwolona ilość znaków: 255
ok chyba znalazłem dobre rozwiązanie - byłem w takim sklepiku z ladami i porozmawiałem ze sprzedawca trochę.
najtańsze rozwiązanie które mi polecił to zakup trzy-diodowych żarówek, zamienników żarówek halogenowych - miały bodajże 4 W podłączaliśmy to na stoisku i świeci całkiem całkiem wiec może wystarczy takie rozwiązanie?
w sumie bardzo tanie bo taki wkład kosztuje od 20 - 40 zł czyli cztery wkłady - i nawet na jakieś najtańsze oprawy starczy plus trochę kabla.
najtańsze rozwiązanie które mi polecił to zakup trzy-diodowych żarówek, zamienników żarówek halogenowych - miały bodajże 4 W podłączaliśmy to na stoisku i świeci całkiem całkiem wiec może wystarczy takie rozwiązanie?
w sumie bardzo tanie bo taki wkład kosztuje od 20 - 40 zł czyli cztery wkłady - i nawet na jakieś najtańsze oprawy starczy plus trochę kabla.
to już lepiej jakakolwiek przetwornica 12V>230V i MH 35W. Całość z jakąś obudową (np halopak) zmieścisz w 200zł. Weź pod uwagę całkowitą ilość światła.
Ostatnio zmieniony niedziela 28 kwie 2013, 20:46 przez fxxx, łącznie zmieniany 1 raz.
- smokuxx1987
- Posty: 2113
- Rejestracja: środa 16 maja 2012, 19:04
- Lokalizacja: Krosno
Są różne rozwiazania.
1. Możesz kupić gotową lampe na 12 V 20 w za 120 zł
http://allegro.pl/naswietlacz-halogen-l ... 87864.html
2. Możesz kupić 3 diody XB-D ( 8 zł sztuka na podłożu ), sterownik na AX 2002 połączyć szeregowo i przykręcić do jakiegoś profilu aluminiowego. Masz wtedy tanim kosztem lampke 10W 12 V.
3. HID samochodowy 35W ( przetwornica + Palnik)
4. Przetwornica 12-230, układ zapłonowy do MH i lampa MH 35W ( najlepszej jakości światło, ale najdroższe rozwiązanie, ponad 200 zł wyjdzie.)
Wszystko zależy od tego ile potrzebujesz tego światła i jakiej jakości, czy będziesz tylko wjeżdżał do garażu czy chcesz coś majstrować przy aucie.
Między 4 świetlówkami 35W a jedną żarówką 100 W jest odchłań.
12 000 lumenów vs. 700
Musisz się określić, najwydajniejsze źródło światła potrzebuje 150W żeby dać ci 12 k lm światła a 700- 1000 masz z jednej diody 10W.
1. Możesz kupić gotową lampe na 12 V 20 w za 120 zł
http://allegro.pl/naswietlacz-halogen-l ... 87864.html
2. Możesz kupić 3 diody XB-D ( 8 zł sztuka na podłożu ), sterownik na AX 2002 połączyć szeregowo i przykręcić do jakiegoś profilu aluminiowego. Masz wtedy tanim kosztem lampke 10W 12 V.
3. HID samochodowy 35W ( przetwornica + Palnik)
4. Przetwornica 12-230, układ zapłonowy do MH i lampa MH 35W ( najlepszej jakości światło, ale najdroższe rozwiązanie, ponad 200 zł wyjdzie.)
Wszystko zależy od tego ile potrzebujesz tego światła i jakiej jakości, czy będziesz tylko wjeżdżał do garażu czy chcesz coś majstrować przy aucie.
Między 4 świetlówkami 35W a jedną żarówką 100 W jest odchłań.
12 000 lumenów vs. 700
Musisz się określić, najwydajniejsze źródło światła potrzebuje 150W żeby dać ci 12 k lm światła a 700- 1000 masz z jednej diody 10W.
-
- Posty: 91
- Rejestracja: środa 14 mar 2012, 21:20
- Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
Z 2 żarówek 100W będzie około 2400 lm. Czyli 1 świetlówka rurowa 36W z wysokim CRI typu Graphica.
Sterownik extended v3.5 HE <klik>
Instrukcje sterowników w PDF <klik>
kontakt: info(at)krypton(dot)pl
(podstawić @ i . w stosowne miejsca)
Instrukcje sterowników w PDF <klik>
kontakt: info(at)krypton(dot)pl
(podstawić @ i . w stosowne miejsca)